Szeptember hónapban megkezdtük a boldogság programot a Maci csoportban. Kiscsoportosok lévén a fő szempont a beilleszkedés, befogadás. A hónap témája „A hála gyakorlása”. Különböző technikákat alkalmaztam a téma bemutatására, figyelembe véve a gyermekek életkorát és érdeklődését. Sokat tartózkodtunk friss levegőn, ezáltal lehetőség nyílt a természet megfigyelésére. Beszélgettünk milyen változások történnek az ősz beköszöntével, miket ad számunkra (gyümölcsök, zöldségek).
Relaxációs gyakorlatot kezdeményeztem, melyet szívesen utánoztak és örömüket lelték benne. Ezután beöltöztem őszanyónak, a kosaramból válogattuk szét az őszi gyümölcsöket. Ezáltal lehetőség nyílt arra, hogy a hála fogalmával megismerkedjenek. Hálásak lehetünk a természetnek mi minden finomsággal lát el minket. Beszéltünk a háláról példákon keresztül próbáltam nekik elmagyarázni a fogalom lényegét. Sokan tudtak asszociálni, hogy például az anyukájának hálás, hogy mit csinál neki. Ezután „hálabefőttet” csináltunk festéknyomdából. Itt a színekről is tudtunk beszélgetni. Ábrázolás után meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Boldog vagyok.
Egész idő alatt figyelmesek, aktívak, érdeklődőek voltak ami a beszoktatás időszakában még közelebb hozta őket egymáshoz, közösségfejlesztő hatása volt.
A hála gyakorlása
Ez a téma évről évre a legnagyobb, legtisztább érzelmeket kiváltó gondolat egyveleg mind a kisebbeknél, mind a nagyobbaknál. Tapintható az a rengeteg pozitív érzelem, szinte lebegünk óra végére. S mindez vissza-visszatér az év folyamán többször is. Megcsillanó könnycseppek, boldog, meghatott tekintetek… Így történt ez most is. A közös beszélgetés hozta a „flow érzést”, a HÁLA szó kirakása megpecsételte ezt a csodálatos érzés kavalkádot. Felemelő óra volt.
A kiscsoportos gyerekekkel nehéz megértetni a hála fogalmát. Ezért egész hónapban nagy hangsúlyt fektettem ennek érzékeltetésére. Olyan mesékkel, játékokkal ismertettem meg őket, melyben kiemelt jelentőséggel bír ez a fogalom. Ezek a tapasztalások segítettek abban, hogy megérezzék, megértsék azt, hogy mit is jelent hálásnak lenni.
Az Idősek napja alkalmával vendégül láttuk a Nagyszülőket, hogy kifejezzük mennyire hálásak vagyunk szeretetükért. A gyerekek nagy lelkesedéssel készültek erre a napra és nagyon jó kis közös játékos, barkácsolós délelőttöt tudtunk eltölteni.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A hála gyakorlására a környezetünk megbecsülését vettük célul. Örömmel jöttek a gyerekek az utcán ,a parkolóba gyomot kapálni. Nagyon felnőttesnek érezték magukat. „Olyanok vagyunk, mint a felnőttek!”- mondja Matyi.
Nagyon megkedvelték a „Szép nap, ölelj most át engem” c. dalt. Mozogtunk hozzá, ami még inkább elmélyítette a gyerekeket a szeretet energiájában. Kiegyensúlyozottság és nyugodtság jellemezte az óvodásokat a dal lejátszása után, melyet szinte már kívülről énekeltek.
A „Hálafa története” Bezzeg Andrea meséjét pedig nagy áhítattal hallgatták. Már kíváncsiak voltak a mese végére.
Szeptemberi témánk a hála gyakorlása volt.Az „Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok..” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a beszélgetést.Azt tapasztaltam,hogy a gyerekek nagyon kedvelik ezeket a gyakorlatokat.Körben ülve elmeséltem Bezzeg Andrea: A Hálafa története című mesét.A mese után kérdéseket tettem fel,hogy lássam,megértették -e a lényegét,majd alaposan végigbeszéltük a mese részleteit,illetve a gyerekeket érdeklő kérdéseket.Kértem,hogy mondjanak olyan helyzeteket,történéseket,eseményeket,személyeket,amikért,vagy akikért hálásak lehetünk.Néhányan nagyon kedves dolgokat mondtak.Pl:a kutyának,hogy az ágy mellett alszik.A végén lehetőséget adtam,hogy ezeket rajzban is megjelenítsék.
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
Az első boldogságórán a hála témája kapcsán sorra vették a gyerekek , hogy kinek, miért hálásak, majd három csoportot alakítottunk, ahol egy gondolattérkép segítségével papírra vetették gondolataikat. A munka közben a hónap dalát hallgattuk inspirációul.
Az első foglalkozást szeptemberben a hála témájával kezdtük. Először a Szép nap, ölelj most át engem című dalt meghallgattuk. Körbeálltunk a csoportba, és egymás kezét fogva, ringatózva, a dal ritmusát követve énekeltük. Ezután körbeültünk a szőnyegen, és megkérdeztem a gyerekektől, hogy tudják-e mit jelent a hála szó, mikor lehetünk hálásak, kinek lehetünk hálásak. A témát átbeszélve hoztunk példákat is. Laminált képek közül a gyerekek kiválaszthatták és elmondhatták, ők miért lehetnek hálásak. A végén összeszámoltuk a laminált lapokat, s megnéztük, milyen sokat gyűjtöttünk össze. A foglalkozás A hálafa története című mesével zárult.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 4.osztály végiggondolja,hogy miért lehetnek hálásak és megbeszéljük.
A szeptemberi Boldogságóra megtartása és a reflexió bejegyzése nem történt meg szeptember utolsó napjáig. Ugyanis október 1 – i óvodaváltás után sikerült az első foglalkozást megtartani a 3 évesek körében.
A 2. napon megrajzoltam nekik a csoport Boldogságvárát és a gyerekek lelkesen színezték ki zsírkrétával. A nyitottabbak, közvetlenebbek voltak jelen, akiket nagyon érdekelt a vár elkészítése. Még alig ismerve a gyerekeket, a 3. napra megterveztem a hála témakör foglalkozását. A tervezésemben először is a gyerekeknek szerettem volna bemutatni Boldog Dórát, a mesemondó lányt, egy plüss játékfigurát. Így a bevezetésben egy ismerkedő játék alkalmazásával bátrabban mutatkoztak be Boldog Dórának, hiszen a játékfigura közelebb vitt a gyermeki lélekhez és könnyebben megnyitotta őket a megnyilatkozásra, bemutatkozásra. Közben Dóra minden kézfogás és bemutatkozás után hálálkodott és megköszönte, hogy megismerkedtek vele. Mindenki bemutatkozott, volt, aki halkan, volt, aki bátran, hangosan. Jó választásnak tűnt, hogy az ismerkedő játékot, a mesemondó kislánnyal kapcsoltam össze. Ezután Dóra elmondta a mesehívó mondókáját és azt követte „A répa” orosz népmese bemutatása. A mesét síkbábok segítségével jelenítettem meg, ami annyira felkeltette a gyerekek érdeklődését, hogy a mese közben felálltak és meg akarták fogni a szereplőket, amire a mesélés után lehetőséget is adtam. Néhány kérdés feltevése erősítette meg a gyerekekben a hála szó jelentését. „Ki volt hálás? Miért volt hálás, miért köszönte a segítséget, Nagyapó? Kiknek hálálkodott, kiknek köszönte a segítséget?” Előbb nem értették pontosan a hála szó jelentését, de a köszönet szó összekapcsolásával ez kitisztult és a válaszokban megjelent a megértés. Ezután az asztalokhoz kísértem őket. Egy ujjmondókával („Nyisd a kezed, zárd ökölbe…”) ismerkedtek meg, ami fejlesztette a figyelmüket, emlékezetüket és az ujjtorna megerősítette a kezük izmait. Kiszínezték a hála virágát és közben ráírtam a gyerekek jelét. Színezés közben felhangzott „Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem…” kezdetű dala. Színezés után kértem őket, hogy az ajtóra tegyék ki a mosolygó vagy a szomorú smiley – t, hogy hogyan érezték magukat ezen a foglalkozáson. Minden kisgyerek a mosolygós smiley-t választotta. Ezt követően a szőnyegen táncolhattak „Bagdi Bella: Boldog vagyok…” kezdetű dalára. Táncoltunk, forogtunk, vonatként körbejártunk és boldognak, vidámnak és felszabadultnak érezték magukat a gyerekek.