Hangolódás feszítő, lazító gyakorlatokkal/ Almát, szőlőt szedj, villámrelaxáció/. Beszélgetés a háláról, ki miért hálás. Milyen érzés van bennünk. A hálás kisegér című mese elbábozása. A hónap dalának meghallgatása.
Közös hála szivárvány festése.
A pozitív érzelmek erősítése, jó hangulat, közösségi összetartozás élményének fokozása. A társas kapcsolatok, empátia, egymás megbecsülésének elősegítése.
Erősödtek a pozitív érzelmek, közösségi összetartozás élménye, társas kapcsolatok. Jó hangulat volt a tánc során.
A hála gyakorlása
Boldogságóráink első témája ebben a tanévbe is a jótékonyság, a hála volt. Első lépésként meghallgattuk a hónap dalát. A korábbi évekhez hasonlóan beszélgetőkörrel indítottuk az órát, melynek során összegyűjtöttük miért lehetünk hálásak, kinek miért tartozunk köszönettel…ezt követően közösen elkészítettük a „Hála-befőttünket”. A hónap végére azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy gyűjtsenek olyan meséket, aminek a témája kapcsolódik a hálához. A behozott meséket, történeteket közösen olvastuk fel és együtt beszéltük át a hallottakat.
A téma bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát. Ezt követően összegyűjtöttük miért lehetünk hálásak, majd elkészítettük a közös „Hála-befőttünket”. Megemlékeztünk a jótékonyság napjáról és a Hála világnapjáról. Meséket gyűjtöttünk és olvastunk fel egymásnak, melyek témája kapcsolódik a hálához.
A tanév első boldogságóráján megbeszéltük mi mindenért voltunk Hálásak a nyári szünet folyamán.
Megbeszéltük, hogy milyen nevezetes napok lesznek a hónapban.
Hálafüzért készítettünk, mindenki írt néhány gondolatot kinek miért hálás.
Meghallgattuk a hónap aktuális dalait is.
Bevezettük a vidám reggeli köszöntéseket, mindenki kitalált egy számára kedves köszöntést, ezzel üdvözölte az osztálytársakat, barátokat az iskolában reggelente.
Játszottunk a kérdéskártyákkal, nagyon pozitív tapasztalatok voltak, tetszett a gyerekeknek.
Hálaszigetet rajzoltunk, megbeszéltük ki-kit és miket vinne magával a HÁLA szigetére.
Játszottunk Kinek vagy hálás játékot?! Jókat nevetgéltünk mire kitaláltuk kit mutogat az adott személy.
Tartalmas és HÁLÁS Szeptembert zártunk.
Foglalkozásterv
Téma: A hála
Időtartam: 45 perc
Cél:
• A gyerekek felismerjék, miért fontos a hála érzése.
• Gyakorolják, hogyan tudják kifejezni hálájukat mások felé.
• Erősödjön a pozitív szemlélet, közösségi élmény.
1. Ráhangolódás – beszélgetőkör (5 perc)
• Kérdések:
o „Mit jelent számotokra a hála?”
o „Volt-e ma valami apróság, amiért hálásak vagytok?”
• Rövid körbeszélgetés, mindenki 1 mondatban mondhat valamit.
2. Beszélgetőkártyás csoportmunka (15 perc)
• A gyerekeket 3 fős kiscsoportokban a „Beszéljük meg -a hála erőssége” kártyákon szereplő kérdéseket beszélik meg.
3. Kreatív alkotás – hálakártya készítése (15 perc)
• Minden tanuló kap egy színes lapot, amiből saját hálakártyát készít.
• A kártyára ráírhatják kinek/minek/miért hálásak.
• A végén néhányan önként bemutathatják kártyájukat.
• A kész kártyákat egy „Hálafára” lehet feltenni.
4. Zárás – közös élmény, zenehallgatás (5 perc)
• Meghallgatjuk az ajánlott dalt.
• A dal után rövid megbeszélés:
o „Mit üzent nektek a dal?”
o „Milyen érzéseket keltett bennetek?”
5. Lezárás (utolsó 5 perc)
• Minden gyermek egy szóban elmondja: „Ma azért vagyok hálás, mert…”
Több alkalommal dolgoztuk fel a témát. Ezen alkalmak alatt kiemelt hangsúlyt fektettünk a meditációs légzés-gyakorlatokra és a pozitív gondolkodás megalapozására.
Részletek a foglalkozásokból:
-Szívmanó-mosoly légzés
A szőnyegen körben ültünk. A gyermekek már korábban megismerték Szívmanót. Ezen foglalkozáson a mosoly légzést gyakoroljuk. Először én irányítom a légzést, annak ütemét, aztán pedig a gyerekek.
-Hála-játék: „Örülök, hogy vagy nekem!”
Egy szívecskét adtunk körbe. A szívet úgy adtuk körbe, hogy a tanuló egy mondatot mondott a mellette ülőnek. A mondat minden esetben úgy kezdődött, hogy „Örülök, hogy vagy nekem”… A mondat elmondása után a szívet a gyerekek továbbadták a mellettük ülőnek. Így ment végig a kör. Minden tanulóról elmondtunk egy ilyen mondatot.
-Irányított beszélgetés: Mi a hála? Miért lehetünk hálásak?
-Hála erősségdala-zenehallgatás
-Hála szív készítése:
A gyermekek egy-egy szívet kaptak. A szív forma belsejébe a tanulók összegyűjtötték és lerajzolták, hogy miért lehetnek hálásak. Volt aki a családját, volt olyan aki az osztálytársait rajzolta le. Volt olyan gyermek, aki lerajzolta a cicáit és volt olyan is aki finomságokat rajzolt, mint például süteményt. A gyerekek utána bemutatták egymásnak saját rajzaikat.
-Mondóka elsajátítása:
A mai napon, a mai napon,
A boldogságra rátalálok.
Rátalálok, ahol vagyok,
Hopsz, elkapom, megfogom!
-Reggeli hála dal hallgatása: Szép nap, ölelj most át engem!
-Hálafa mese meghallgatása figurákkal
-Közös hálafa készítése levelek színezésével:
A fát közösen festettük meg egy reggel a gyerekekkel. A leveleket a mese után színezték és ragasztották a fára. Szerették volna a mesében kezdetben szomorú fát ők is vidámmá varázsolni. A fa feldíszítése után tovább gyakoroltuk a gyermekekkel a mondókát.
Szeptemberi hónapban 4 boldogságórát tartottunk a Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola 1./ b osztályában.
Első napot az iskolában, megpróbáltuk minél színesebbre varázsolni a gyerekek számára, hogy szeressenek iskolába járni.
Új osztályukban a kicsi óvodásokból iskolássá váltak. A legfontosabb célkitűzés ebben a hónapban a beszoktatás és a Hála gyakorlása.
Első alkalommal a boldogságról, örömről általánosságban beszélgettünk
Elkészítette mindenki a Hála kis csigáját ahol annyi kis négyzetet színeztek ki amiért ők hálásak. Aztán ezeket meg is beszéltük. Gyermeki őszinteséggel jelenítették meg azokat a dolgokat, eseményeket amik az ő számukra fontosak. ( Hálásak: a családért, az anyukájukéért, a gondoskodásért, a házi kedvencekéért, azért hogy ebbe az iskolába kerültek…..stb)
Megbeszéltünk azt is, mennyi minden van az életükben amiért hálát adhatunk. Az ősz jellemzői kapcsán, pl a lehulló falevelekéért. Amit más emberek szemétkén értékelnek, nekünk drága kincsek lettek. A levelekből gyönyörű képeket készítettünk. Hála képeket ki is tettük a boldogságfalunkra.
Elkészítettük osztályunk boldogság kirakóját.
Báboztunk az érzelem bábokkal ahol nagyon édes kis történeteket találtak ki a gyerekek.
Az érzelem labdákkal is nagyon sokat játszottunk.
Mindig nagy-nagy szeretettel ünnepeljük meg egymást. Hálásak vagyunk ezekéért a pillanatokéért.
Testnevelés órákon relaxációs és meditációs gyakorlatok végeztünk. A relaxációnak aktív mozgásalapú módszerei kiválóan alkalmasak arra, lehető legkedvezőbb lelkiállapotot eredményeznek.
Szeptember 21. a Hála napját is megünnepeltük. Szeretet szívet készítettek a gyerekek azok számára akik számukra a legfontosabbak.
Ez a hónap megtanította nekünk és tanulóinknak is azt , teljes szívből tudjunk örülni annak amink van és legyünk nagyon hálásak érte. „Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.
2025. szeptember
A HÁLA GYAKORLÁSA
Békéscsabai Kazinczy Ferenc Általános Iskola, 6.a osztály
A téma feldolgozását a hála szó szinonimáinak táblán történő gyűjtésével kezdtük, frontális munkában dolgoztunk, leírtuk együtt azokat a szavakat, amelyek a gyerekeknek a hála érzésével kapcsolatosan eszébe jutottak (mint például köszönet, elégedettség, tisztelet, öröm, család, barátok…). Ezek alapján egy hála-puzzlét készítettünk el közösen.
Ezután csoportokban dolgoztak tovább a tanulók. Szétvágtam öt különböző, hálával kapcsolatos idézetet számukra és minden csoportnak össze kellett illesztenie a darabokat, majd el kellett magyarázniuk a többieknek, mit jelentenek szerintük ezek a gondolatok. Ügyesen megfogalmazták azokat és elégedettséggel töltött el, amikor néhányan eddigi tapasztalataikból odaillő példákat, eseteket is említettek. Fegyelmezetten dolgoztak, odafigyeltek egymásra.
Következő órán ugyanazok a diákok dolgoztak együtt, megkértem őket, hogy képzeljék el, ha a hála állat vagy növény lenne, hogyan nézne ki. Érdekes alkotások születtek, a feladat megmozgatta a fantáziájukat. Többek között rajzoltak szép, színes virágokat, „hála-pipit”, hála-főnixet…
A harmadik órán hála-kártyákat gyártottunk, melyeket ki-ki kedve szerint címezhetett meg. Így volt, aki a szüleinek, más az osztálytársának szánta azt. Nagy örömömre én is kaptam egyet.
A negyedik órán megbeszéltük, hogyan folyt a kártyák átadása. Mit éreztek, amikor átadták és hogyan fogadta azt, aki megkapta.
Megállapodtunk, hogy készítünk egy Hála Füzetet és abba írjuk bele egész tanévben, ha hálát érzünk az iskolában valami, vagy valaki iránt….
De természetesen otthon is vezethetnek hála naplót, melybe reggel vagy este beleírják, miért hálásak éppen.
Bízom benne, hogy ezáltal még jobban és tudatosabban ismerik fel a jövőben a jó dolgokat és segíti őket céljaik elérésében ez a rutin.
Dr Pappné Piti Ilona
Osztályfőnök
Boldogságórámon a hála gyakorlásának fontosságát és módszereit jártuk körül. Az óra célja az volt, hogy a gyerekek megértsék a hála értékét és megtapasztalják annak pozitív hatásait a mindennapi életben.
Az óra menete:
Bevezetés: A terembe belépve mindenki kap egy kis kártyát amin pozitív idézetek vannak. Közben egy beszélgető kört is kialakítunk. Egy rövid önbizalomerősítő mozgás után, amivel a nyugodt, derűs légkört megteremtettük, a gyerekek elmondják aznap mi történt velük. Majd mindenki felolvassa mi van a kártyáján és fűz hozzá valami gondolatot. Ezt követi A szép nap ölelj most át engem dal meghallgatása, értelmezik kicsit magukban a szöveget, majd beszélgettünk arról,, hogy mi a hála és miért fontos a mindennapi életben.
Ezt követi az egerek és az elefánt című mese meghallgatása. Ezzel kezdődik meg igazán a hála, mint téma feldolgozása. Egy rövid önvizsgálat után, hogy kinek milye van, páros munkában dolgoznak.
Párban gondolják át a nap folyamán miért hálásak, majd felsorolják egyenként, ki miért hálás.
Feladatom, hogy rávilágítsak arra, hogy mennyi
mindenért lehetünk hálásak. Indul az Univerzumtól és érkezik a testünk apró sejtjéig.
A hála és a boldogság kapcsolata is megbeszélésre kerül, hisz szoros összefüggés van köztük. És azt is átbeszéljük, hogy a hála kizárja a negatív érzéseket.
Gondolkodási gyakorlat: A gyerekek gondolkodtak azon, hogy miért hálásak, és leírtak három dolgot, amiért hálásak.
Megosztás: Az osztály tanulói megosztották egymással, hogy miért hálásak, és milyen érzéseket váltott ki belőlük a hála gyakorlása.
Hála-gyakorlat: Majd kaptak egy feladatot, hálafát készített minden kisdiákom. Mivel ősz van, ezért az őszhöz is kapcsolva a feladatot, az ősz színeit használva színezték ki a képet, a leveleket, amibe aztán 1-1 szóval beleírták miért hálásak. Illetve egy nagyobb hálafa is készült még, aminek leveleit a kezük lenyomata adta és ezzel személyesebbé is tettük ezt a képet. a végén ezekbe a levélkékbe is beleírhatta mindenki, hogy kinek és miért a leghálásabb.
Mivel az óra véget ért délután egy kis időt szántunk még arra, hogy hálabefőtteket készítsünk és hálaköveket fessünk, amit a gyerekek roppantmód élveztek. És örömmel vitték haza a szüleiknek.
Zárásképpen meghallgattuk A hála erősségdalát, ami annyira tetszett nekik, hogy azóta minden nap kérik hallgassuk meg az órák lezárására. És elmond mindenki egy hálát, hogy ne felejtsék el, a hálát minden nap kell gyakorolni, mert ez hatással van a pozitív érzelmekre.
Az óra hangulata:
Az óra pozitív és támogató hangulatban zajlott. Tanulóim aktívan részt vettek a beszélgetésben és a gyakorlatokban.
Tapasztalatok:
A gyerekek számára hasznos volt az óra, hiszen megtapasztalták a hála pozitív hatásait és jobban megértették annak fontosságát. Sok kisgyerek megjegyezte, hogy a hála gyakorlása segíthet a stressz és a negatív érzések kezelésében.
Következtetés:
Az óra sikeres volt, mindenki számára hasznos tapasztalatokat nyújtott. A hála gyakorlása fontos része lehet a mindennapi életnek, és hozzájárulhat a boldogság és az elégedettség érzéséhez.
Köszönöm, hogy részese lehetek A Boldog óra programnak!