Akinek a szívében hála van, nem fér meg mellette a gonoszság. Ezt már minden kanizsais tudja. Így elkészítettük a szokásos hála-cetliket, amiket reményeink szerint már várnak ilyenkor otthon, a nyolcadikosok hálalevelet küldtek szüleiknek . Az ötödikesekkel pedig háladobozt készítettünk a faliújságra, melyben sok-sok szép dolgot megköszöntünk családunknak, barátainknak és tanárainknak is.
A hála gyakorlása
A hála és a szeretet kifejezése minden nap megtörténik a Tulipán csoportban valamilyen formában. Leggyakrabban az ölelést, simogatást és a köszönöm szót használják. A Boldogságóra keretén belül, most kibővítettük a lehetőségeket. Reméljük, egyre többet fognak majd alkalmazni közülük!
Hogyan fejezheted ki a háládat valakinek, aki jót cselekedett veled: (a gyermekek válaszai)
– megköszönöm, kedves vagy
– megcsinálok helyette valamit, amit ő nem tud
– segítek neki
– megölelem
– megpuszilom
– ajándékot adok neki
– kezet rázok vele
– megsimogatom
– megdicsérem…
A köszönöm szót azért használjuk, mert: (gyermekek válaszai)
– jólesik, ha valaki segít nekem
– mert hálás vagyok azért, amit csinált, vagy adott nekem
– könnyebben meg tudtam kötni a cipőmet…
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Kutatásokból már régóta tudjuk, hogy sikeresebbek azok a felnőttek, akiknek az érzelmi intelligenciája magasabb, mint azok, akiknek az IQ-ja az. Az is könnyen belátható, hogy a párkapcsolata, munkahelyi társas kapcsolatai kevésbé lesznek konfliktusosak azoknak, akik saját érzéseiket és persze másokét is képesek detektálni, figyelembe venni, azokhoz igazodni. Az érzelmek megkülönböztetése nem is olyan könnyű feladat. Ha érezzük, akkor is gyakran nehéz finom különbségeket tenni, de ha a másik emberen látjuk csupán…..hányszor észre sem vesszük a metakommunikációs jeleket, aztán pedig csodálkozunk. A hála érzése már évek óta központi kérdés az órákon, most viszont kicsit tágabb körben beszélgettünk érzéseinkről. Igy a gyerekekkel ma érzések felismerését és megfogalmazását gyakoroltuk. 3.b, 4.b, 5.a. Ők már ismerik az érzelmek felismerésének fontosságát
A hála gyakorlása
Az 1-3. osztályos tanulók új közösséget alkotnak, hiszen ebben a tanévben kerültek egy napközis csoportba. Az első osztályos gyermekek most először vettek részt boldogságórán. Egymás megismerésének, elfogadásának kezdetén tartunk. Így ez a foglalkozás tökéletes alkalmat nyújtott a közösségépítésre és az ismerkedésre.
A boldogságóra szeptember havi témáját, a hála gyakorlását játékos formában ismertettem meg a gyerekekkel.
Az ebédlőbe történő sétát hálasétává alakítottam. A gyerekekkel rámutattunk mind arra, amiért hálásak lehetünk: a családtagjainkért, a barátainkért, a természeti jelenségekért, a növényekért, az állatokért, a finom ebédért, az egészségünkért, a játékidőért.
Meghallgattuk a Hála erősség dalát. A körtánc során a gyerekekkel közösen koreográfiát találtunk ki. A testmozgás és a dal igazi vidám hangulatot teremtett.
A hála erősség mondóka további lehetőséget adott a szókincsbővítésre, az önkifejező képesség fejlesztésére. A hála szó jelentését úgy magyaráztam el, hogy olyan kapott dolog, amiért köszönetet mondunk. Megbeszéltük a köszönet kifejezés formáit, módjait: a kedves szavakat, az ölelést, szép rajz készítését, segítségnyújtás felajánlását, apró ajándékok adását. Mindezeket konkrét példákkal be is mutatták a gyerekek egymásnak.
Közösen elkészítettük a hálafánkat, amit megőrzünk. Amikor a gyerekek elballagnak, összehasonlítjuk a tenyérméretüket a lapon lévővel.
A gyerekek nagyon élvezték a foglalkozást, hiszen különleges élményt nyújtott nekik a sokszínű tevékenységsorozat.
Figura Tünde
pedagógus
Kiskunmajsa, 2024. 09. 12.
A foglalkozáson résztvevők érdekesnek, a későbbi életükre vonatkozóan tanulságosnak ítélték a közös tevékenységet. Könnyen, őszintén megnyíltak, partnerek voltak a háláról való beszélgetésben.
A lányok által elkészített „Hálás vagyok…” kezdetű mondatokból egy kollázst készítettünk, melyet a tanulószobába belépve minden alkalommal megtekinthetnek. Fontos, hogy lássák, miért érdemes minden nap hálásnak lenniük.
Sikeres, tartalmas foglalkozás van mögöttünk.
Boldogságóránkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, nyújtózkodtunk, mintha almákat szednénk le a fákról, majd utánoztuk, mintha kosárba tennénk a leszedett almákat. A téma bevezetéséhez beszélgetést kezdeményeztem: „- Tudjátok-e mi a hála? Hálásak vagytok-e valamiért?…”,
színes papírszíveket tettem a szőnyegre, és aki valakinek hálás volt, az választhatott szívet és ráragaszthatta a társa ruhájára. Mi óvó nénik is kaptunk papírszívet 🙂
A téma feldolgozásához, elmeséltem a gyerekeknek a Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack című mesét. A mese elején és végén megszólaltattam a Koshi szélharangot. Ezután előjött a csoportunk tündére: Maja, és beszélgetett a gyerekekkel, majd varázsolt nekik: Érzelem-nyomozó társasjátékot.
A gyerekek örömmel ismerkedtek a társasjátékkal.
Másnap elmentünk almát szüretelni az Aranyalma Gyümölcsöskertbe, ahol láttuk hogyan mosolyognak ránk a piros almák és hálánkat közös énekléssel fejeztük ki a gyümölcsöskert dolgozóinak (Egy aranyalma, meg egy szép lány……dalt énekeltük).
Egy óriási feladatra készülünk együtt.Ez nem más, mint a továbbtanulás.
Minden időt és energiát ebbe fordítunk bele, hálát adhatunk egymásnak azért, mert együtt lehettünk 8 éven keresztül és egymást már annyira ismerjük, hogy felelősségünk tudatában tudunk a másik számára tanácsot adni.
Hálát adhatunk magabiztosságért, az önbizalomért, mert ezeket a tulajdonságokat erősítjük egymásban mindennap.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Elkészítettük a Hálabefőttet, amibe azokat a pillanatokat rajzoltuk le, amiért hálásak vagyunk.
Miután nyáron elvégeztem a Fedezd fel erősségeidet pedagógusként továbbképzést, várakozásokkal telve vágtam bele az immár hatodikos osztályommal a Boldogságóra Erősség Programba. Voltak kételyeim, mennyire érett ez a korosztály az erősségek felismerésében, mennyire fejlett az önismeretük, mennyire nyitottak a téma iránt, de szerencsére eddig pozitív tapasztalataim vannak.
A szeptemberi szülői értekezleten a szülőknek levetítettem a boldogságórákat bemutató
ppt-t, majd a szülők aláírták a beleegyező nyilatkozatot. Az e havi első boldogságórán felidéztük, milyen szabályokat tartsanak be a foglalkozásokon ahhoz, hogy hatékonyan és élvezetesen tudjunk egész évben együtt dolgozni. Az első alkalommal az erősségekkel és az erényekkel ismerkedtünk. A foglakozást a „tengerészcsomó” relaxációs gyakorlattal indítottuk, mely az agyféltekék összehangolására is hatékony módszer. Az egyik kisfiú a gyakorlat végére megjegyezte: „teljesen lenyugodtam a relaxáció alatt”, és ezzel jobban nem is érhettem volna célt. Ezután páros munkában a hat erény köré épített keresztrejtvénnyel folytatták a felfedezőmunkát, megfejtésként a virágzás szót kapták. Körüljártuk a szó hétköznapi és pszichológiai jelentését, majd a megnéztük a virágzásról szóló Erősségek kertje című kisfilmet. Ezután csoportokban munkálkodtak. Minden csoport kapott a Szupererő maxikártyák másolatából (amelyek hátoldalán nem szerepelt az erősség megnevezése) hatot-hatot, és az volt a feladatuk, hogy az erőségeket és azok értelmezését tartalmazó lista alapján azonosítsák be a nekik jutott erősségeket, értelmezzék a kártyákon található jeleneteket. A feladatot sikeresen oldották meg. Ezután a hat erény és a huszonnégy erősség szimbólumát tartalmazó kártyákat kaptak a csoportok, és megkeresték, melyik erényhez melyik erősségek tartoznak. Az elkészült alkotásokból egy tabló készült a faliújságra, és egész évben a tantermünket fogja díszíteni. Majd az erősségek listájáról részletes szétválogatás után kiválasztották azt az ötöt, amit az erősségüknek gondolnak. Ebből később elkészítettem az osztály saját megítélésükön alapuló erősséglistáját: 1. kreativitás, 2. humor, 3. bátorság, 4. kedvesség / remény, 5. kíváncsiság. Zárásként megpróbáltunk egyes erősségekre egy-egy híres embert találni példaként.
A második boldogságórán a VIA teszt fiataloknak készült változatát töltötték ki a gyerekek. Az eredmény eltért attól, ami a saját rangsoruk alapján kialakult, gyermekenként és osztályszinten is. A VIA teszt eredménye alapján az osztály erősségei a következők: 1. humor, / kíváncsiság, 2. hála, 3. kreativitás / szeretet, 4. alázat / társas intelligencia / remény, kedvesség 5. csapatmunka.
A harmadik boldogságórát a hála témakörének és a hála világnapjának szenteltük. Mivel az osztály erősségei között második helyen szerepel a hála, közlékenyek voltak a témával kapcsolatban. A foglalkozást Bagdi Bella Hála-dalának meghallgatásával kezdtük, és közben arra figyeltek a gyerekek, miért hálás az énekesnő. Beszélgettünk a hála erősségéről, a hála jótékony testi és lelki hatásairól, szintjeiről, a saját hálatörténeteikről, arról, hogy milyen a hálás ember, és arról, hogyan tudják ezt az erősségüket fejleszteni. Összegyűjtöttük a hála rokon értelmű szavait (lekötelezettség, köszönet, kegyelem, malaszt, kellem, szívesség, kedvesség, nagylelkűség, önzetlenség, köszönetnyilvánítás, hálaadás, pozitív érzelem, ajándékozás, figyelmesség). Ezeket egy-egy WC-papír gurigára írták fel a gyerekek, majd ebből megépítették a hála-tornyunkat. Ezután színes papírdarabokra felírta mindenki azt a három dolgot, amiért hálás az adott napon, vagy úgy általában az életében. Nagyon kedves és megható válaszok is születtek. Hálás vagyok, mert: „tegnap jó lett az orvosi vizsgálaton az eredményem”, „egészséges vagyok”, „egy szép családba születtem”, „apa tegnap délután értünk jött”, „van egy kedves anyukám”, „vannak barátaim, akik szeretnek”, „az osztálytársaim a szülinapomon is gondoltak rám” stb. A hálafeljegyzéseket az osztály hálakosarába gyűjtöttük össze, majd mivel kíváncsiak voltak egymás véleményére, egyet-egyet felolvastunk a kosár cédulái közül. Ámulva figyelték, mi minden jutott eszébe társaiknak, hogy mi mindenért lehetnek nap mint nap hálásak.
A foglalkozásokat azzal zártam, hogy én is nagyon hálás vagyok, amiért olyan remek gyerekek járnak az osztályomba, akikkel ilyen jóízűeket lehet beszélgetni ezekről a nagyon fontos, nem túl egyszerű témákról.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
6. b osztályának (Víg Team2) osztályfőnöke