Évek óta iskolánk a boldogságprogram résztvevője. Az idei tanévtől ötödikesek osztályfőnöke lettem, így azt a döntést hoztam, hogy mi is részt veszünk ebben a munkában. Az első témakör után már biztosan kijelenthetem, hogy a 10-11 évesek „vevők” az ajánlott témakörökre, szívesen beszélgetnek, sőt megnyílnak. Ezen hangulat következtében mélyebb kapcsolatokat tudunk kialakítani: felnőtt és gyermek, illetve a gyermekek is egymás között.
Tetszik, jónak találtam, folytatni fogjuk!
A hála gyakorlása
Szeptemberi foglalkozásunkat azzal kezdtük, hogy sorra vettük azokat az okokat, amelyek miatt hálásak lehetünk!
– Család és barátok: Azok a személyek, akik támogatnak minket, és szeretnek minket.
– Egészség: Ha egészségesek vagyunk, az nagy ajándék.
– Természet: A szép tájak, a friss levegő és a víz, amelyek fenntartják az életünket.
– Támogató közösségek: Azok a közösségek, ahol élünk, amelyek segítenek és összetartanak.
– Élmények: Az életünk során átélt szép pillanatok, legyenek azok utazások, ünnepek vagy egyszerű pillanatok.
Megbeszéltük azt is, hogy melyik tűnik számukra a legfontosabbnak?
Hogyan tudják kifejezni hálájukat?
Köszönőlevelek
Ajándékok
Jótékonyság
Közös idő
Az utóbbi mellett döntött a gyerekek többsége!
Mindennapi kedvességek: Segíthetnek otthon, vagy kifejezhetik szeretetüket egy öleléssel vagy kedves szóval.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a HÁLA szó kirakása a teremben található eszközökből. Elkészültek a rajzok, melyek azt ábrázolják, hogy kinek és miért lehetnek hálásak a gyerekek.
Szeptemberben elkészült a tanév első lecsója, melyet hagyományosan együtt készítünk el a gyerekekkel. Hálásak lehettünk mindannyian, hogy az idén is sikerült összeadni a hozzávalókat és jól lakhattak a gyerekek a finom ebéddel.
A szeptember végi sportnap egyik feladataként a felsősök futó-kategóriájának győztese egyik tanítványom volt, aki cipő nélkül tette meg a táv egy részét. Ennek magyarázata az, hogy a cipő nagy volt a lábára, de nyerni szeretett volna. Megkérdezték többen is tőle, hogy miért nem hozott megfelelő cipőt, ha ez nagy a lábára. Azt felelte, hogy hálát ad az Égnek, hogy egyáltalán van egy pár cipője, amiben eljöhet iskolába. Biztos vagyok benne, hogy a társadalom egy része nem tudja miről beszélek, fogalmuk sincs arról, hogyan élnek családok, gyerekek…
Ők azok a gyerekek, akik tudják mit jelent hálásnak lenni.
Hála gyakorlása
A HÁLA egy nagyon hálás téma. Számomra az egyik legkedvesebb. Azt tapasztalom, hogy ahogy nyílik a gyermekek értelme és fejlődik anyanyelvi kifejezőkészségük, egyre inkább tudják szívből megfogalmazni ezt az érzést. 6 évesek és már nem a tárgyi ajándékok megkapása a legfőbb érzelmi mozgatórugójuk, hanem a valós, a hozzájuk közelállókhoz köthető cselekvések és érzések leírása saját szavaikkal.
A boldogságóra egy relaxációs, stresszoldó mozgással kezdődött. A Bagdi Bella Szép nap című dalának hallgatása közben lefeküdtek a szőnyegre és behunyták a szemüket. A dal halkan ment a háttérben, közben halk szóval instruáltam a gyerekeket, pl. hogy mozgassák meg a lábujjaikat, majd a kéz ujjaikat, karjukat, lassan üljenek fel még csukott szemmel, körözzenek a nyakukkal…A testrészekre koncentrálás és halk zene összhatására nyugodt, relaxált állapotba kerültek legtöbben. Egy kislány megfogalmazta, hogy „ez olyan jólesett!”
A Hálafa története mesét elmeséltem a gyerekeknek. A mesében számtalan példát találtak a gyerekek a hála kifejezésére mintaként. A mese után bábokat vettünk fel és elmondtuk vele választott társunknak, hogy miért vagyunk Neki hálásak. A báb használatával a bátortalanabb gyerekek is meg tudták fogalmazni gondolataikat társuknak. Köszönetképp ölelést kaptak egymástól.
Aki szerette volna középre állt és társai megfogalmazták miért hálásak Neki. Majdnem mindenki szeretett volna középen állni és magába szívni társai pozitív szavait.
A „Miért vagy hálás és kinek?” kérdésemre sokféle válasz érkezett, ezeket feljegyeztem és egy hálaszív formába felírtam csoportosítva. Elhangzott hála a Szüleik, nagyszüleik, testvérük, barátaik, óvónénik, háziállatuk, ismerőseik felé, valamint a szabadidő hasznos eltöltéséért és olyan képességeikért, amiket ezidáig elsajátítottak.
Megfestettük a saját Hála fánkat, közben a Szép nap kezdetű dalt hallgattuk és énekelgettük.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanév első boldogságórája természetesen a nyári élménybeszámolókról szólt. Majd bepakoltunk minden fontos dolgot a színes hátizsákunkba , amire szükségünk lehet az év során. Pl. kedvesség, figyelmesség …stb.
Ebben a hónapban a igyekeztünk még jobban figyelni arra, hogy kifejezzük egymásnak a hálánkat. Sokféle dolgot felhasználva kirakták a gyerekek a hála szót és a betűivel újabb szavakat is gyűjtöttünk.
A hálatök színezése után mindenki beírhatta, hogy kinek, miért hálás.
Harmadik osztály 1. Boldogságóra témáját a hálát a háladal segítségével sikerült igen aktívan feldolgozni. Beszélgettünk, cselekedtünk, kártyáztunk, énekeltünk. Hálabefőttet készítettünk, amibe folyamatosan csempészik be a hálacetliket.
Hála gyakorlása során a gyerekek képeslapon köszönték meg szeretteiknek, barátaiknak a kapott jót.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Új osztálytársak érkeztek az osztályba. Megosztották egymással érzéseiket, gondolataikat, miért hálásak.
Szeptemberi boldogságóránk témája a „hála” volt.
A bevezető részben először lazító gyakorlatot végeztünk, majd beszéltünk a boldogság és a hála fogalmáról, az élet apró örömeiről és, hogy akkor tudunk igazán boldogan élni, ha az ilyen örömeket észrevesszük, és hálásak vagyunk érte.
Megnéztük az Erősségek kertje Hála című videóját.
Meséltem a gyerekeknek a Hálás családról, és együtt kitaláltuk, vajon mire utal a vezetéknevük. Csoportban kis jelenetet játszottak el a gyerekek a Hálás család egy átlagos sulis hétköznapjáról.
A gyerekek kirakták a „hála” szót a rendelkezésre álló eszközökből.
Ezután mindenki elmondhatta, hogy kinek, miért hálás. Nagyon értékes gondolatok fogalmazódtak meg, amelyeket kis papír szívecskékre le is jegyeztek. Legtöbben szüleiknek szerettek volna kedveskedni, hálát mondani. Miközben dolgoztak a szívecskéken, meghallgattuk többször is a Hála dalát.
Szeptember mindig a kezdet, a megújulás az óvodában, különösen, ha óvodátkezdő kiscsoportosokkal indul az új nevelési év.
Célunk:
BIZALOM KIALAKÍTÁSA,
KAPCSOLATÉPÍTÉS
GONDOZÁSI FELADATOK ELLÁTÁSA, GYAKORLÁSA
ÖNÁLLÓ FELADATMEGOLDÁSRA TÖREKVÉS
SZOKÁS-SZABÁLYRENDSZERÜNK MEGALAPOZÁSA, RÖGZÍTÉSE
A Boldogságórák mindezek megvalósításához rendkívül jó lehetőségeket biztosítanak, színesítik nevelői munkámat. Ezért az első szülői értekezleten a szülők számára is bemutattam a programot és az elmúlt évek tapasztalataival kiegészítve ismertettem meg őket mindhárom területtel.
A heti projektekbe beépítve valósultak meg a foglalkozások, melyek a mindennapjainkat is átszőtték, hiszen a beszoktatás, ismerkedés időszakában a témák nagyon aktuálisan kapcsolhatók voltak eseményeinkhez. A három területet 1-1 foglalkozás alkalmával és komplexen is megvalósultak.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A Hála gyakorlása
A hála világnapja 09.21.
A hála gyakorlása segíti a kiscsoportos óvodások beszoktatását. A beszoktatás időszaka sok gyermek számára érzelmileg megterhelő lehet, hiszen ez egy új környezet, ahol sok újdonsággal szembesülnek. A hálaérzet és a pozitív hozzáállás ösztönzése a gyerekekben segíthet csökkenteni a szorongást és az új helyzetekkel kapcsolatos félelmeket.
Megvalósítás a hála jegyében:
Óvodakezdés előtt családlátogatások alkalmával a pedagógusnak , a szülőknek és a gyerekeknek is lehetőségük volt a kapcsolatteremtésre. Hálás voltam, hogy a családok betekintést engedtek életükbe, a családok hálásan fogadták az érdeklődést, a gyerekek az apró kreatív, elkészíthető ajándékot, örömmel fogadták és készítették el.
A pozitív környezet kialakítása az óvodában és annak aktuális változtatásait a pedagógusok és szülők is észreveszik, gyakran kifejezik a hálájukat, ez jó példa lehet a gyerekek számára. Ez nyugodtabb, biztonságosabb érzelmi légkört teremtett.
A gyerekek az óvodával kapcsolatos olyan dolgokat mondtak, amikért hálásak. Ez segít abban, hogy a figyelmüket a pozitívumokra irányítsák, és kevésbé érezzék a változások miatti feszültséget.
Kapcsolatépítés és érzelmi biztonság egymás megismerésével fejlődött. Sokat játszottunk egymás nevének, jelének megismerésével, hogy kisfiú, vagy kislány valaki. Megtapasztalhatták hogyan segíthetik egymást, a felnőttek példamutatásai alapján. Így a gyermekek között barátságok alakultak ki, és megtapasztalhatták, hogy hálásak lehetnek az új barátságokért vagy egy-egy kedves gesztusért, az segít a kötődés kialakulásában és megerősíti az érzelmi biztonság érzését. Ezeket a HÁLACSOKROK elkészítésével tudtuk képekkel is kifejezni.
A hála tudatosítása és ápolása tehát hozzájárulhat ahhoz, hogy a gyerekek könnyebben és pozitívabb hozzáállással illeszkedjenek be az új óvodai környezetbe.