A mai boldogságórán a pozitív gondolkodás, és az önmagunkkal való kapcsolat került a középpontba. Az óra elején egy rövid relaxációval hangolódtunk rá a közös munkára, majd mozgásos játékkal („Almát szedj ügyesen, szőlőt szedj ügyesen..”) aktivizáltam a gyerekeket. Ezt követően a témát bevezettem, beszélgettünk arról, mi tesz minket igazán boldoggá, és milyen apró dolgokért lehetünk hálásak a mindennapokban. A tanulók nagyon szép gondolatokat fogalmaztak meg, például: hálásak az anyukájukért, az ételért, a szeretetért, a tanulás lehetőségéért és Istenért. Szó volt arról is milyenek a hálás emberek és hogyan viselkednek. Beszéltünk arról hogyan tudjuk észrevenni a jót, még a nehéz helyzetekben is. A téma feldolgozásához egy mesét olvastam fel „A csodakantár” címmel, majd közösen kigyűjtöttük belőle a hálás szereplőket. Megbeszéltük hogyan kapcsolódik össze a hála érzése a boldogsággal. Készült feladatlap is amely segített az élmények elmélyítésében. Ezután a gyerekekkel „hálabefőttet” készítettünk, melybe egymásnak írták le miért hálásak a másiknak. Az órát közös énekléssel zártuk „Szép nap, ölelj most át engem” című dallal.
A hála gyakorlása
Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
A 4.a osztály tanulói első alkalommal találkoztak a Boldogságórával. Nagyon lelkesek voltak a hála témájának feldolgozása közben.
Szeptember hónapban az első boldogságórán a hála gyakorlása témával foglalkoztunk. Először arról kérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent a hála szó, majd arra voltam kíváncsi, hogy miért vagy kiért hálásak. Ezután papírból szívet készítettek, amire ráírták, hogy kiért vagy miért hálásak. Majd mindenki kapott egy kis színes lapot, amire leírták gondolataikat a hálával kapcsolatban és feltekerve beletették egy befőttes üvegbe. Végül a hálabefőttet kihelyeztük az osztályterem egyik szekrényére, így ha ránéznek minden nap emlékezhetnek a gyerekek arra, akiért vagy amiért hálásak lehetnek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel játszottunk egy hálajátékot. Mindenki elmondhatta miért hálás.
Aztán nap közben is örömmel hallottam hogy használják a köszönet és hála kifejezését.
A témához kapcsolódó mesét meghallgatták. És a hozzá tartozó mondókát meg is tanultuk, mutogatva is. Többen otthon is elmondták, annyira tetszett nekik.
Készítettünk hálagyöngysort.
Egy egységeset is valamit kis csoportokat is.
Új év, új kezdet. Hálafa és hála befőtt készült az év első hónapjában.
Mai boldogságóránk témája a „Hála gyakorlása volt”. A hónap dalának meghallgatása után „Hálakör”-t alkottunk. Körbe ültek a gyerekek, plüssjátékott adtak tovább egymásnak, miközben mindenki elmondta, hogy miért hálás. Ezt követően hálakártyákat készítettünk, amire lerajzolták és egy mondatban le is írták, hogy miért éreznek hálát a szívükben. A lapokat összefűztük, összekötöttük. Így jött létre a 4.a osztály „Hálás-könyve”!
A tanév első Boldogság óráján elkészítettük a Gitárzenekar Hála befőttjét 🙂
Reflexió – Boldogságóra: A hála gyakorlása
A foglalkozás középpontjában a hála érzésének megélése és kifejezése állt, amely az egész délelőtt során szervesen áthatotta a tevékenységeket. A vidám reggeli köszöntő és a páros játék remekül megalapozta a pozitív érzelmi légkört: a gyerekek felszabadultan, mosolygósan vettek részt, örömmel kapcsolódtak egymáshoz. Ez a nyitottság később is érezhető maradt.
A Hála mese meghallgatása különösen sikeres volt. A kicsi kosár története egyszerű, de mégis gazdag képekkel segítette a kicsiket abban, hogy felismerjék: az apró dolgokért is lehetünk hálásak. A bábok és a dramatikus elemek lekötötték a figyelmüket, sokan aktívan reagáltak a gyümölcsök megszólalásaira, és örömmel ismételték a „Hálás vagyok” kifejezést.
A hálaséta során a gyerekek kíváncsian gyűjtötték az őszi terméseket, és spontán megfogalmaztak köszönetnyilvánításokat a természet felé. Ez a mozgásos tevékenység jó lehetőséget adott arra, hogy a hála élménye ne csak beszédben, hanem cselekvésben is megjelenjen.
A foglalkozás csúcspontja a hálabefőtt készítése volt. A gyerekek nagy lelkesedéssel válogatták a gyümölcsöket, mosták, rakosgatták. A közös alkotás közösségépítő ereje itt különösen érződött.
A záró éneklés és mozgás felszabadító, örömteli befejezést adott a foglalkozásnak. A gyerekek mosolyogva, dalolva köszöntek el, sokan öleléssel fejezték ki örömüket.
Összegzés:
A foglalkozás elérte célját: a gyerekek megélhették és kifejezhették a hála érzését, miközben játékos, élményszerű tevékenységekben vettek részt. A mesés keret jól illeszkedett a korosztályhoz, és az alkotó, mozgásos feladatok biztosították az aktív bevonódást.
Melléklet: Hála mese
HÁLA MESE
A KICSI KOSÁR ŐSZI KALANDJA
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kicsi kosár.
A kosár nagyon szerette, ha finom gyümölcsöket tesznek belé.
Egy szép, napsütéses őszi napon a kosár így szólt:
– Szeretnék barátokat találni!
Elindult a kertbe.
Először találkozott egy piros almával.
– Szia, alma! – köszönt a kosár. – Bejössz hozzám?
– Igen! – nevetett az alma. – Piros vagyok, édes vagyok! Hálás vagyok, hogy a barátod lehetek.
Tovább mentek, és jött egy sárga körte.
– Szia, körte! – szólt a kosár. – Bejössz hozzám?
– Persze! – mondta a körte. – Puha vagyok, illatos vagyok! Hálás vagyok, hogy a barátod lehetek.
Aztán egy szőlőfürt hintázott a tőkén.
– Szia, szőlő! – hívta a kosár. – Bejössz hozzám?
– Igen! – csilingelt a szőlő. – Sok kicsi golyó vagyok! Hálás vagyok, hogy a barátod lehetek.
Végül egy szilva gurult eléjük.
– Szia, szilva! – nevetett a kosár. – Bejössz hozzám?
– Igen! – válaszolta a szilva. – Lila vagyok, finom vagyok! Hálás vagyok, hogy a barátod lehetek.
A kosár tele lett barátokkal.
– Jaj, de boldog vagyok! – mondta. – Ősszel minden tele van kincsekkel! Hálásan köszönöm nektek barátaim, hogy velem vagytok, így már semmi rossz nem érhet minket.
És az őszi gyümölcsök boldogan pihentek a kosárban.
Osztályfőnöki óra keretein belül beszélgettünk a hála fogalmáról. Közösen ötleteltünk, mik azok a dolgok, amikért hálát érezhetünk. Ez után a diákok felírták kis papírszívekre, miért hálásak életük jelen szakaszában. Aki szerette volna, színezhette, díszíthette szívecskéjét, amik a tanterem falát díszítik mostantól.
A gyerekek egy olyan gyűjtemény borítólapját tervezhették meg saját mintázású betűikkel, egy szív közepén az arcképükkel, amelyet jó érzéssel vesznek majd kezükbe, hiszen így ők maguk lehettek az alkotók.