Elkészítettük a Hálabefőttet, amibe azokat a pillanatokat rajzoltuk le, amiért hálásak vagyunk.
A hála gyakorlása
Miután nyáron elvégeztem a Fedezd fel erősségeidet pedagógusként továbbképzést, várakozásokkal telve vágtam bele az immár hatodikos osztályommal a Boldogságóra Erősség Programba. Voltak kételyeim, mennyire érett ez a korosztály az erősségek felismerésében, mennyire fejlett az önismeretük, mennyire nyitottak a téma iránt, de szerencsére eddig pozitív tapasztalataim vannak.
A szeptemberi szülői értekezleten a szülőknek levetítettem a boldogságórákat bemutató
ppt-t, majd a szülők aláírták a beleegyező nyilatkozatot. Az e havi első boldogságórán felidéztük, milyen szabályokat tartsanak be a foglalkozásokon ahhoz, hogy hatékonyan és élvezetesen tudjunk egész évben együtt dolgozni. Az első alkalommal az erősségekkel és az erényekkel ismerkedtünk. A foglakozást a „tengerészcsomó” relaxációs gyakorlattal indítottuk, mely az agyféltekék összehangolására is hatékony módszer. Az egyik kisfiú a gyakorlat végére megjegyezte: „teljesen lenyugodtam a relaxáció alatt”, és ezzel jobban nem is érhettem volna célt. Ezután páros munkában a hat erény köré épített keresztrejtvénnyel folytatták a felfedezőmunkát, megfejtésként a virágzás szót kapták. Körüljártuk a szó hétköznapi és pszichológiai jelentését, majd a megnéztük a virágzásról szóló Erősségek kertje című kisfilmet. Ezután csoportokban munkálkodtak. Minden csoport kapott a Szupererő maxikártyák másolatából (amelyek hátoldalán nem szerepelt az erősség megnevezése) hatot-hatot, és az volt a feladatuk, hogy az erőségeket és azok értelmezését tartalmazó lista alapján azonosítsák be a nekik jutott erősségeket, értelmezzék a kártyákon található jeleneteket. A feladatot sikeresen oldották meg. Ezután a hat erény és a huszonnégy erősség szimbólumát tartalmazó kártyákat kaptak a csoportok, és megkeresték, melyik erényhez melyik erősségek tartoznak. Az elkészült alkotásokból egy tabló készült a faliújságra, és egész évben a tantermünket fogja díszíteni. Majd az erősségek listájáról részletes szétválogatás után kiválasztották azt az ötöt, amit az erősségüknek gondolnak. Ebből később elkészítettem az osztály saját megítélésükön alapuló erősséglistáját: 1. kreativitás, 2. humor, 3. bátorság, 4. kedvesség / remény, 5. kíváncsiság. Zárásként megpróbáltunk egyes erősségekre egy-egy híres embert találni példaként.
A második boldogságórán a VIA teszt fiataloknak készült változatát töltötték ki a gyerekek. Az eredmény eltért attól, ami a saját rangsoruk alapján kialakult, gyermekenként és osztályszinten is. A VIA teszt eredménye alapján az osztály erősségei a következők: 1. humor, / kíváncsiság, 2. hála, 3. kreativitás / szeretet, 4. alázat / társas intelligencia / remény, kedvesség 5. csapatmunka.
A harmadik boldogságórát a hála témakörének és a hála világnapjának szenteltük. Mivel az osztály erősségei között második helyen szerepel a hála, közlékenyek voltak a témával kapcsolatban. A foglalkozást Bagdi Bella Hála-dalának meghallgatásával kezdtük, és közben arra figyeltek a gyerekek, miért hálás az énekesnő. Beszélgettünk a hála erősségéről, a hála jótékony testi és lelki hatásairól, szintjeiről, a saját hálatörténeteikről, arról, hogy milyen a hálás ember, és arról, hogyan tudják ezt az erősségüket fejleszteni. Összegyűjtöttük a hála rokon értelmű szavait (lekötelezettség, köszönet, kegyelem, malaszt, kellem, szívesség, kedvesség, nagylelkűség, önzetlenség, köszönetnyilvánítás, hálaadás, pozitív érzelem, ajándékozás, figyelmesség). Ezeket egy-egy WC-papír gurigára írták fel a gyerekek, majd ebből megépítették a hála-tornyunkat. Ezután színes papírdarabokra felírta mindenki azt a három dolgot, amiért hálás az adott napon, vagy úgy általában az életében. Nagyon kedves és megható válaszok is születtek. Hálás vagyok, mert: „tegnap jó lett az orvosi vizsgálaton az eredményem”, „egészséges vagyok”, „egy szép családba születtem”, „apa tegnap délután értünk jött”, „van egy kedves anyukám”, „vannak barátaim, akik szeretnek”, „az osztálytársaim a szülinapomon is gondoltak rám” stb. A hálafeljegyzéseket az osztály hálakosarába gyűjtöttük össze, majd mivel kíváncsiak voltak egymás véleményére, egyet-egyet felolvastunk a kosár cédulái közül. Ámulva figyelték, mi minden jutott eszébe társaiknak, hogy mi mindenért lehetnek nap mint nap hálásak.
A foglalkozásokat azzal zártam, hogy én is nagyon hálás vagyok, amiért olyan remek gyerekek járnak az osztályomba, akikkel ilyen jóízűeket lehet beszélgetni ezekről a nagyon fontos, nem túl egyszerű témákról.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
6. b osztályának (Víg Team2) osztályfőnöke
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Vidám reggeli köszönés a felnőttnek, a napi érzelemvilág jelölése a táblán.
Relaxációs játékok/ feszítő, lazító, almát szedj ügyesegy, szőlő szedés eljátszása/
A hálafa történetét hallgatták meg.
Beszélgettünk miért is vagyunk hálásak.
Színező készítése zenehallgatás közben. / ” Szép nap…”
Az ősz kincseinek keresése/ séta a Tanácskertben, gyűjtögetés, beszélgetés a fákról, leveleiről./
Hála kert készítése nyírással, festéssel, ragasztással.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Ezen az órán megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ki miért és kinek lehet hálás. Örömmel tapasztaltam a gyerekekben kialakult hála kifejező képességet. A tanulók egyszerű de ugyanakkor csodálatos dolgok miatt hálásak. Ezt követően a HÁLA feliratot készítettük el közösen.
A mai boldogságóra témája a hála gyakorlása volt.
Megnéztük az erősségek kertjében a hálát, majd megbeszéltük kinek mi jut eszébe a hála szóról, és minden gyerek elmondta, hogy miért hálás.
Hálaüzeneteket írtunk kis cetlikre, majd háladobozt készítettünk, ebben helyeztük el az üzeneteket.
Majd kiraktuk a hála szót különböző tárgyakból, könyvekből és játékokból és megköszöntük, hogy segítenek az időnk hasznos eltöltésében. A foglalkozást a mondókával folytattuk. Megtanultuk a hála erősségmondókát, és közösen gyakoroltuk.
A boldogságóra végén egy kört alkottunk és meghallgattuk a háladalt, a végén mindenki megölelte azokat az osztálytársait, akinek hálás valamiért. Megbeszéltük, hogy otthon a családban is kifejezik majd a hálájukat mindazért a szerető gondoskodásért, amit a szüleiktől kapnak nap, mint nap.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Ebben a hónapban olyan gyakorlatokat, játékokat végeztünk, amelyek erősítik a gyermekekben a hála érzését. Minden foglalkozás előtt kicsit relaxálunk, meghallgatjuk a hónap dalát. Faleveleket adogattunk körbe, közben minden gyermek elmondta, hogy kinek és miért hálás. Köröket ragasztottunk táblára, amikbe mindenki kap majd matricát. Elolvastuk, majd meg is beszéltük a Hálafa történetét. Ezután megcsináltuk a mi saját hálafánkat, majd hálaszívünket zárókörben mindenki odafordult egy társához, és elmondta, hogy miért hálás neki.
Ismét új csoporttal kezdtem ezt a tanévet. Hetedikes tanulók kapcsolódtak be a Boldogságóra programba és igen aktívan és érdeklődve dolgozták fel a hála témáját.
Hála világnapja alkalmából a szülők,gyerekek és az óvoda dolgozói megtöltötték az előtérben elhelyezett hálabefőttet.Ebből készítettünk egy „hálafalat”.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Megbeszéltük a hála jelentését, fogalmát. Beszélgettünk, mi mindenért lehetünk hálásak.
Meghallgattuk a dalt, megbeszéltük azt, hogy a dalban mit hallottunk, miért hálás az, aki a dalt énekelte. (mindenért, csodákért, adunk-kapunk)
A mi hálánk feladatot oldottuk meg. Tankönyvekből kiraktuk a HÁLA szót.
Elkeszült az első Hálafa a Csiga csoportban!Faleveleket vágtunk ki,a gyerekek kiszínezték és elmondták miért hálásak,amit ráírtunk a levélre a jelükkel együtt.Ezeket ragasztottuk egy kartonra,melyre előtte festettünk közösen egy fát.