2019. szeptemberében újra megkezdődhetett a Boldogság Program, a Pillangó nagycsoportban.
Az óvodánk udvarán gyűjtött falevelek közül választottunk ki egyet, és azt adtuk tovább, így a gyerekek gyakorolhatták azt, hogy milyen is egymásra figyelni. A csoportunkba érkeztek új kisgyermekek is, így különösen jó volt látni, mennyire figyelmesek egymással. A mese mindig nagy hatással van a gyermekekre, így volt ez most is. El is készítettük a saját Hálafánkat. Sokat beszélgettünk a hála fogalmáról az elkövetkező időszakban.
A hála gyakorlása
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
A gyerekekkel megpróbáltuk a ‘hála’ fogalmát körbeírni, értelmezni. A hála „megtalálása” a környezetünkben. Miért lehet hálás a fa, a virág (öntözés, napfény, gondoskodás stb.) Mi minek örülnénk, miért és kinek, kiknek lennénk hálásak? Mi hogyan tudunk örömet okozni másnak, hogyan tudjuk kifejezni hálánkat? Mindezen kérdésekre kerestük a választ a gyerekekkel.
Körberajzoltuk a gyerekek tenyerét, amibe belerajzolták, „belefogalmazták”, érzéseiket, gondolataikat. A tenyér hátuljára ráírtam ezeket a gonolatokat.
Néhány ezek közül: „Olívia vigyázott az autómra, míg mosdóra mentem. Hálás vagyok érte! (Zoi), „Hálás lennék, ha lenne egy katicabogaram, akiről gondoskodhatnék” (Szedi); „Hálás vagyok, hogy van az Anya, és szeret engem!” (Fruzsi); „Hálás lennék, ha lenne egy bunkim!” (Sziszó); „Azért lennék hálás, ha valaki adna nekem egy hajót!” (Gergő); „Hálás lennék a tiszta vízért!” (Verona).
Mesefűzéssel a gyerekek „írtak” egy mesét a hálás kisegérről. Ezt könyv formájában „megjelentettük”. Bekötöttük. A gyerekek saját illusztrációt is készítettek hozzá.
1. Motiváció:
Mese, mese, mátka, pillangós madárka,
ingó-bingó rózsa, jöjj el mese szóra. – mondóka ismétlése egyre hangosabban.
2. Megvalósítás:
Meseláng meggyújtása.
A hálafa története című mese élményszerű előadása.
Meseláng elfújása.
Mese, mese, mátka, pillangós madárka,
ingó-bingó rózsa, véget ért a móka.
Beszélgetőkör:
Jártatok már erdőben?
Milyen fákat ismerünk?
Milyen színe lehet egy falevélnek?
Add tovább a falevelet! című játék
Miért vagy hálás?
Mindenki kap egy papírból kivágott levelet. És szépen sorban, egymást türelmesen kivárva arról fogunk beszélgetni, hogy: ti mikor és milyen helyzetben szoktatok hálásak lenni, vagy most éppen, miért vagytok hálásak? Mit éreztek ilyenkor?
Hálafa készítése közösen.
3. Tevékenység lezárása:
Hálavirág készítése. Mindenki átadja a hála virágát egy társának.
A Boldogság várának első lépcsőfokára fölragasztjuk a hála jelét.
4. Visszavezetés játékba:
Világomban minden rendben van című dal eléneklése és eljátszása.
A hónap témája a hála volt. Elkészítették a gyerekek csoportmunkában a hálafájukat, megbeszéltük, összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amelyekért a gyerekek hálásak az anyukáknak és apukáknak. Ezeket a gondolatokat megosztottuk a szülőkkel is. Minden gyerek elkészítette a hálanaplóját is, melyet az év során otthon folyamatosan töltöget. Megtanultuk játékos formában a varázsszavakat, a hála kifejezésének különböző módjait. Ezen hónap alatt megismerkedtek az 5. évfolyamos gyerekek. Több osztály gyerekeiből kezdett el kialakulni egy kis csapat. Ismerkedős játékokat iktattam be a program elején a kapcsolatok megerősítése céljából.
2019. szeptember – a hála gyakorlása (Szorgos hangya csoport)
Sokat beszélgettünk a háláról. Megbeszéltük, mit jelent hálásnak lenni, kinek lehetünk és miért lehetünk hálásak.
A téma bevezetéséhez a munkafüzet 3. oldalán lévő feladatlapot is felhasználtam, melyet kiszínezhettek. Így még érthetőbbé vált a gyerekeknek, hogy mi mindenért lehetünk még hálásak.
A beszélgetést úgy irányítottam, hogy elsősorban szűk családi körben találják meg a boldog érzést, koncentráltan a szüleikre. Segítő kérdések segítségével ügyesen fogalmazták meg a saját gondolataikat, érzéseiket. Elmondták, hogy ők milyen helyzetben voltak hálásak és mit éreztek ekkor.
A szabadidőben és egyéb alkotótevékenységek produktumai gyakra ábrázoltak abban az időszakban mandalákat, melyeket bármibő tudtak készíteni. Elneveztük hála mandaláknak, melyeket szüleiknek, óvónéniknek, daduskának készítettek hálából.
Az egyik kislány egy foglalkozás utáni szabad játék során hálamandalát készített édesanyjának, hálából a sok „törődésért, kedvességért, szeretetért, melengető ölelésért” (a kislány szavai).
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
On-line boldogságóráinkon figyelemmel kísérjük a boldogságóra ötletbázisát, melyen sablonokat találtunk virágokhoz, könyvjelzőhöz. A gyerekek által elkészített munkákból készült anyák napi virtuális csokrunk. S miután 103 tagja van a szabadon választható boldogság kurzusnak sok-sok osztályból, iskolánk facebook oldalán köszöntöttük ezzel a kisfilmmel az anyukákat.
Fontosnak tartjuk a hála gyakorlását már óvodás korban is, hiszen segíti a gyermekeket felismerni a jót, értékelni azt, amink van. Meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” című dalt, majd elmeséltem „A Hálafa történetét”. Beszélgettünk a háláról. A gyermekek ügyesen megfogalmazták, hogy mit gondolnak a háláról, kinek, miért lehetnek hálásak. Kis kezüket körberajzolták, kivágták, így elkészült a mi hálatablónk.
Minden gyermek kapott egy szívet, melyre rá kellett rajzolnia, hogy kinek hálás. Majd ezek a szívek rákerültek a „hálafára”. Miközben a gyerekek felakasztották az elkészült munkákat, meg is indokolták, hogy miért hálásak a szívre rajzolt személynek.