Hálafa
A hála gyakorlása
A boldogságórát első osztályosok körében tartottam meg. Az óra elején a boldogság és az öröm fogalmát jártuk körül. Ezután meghallgattuk a Szép nap ölelj most át című dalt. A dal közepétől már a gyerekek ügyesen dúdolták a dallamot. Ezt követően megbeszéltük, hogy miről is szól a dal. A hála szó jelentését rávezető kérdésekkel fogalmaztuk meg. Beszélgettünk arról, hogy miért is lehetünk hálásak. Az óra második felében a gyerekek elkészítették a hála lufijukat. A gyerekek a lufikba örömmel rajzolták le, hogy miért hálásak. Legtöbben azért hálásak, hogy szeretik őket, tudnak és van is mivel játszaniuk. A boldogságóra jó hangulatban telt el. A boldogságórát követően minden nap az utolsó tanítási óra végén a gyerekek megfogalmazzák, hogy aznap miért hálásak.
JÁI Viszneki Általános Iskolai Tagnintézménye
Most szeptemberben kezdtük a 3.-os osztályommal a Boldogság órákat, melyeket havonta egy alkalommal, délután 2 órában tartok nekik. Augusztus végén vettem részt kollégáimmal 30 órás továbbképzésen, ahol részletesen is megismerhettem a programot, melyet már rég óta figyelgettem, nézegettem. Élmény volt a továbbképzés.
Szeptember 20-án tartottam az első dupla foglalkozásunkat, melyen minden tanuló részt vett. Az óra elején megalapoztuk a hangulatot egy kis óraindító, aktív mondókával. A hónap témáját papír falevelekre írt hálamondatok felolvasásával vezettük be, melyeket a hálafánkon felolvasás után el is helyeztünk. Beszélgetőkör keretében megismerkedtünk a hála fogalmával, megbeszéltük, hogy milyen érzelem a hála, kinek és miért lehetünk hálásak. Ez utóbbit meg is rajzoltuk önállóan és egy közös HálAblakba rendeztük, miközben a hónap dalát hallgattuk, énekelgettük. A foglalkozás második felében a Csodakantár című mesét dolgoztuk fel. Dramatizálással eljátszottuk a hála kifejezésének különböző módjait. Végül mindenki meg is fogalmazott egy, a mai napra vonatkozó hálamondatot, melyet körberajzolt és kinyírt tenyerébe bele is írt, majd őszi színekkel kiszínezett. Hálafánkra ezek is felkerültek. Az órát relaxációval zártuk.
A gyerekek számára élményt jelentett az óra, sok értékes gondolatot fogalmaztak meg, nagyon várják a következő foglalkozást.
Nyíregyházi MZSÁI. Kertvárosi Tagintézménye
Az elsős gyerekek, akik szeptemberben kezdték meg együtt koptatni az iskola padjait, felsorolták, hogy kiknek és mi mindenért lehetnek hálásak. Mi felnőttek, szülők és nem szülők, pedagógusok, NEKIK lehetünk hálásak, hogy bíznak bennünk, figyelnek ránk és szeretnek!
Az 1-2. osztállyal meghallgattuk a hálához kapcsolódó dalt, majd megbeszéltük, mit jelent a témához kapcsolódó szó. Ezt követően összegyűjtöttük, hogy ki, miért hálás. A válaszok alapján közös hála-napocskát készítettünk, melynek sugarai a gyermekek kézlenyomatából készült, ujjacskáik végébe pedig leírtuk az összegyűjtött ötleteket. Végül körbeálltunk és megbeszéltük, hogy miért lehetünk hálásak az osztálytársainknak és sor került egy hatalmas hála-ölelésre.
A katica nagycsoportos gyerekekkel első lépcsőfokot megtéve a „Boldogság várába” megismerkedtünk a hála gyakorlásával és a boldogság fogalmával.Előző napokban már beszélgettünk,miért is vagyunk hálásak.Mindenki jelentkezett,hogy elmondhassa nekem,ő miért hálás.Leültünk a szőnyegre,s beszéltünk arról,mi tesz bennünket boldoggá.Eljátszottuk azt a játékot is,hogy fussanak oda társaikhoz vagy játékhoz,amiben örömüket lelik.Élvezték a játékot.Ezt követően elkészítettük a mi kis hála szívünket,melyet kitettünk az óvoda folyosójára.A napot mesével zártam,mely a Hálás fáról szólt.Elalvás elött egyik kisfiú azt mondta:”Óvónéni,én azért vagyok hálás,hogy vagy nekünk!” Örömmel töltött el.A gyerekek nagyon jól érezték magukat a tevékenységben.