A gyerekek közös megbeszélés után hálaleltárt készítettek és a virágok szirmaira kerültek a legfontosabb dolgok, amiért hálásak lehetnek.
A hála gyakorlása
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek közös megbeszélés után hálaleltárt készítettek és a virágok szirmaira kerültek a legfontosabb dolgok, amiért hálásak lehetnek.
A Hála feldolgozását a „Napraforgó- napraforgó” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Majd meghallgattuk a ” szép nap ölelj most át engem…” c. dalt.
A téma feldolgozáshoz az „Egy zsák alma” c. mesét választottuk. A mese meghallgatása után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a szereplők mit éreztek, miért voltak hálásak. Majd a gyerekek az előző napon megfestett hála köveiket betették a hála- híd alá és elmondták kinek hálásak és miért.
A foglalkozás lezárásaként mindenki lefeküdt a szőnyegre és így hallgattuk meg a relaxációs zenét.
Kedves kis osztályommal megpróbáltuk megalkotni a “hála”szòt, miután kicsit elbeszélgettünk a témával kapcsolatosan.
Szekely Mikó Kollégium,V.B
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoportfoglalkozást játékos bemutatkozással kezdtük, majd miután ismertettem a diákokkal a boldogságórák felépítését, tematikáját, elkezdtünk beszélgetni arról, kinek mit jelent a boldogság, mikor és mitől érzik magukat boldognak. Ezt követően mindenki kitöltötte a Boldogságmérő kérdőívet, és az eredmények kapcsán beszélgettünk arról, hogy mi magunk mi mindent tehetünk azért, hogy boldogabbnak, elégedettebbnek érezzük magunkat, valamint hogy mindebben hogy tud a hálás szív a segtíségünkre lenni. A foglalkozás végén pedig egy gondolattérképet készítettek a hálával kapcsolatban, közösen ötleteltek, hogy mi mindenért tudnak hálásak lenni. A zárókörben többen megfogalmazták, hogy ez a fajta szemléletmód mennyivel könnyebbé tudja tenni a megküzdést egy-egy nehéz helyzettel szembesülve.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedik osztályosokkal körbe ültünk, és megpróbáltuk elmagyarázni egymásnak példákkal, hogy mit is jelent a hála kifejezés. A második körben elkezdtük sorolni, hogy ki miért hálás, igen hosszú listát állítottunk össze. Meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt, közben a teremben sétálva finoman meg lehetett érinteni azt az osztálytársat, akinek valamiért hálás volt az illető. A dal végén újra körbe ültünk és visszajelzést adtunk egymásnak, hogy kit miért érintettünk meg, miért vagyunk neki hálásak.
Befejezésül mindenki keresett olyan tárgyat, aminek valamiért hálás, ezt betettük a kör közepébe. Próbáltuk kitalálni, hogy kié lehet és miért lehet az illető hálás. Majd pedig mindenki elmondta mit tett be és miért hálás.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Ezen a gitáros Boldogságórán a hála gyakorlásával foglalkoztunk. Növendékemmel már több gitárórán is beszéltünk a hála fontosságáról. Ezen az órán a bemelegítés után feldolgoztuk az Egy pohár tej c. történetet. Tanítványomnak nagyon tetszett a történet befejezése, nagyon mosolygott. Ezután megkértem hogy készítsen egy Hálanap rajzot – gondolja át mi mindenért hálás azon a napon. Közben meghallgattuk Apor Lázár táncát. Ezután eljátszottuk együtt Apor Lázár táncát. A gyakorlat végén megkértem növendékemet gondoljon valakire akinek nagyon hálás és színes papírokra írjon számára egy-egy kedves mondatot, így készült el a Hála-befőtt 🙂 annyira belelkesült hogy megígérte otthon szépen feldíszíti majd az üveget. Az órát végül a duózás ismétlése után egy rövid meditációval zártuk.
Első foglakozásunk és csatlakozásunk a Boldogságórákhoz a következőképpen zajlott: 1. Bevezetés_ Szélkiáltó: Boldogság dal 2. Ráhangoldás: Érintős köszöntő- köszöntsd a társad hangok nélkül! 3. Keresztrejtvény megfejtése 4. Színes légzés: képzeld el , milyen színű- a hála-relaxációs gyakorlat. 5. Kinek lehetünk hálásak, miért lehetünk hálása? – szavak a szívecskéken. Mindenki felvesz egyet és elmondja. 6. Nevek, dolgok a szívecskére – most a gyerekek írnak arról, miért is hálásak. 7. Elkészítjük a Hála-fát közösen, megbeszéljük. 8. A hála összetettsége / Mese-falu/ Mese a Háláról, a Szeretetről és a Jólétről. 8 Beszélgetés a meséről. 9. A szereplők elképzelése és lerajzolása. 10. A hála arcai:Kinek mi a gyengesége ? / pozitívumok, kapcsolatok, önbizalom, megküzdés stb./11. Zárás-összegzés- különböző színű szívek a padlón-mindenből 2 darab. Egy gyermek felvesz 1 színt, egyiket megtartja, a másikat átadja valakinek. Ének tanulása: Bagdi Bella: Szép nap- a gyermekek nagyon könnyedén hangolódtak rá a témára, zárt közösségben élnek, erős értékrendszert és hagyományokat követnek a családok és ez érződik a témához való viszonyulásukon is.
Szeptember – Hála gyakorlása
A Koncz Dezső EGYMI intézményének 1. osztályában vagyok osztályfőnök, ahol 6 fő értelmileg akadályozott gyermeket tanítok.
Minden hónapnak választok egy számukra érthető mottót: „Hálás vagyok ha valaki megnevettet, sírni egyedül is nagyon jól tudok” A nap folyamán rámutatok, ha vidám pillanatokat kapok.
A napunkat bemutatkozó verset követően hangulatkártya választással kezdjük: ölelés, ököl durrantás, pacsi adás. Csillogó szemmel ütnek a kiválasztott képre az öltözőszekrény falán. (Ettől számomra is önfeledten indul a nap.)
A Szeretet dalával kezdtük meg az órát, majd elmeséltem Fazekas Nóra (zalai író): Apa szeret című meséjét. Beszéltem arról, hogy milyen jó dolgokat lehet apával átélni: építés, hancúrozás, fürdetés… Minden gondolatot a HÁLA szóval kezdtem. A szülők mennyi mindent megtesznek gyermekükért – ezt a nap minden pillanatában kihangsúlyozom. Megtanultuk a Boldogság vers-et, ami a szülők felé a hála jelképe.
A HÁLA szó betűit kiraktuk állatokkal.
Sétánk során köszönetet mondtunk a természetben fellelhető dolgokért: napsütés, szél, felhő, eső, fák, bokrok, kavicsok, termések, bogarak. Az autómentes napon a természet megóvására fektettük a hangsúlyt. A Deák Ferenc Általános Iskola lehetőséget adott, hogy megnézhettük a Hüllő kiállítást, nagy élmény volt.
Példák a mindennapokból:
HÁLA:
– Orsolya apukájának, aki megjavította az öltözőszekrényt, a Montessori tornyot,
– Emma anyukájának, aki finom gyümölcsöt hozott az osztálynak,
– a szülőknek a fagyiért,
– a városnak a pólóért,
– Marci anyukájának a gyümölcsléért,
– Orsolya anyukájának a Pöttyi játékért,
– Emma anyukájának, hogy elég váltóruhát küld,
– Marci szüleinek, hogy nagyon illemtudó,
– Emma szüleinek, hogy mosoly- és szeretetbomba,
– Orsolya szüleinek, hogy vicces,
– Maja anyukájának, hogy sok verset tud,
– Dzsenifer szüleinek, hogy szeret iskolába járni,
– Orsolyának, hogy segít a rászoruló társának,
– Dzsenifernek, hogy mindig számíthatok rá,
– Az iskolának, hogy szuper segítőtársam van,
– Az osztálynak, hogy imádok dolgozni menni.
Köszönet a Boldogság program kitalálójának: épít embert, családot, barátokat, közösséget… csak jobbá…!
Az első osztályos gyerekekkel beszélgettünk a hála szó jelentéséről. Ügyesen megfogalmazták, hogy ki és miért hálás. A beszélgetés után kézműveskedtünk is.