A boldogságóra keretén belül elbeszélgettünk a hála szó jelentéséről, és leírtuk színes lapokra amiért igazán hálásak vagyunk, maj ebből raktuk ki a hála szót.
A hála gyakorlása
Idén a gyerekek gyűjtöttek és hoztak be az osztályba olyan köveket, amiket megfesthettek. Segítették egymást, ha valamelyikük épp nem hozott magával, adtak azok, akik hoztak és bizony többet is. Így mindannyiuknak lehetősége volt alkotni. Az elkészült munkákat beraktuk egy kiürült édességes üvegbe. Azóta a tanári asztalon van, meg lehet nézni, más osztályok tanulói is láthatják. A „csemetéim”- et is nap mint nap emlékezteti arra, hogy mindig van miért hálásnak lennünk!
Minden nap egy új lehetőség a hála gyakorlására!
Boldogságóra keretein belül a hála témakörével is foglalkoztunk, ahol megbeszéltük hogy mit is jelent hálásnak lenni. A heti témához kapcsolódóan említést tettünk arról hogy milyen hálásak vagyunk azért hogy egészségesek vagyunk, ezért is fontos a megfelelő és egészséges táplálkozás. A gyermekek az óvodába szerzett barátaikért is nagyon hálásak így lerajzolhatták azoknak a a jelét akik közel kerültek hozzájuk és hálásak azért hogy barátjuknak nevezhetik őket.
Tanulásban akadályozott 3.4 osztályos (9, 10) éves gyerekkel foglalkoztunk a hála gyakorlása témájával. A ” Mese a hálás egérről”című történetet dolgoztuk fel ezen az órán. Motivációként találós kérdéseket tettem fel a gyerekeknek, melynek megfejtései a mesében szereplő állatok voltak. A történet címének felolvasása után megbeszéltük mit jelent a hála szó számukra. Ezután került sor a mesével való megismerkedésre, a történet megbeszélésére, illetve eljátszására. Ezután kértem őket, hogy mondjanak egy-egy példát saját életükből, kinek s miért voltak hálásak. Végül szívecskék osztására került sor. Az volt a feladat, hogy annak az osztálytársnak adjanak át egy-egy szívecskét, akinek az elmúlt időszakban valamiért hálásak, meg is kellett nevezni az okot. A „Szép nap ölelj át engem ” című dal szólt a háttérben eközben.
Szeptember hónapban került sor „a hála gyakorlása” téma feldolgozására a Bendegúz csoportban.
A boldogságórát indító mozgásalapú relaxációs gyakorlatot követően egy tanuló felolvasta „A csodakantár” történetét. Megbeszéltük és levontuk a konzekvenciát. A gyerekek egymással megosztották, ki miért és kinek hálás. A produktum készítése közben szólt „Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem” című dala. A munka füzetben két feladatot megoldottunk. Az órát befejező meditációval zártuk. Egy meghitt, jó hangulatú kellemes órát töltöttünk együtt.
Csengeriné Fekete Ibolya
Az első osztályosokkal idén kezdtük a programot és nagyon sok energiát fektettünk abba, hogy beleszokjanak az új helyzetbe, ezért ebben a hónapban csak 10-15 percet tudtunk ezzel foglalkozni. Egy hétfői napon körbeültünk, és mindenki elmondta, miért hálás, ha a hétvégére gondol. Nagyon kedves gondolatokat osztottak meg egymásról.
Egy másik alkalommal pedig megrajzoltuk a háta virágot, aminek szirmaiba belrajzolták azt, aminek most leginkább örlülnek, amiért hálásak.
A boldogságórát napimádással kezdtük. Ezt a gyakorlatot mindenképp ki akartam próbálni a csoporttal, hogy a ne megszokott ülünk-figyelünk típusú bepunnyadós órakezdés jellemezze a boldogságórát.
Ezután röviden ismertettem az óra napirendjét, majd aki jelen volt kitöltötte a boldogságtesztet.
Ezt követően a boldogság fogalmáról beszélgettünk, hogy számukra mi a boldogság, milyen érzések jelennek meg náluk, ha a erre a kifejezésre gondolnak. Ezután a hála következett, majd megkértem a tanulókat, hogy a mellettük ülőnek mondják el miért hálásak, azon időszak alapján, amióta megismerkedtem az iskolában egymással.
Ezt egy kis jegyzetlapra le is kellett jegyezniük, a jegyzetlap másik felére pedig azt kellett feljegyezniük, miért hálásak saját maguknak.
Ezekből a kis színes jegyzetlapokból, két A/3-as lapra ragasztva őket, elkészítettük a ‘hálaház’-unkat, ahol a feljegyzett lapok az ablakokat szimbolizálta. Minden ablak tulajdonosa kapott egy balkonládát, ahová bárki virágot „ajándékozhatott”.
A foglalkozásban leginkább a kreatív feladat nyerte el a tanuló tetszését.
A tanóra első felében a hála érzéséről beszélgettünk, mit jelent hálásnak lenni, mik azok a dolgok, amikért hálásak lehetünk. A gyerekek ezt követően apró színes cetlikre jegyezték fel titokban, ki miért hálás, és ezeket a cetliket elzártuk egy befőttesüvegbe. A „befőtt” folyamatosan készül, a diákoknak lehetőségük van továbbra is bejegyezni bármit.