2019 szeptemberében kezdtük meg közös boldogságóráinkat az 5. b osztály tanulóival. Még ismerkedünk, amihez a program csak hozzáad. Ráhangolódásként a Boldog vagyok című dalt hallgattuk meg, majd Prof. Bagdy Emőke relaxációs szövegét. A gyerekeknek nagyon új volt. Érdekes volt látni, hogy kik azok, akik át tudják adni magukat a belső utazásnak. Voltak, akik hagyták magukat vezetni és voltak, akiknek nem sikerült ellazulni, de én bízom benne, hogy majd ők is meg fogják tapasztalni a relaxáció jótékony hatását.
Miután ismertettem velük a hónap témáját, hálaleltárt készítettünk és felírtam a gyerekek által felsorolt szavakat, mondatokat a táblára. Ezután párban kerestünk még lehetőségeket, amiért hálásak lehetünk.
Kivetítettem a könyvben található mesét, amelyet felolvastam, majd megbeszéltük, hogy a főszereplő kinek lehetett hálás a mesében és miért.
A párok ismét közösen dolgoztak a következő feladatnál, amikor egy hálás levelet kellett írni valamelyik mesehősnek, vagy általuk ismert hősnek. Talán ezt élvezték a legjobban. A felolvasáskor nem nevezték meg a címzettet, mi próbáltuk meg kitalálni, hogy kinek is szólhatott a levél.
Az órának nagyon hamar vége lett, még jó lett volna beszélgetni, de majd legközelebb!
A hála gyakorlása
A gyermekek a- Hálafa története- c. mesén keresztül ismerkedtek meg a HÁLA- kifejezéssel, a HÁLA fogalmával.
Miután részletesen megbeszéltük a mesét, elkészítettük a mi kis óvodai Hálafánkat, melyhez egyhangőan fűzték hozzá a gyermekek- hálásak vagyunk az óvodánknak, hogy ide járhatunk.Nagy piros hálaszivet használtunk a hála hónapjában minden reggeli beszélgető körben- Kinek adnám és miért azt a Hálaszivet? Elkészítettük Hálavirágainkat és Hálakezeket.
Mivel őj óvoda vagyunk a programban az öltözőben egy Boldogságóra program sarkat alakítottunk ki a gyermekek munkáival.
Nem először dolgozom fel a gyerekekkel a hála témát, de mindig újat tud mondani, megújul a tartalma a gyerekek értékes gondolataival. A Boldogság vára díszíti a folyosónkat, ahol jelezzük az új témát, és merre tartunk a vár elérésében. Itt kapnak helyet a gyerekek rajzai is az adott hónap témájában. Az első lépcsőnk a hála gyakorlása sok tevékenységre ösztönzött mindenkit. Vegyes életkorú csoportomban különböző képekhez nevetős és szomorú szmájlit kellett kirakni, így dolgoztuk fel a boldogság fogalmát.
A hála nehéz fogalom a gyerekek számára. Példákkal azonban szépen beépíthető gondolkodásukban. Mivel örökös zöld óvoda vagyunk, így összekapcsoltam a természetvédelemmel és mindennapi életükkel a példákat, amit életkoruknak megfelelően közvetítettem. Így hálásak voltunk a tiszta vízért, a hortobágyi jó levegőért, a doktorainknak gyógyulásunkért, szüleinknek a mesékért, a szeretetükért..stb. Hálakezeinket hurkapálcára rögzítettük és ezt adtuk annak, akinek hálásak voltunk valamiért. A témakörhöz kapcsolódó feladatként közösen alkottunk mesét a segítség viszonzásáról. Motivációként egér és lovacska síkbábot használtam, akik egy istállóban élnek. Közösen fűztük a mesét, mindenki tett hozzá egy – egy ötletet. Az óvónői segítség dominált, így sikeresen hozzákapcsoltuk a ,,jó tett helyében jót várj!” szólást.
A zárókörben meghallgattuk többször a háladalt és megerősítettem a gyerekekben, milyen boldoggá tettek jó ötleteikkel, értékes gondolataikkal. Hálás vagyok a sorsnak, mert közétek vezetett és együtt lehetek mindennap veletek! – zártam a foglalkozást.
A foglalkozásokon tudatosítottuk a személy fogalmát, rávilágítottunk a gyerekek fizikai és jellembeli erősségeire.
Végül önarcképet festettünk, melyen megjelennek a hálához kapcsolódó vonások.
Nem először dolgozom fel a gyerekekkel a hála témát, de mindig újat tud mondani, megújul a tartalma a gyerekek értékes gondolataival. A Boldogság vára díszíti a folyosónkat, ahol jelezzük az új témát, és merre tartunk a vár elérésében. Itt kapnak helyet a gyerekek rajzai is az adott hónap témájában. Az első lépcsőnk a hála gyakorlása sok tevékenységre ösztönzött mindenkit. Vegyes életkorú csoportomban különböző képekhez nevetős és szomorú szmájlit kellett kirakni, így dolgoztuk fel a boldogság fogalmát.
A hála nehéz fogalom a gyerekek számára. Példákkal azonban szépen beépíthető gondolkodásukban. Mivel örökös zöld óvoda vagyunk, így összekapcsoltam a természetvédelemmel és mindennapi életükkel a példákat, amit életkoruknak megfelelően közvetítettem. Így hálásak voltunk a tiszta vízért, a hortobágyi jó levegőért, a doktorainknak gyógyulásunkért, szüleinknek a mesékért, a szeretetükért..stb. Hálakezeinket hurkapálcára rögzítettük és ezt adtuk annak, akinek hálásak voltunk valamiért. A témakörhöz kapcsolódó feladatként közösen alkottunk mesét a segítség viszonzásáról. Motivációként egér és lovacska síkbábot használtam, akik egy istállóban élnek. Közösen fűztük a mesét, mindenki tett hozzá egy – egy ötletet. Az óvónői segítség dominált, így sikeresen hozzákapcsoltuk a ,,jó tett helyében jót várj!” szólást.
A zárókörben meghallgattuk többször a háladalt és megerősítettem a gyerekekben, milyen boldoggá tettek jó ötleteikkel, értékes gondolataikkal. Hálás vagyok a sorsnak, mert közétek vezetett és együtt lehetek mindennap veletek! – zártam a foglalkozást.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Beszélgettünk a háláról. Mindenki leírta egy levélre, hogy kinek hálás és miért.
Újpesti Bajza József Általános Iskola
A Hálafát közösen készítettük el a gyerekekkel. A megtartott órákat és a közös munkát nagyon élvezték.
Szeptember hónapban a Hàla gyakorlàsa volt a témànk a Boldogsàgóràk kapcsàn. A gyerekek meghallgattak egy mesét, a címe a Csodakantàr volt. Lerajzoltàk a szereplöket és megbeszéltük, hogy ki miért lehet hàlàs a mesében és a való életben. Majd elkészítettük a csoport Hàlafàjàt.
Tündérkert Keleti Óvoda Százszorszép Tagintézmény
Az őszi „hálafát” 2,5 és 3 éves gyermekek csoportjában készítettük el, tenyérlenyomatokkal.
Tündérkert Keleti Óvoda Százszorszép Tagintézmény
Az őszi „hálafát” 2,5 és 3 éves gyermekek csoportjában készítettük el, tenyérlenyomatokkal.