Egy kis meditálás után beszélgettünk a háláról. Kinek mit jelent? A mai napon kinek, miért hálás? Utána hála „szütyőt” készítettünk. Nagyon lelkes, felszabadult hangulatban töltöttük el az időt. Nagyon várják a következőt.
A hála gyakorlása
A boldogságórán beszélgettünk a háláról. Kinek mit jelent. Kinek lehetnek hálásak a gyerekek és miért. A közösen készített hálaszív segítségével mondtuk el érzéseinket.
Ovis csoportomban immáron harmadik éve tartok rendszeresen Boldogságórákat. Ez a szeptember azonban minden tekintetben más , mint az előzőek. Kis közösségünk részben kicserélődött, mivel szeptemberben többen kezdték meg iskolai tanulmányaikat. Az újonnan csatlakozott gyermekek között vannak akik már vettek részt Boldogságórákon, de vannak olyanok is akik itt és most találkoztak vele először. Az óvodai nevelésünk során kiemelt jelentőséget tulajdonítok az érzelmi nevelés mellet a szociális képességek-társas kapcsolatok pozitív irányú megsegítésének, fejlesztésének. Különös jelentőségű most ez számunkra, amikor egy új kis közösség formálódik csoportunkban, és amelyhez a Boldogságórák nagy jelentőségben hozzájárulnak.
Szeptemberi tevékenységünket már nagyon várták a gyerekek. A foglakozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, a „Repülj madár…” gyakorlattal , melyet úgy választottam meg, hogy illeszkedjen a heti témánkhoz, amely a költöző madarak volt. Ezt követően gondolatébresztő kötetlen beszélgetős játékunk következett a Hálával kapcsolatban . A hangulat megteremtéséhez Bagdi Bella Szép nap.. gyermekdalát választottam. Beszélgettünk arról, hogy ki mikor találkozott már a Hálával, volt e már hálás, ha igen-kinek és miért? Mi mindenért lehetünk hálásak a hétköznapokban? Milyennek képzelik el a Hálát, milyen lehet a színe? Ha keresnénk, a testünkön belül hol találhatnánk meg? A válaszokból kiderült, hogy bizony már mindenki találkozott a Hálával, és véleményük szerint az a szívünkben található. A gyermeki fantáziának köszönhetően a legkülönlegesebb színekben képzelik Ők el ( rózsaszín, világoskék, fehér, arany, szivárvány, lila…)
A beszélgetés után megismerhették A Hálafa történetét , Bezzeg Andrea meséjét, melyet élőszavas mesemondásban mutattam be. Ezt követően lehetőséget biztosítottam az általuk elképzelt Hálafa elkészítésére. A délelőtt folyamán örömmel hallgattuk a témához kapcsolódó Bagdi Bella Boldog vagyok …gyermekdalát is.
A 2020/2021.tanév boldogság óráin a hála kifejezését gyakoroltuk.
Képzeletben szappanbuborékokat eregettünk,a valóságban „Hálabuborékokat” készítettünk plakáton. A hónap végén pedig „Hálalevelet” írtak a gyerekek.
A család,a barátok, a haza stb. is szerepeltek a megoldásokban.
Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Óvoda
Régi lepedőre textilre való festékkel mindenki lerajzolta, hogy mi mindenért hálásak. Ki lett tömve, össze varrva és már használatba is került. Mese hallgatásához is használjuk és egy meleg őszi napon a piknikre is magunkkal vittük.
Szeptember hónapban két boldogság óra foglalkozást tartottam. Az első foglalkozásom bemutattam a gyerekeknek Boldog Dóra bábot akivel, elutaztunk Kerekerdőbe.
Többféle relaxációs játékokat játszottunk, Bagdy Bella dalait hallgattuk valamint beszélgettünk miért jó boldognak lenni.
A következő foglalkozáson elbáboztam a Maci bajban van című mesét, majd elkészítettük a Körte csoport Hála Fáját. Színezés közben beszélgettünk a háláról és boldogságról.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
Óvodánkban, a 2020-21-es tanévben személyi változások következtek be. Nagyon fontosnak tartjuk gyermekeink lelki egészségét, ezért a programot továbbra is mindhárom korosztályban megvalósítjuk a tanév folyamán. Azok a kolléganők, akik még nem ismerték a programot, a segédanyagok segítségével megismerték. A nagy (szivárvány) a középső (mókus) csoportban a gyermekek számára nem volt ismeretlen a program, hiszen az előző évben, években már foglalkoztak vele, így kialakultak az órákhoz kapcsolódó szokások (kezdeményezési mód stb.). A kis csoportban a szülőkkel és gyermekekkel is megismertettük a Boldog Óvoda program céljait, fontosságát. A Hála gyakorlásánál fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek felismerjék a feléjük irányuló pozitív érzelmeket, és ezt hasonlóan viszonozzák. Több feladatot készítettünk el (hála-kert, hála-párna), a nagyobb korcsoportok a feladatlapok közül is választottak, és ők szóban is jobban megfogalmazták érzelmeiket a témával kapcsolatban.
Minden csoport több órában dolgozta fel a hónap témáját, amiről a szülőknek is beszámoltunk.
Az 5.b osztály diákjai mesélnek a korábbi emlékeikből, olyan eseteket, amelyeknél valaki segített neki, s később ezért hálás lett.
Zalalövői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekekkel az óra első felében beszélgettünk arról, hogy miért lehettek hálásak a nyáron. Ezután megbeszéltünk egy őszi motívumot, amiben ábrázolni fogjuk azt (szőlőfürt).