Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 1.
A HÁLA GYAKORLÁSA
A kiscsoportosok még beszoktatási időszakban vannak, ezért bekapcsolódtam a napi játékos kezdeményezésekbe. Nagyon cukik voltak, mert már ismerősként fogadtak engem amikor bementem hozzájuk a csoportba. A bölcsőde- óvoda átmenet is a Mesterprogramom része. Több alkalommal találkoztam ezekkel a gyermekekkel, akik a bölcsődéből jöttek most óvodába (16 gyermek). Szerveztem év közbeni közös sétákat, ismerkedhettek az óvoda udvarával és a csoportszobával is. Találkozhattak az óvodában dolgozó felnőttekkel, óvónénikkel. Augusztus végén pedig beköltözhettek a csoportba, játszhattak és megkapták a csoport jelével ellátott kitűzőket: KATICA csoport.
Amikor átmentem, a kicsik az óvónénivel és a dajkanénivel közösen játszottak és vittem magammal a laptopomat, a hangszórókat, hogy lejátszhassam a hónap zenéjét számukra.
Nagy öleléssel kezdtünk és nagy örömömre mindenki odaszaladt hozzám és körbefogtak, átöleltek. Egy kis mozgással kezdtük a Boldogságórát, relaxációs gyakorlatokkal:
3. „Napimádás”,
4. „Fújj-fújj”,
5. „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”,
7. „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom”.
Észrevehető a gyermekeken, hogy bölcsődébe jártak, mert próbálták a felnőtt mozgását utánozni. Ügyesek voltak és visszamosolyogtak rám! Megdicsértem őket, amiért ilyen ügyesen tornáztak velem! Megkérdeztem a gyermekeket, hogy szeretnek-e táncolni és a válasz egyértelműen igen volt.
„- Hoztam nektek egy kedves kis dalt, amire folytathatjuk a mozgást, a táncot.!”
A gyerekek ugrálva várták a zenét. Az óvónéni és a dajka néni is bekapcsolódott a zenére mozgásba. Jól éreztük magunkat és a végén kérték, hogy hallgassuk meg még egyszer a zenét. Nagyon szívesen újraindítottam Bagdi Bella zenéjét: „Boldog vagyok”
A gyermekeknek hálás vagyok, hogy ilyen együttműködőek voltak és velem együtt mozogtak, táncoltak, jól éreztük magunkat. A végén újra megöleltük egymást és elköszöntem a gyerekektől és a felnőttektől. A végén volt két segítőm, akik a hangszórókat segítettek visszavinni a csoportomba. Hálás vagyok, hogy a kiscsoportban is megtarthatom a Boldogságórákat! Nemsokára újra jövök hozzátok!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
A hála gyakorlása
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 1.
A HÁLA GYAKORLÁSA
A nagycsoportban már harmadik éve tartom a gyerekeknek a Boldogságórákat. Igaz, hogy elég nagy a fluktuáció a csoportban, mert mennek el gyermekek, maradnak le hozzánk, illetve tőlünk, valamint érkeznek hozzánk új gyermekek. A csoport létszáma 19 fő. Két újonnan jött gyermek van, akik még most hallottak először a Boldogságóráról. A nagycsoportos gyermekek többsége tudja, hogy ha Boldogságóra, akkor relaxációs gyakorlatokkal kezdünk és minden témához Bagdi Bella témához kapcsolódó zenéit hallgatjuk, mozgunk rá. Már azzal kezdjük a reggelt, hogy a mindennapos testnevelés keretében relaxációs gyakorlatokat végzünk. A mozgás minden fejlődés alapja, ezért számunkra nagyon fontos, mert nagycsoportosok vagyunk és iskolába készülünk. Szívesen mozognak a gyermekek, de még élvezetesebb, ha zene is társul hozzá. Meghallgattuk és mozogtunk Bagdi Bella zenéjére: „Boldog vagyok!”
Mivel egész héten Boldogságóránk van, így minden tevékenység e köré fonódik. A Hálafa története ismét aktuális mese volt. Kipróbáltuk a gyermekekkel, hogyan lehet a szomorkodó társunkat felvidítani: csiklandozással, simítással, öleléssel. Megbeszéltük, kinek lehetünk hálásak és miért. Hálásak voltunk, hogy olyan jó idő volt, hogy sokat tudtunk kint tartózkodni az udvaron. Csúsztunk, másztunk, a gumiudvaron játszottunk. Fociztak a gyermekek és kapura rúgták a labdát. Gyűjtöttünk makkot és gesztenyét is, mert mindkét fa megtalálható óriási lombjával az óvoda udvarán. A napsütésnek örültünk, de a fa árnyékának hálásak voltunk, hogy hűsölhettünk alatta. A gyümölcsöket hálásan köszönjük a szülőknek és a gyerekeknek (mert nem felejtették el otthon mondani, hogy milyen témánk lesz a héten. Gyümölcshéttel egybekötött Boldogságóránk volt a héten. Minden érzékszervünkkel megtapasztaltuk az őszi gyümölcsöket: tapintottuk, illatoztuk, megnéztük, összehasonlítottuk, mértük, és nem utolsó sorban megkóstoltuk mindegyiket. Két gyermek olyan sok almát hozott, hogy a dajka néni segítségével almáslepényt készítettünk, ami nagyon finomra sikerült. Köszönjük és hálásak vagyunk mindezért.
Minden nap végén meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap, ölelj most át engem” című dalát. A gyermekek a zene hallatán átölelik egymást és éneklik a dalt.
Hálás vagyok a nagycsoportosoknak, hogy a foglalkozások alkalmával a Boldogságórákon odafigyeltek és aktívak voltak!
A hetünk jól sikerült, folytattuk a zöldségekkel a következő héten ugyanígy. A mi hálafánk is elkészült tenyérlenyomatból az ősz színeiben pompázott.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Nagyon élménydús hála foglalkozással indítottuk el ezt a tanévet. Tartottunk ötletbörzét, így szépen kidekoráltuk a táblát. A gyerekek felírták egy színes lapra, hogy miért hálásak, és miközben felolvasták, és elmagyarázták, hogy miért azt választották, felhelyezték a papírt a táblára, körbe ölelve a HÁLA szót.
Majd énekeltünk és meghallgattuk a hálafa történetét. Természetesen ezek után el is készítettük a saját színes, és vidám hálafánkat.
Mindeközben rejtvényeket oldottunk meg, sokat beszélgettünk és végül mindenki adott egy hálavirágot is, az általa választott kis társának.
A foglalkozás végén kiszíneztük az első lépcsőfokot, mely a boldog kastélyunk felé vezet.
Nagyon érzelemdús és egyben örömteli pillanatokat töltöttünk el együtt a gyerekekkel.
Meghallgattuk a hónap dalát, rajzoltunk és relaxáltunk a hála témaköréhez kapcsolódóan. Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „hála”, majd közösen felsoroltuk miért lehetünk hálásak. Csoportokban „hála-fát” készítettünk, majd a „boldogság füzetünkben” rajzokkal is megörökítettük mindazt, amit a témával kapcsolatban összegyűjtöttünk a hónap során.
Beszélgetéssel, zenehallgatással és relaxálással indítottuk a boldogság óráinkat. Összegyűjtöttük mi mindenért lehetünk hálásak, majd mindenki lerajzolta a számára legfontosabbakat a „boldogság füzetébe”. A téma zárásaként végül hála-felhőt készítettünk, először rajzos formában, majd papírból.
Elsőként közös légzéssel relaxációs légzőgyakorlatot végeztünk. Majd növendékem idézetet húzott a Hálapohárból, és megbeszéltük, mi jut eszébe róla. Ezután tanítványom egy falevél alakú papírra ráírta, miért hálás, és ezt a falon lévő lepedőre festett hálafára rögzítettük. Ezt a feladatot minden növendékemmel megcsináltuk. Az óra 2. felében arról beszélgettünk, mit jelent tanítványomnak a zene. Meghallgattuk az ABBA együttestől a Thank You For The Music (Köszönöm a zenét) című dalt, felolvastam magyarul a szövegét, majd tanulóm elfuvolázta kottából.
Szeptemberi Hála gyakorlása c. Boldogságórákon az alábbi projekteket készítettük el:1. Beszélgetés a Hála szó jelentéséről, kinek mit jelent, ki kinek hálás és miért. Történetek megosztása.
2. Hálahíd építése: Szeptember 21. A hála világnapja alkalmából (Építőkockából hála -híd építése: közös projekt)
3.Párban rajzolás: Együttműködést fejlesztő játék (párban dolgozunk, közös papírlapra egy színesceruzával rajzolunk egy közös házat. Ha elkészült értékeljük, megbeszéljük ki segítette esetleg akadályozta a másikat a közös rajz elkészítésében. Megbeszéljük hogyan kellett volna hatékonyabban együtt dolgozni.
4.Hálaüzenetek írása: Hálafal készítése kis cetlikre hálaüzeneteket írunk társainknak és felragasztjuk őket falra.
A tanulók nagyon jól érezték magukat, a foglalkozások vidáman teltek:)
5.Szeretet dal meghallgatása és meditáció. Megbeszéljük miről szól a dal, kiben milyen érzéseket keltett. Rajzot készítünk a hallottakról, megjelenítjük érzéseinket rajzlapon.
Kezdő Boldogságórások vagyunk. Nagy élvezettel készítettük el a Hála fánkat, Hála lapokat díszítettünk. Eldöntöttük, hogy minden évszakra készítünk Hála befőttes üveget, az őszi így sikerült. Gyűjtögetjük a Hála üzeneteket.