Minden kisgyermek pillangót készített, kiszínezte olyanra amilyenre ő szerette volna. Gryllus Vilmos: Pillangó dal éneket énekeltük, közben egy kisgyermek a dal alatt szálldosott a lepkéjével. A dal végén ki kellett választania egy társát akinek valamiért hálás. Gyerekek mondták: hálás vagyok neked mert mindig játszol velem. Hálás vagyok neked mert segítettél reggel a mosdóban(társa nyomott neki szappant)Hálás vagyok neked mert szeretsz engem. Hálás vagyok neked mert mindig leszel a párom.(sorban álláskor)Hálás vagyok neked mert a körjátékban engem választottál. Hálás vagyok neked mert szépen beszélsz velem. Hálás vagyok neked mert adtál a ropidból.
A hála gyakorlása
Bevezetés:
– Páros beszélgetés: „Mi volt a legjobb dolog, ami ma veled történt?”
– Rövid TED-ed videó vagy idézet a hála hatásairól (tanári feldolgozással)
Fő rész:
• Hálanapló indítása: Minden héten 1 dolog, amit értékelsz.
• Kapcsolati térkép: Kik vannak körülötted, kikre számíthatsz?
• Vitakérdés: A hála érzése tanulható?
Zárás:
– Hála-post-it egy társadnak – pozitív visszajelzés, név nélkül vagy névvel.
A 4. osztályosokkal a boldogságóra keretében a hála gyakorlásának fontosságával foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, miért jó, ha észrevesszük a mindennapok apró örömeit, és hogyan tehet bennünket boldogabbá, ha kifejezzük hálánkat mások felé. Készítettünk „hálaszíveket”, amelynek a gyerekek felírták, miért és kiknek hálásak. A foglalkozás végén mindenki elmondhatott egy dolgot, amiért aznap hálás volt. A gyerekek aktívan, örömmel vettek részt, és szívmelengető gondolatokat osztottak meg egymással.
A hónap játéka arra ösztönöz, hogy ne csak a nagy dolgokra figyeljünk – tárgyak, jutalmak, ajándékok, utazás –, hanem a kis apróságokra is (kedves szavak, támogató gesztusok, vagy akár egy szép napfelkelte).
Beszélgetésünk során nem mindig volt könnyű megfogalmazni a ‘Hálás vagyok…’ kezdetű mondatokat.
Segítségünkre volt a Hálalátó szemüveg – egy különleges eszköz, amely segített más szemmel látni a világot. Így születtek meg ezek a rajzok, amelyek a hála pillanatait örökítik meg.
A hónap játéka arra ösztönöz, hogy ne csak a nagy dolgokra figyeljünk – tárgyak, jutalmak, ajándékok, utazás –, hanem a kis apróságokra is (kedves szavak, támogató gesztusok, vagy akár egy szép napfelkelte).
Beszélgetésünk során nem mindig volt könnyű megfogalmazni a ‘Hálás vagyok…’ kezdetű mondatokat.
Segítségünkre volt a Hálalátó szemüveg – egy különleges eszköz, amely segített más szemmel látni a világot. Így születtek meg ezek a rajzok, amelyek a hála pillanatait örökítik meg.
Bevezetés: Hálanapló kezdése – egy kis füzetbe mindenki ír egy dolgot, amiért hálás.
Tevékenységek:
• Pozitív kapcsolatok: Kép-szobor – állítsatok össze egy „barátság-szobrot”.
• Hála: Hála-kavicsok – gyűjtsünk, fessük, írjunk rá neveket, dolgokat.
• Köszönet-levél: írjunk vagy rajzoljunk valakinek, akinek sokat köszönhetünk.
Zárás: „Köszönöm, hogy…” – körben elmondjuk egymásnak.
1. Hála
Cél: A hála tudatosítása, pozitív élmények megerősítése.
Eszközök: Papír, színes ceruza, zene
Időkeret: 45 perc
Felépítés:
• Bevezetés (5 perc): Beszélgetés: Mi a hála? Mikor éreztél hálát utoljára?
• Fő rész (25 perc): Hála-kártya készítés: minden diák rajzoljon és írjon egy köszönőlapot valakinek, akinek hálás. Ezután olvassák fel.
• Reflexió (10 perc): Megosztás: Milyen érzés volt hálát kifejezni?
• Levezetés (5 perc): Meditáció zenével: „Ma miért vagyok hálás?”
Cél: A pozitív gondolkodás erősítése, jövőbe vetett hit fejlesztése.
Eszközök: Poszterlapok, filcek
Felépítés:
• Bevezető játék (5 perc): „Mi volt ma a legjobb dolog, ami történt?”
• Fő rész (25 perc): Negatív mondatok átfogalmazása pozitívba (pl. „Elrontottam a dolgozatot” -> „Most már tudom, mire kell figyelnem”). Csoportos poszterkészítés „Pozitív mondatok falára”.
• Megosztás (10 perc): Egy-egy mondat bemutatása, visszajelzések.
• Levezetés (5 perc): „Mai optimista üzenetem saját magamnak..
1. Beszélgetés egy idézetről: „A hála gazdagság. A panasz szegénység.” Elmondta mindenki, hogy szerinte mit jelentenek ezek a mondatok, mire utalhatnak.
2. Átbeszéltük a hála jelentőségét, hogy miért fontos.
3. Megbeszéltük, milyen ember lehet, aki hálás.
4. Mindenki mondott 5 dolgot, amiért hálás a különböző napszakokban.
5. Felsorolása annak, miért hálásak a különböző embereknek az életükben (szülők, barátok, tanárok, stb.)
6. Hála-Nap rajzolása: a sugarak jelölik, hogy milyen dolgokért lehetnek hálásak.
A Cica csoportban 2024 szeptemberétől tartottunk Boldogságóra foglalkozásokat. Az év elején a szülői értekezleten tájékozattuk a szülőket ennek a programnak a lehetőségéről. Közösen megnéztük a tájékoztató videót, a szülők nyitottak voltak, örültek a lehetőségnek.
Szeptemberben a hála témája került középpontba. A relaxáció egy játékos mozgásos gyakorlattal indult: „Medve vagyok, cammogok” – ezzel ráhangolódtunk a foglalkozásra. A kezdő éneket Bagdi Bella „Szép nap, ölelj át most engem” című dala adta, amelyre a gyermekek együtt ringatóztak, így még bensőségesebb lett a hangulat. Ezután bemutatkozott Boldog Dóra, a foglalkozás kabalafigurája, akit a gyerekek nagy lelkesedéssel fogadtak. Egy kedves mese, „A hálás mackó” (Kovácsné Demeter Mónika Iringó) meghitt módon vezette be a háláról való gondolkodást. A mese után beszélgettünk arról, ki miért hálás: a gyerekek szívből jövő, őszinte gondolatokat osztottak meg. Kézlenyomatokat rajzoltunk körbe, mindegyikre hálaüzenetek kerültek. A munkafüzet feladatai segítették az elmélyülést. A foglalkozás vidám, mégis elmélyült hangulatban telt, a gyerekek aktívak, nyitottak voltak.
A hála témakörrel foglalkoztunk szeptemberben, a foglalkozást az Add tovább a falevelet c. játékkal vezettem be, ezzel segítve az elcsendesedėst, az egymásra való odafigyelést. Majd ezután következett a mese. Amikor a mesebőrönd előkerül, már minden gyermek tudja, hogy mesét fognak hallani, ilyenkor előkerülnek a mesepárnák és egymás mellé leülve várják, hogy elkezdődjék a foglalkozás. A hálafa történetét meséltem el a gyerekeknek, amelyet csendben és koncentráltan figyeltek, a bevezető, ráhangolódást segítő játéknak köszönhetően. Nagy hatást gyakorolt rájuk, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy kérték, hogy meséljem el még egyszer. Ezen a napon ugyan már nem jutott rá idő a délelőtt folyamán, de alvásidőben és másnap még egyszer meghallgathatták a mesét. A foglalkozást a hálafa megfestésével zártuk le, amihez örömmel csatlakozott minden egyes gyermek.
A foglalkozást a hét folyamán felelevenítettük még egyszer és minden egyes gyermeket megkértem, hogy fogalmazza meg az én példám segítségével, hogy ki miért és kinek hálás az életében.
A gyerekek valóságos, az életükből merített példákat hoztak fel egytől egyig, amely azt bizonyította számomra, hogy a foglalkozás elérte célját, és megértették a hála fogalmának jelentését.