Óvodásainkkal nagy izgalommal léptünk a Boldogság várának első lépcsőfokára. Hálalevelet adtunk egymásnak, hálaleltárt, hálakezek tablót készítettünk és köszönetet mondtunk egymásnak. Az új óvodásaink is örömmel kapcsolódtak be a „Boldogság percekbe”!
A hála gyakorlása
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Szeptember a hála hónapja. Tanítványaim többsége hálás az életért, a Földért, anyáért, apáért, a testvéreiért, az ünnepekért, az állatokért, a növényekért, a barátokért, a természetért. Hálásak, hogy megvan mindenük, hogy járhatnak iskolába, hogy egészségesek. Eleinte nem tudták megfogalmazni, szavakba önteni, hogy mit is jelent a hála, de óra végére már mindenkiben pontosan körvonalazódott maga a fogalom is, és a hozzá kapcsolódó érzés is, amit aztán szépen megfogalmaztak és le is írtak.
Hála hónap: szeptember
Az első hónap a tanévben. Még javában folyik a beszoktatás, a nagyok visszaszoktatása, de már beszélnünk kell a háláról. Nincs egyszerű dolgom. Eleve nehéz téma, nem egyszerű megértetni velük. Relaxációval kezdtük, magas fa lett belőlünk, egész kicsiből nagyok lettünk, megnőttünk, nyújtózkodtunk többször is egymás után. A Hálafa története mesét meséltem nekik. Megbeszéltük mi történt a mesében, sok kérdéssel azért sikerült rávezetnem őket. A hála szó értelmezése, ’lefordítása’ nekem okozott egy kis nehézséget, de úgy érzem sikerült. Azután falevelet osztottunk körbe, majd a barátunknak, és meg is neveztük, hogy miért adjuk. A legtöbbször az hangzott el, „azért vagyok hálás, mert játszol velem..” Utána megbeszéltük, hogy miért lehetünk hálásak az életben, kinek miért mondhatunk köszönetet. Atina szájából hangzott el: „Én azért vagyok hálás anyukámnak, mert ha ő nem lenne, én sem lennék”. Szivecskéket vittek haza a gyerekek, amit otthon a szüleiknek kellett odaadni, és hálát mondani Nekik. Másnap faleveleket osztottam, és rárajzolták, hogy miért hálásak. Ebből készült a szobában a szekrényre egy Hála-fa. A rajzok nem lettek igazán felismerhetőek, de mielőtt felragasztották, el kellett mondaniuk, hogy mit rajzoltak. Készítettünk Hála dobozt, hála virágot színeztünk, beleraktuk a dobozba. A dobozt ezután kiraktuk a polcra az öltözőbe. A gyerekeknek feladata volt szólni otthon, hogy a szüleik is színezzenek Hálavirágot, és dobják be a dobozba. A kérés az volt még, hogy mivel a felnőttek már tudnak írni, írják is fel a virág hátuljára, hogy miért hálásak. A kollegáimnak is szóltam, hogy jöjjenek Hálavirágot színezni. Persze csak három emberről tudok, aki ezt megtette. A feladatlap színezőjét felhasználva a gyerekekkel színeztünk, kivágtuk a képeket, és mindenki felragasztotta, hogy miért lehet hálás. Ezeket egy nagy szívecskére ragasztottuk rá. Kiraktuk az öltözőbe a faliújságra, és itt láthatja mindenki. A naptárt is ide raktuk ki. Ami kimaradt, és be szeretném pótolni októberben, hogy készítek lépcsőt a szekrényre, és így láthatóvá válik a menete a programnak, illetve, hogy hol tartunk. Bella zenéivel ismerkedünk, figyelem, hogy melyik tetszik a gyerekeknek, azokat ismételjük néhányszor. Énekeltük az „Itt vagyunk, jó nekünk….” dalt, aminek a dallamát már ismerik.
A gyerekek mentális fejlettsége elég gyenge szinten áll, nagyon nehezen fejezik ki érzelmeiket. A feladat továbbadása is nehézkesen ment, kevesen meséltek otthon erről, és arról is, hogy feladatuk van a szülőknek. Többször kellett figyelmeztetni, ismételni, ’számon kérni’. Igyekeztük gyakorolni a „Hálásan köszönjük” kifejezést, először Zsóka néninek mondtuk, mert gyümölcsöt pucolt. Aztán példamutatás képpen sokszor használtam, ha valaki segített, vagy segítőkész volt. A mindennapokban bővítettük a miért lehetünk hálásak körét, mert kisebb csoportokban ismételtünk, visszacsatoltunk.
Csömör, 2019. 10. 03.
A hónap boldogság óráját relaxációval kezdtük. A gyerekek elmondták, mit jelent számunkra a boldogság. A mese meghallgatása után a háláról beszélgettünk. A hónap dalát meghallgattuk, majd rajzoltunk arról, ki miért volt már hálás.
Az órát meditációval zártuk.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A Jármi manócskák csoport iskolánk második osztályos gyerekeit takarja. Az osztálylétszámunk ugyan alacsony, ennek ellenére a gyerekek nagyon érdeklődőek, kíváncsiak. Ezért ebben a tanévben bekapcsolódtunk a boldogságóra foglalkozásokon résztvevő csoportok színes társaságába. Amikor a gyerekekkel megbeszéltem, hogy mit fogunk majd közösen csinálni izgatottan várták a foglakozást. Az első téma felvetése azonban ráébresztett arra, hogy tanulóim nem igazán tudják mit is jelent a hála fogalma. Ezért először a fogalom tisztázását tartottam szem előtt. Mikor már úgy éreztem kezdik érteni, meghallgattuk a hónap dalát. Mivel nagyon szeretetnek énekelni többször lejátszottam nekik a dalt. Most már minden adott volt ahhoz, hogy a témával kapcsolatos foglalkozásunk megvalósuljon. Először mindenki megölelte a másikat, majd kényelmesen elhelyezkedtünk. Ezután elénekeltük a már többször meghallgatott dalt. Az éneklés után kértem a gyerekeket, hogy fogalmazzák meg saját szavaikkal, hogy kinek, vagy minek tudnának hálát adni. A beszélgetést követően egy papírlapocskára rajzoltak egy-egy szimbólumot amiért hálásak , és az összehajtogatott papírt az általam előre elkészített befőttes üvegbe helyezték. A foglakozást közös énekléssel zártuk.
A gyerekek a beszélgetőkör keretén belül elmondták ki kinek tartozik hálával. Megbeszéltük a témához kapcsolódó mese tanulságát. A hónap dalát örömmel hallgatták. Végül elkészítettük az osztály Hálafáját.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Idei első boldogságóránkat egy meditációval kezdtük.
Ezután beszélgettünk a tavaly szeptemberi óránkról. Felelevenítettük mi mindenért lehetünk hálásak. Jól előjöttek az apró és nem is olyan apró dolgok, melyekért köszönetet mondhatunk. A testi adottságoktól kezdve a szüleinktől, az iskolától, a természettől kapott értékeken keresztül a gesztusokig rengeteg mindent felsoroltak a gyerekek. Elhangzott az is, hogy milyen hálásak lehetünk egy mosolyért, egy ölelésért, egy jó szóért. Szívünket melegséggel tölti el a napsütés, a fák, a bárányfelhős égbolt és a szivárvány. Természetesen az anyagi javak is előkerültek. Kinek-kinek a hőn áhított roller, a hinta, a vágyott dologhoz való hozzájutás is hálával tölti el lelkét. De a család, az otthon is téma volt. Örültem annak, amikor elmondták, mennyire hálásak tudnak lenni egy klassz „barinős” délutánért, vagy egy jó focimeccsért a fiúkkal.
A beszélgetés után a hónap dalát hallgatva a rengeteg elhangzott dologból lerajzolták azt, amihez most a legjobban kedvük volt. Az egyik kislány egy különleges rajzot készített. Több oldalról is be szerette volna mutatni, hogy mennyire hálás szerető családjáért, szüleiért, testvéreiért, a házukért. Ez a rajz látszik külön képeken.
Miután elkészültek a képek egy kedves anyuka által elkészített ablakra ragasztottuk a képeket.
Ez lett a mi hála-ablakunk.
Lengyel Laura Óvoda Aranykapu Tagóvoda
A téma, hogy ki miért hálás.
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki miért hálás, majd a kérésükre szív formába rajzolták le, amiért hálásak, pirosra színezték, ezután kartonlapra ragasztották fel.