A szeptemberi hónap témája a „Boldogságfokozó hála” volt. Először megbeszéltük a hála szó jelentését. Ez a fogalom könnyen megfogalmazható volt a gyerekek számára, hiszen a hála jelen van a mindennapjaikban. E tevékenység keretén belül a gyerekek elmondták, hogy hálásak, mert:
– egészségesek;
– nagyra nőttek a vakáció alatt;
– elmehettek nyaralni a szüleikkel;
– megnyitott az óvoda;
– újra találkozhattak barátaikkal;
– együtt tanulhatnak az óvónénikkel;
– játszhatnak az új óvodai játékokkal;
– együtt habos kakaózhatnak a régi ovis csoporttársakkal – mint azt az elkészült fényképek is igazolják.
A hála gyakorlása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Fontos a gyerekekben tudatosítani, hogy a mindnapi életünkben sok fontos és apró dolog van, amiért hálásnak kell lennünk.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Az osztályom nyolcadikos. Ebből kifolyólag döntöttünk úgy, hogy évindítóként azt fogalmazzuk meg, hogy miért vagyunk hálásak egymásnak. Egy lapra rajzolták a kezeiket, s rá egyedi dolgokat tettek, vagy rájuk jellemző módon díszítették ki. Az egyik kezükbe írták, hogy miért mondanak hálát, köszönetet, a másikba azt, hogy mit tudnak ők ennek a közösségnek adni.
A kezek kedvenc, erőt adó mondásunk köré tettük az osztályba.
A Boldogságóra foglalkozás témája: Hála
A foglalkozás címe: Hála
Ajánlott életkor: 15-16 év
Osztály: 10.
Tantárgy: osztályfőnöki
Fő didaktikai feladatok: ráhangolás, témakör bevezetése, tudományosság, motiválás, aktivizálás, érthetőség, fokozatosság, rendszeresség, elvonatkoztatás
Felhasznált források: Bagdi Bella-Dezső Anita: Boldogságóra 14-20 éveseknek, Bagdi Bella- Prof. Dr Bagdy Emőke: Boldogságóra 10-14 éveseknek
Idő
perc Az óra menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Relaxációs gyakorlat:
„ Napimádás” Tanári magyarázat
5’ Beszélgetés körben ülve
A hála szó fogalmának felolvasása
A tanulók elmondják, mi jut eszükbe róla Tanári magyarázat
Megbeszélés
5’ Meséljék el, milyen jó dolog történt ma velük Megbeszélés
10’ Hálafa készítése
A tanulók leírják, miért hálásak és felragasztják a fára Egyéni munka
Megbeszélés Színes levélformájú papír, toll, ragasztó,
kartonlapra előre megrajzolt fa
15’ Történet a háláról: Egy pohár tej
A történet eljátszása csoportokban, több stílusban Csoport munka Könyv, pénzérme, pohár
5’ Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalának meghallgatása, éneklése
Megerősítő mondatok kiosztása Laptop, projektor
Fénymásolat(Tk.27.o.)
Hosszú idő után találkoztunk szeptemberben, de hamar sikerült visszarendeződni az iskolás létünkbe. Felidéztük a régi szokásainkból pl. a reggeli relaxációt, a gyerekek emlékeztek a dalra, a testrészek sorrendjére. Elővettük a tavalyi hála-tablónkat, elismételtük, hogy egy átlagos napon kinek miért lehetünk hálásak. Felidéztük, hogy a tavaszi járványhelyzetben az orvosoknak, egészségügyben dolgozóknak szólt az esti hála-taps, készültek a hála-szívek, és a családok az otthonuk ablakait díszítették vele. Hála puzzlet készítettünk, a gyerekek kiszínezték, közösen összeállították. A Jól érzem magam dallal, vidám mozgással zártuk a foglalkozást. Az egyik tanuló önálló alkotásban összefoglalta mindezt, és mi nagyon boldogok és hálásak voltunk/vagyunk neki ezért. Köszönjük kedves kisK! 🙂
Az Alsójózsai Kerekerdő Óvoda Méhecske csoportjában nagy szeretettel fogadták a középső csoportos gyermekek a Hálafa történetét. A mese meghallgatását követően meghitt, nyugodt, kiegyensúlyozott légkörben átbeszéltük a történetet, és azt, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Lenyűgözve hallgattam, tapasztaltam, hogy ezek a csodálatos 4 éves gyermekek milyen gondolatokat fogalmaznak meg a hálával kapcsolatban. Néhány gyermek által elhangzott mondat:
„Hálás vagyok, hogy van anyukám.”
„Hálás vagyok, hogy van testvérem.”
„Hálás vagyok a cicámért.”
„Hálás vagyok, hogy anya vett nekem egy új sálat.”
Majd közösen megalkottuk csoportunk Hálafáját, melyet a szorgos kis kezecskék vágtak, ragasztottak, készítettek. Számomra is óriási élmény volt átélni velük ezeket a pillanatokat. Hálás vagyok, hogy átélhettem. Köszönöm!
A tanévkezdéshez kiválóan illett a szeptemberi témakör, hiszen gyerekek és felnőttek egyaránt hálával kezdték a szeptembert, hogy újra személyesen találkozhattunk, együtt lehetünk.
Felidéztük a nyári pillanatokat, közös rajzot készítettünk róla. Beszélgettünk róla, hogy mi vár rájuk ezeken az órákon, miről fogunk beszélgetni, milyen témákat érintünk a tíz hónap alatt! Összegyűjtöttük, hogy a 10 téma hallatán milyen elvárásaik vannak a diákoknak, milyen témákra lennének kíváncsiak, és milyen kérdések merülnek fel bennük.
A hála témában legnépszerűbb lett, hogy hálásak vagyunk amiért újra együtt lehetünk az iskolában. Családi hálaleltárt készítettünk, hálalevelet írtunk és címeztünk. Hála-színezők készültek, és meghallhattuk Bagdi Bella Jól érzem magam című, szeptemberi hónap dalát is.
Porthné Tölgyesi Dóra – osztályfőnök
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Hálásak lehetünk, hogy ilyen hosszú idő után újra együtt lehetünk és boldog pillanatokat élhetünk meg együtt. Hálásak vagyunk, hogy újra sok időt tölthetünk együtt, közösen alkothatunk, játszhatunk, mókázhatunk. Örülünk a szép időnek, amit az udvaron tölthetünk és fürdőzhetünk a szeptemberi napfényben. Minden nap egy áldás, melyet hálásan köszönünk.
Azért, hogy elcsendesedhessenek a gyerekek meghallgattuk a „Világomban minden rendben van” dalocskát , majd karunkat magasba tartva, lengetve a dal ritmusára, sikerült ráhangolódni a gyerekeknek a beszélgetésre.
Megbeszéltük a dalban sokszor elhangzó”világomban minden rendben van” jelentését, hogy miért is jó ha figyelünk magunkra, vigyázunk, hogy néha elcsendesedjünk. Gyermeki fordításban, hogy jó néha csak pusztán csendbe lenni és arra figyelni, hogy mi jó, mi szerez örömet.
Mivel kis és közép csoportos gyerekek vannak jelenleg a csoportban ezért „A telhetetlen méhecske” diamesét néztük meg. A mese végén megbeszéltük, hogy szerintük milyen volt a méhecske, a lódarázs? Ki segített a méhecskének? Miben tévedett a méhecske? Ami nagyon meglepő volt számomra, hogy ezt a kis mesét kapcsolatba tudták hozni a velük megtörtént eseményekkel. Nevezetesen egy kisfiú elmesélte, hogy amikor elcsatangolt a kistestvére a családtól egy idegen bácsi vitte vissza.
Összességében egy nagyon tartalmas , tanulságos és egyben szórakoztató foglalkozást sikerült megtartani, melyet a gyereke is nagyon szerettek. Egy igazi örömforrás volt mindannyiunk számára.
A 6.b osztály egy hétre karanténban volt velem együtt.
Mikor visszajöttünk az iskolába, mindenki nagyon boldog volt.
Ezt a hálát írták be a gyerekek a szivecskékbe.