Elfoglalt világban élünk, gyakran elfelejtünk köszönetet mondani azért, ami körülöttünk található. Amikor hálásak vagyunk, tulajdonképpen köszönetet mondunk egy bizonyos helyzetért. Számtalan helyzet van, amiért hálásak lehetünk. Ezekből gyűjtöttünk össze párat a boldogságóránkon.
A hála gyakorlása
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Csoportunkkal egy plakátot készítettünk azokról a dolgokról, amelyekért hálásak lehetünk az életünkben. A lista nem teljes, hiszen sok mindennel ki lehet még egészíteni. Nagyon fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy mennyi értéket kapunk az élettől!
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A hála érzése csodálatos dolog! Békével tölt el, és új reményeket ad. Olyan sok mindenért lehetünk hálásak az életünkben! Ehhez kapcsolódik a csoportunk által készített képkollázs is.
Beszédes József Általános Iskola
A gyerekeknek egy nap sugaraira kellett felírniuk, hogy miért hálásak, ezután feltűzték a napokat a faliújságra. Hetedikesekként nagyon szégyenlősek lettek és nem akartak a fényképező gép elé állni, ezért róluk nem készült kép, ahogy feltűzik a napot az égre.
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Szeretném bemutatni képekben az éves munkánkat. Természetesen mindez talán a negyede annak, amit dolgoztunk, hiszen rengeteget játszottunk, dolgoztunk a füzetbe is, énekeltünk-táncoltunk, beszélgettünk, vitatkoztunk, relaxáltunk, meditáltunk. Nem mindenről készült fotó, csak a hónapot lezáró munkákról.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Második éve építjük be programunkba a Boldogságprogram elemeit. Igyekszünk úgy feldolgozni minden hónap témáját, hogy saját Pedagógiai Programunkba illeszkedjen. A Boldogságprogram első hónapja a háláról szól. Már tudták, hogy mit jelent a hála szó, megbeszéltük, hogy ki kinek és miért hálás. Felsorolták, hogy miért és mikor éreznek hálát, ötleteket adtak egymásnak, hogy hogyan idézhetik elő ezt az érzést másoknál. („ Anyukád hálás lesz, ha kicsit lefoglalod a kistesódat!”) Mindenki ültetett magának „hála virágot”, s figyeltük fejlődését. Megbeszéltük, hogy hogyan hálálja meg a növény is a gondoskodást, s örültünk nagyon az előbújó virágoknak.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A boldogságóráknak nem csak a gyerekekre van hatása, hanem a szülőkre is. Ezt bizonyítja egy hála levél formájában készített ajándék is, melyet az egyik végzős osztályba járó gyerekek szülei írtak az osztályfőnöknek.
Örömmel tudattam a gyerekekkel, hogy Boldog Iskola lettünk, és egész tanévünket végigkísérik majd a Boldogságórák.
Már szeptember hónapban rájöttem, hogy akkor lesz hatékony a program, ha az egész iskolai életünket átszövik a boldogságfokozó – és a havi témával kapcsolatos tevékenységeink, foglalkozásaink, játékaink.
Megnyitottuk a Boldogság-füzeteinket. Az első oldalra egy olyan rajz készült, ami a gyerekek boldogságát jelképezte.
A napokat legtöbbször „boldogító percekkel” indítottuk. (közös játék, mozgással kísért zenehallgatás) Megtanultuk a „Repülj velem” című dalt, mozgással kísérve. Hallgattuk, énekeltük a Jobb veled a világ című dalt. Így máris felszabadultan indult a nap.
Beszélgettünk a hála fogalmáról, miért, kinek lehetünk hálásak. Hogyan fejezhetjük ki a hálánkat?
Elkészült a hálakertünk. Rajzlapból kivágott szívecskékre olyan minirajzokat készítettünk, amellyel kifejezhették a gyerekek, miért hálásak. Feltettük őket a hálafára. A hálakert színes virágai pedig szavakkal mondták el, kinek hálásak, miért.
Csoportmunkában fejtettük meg a keresztrejtvényt. A hála kimutatásának legegyszerűbb módja: köszönet.
A Boldogság-füzetben készítettünk egy „hálaoldalt”.
Elolvastuk a „Csodakantár” című mesét, készítettünk meseillusztrációt.
Egész hónapban hálamatricákat rejtett a Boldogság-dobozunk. Aki valakitől segítséget kapott, jót cselekedtek vele, hálamatricával fejezhette ki a köszönetét.
Haza is lehetett vinni hálamatricát, megköszönve édesanyának, apának, mamának, testvérnek a szeretetet, gondoskodást, segítséget…
Már az első hónapban érezni lehetett a program pozitív, szemléletváltó hatását. Többször vettem észre, hogy a gyerekek spontán megölelték egymást. Erősebb érzelmet mutatva fordultak, vigasztalták azt a társukat, akit valamilyen sérelem ért.
Egy kislány meglepte osztálytársait egy szív alakú krumplival. Büszkén mondogattuk: „Nálunk még a krumplik is szív alakban nőnek!”
A hónap folyamán folyamatosan gyakorolták a gyerekek a hálát családjukkal, pedagógusaikkal, kiemelt figyelmet szenteltek ennek. A gyerekek körében népszerű, jó téma volt.