A foglalkozást a már tanult mondókánkkal kezdtük. Ezt követően, elolvastam a gyerekeknek a Hálafa története című mesét, majd megbeszéltük a mese cselekményét és, hogy mi volt a tanulság. A mesében szereplő mondókát mi is megtanultuk a gyerekekkel. Készítettünk a csoportnak hálafát, melyhez először megfestettük közösen a fát, majd leveleket nyírtak a gyerekek, melyre rárajzolták ki miért hálása. Amikor mindenki elkészült leültünk a fa köré és mindenki megmutatta, elmondta mit rajzolt és miért a levelére. Végül az elkészült hálafát jól látható helyre kihelyeztük a csoportszobába.
A hála gyakorlása
3. éve boldogságórás a csoportom. Féltem tőle, hogy egyre nehezebb lesz évről-évre ugyanazt a témát feldolgozni. Ellenben a gyerekek meglepetést okoztak számomra. A téma feldolgozásánál először megbeszéltük a hála fogalmát. Kiszíneztük a színezőt. Meghallgattuk a hónapra ajánlott zenét. Aztán ért a meglepetés. Életvitel órán a saját biokertészetünkben termelt és lefagyasztott borsót készítettük el, amikor az egyik tanuló megjegyezte, hogy hálásak lehetünk a földnek, hogy ilyen szép termésünk volt. Egyre többen szóltak hozzá, hogy hálásak a napnak, az esőnek.. st. Mikor elkészült az étel és készültünk az étkezéshez, egyikük javasolta, hogy legyen ez a mi hálaadásunk. Köszönjük meg Istennek is. Teljesen átérezték a hála fogalmát és spirituális útra terelték a téma feldolgozását. A következő napon a természetben hálameditációt tartottunk.
Számomra eddig ez volt a legsikeresebben feldolgozott óra! Éreztem, hogy értik miről van szó. A Boldogságórák beértek.
Mindszenten a Károly Óvoda kisvirág csoportjában a 2024/25 tanévben folytatjuk a boldogság óra programunkat 18 gyerek részvételével.
Az első foglalkozás témája a hála. Mit jelent a hála fogalma, miért lehetünk hálásak, miért jó ha minden nap észrevesszük, átgondoljuk, milyen jó ért bennünket; miért lehetünk hálásak. A foglalkozást a beszélgető körben, egy szívecske körbeadásával kezdtük, és mindenki elmondta, hogy ezen a reggelen milyen jó dolog, – milyen jó érzés érte; miért lehet hálás.
Azután pedig visszaemlékeztünk az előző napi Kurca-parti kirándulásunkra, és mindenki felidézte, hogy mi tetszett neki a legjobban, egyenként megbeszéltük, miért hálás hogy részt vehetett a kiránduláson. Ezután pedig le is rajzoltuk azt, majd meghallgattuk a Hálafa című mesét és végül a boldogság óra munkafüzetből kiválasztott színezőn kiszínezhették miért hálásak és közben meghallgattuk a háladalt a foglalkozás hangulati zárásaként, majd a hála szimbólumát a kis virágot helyeztük el a boldogság óra táblánkon.
A foglalkozás közben készült fotókat mellékelve küldjük.
Hála
Első nap 3. órában csináltuk meg az órát. Először mindenki örült mindenkinek, majd jött a Boldogságóra. Utána jött a hivatalos világ
1.Resilio kártyával megnéztük, hogy a tanulók miért hálásak. Mindenki húzott egy képet
2. Mi jut a hála szóról eszedbe? Mindenki elmondta, hogy miért hálás:
Példák: vakáció, foci, osztályfőnök, barátok, vadászat, család, béke, boldogság, pénz
3. Miért vagy hálás magadnak?
Válaszok: átmentem a pótvizsgán, mindenért, én vagyok a király, csak, tanulás, mert itt tanulhatok, mert itt lehetek, kitartásáért, hogy itt van.
4. Kinek vagy hálás?
Válaszok: anyának, apának, barátnak, szülőknek, edzőnek, barátoknak
5. Mese: a boldog ember inge
Majd elmesélték a diákok, hogy kinek mi tetszett belőle:
Válaszok: a király rájön, hogy nincs mindenkinek inge, boldog favágó, a pénz nem boldogít, a favágó tud boldog lenni, a király is lehet beteg, szegényen is lehet valaki boldog pénz nélkül is van boldogság.
6. Aznap feltettem a kérdést: Miért vagy most éppen boldog, ebben a pillanatban?
Válaszok: fel tudtam kelni, van erőm, este lesz röpiedzés, elértem a reggeli buszt, látom a barátaimat, tudok aludni, jól telik az idő.
Mivel összeszedtük és leadtuk a telefonokat, bent most nem készültek képek.
Ebben a tanévben új osztállyal kezdem a boldogságórákat: elsősökkel. Maroknyi csapat nagy feladatokkal. Számomra is új terület. A gyerekek jó része nem beszél, nehezen kommunikál. Nagy kihívás, ami remélem, új tapasztalatokkal, ismeretekkel gazdagítja a pedagógiai munkám, valamint reménnyel és sikerekkel ajándékozza meg a gyerekeket és szüleiket.
Emellett 3. és 4. osztályban folytatom a már megkezdett programot.
Mindenkinek boldog új tanévet kívánunk!
Szeptember nagyon szép idővel telt. Melengető napsugarak, enyhe szellő, és sok-sok finom gyümölcs. Megkóstolhattuk az édes szőlőt, almát, körtét, szilvát és a diót.
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit is jelent a hála. Kiért vagy miért lehetünk hálásak?
Reggelente meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dalát, és így hálát tudtuk adni a szép időért. Sokat lehettünk kint az udvaron, jókat sétálhattunk a közelben. A gyerekek nagyon örültek a mozgalmas szeptembernek. Mozgásos játékaink is a napsugarakról, a pillangókról, a virágokról szóltak.
S mi most úgy döntöttünk, hogy a Mihály-napi vásárunk keretében fejezzük ki hálánkat. Hálát adunk azért, mert szép időnk volt ezekben a hetekben, és sok-sok finom gyümölcs kerülhetett a megterített asztalra.
Óvodánk öt csoportjában a hála gyakorlása különféle formában valósult meg.
A kiscsoportos gyerekekkel, első alkalommal a saját személyes tárgyaik és néhány kedvenc játékaik játszották a főszerepet a „boldogság órán”, amelyen a háláról beszélgettünk. A „köszönöm-formák” játékot a szívecskékkel játszottuk, majd a hónap dalára jókedvűen mozogtunk.
A középső csoportos gyermekek előre kivágott szívformákat színeztek. Közben megbeszéltük, hogy miért lehetünk hálásak a szívünknek. Minden gyerek elkészítette a szív alakú ajándékát, majd átadta annak, akit a barátjának tart. Ezt a gyerekek nagy öleléssel fogadták.
A középső-nagycsoportos gyerekekkel hálakövet festettünk. A gyerekek nagy örömmel választották ki a köveket, s közben megbeszéltük, hogy kinek és miért lehetünk hálásak. Az elkészült hálaköveket örömmel vitték haza a gyermekek.
A nagycsoportos gyerekekkel beszélgető kör keretében dolgoztuk fel a hála témáját, majd a hónap dala meghallgatása után közösen találtunk ki rá koreográfiát, melyet nagy örömmel táncoltunk. A vidám, felszabadult mozgás közben oldódott szorongásuk, örömteli pillanatokat éltek át.
Óvodánk öt csoportjában a hála gyakorlása különféle formában valósult meg.
A kiscsoportos gyerekekkel, első alkalommal a saját személyes tárgyaik és néhány kedvenc játékaik játszották a főszerepet a „boldogság órán”, amelyen a háláról beszélgettünk. A „köszönöm-formák” játékot a szívecskékkel játszottuk, majd a hónap dalára jókedvűen mozogtunk.
A középső csoportos gyermekek előre kivágott szívformákat színeztek. Közben megbeszéltük, hogy miért lehetünk hálásak a szívünknek. Minden gyerek elkészítette a szív alakú ajándékát, majd átadta annak, akit a barátjának tart. Ezt a gyerekek nagy öleléssel fogadták.
A középső-nagycsoportos gyerekekkel hálakövet festettünk. A gyerekek nagy örömmel választották ki a köveket, s közben megbeszéltük, hogy kinek és miért lehetünk hálásak. Az elkészült hálaköveket örömmel vitték haza a gyermekek.
A nagycsoportos gyerekekkel beszélgető kör keretében dolgoztuk fel a hála témáját, majd a hónap dala meghallgatása után közösen találtunk ki rá koreográfiát, melyet nagy örömmel táncoltunk. A vidám, felszabadult mozgás közben oldódott szorongásuk, örömteli pillanatokat éltek át.
Hála……
…..Értük. 5.osztályos kis csapatom……
…..Összetartozásért……
…..Hogy elfogadtak……
…..Érzésekért……
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Sikeresen eljátszottuk Hála játékainkat a gyerekekkel. Igen!! játszottunk és jól éreztük magunkat. Sokkal közelebb kerültünk egymáshoz, sokkal kedvesebbek tudtunk lenni egymáshoz. Közelebb tudtuk hozni a szívünkhöz ezt a fontos témát. A sokoldalú megközelítés, a beszélgetések a mesélés, énekelés, táncolás, hálafa elkészítése, hálasáta és sokminden más mellett bízunk benne sikerült a szívükbe ültetni a Hála fontosságának legalább egy kicsi szeletét, melyet magukká téve tovább is visznek.