– A hála fogalma.
– Én miért lehetek hálás? Személyes élmények alapján beszélgetések.
– Ki lehet nekem hálás?
– Gyurmázással hálafa készítése.
– Rajzolás technikájával: amiért hálás vagyok.
A hála gyakorlása
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A csoportunkba járó egyik kislány családja meghívott bennünket szilvalekvár főzésre.
Nagy élményben és kedves vendéglátásban volt részünk. Ezért köszönetünk és hálánk jeléül a szilva lekvárnak üvegeket festettünk, amiből ajándékoztunk a vendéglátóknak is. A lekvárból mi is kaptunk kóstolót, amit az általunk festett kis üvegekbe raktunk és a babakonyhába tettük a többi hálabefőtt mellé.
A gyerekekkel hála virágokat készítettünk. Bevezetésképpen relaxációs gyakorlatot végeztünk, majd elmeséltem neki A Hálafa történetét. Beszélgettünk a háláról, ki miért s kinek hálás: pl. ” születésnapomra kaptam virágot”, „hálás volt anyukám, hogy segítettem neki főzni”. Majd hála virágokat készítettünk, s felragasztottuk egy szívre.
„Ablak a világra”
„Köszönet versben”
A tanár néni is hálás az osztályáért
Felsőrajki Arany János Napköziotthonos Óvoda
A bolodogságóra előtti héten megtudtuk, hogy a nagycsoportos gyermekek színházbérletet kaptak a fenntartó önkormányzattól ajándékba. Ezért úgy gondoltuk, hogy hálánk jeléül köszönet képpen meglepetést készítünk a Polgármester Úrnak. A boldogságóra előtti napon azt az otthoni feladatot kapták a gyerekek, hogy édesanyjuk segítségével vágjanak ki egy szívformát, s rajzolják rá magukat, és díszítsék ki.
Sajnos ezt csak egy kislány készítette el, ezért reggel minden gyermekkel elkészítettük közösen az óvodában a szivecskét.
A foglalkozást a megszokott gyertyagyújtással, hívódallal kezdtük, majd utána Bagdi Bella Szép nap ölelj c. dalára „körbeadtuk a szeretetet”. A gyermekek a hálafa történetét érdeklődve hallgatták. Megbeszéltük a hála szó jelentését, s elmondhatták, hogy ők kinek, és miért hálásak. A csoportba járó kis társaiknak kifejezhették ezt öleléssel, símogatással, baráti kézfogással. A reggel készített kis szíveket felragasztottuk egy nagy szívre, aminek közepére a Jobb Veled A Világ Alapítvány logóját helyeztük el. Az elkészített képet közösen elvittük a Polgármester Úrnak, akit sikerült ezzel meglepni. Ráadásként elénekeltük neki azt a dalt, melyet minden reggel a tízórai előtt meghallgatunk, így már a gyerekek is kívülről tudják./ Bagdi Bella Napindító, útravaló dal/. Az otthoni feladattal célunk, hogy a szülőket megpróbáljuk bevonni a boldogságórába, ezért elhatároztuk, hogy ezentúl mindig lesz otthoni feladat, s minden órán vendégül látjuk az érdeklődő szülőket.
A hálakert elkészítése előtti napokban már elkezdtünk a csoporttal ráhangolódni a témára. Elmeséltem A hálafa története mesét , beszélgettünk a szeretetről és a háláról , énekeltünk.
A hálakert készítése előtt közösen elkészítettük a kertet ahová majd a virágokat tesszük.
A gyerekek kiválasztották maguknak azt a színű virágot amelyik a legközelebb áll a szívéhez, hangulatához a virág szirmaira az általuk színezett képeket ragasztottak a képeken olyan dolgok szerepeltek amelyekért hálásak. Amíg közösen színezgettünk közben halkan szólt a hónap dala Bagdi Bellától : A szép nap ölelj most át engem. Ez méginkább segítette őket a ráhangolódásra. A dalt azóta is többször is meghallgattuk elénekeltük.
A tevékenység pozitív élménnyel zárult az elkészült Hálakertet kihelyeztük a csoportba jól látható helyre. Segített a gyerekeknek abban is hogy kicsit erősítse bennük az összetartozást, közös élményszerzési lehetőséget nyújtott.
A hála megjelenése a mindennapjainkban.
Volt egy kisfiú aki minden nap a játszótéren játszott.
Az egyik nap nagyot esett a hintáról, és vérzett a térde. A vér láttán elkezdett sírni, de nem volt nála zsebkendő, hogy letörölje.
Arra járt egy idősebb hölgy aki látta hogy ott ül egy kisfiú a földön és zokog.
Gyorsan oda ment hozzá és megkérdezte hogy mi történt.
A kisfiú csak annyit válaszolt, hogy elesett. A nő kivett a farzsebéből egy zsebkendőt majd letörölte a kisfiú térdéről a vért.
A kisfiú megölelte könnyekbe borult majd hálálkodva megköszönte a segítségét. A nő csak bólintott majd felállt a kisfiú mellől és tovább ment.
Egy öreg néni áll a buszmegállóban. Tíz perc múlva meg is érkezett a busz. Az öreg hölgy felszáll, de a buszon már nem nagyon volt ülőhely.
Nagy nehezen sétál hátrafelé, annak reményében, hogy hátha talál ülőhelyet.
Már majdnem teljesen hátra ment mikor meghallott egy nagyon vékony hangot. Egy kislány volt az, aki az ülőhelyét ajánlotta fel a néninek. „Tessék leülni” – mondta a néninek.
A néni nagyon hálás volt a kislánynak, hogy átadta neki a helyét. Leült, aztán átnyújtott egy cukrot a kislánynak, aki nagy örömmel el is fogadta.
Volt egy szegény kisfiú, aki sokat éhezett. Mindennap elsétált egy étterem előtt. Egyik nap az étterem tulaja behívta a kisfiút és adott neki enni. A kisfiú nem felejtette el az arcát annak, aki enni adott neki. Évekkel később a kisfiúból orvos lett.
Bevittek hozzá egy súlyos beteget, akit elkezdett kezelni, hogy meg gyógyuljon.
Amikor az idős ember felépült az orvos megfogta a kezét és elmondta neki, hogy amikor ő kicsi volt és éhezett ő adott neki enni.
Könnybe borult mind két embernek a szeme és nem győztek hálálkodni egymásnak.
A 3. osztály Csepreghiné Nyitrai Katalin vezetésével a hála gyakorlása című témakört dolgozta fel. Az egyéni, páros, frontális feladatmegoldásokon keresztül jutottak el a konklúzióig, amely „a hála gyakorlásának legegyszerűbb módja” a szeretet és az egymás elfogadása.
Óra eleji ráhangolódás után rejtvényt fejtettek, feldolgoztuk: A csodakantár című mesét, majd megfogalmazták. mi a hála.
Hála leveleket írtak egy hozzájuk közel álló személynek, pl.:szüleiknek. Megértették, hogy a hála pozitívan befolyásolja életük minden területét: testi, szellemi, lelki síkon. Óra végén az udvaron elénekelték a „Szép nap ölelj most át engem” című dalt és koreográfiát készítettek. A visszatekintés után faliújságot díszítettek az órán készült anyagokból.
A 8.osztály /5. napközis csoportban beszélgettünk a hála fogalmáról, a hálás szív és a boldogság összefüggéseiről.
A fogalomnak megfelelően sokrétűen összeszedtük, rendszereztük ismereteinket, majd rajzban fejezték ki érzéseiket.
A háladalt többször meghallgattuk.