Ebben a hónapban nemcsak az Alapprogram hála témáját de az önbizalom program Pozitív kapcsolatok témája és az erősség program hála erőssége is beépítésre került a foglalkozások megvalósításába. Mivel óvodánk egy hetedik csoporttal is bővült így a legkisebbeket is elkezdhettük bevezetni, megismertetni a Boldogság órákkal. A Katica csoport legkisebbjei a Szív világnapján játékokból készítettek egy nagy szívet és mindenki belerakhatta kedvenc játékát amivel leginkább szeret játszani. De nagy örömmel játszottak az apróságaink a jelekkel is. A picit nagyobbak a Süni csoportosok a Köszönöm formák-játékot, és a Formaalkotás játék aratott nagy sikert ahol elmondhatták kedvenc játékaiknak hogy miért hálásak neki. A Pillangó csoportosok Hálasétát tettek az óvoda körül ahol elmondták, megbeszélték a séta alkalmával hogy miért hálásak például a parknak vagy a játszótérnek, a sportcsarnoknak, vagy akár a gyönyörű jó időnek. Séta közben kavicsokat gyűjtöttek amit a szüleiknek vihettek haza vagy otthon a közös festés alkalmával elmondhatták szüleiknek miért hálásak nekik. A nagycsoportosaink labdajátékokat játszottak, szemetet szedtek, s a szabadban adtak hálát a szép időért azért hogy sétálni mehettek,hogy árnyékba húzódhattak, egy szép nagy fa árnyékába, az őszi termésekért, azért hogy együtt lehettek, a diókért amit találtak és feltörhettek és megehettek és hálásak voltak a csodás őszért. Az egészen nagyok megtanulták a hála mondókát és beszélgető körök alkalmával osztották meg gondolataikat, érzéseiket . Záró gondolatként én ebben a hónapban hálás voltam a kolléganőim aktív részvételéért a Boldogságórák megvalósításában.
A hála gyakorlása
Szeptember havi iskolai élményeinkért nagyon hálásak a Mackó csoport 1.d osztályos tanulói.Csodás kirándulásokon, programokon, rendezvényeken vehettek/vehettünk részt.
Hála-befőttet készítettünk, így jobban meg tudjuk őrizni emlékeinket.
Szeptember havi iskolai élményeinkért nagyon hálásak a Mackó csoport 1.d osztályos tanulói.Csodás kirándulásokon, programokon, rendezvényeken vehettek/vehettünk részt.
Hála-befőttet készítettünk, így jobban meg tudjuk őrizni emlékeinket.
Boldogságóra
Szeptember
A hála gyakorlása
A 2024/2025 nevelési év első hónapjában a hála témát az őszhöz, mint évszakhoz kapcsoltuk. Azon belül az őszi gyümölcsök témahétbe ágyaztuk. A tevékenységet vegyes életkorú csoportunkban valósítottuk meg a beszoktatás ideje alatt. A csoport összetételére tekintettel, ahol nagyobb arányban vannak kiscsoportos életkorú gyermekek, egyszerű formában igyekeztünk megvalósítani.
A foglalkozást kezdő énekléshez, motivációhoz az őszi gyümölcsökről megismert énekes játékot választottam (Ajtó, ablak nyítva van, bejöhet akárki….) A játékkal egymásra hangolódás, az elcsendesedés volt a cél, és a figyelem felkeltése. Ezt követően relaxációs játékként őszi falevelet indítottam útjára azzal a kéréssel, olyan csendben adjuk tovább, hallani lehessen, ha susog.
Ehhez kapcsoltuk a Hálafa c. mesét. A mesehívogató mondókánkkal (Mese, mese mátka…) elővettük a mesepárnáinkat, és hallgathatták meg a mesét.
A mese élményszerű bemutatását követően beszélgetőkörben közösen dolgoztuk fel a mesét. Kik voltak a szereplők?
Mit tettek?
Ki miért volt hálás?
Beszélgettünk arról, ki miért hálás, kinek hálás, és mi mindenért lehetünk hálásak, hogyan fejezhetjük ki hálánkat. Azt tapasztaltuk, hogy ez igencsak nehéz a 3-6 éves életkorú gyermekek számára. Így cél volt a hála fogalmának megismertetése, a mese cselekményén és szereplők viselkedésén, pozitív tetteik által fontosságának megismerése. Cél, hogy a gyerekek a mindennapokban is érezzenek késztetést arra, hogy kifejezzék, megfogalmazzák hálájukat bárki vagy bármi iránt.
Fő feladatnak tűztük ki és valósítottuk meg a társas kapcsolatok alakítását, közösséghez való tartozás érzését erősítését, az együtt játszás örömének megszerzését, a képzelet, fantázia fejlesztését, az élménybefogadását, és a mesehallgató magatartás alakítását.
Beszélgettünk arról is, hogyan kapcsolódik össze a boldogság és a hála. A falevél adogatós relaxációs játék közben azt az instrukciót adtuk, hogy képzeljék el a boldogság várát. Végül elővettük az előre megrajzolt boldogságvárat, melyet a gyermekek színeztek ki olyanra, ahogy elképzelték. A foglalkozás zárásaként a játékba visszavezetésként közösen színezhették ki a csoport Boldogság várát.
Zalavár, 2024.09. 29. Dani Tímea – óvodapedagógus
Az osztályunkban minden gyermek felírta egy kis papírra, melyik osztálytársának hálás. Majd mindenki húzott egyet, és el kellett mutogatniuk egymást. Miközben nagyon jó hangulatban telt az óra, arra is figyelmesek lettek, hogy kinek mi az ismertetőjegye, hogy látják őt a többiek.
Az első téma ebben a nevelési évben is a hála gyakorlása volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg ismétlő nagycsoport lévén. Cél, feladatrendszer: A gyermekek tudják megfogalmazni, ki miért fontos, és értékes számukra! Tudjanak hálával gondolni másokra. A hálás gondolkodás alakítsa át aktuális negatív érzéseiket pozitív irányba, önbecsülésük, önértékelésük erősödjön!
Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: érzelmi ráhangolódás a boldogság órákra, hála gyakorlása, közösségi érzés alakítása, pozitív énkép formálása, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, együttműködés, alkalmazkodó képesség fejlesztése.
Az új nevelési év kezdetén kitettük öltözőnk faliújságára a Boldogság óra varázs szavait! (kérem, elnézést, szeretlek, bocsáss meg stb.) Ezt naponta olvasgatják a gyermekek szüleikkel. Mivel új gyerekek is vannak egy másik csoportból (7 gyermek), ez teljesen új élményt jelentett számukra. Ismétlő nagycsoport lettünk, év végén mindenki elbúcsúzik az óvodától, és elindulnak egy új csoda útjára, az iskolába. Csoport ajtónkra minden egyes szívecskére kitettük minden egyes gyermek fényképét, amit naponta nézegetnek, ismerkednek ezáltal is. Legfontosabb célunk az, hogy az új gyermekek hamar beilleszkedjenek, érezzék jól magukat az új környezetben, érezzék a szeretet minden formáját. Hétfőn sétáltunk a közeli parkba, ahol a csoportunk kiválasztott egy hálafát, ahova mindig elmehetünk ha szükségét érezzük. A fát a szülőknek is megmutatták. Kedden a meséé és a zenéé volt a főszerep. Elmeséltem a Hálafa történetét, majd beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel az adott témában. Játszottuk az „Add tovább a falevelet” játékot. Elmondták egymásnak, hogy ki miért hálás. Átmentünk a hálahídon. Ezeket a szülőknek is feltettük a közös facebook csoportba, így élményeiket a szülőknek is átadhatták. Ezekért mindig nagyon hálásak a szülők. A mese és a beszélgetés után meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át engem című énekét, melyhez különböző mozgásformákat találhattak ki a gyermekek. Nagyon sok kreatív megoldás született. Szerdán mindenki kiszínezhette a saját hálafáját a munkafüzetben, vagy van aki azt színezte ki, hogy mi mindenért hálás. Ők választhattak. Van aki mindkettőt kiszínezte. Közben újra hallgattuk az előző napi zenénket. Szerdán és csütörtökön hála leveleket készítettünk. Kivágott őszi színű levélformákat 1 centikként bevagdostunk, és ezekre őszi színű fonalakat tekertünk tetszőleges formában. Ebből mindenki többet készített. Vittek haza a szülőknek, családtagoknak, barátaiknak, és átadták ovis társaiknak megfogalmazva érzéseiket. Megbeszéltük, hogy amikor átadják, fogalmazzák meg, hogy ki miért hálás a szüleinek is. Hatalmas sikere volt. Az új szülők is nagyon hálásak voltak érte, meghatottan vették át. Ez teljesen új dolog volt számukra. (Még nem volt szülői értekezlet, hogy a Boldogság óráról tájékoztassam az új szülőket, de ez okt.1-én megtörténik). Többen jelezték, hogy utána néztek, hogy mi is ez a program. Felkeltettük érdeklődésüket! Ugyanakkor már is tapasztalják ennek előnyeit, és hálásan köszönték meg felénk! Az elkészült hála levelekből megalkottuk a közös hálafánkat is, melyet a csoport öltözőjében helyeztünk el, hogy lássák a szülők is, és az új gyerekek is érezzék a teljes elfogadást, a feltétel nélküli szeretetet. A régi és az új gyerekek közös „csatakiálltást” találtak ki. „Egy csapat vagyunk, összetartozunk!” Ezt naponta többször, össze kapaszkodva kiabálják! Boldogság rájuk nézni, ezt hallgatni! Pénteken a lazításé ,az önfeledt boldogság volt a cél zene által is. Ekkor táncoltunk, kacagtunk, ölelkeztünk Bagdi Bella: Boldog vagyok című zenéjére. Felragasztottuk a hála jelét a Boldogságvárunk első lépcsőfokára. A hetet vidáman, önfeledten zártuk, mint minden „Boldoságóra” hét után.
A foglalkozást egy meseolvasással kezdtem. Az Ahogy nagyanyám mesélte című történetet hallgatták végig az első és második osztályos tanulók. A felolvasás után meghallgattam, kinek mi tetszett a legjobban és mi lehet a történet tanulsága. A hálával együtt jár a szeretet és a jólét is. Megbeszéltük, mit jelent a hála, kikért lehetünk hálásak. Megnéztünk egy videót az Erősségek kertjéről, ahol megismerkedtünk közelebbről a hála erősségének virágával, majd elkészítettük a hálavirágainkat. Mindenki annyi szirmot rajzolt a megkezdett virágnak, amennyi dologért hálásak lehetnek. Szerencsére sok szép szirmot láttam minden gyerek virágán. Az óra végén pedig meghallgattuk a Hála erősségdalt.
Csoportunk tagjai már elsős koruk óta a Boldogságprogram részesei, ezért negyedik alkalommal találkoznak a Hála témakörével. Mielőtt belevágtunk a havi témába, átbeszéltük mi is az a boldogság, illetve miről szólnak ezek az alkalmak. Felelevenítettük a 10 témát és néhány gondolatot fűztünk mindegyikhez.
A hála témáját a hónap dalával indítottuk. Az első feladat a csoportok megalkotása után a szőnyegátfordítás volt. A csoportoknak több alkalommal is sikerült teljesíteni. Hagytam, hogy maguk dolgozzanak ki jobb és jobb megoldásokat. A feladat végeztével azt kértem tőlük, hogy köszönjék meg, legyenek hálásak a csoport tagjainak, hiszen együtt sikerült cél érni.
Fő feladat a Hála csizma elkészítése volt. Az ősz jegyében gumicsizmát rajzoltak és azokkal a dolgokkal, személyekkel kellett megtölteni a csizmát, amiért, és akiért hálásak az életükben.
Akinek hamarabb sikerült befejezni a lábbelit, annak lehetősége volt építőelemekből kitenni a hála szót. Még arra is volt idő, hogy szabadon válasszanak egy olyan dolgot, amiért mindannyian hálásak. Nem egyszerű feladat az együttműködés szempontjából sem. Végül rendkívül aranyosan a Böbi néni hálásak vagyunk felirat készült.
Köszönjük szépen a havi témát, hálásak vagyunk érte!
Elsőseimmel a megismerkedésünk kellős közepén elmeséltem, hogy mi mindennel fogunk foglalkozni a boldogságórákon, amit ők beszélgetős órának neveztek el. A boldogság szó kapcsán rengeteg meghatározást gyűjtöttek össze: öröm, siker, nevetés, ajándék, jó élet, jókedv, örvendezés, gondtalanság, vidámság, élvezet. Ezt követően a hála jelentését is megtárgyaltuk.
Elsőként kitettük a dobozaink, könyveink, tolltartóink segítségével a hála feliratot. Majd elkezdtük sorolni, hogy ki mindenkinek lehetnek hálásak. Sokan emlékeztek hálatelt szívvel óvó nénieikre. Ezért az óvodából emlékezetes, szeretett tárgyaikat eltettük befőttként. A nekik szánt hálaversikét a gyerekek által készített szívekkel feldíszített hálakapu alatt el is mondták. A verselgetést nem hagytuk abba, a következő boldogságórán egy másikat is sikerült megtanulniuk. Ezen a foglalkozáson egy „mosómedve” is segített nekem abban, hogy a hála szót még jobban megértsék. A rövid videó után közös rajzolásba fogtak. Az együtt alkotás örömét egy közös összefogást jelképező szív megformázásával fokoztuk. Ez a szív lett az osztály facebook csoportjának borítóképe is.
Az osztályunkat szuperhős csapatnak neveztük el. A dekoráció, a kiegészítők is a szuperhősök nyomán születnek. Így a közös baráti fotók is erősítették a most osztályközösséggé formálódó csapat közösségtudatát.
A beilleszkedést és a mi tudat kialakulása a közös tevékenységek során fejlődik és formálódik leginkább. Közösen vettünk részt iskolánk népmese napi projektjén, megünnepeltük a szeptemberi születés és névnaposokat, a szív világnapját és az autómentes napi programokon is közösen vettünk részt. Néptánc órán is összefogtunk és egy hála pályát építettünk, melyen minden akadályt egy-egy hálához kapcsolódó fantázianévvel láttunk el (hála alagút, hála kanyar, hála emelkedő …) Az iskola egyik üvegházában külön ágyást kaptunk melyben gyönyörűen fejlődnek az általunk elültetett virágok. Hálakertünkről mindenki valamilyen munkálattal gondoskodik.
Reméljük hasonlóan tartalmas, sok emléket megőrző lesz az elkövetkezendő kilenc hónap.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást játékkal indítottuk.
A tanulóknak a HÁLA szót kellett kirakniuk olyan tárgyakból, amelyeket a teremben, a természetben találtak! Ahogyan egy-egy tárgy bekerült az alkotásba, megköszönték a tárgynak, hogy segít nekik idén. Pl. Köszönöm neked színesceruza, hogy színezhetek veled; köszönöm neked grafitceruza, hogy írhatok veled. (Csoportoktban dolgoztak a gyerekek).
Ezután hálabefőttet készítettek.
Papírból kivágtak a gyerekek befőttesüvegeket, majd papírszilvákat ragasztottak rá, amelyekre hálaüzeneteket írtak. Csupa pozitív dolgokat, amik örömet jelentenek számukra.
A foglalkozás zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap ölelj most át engem c. dalát, miközben a gyerekek becsukott szemmel elképzeljék magukat olyan helyen, ahol nagyon boldogok voltak. Végezetül megosztották egymással merre jártak a képzelet birodalmában.