Új kis elsőseinkkel most kezdtük a programmal való ismerkedést. A hála témája ehhez nagy segítséget nyújtott, hiszen szemléletes példákkal, a segítés formáinak tudatosításával indítottuk a foglalkozást. A hálafa meséjének feldolgozása nagyon tetszett a gyerekeknek, egymást kedves mozdulatokkal is megajándékoztuk. Első közös csoportmunkaként alkottuk meg az osztály HÁLAKERTJÉT, ahol minden kis virág egy-egy gyermeket és érzéseit szimbolizálja. A szép nap, ölelj most át engem dalt más órákon is hallgatjuk, sokat hozzátesz a pörgésből nyugalmi állapotba kerülésünkhöz!
A hála gyakorlása
A hálaóra elején és az óra zárásaként Bagdy Bella -Jól érzem magam című dalát énekeltük közösen.A dallam és a pozitív szöveg segítette a gyerekeket abban,hogy ráhangolódjanak az órára, felszabadultabbá váljanak és nyitott szívvel kapcsolódjanak egymáshoz. A közös éneklés jó hangulatot teremtett, mosolyt csalt az arcokra és megalapozta a további tevékenységeink légkörét.
Hálafát készítettünk ,amelyre mindenki felírhatta, miért érez hálát. Ezt követően hálaköveket adtunk egymásnak,amelyekkel kifejezhettük elismerésünket és szeretetünket.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A 3. osztályos gyerekekkel az új tanév szeptemberi boldogságóráin beszélgettünk a hála pozitív hatásairól, előnyeiről, stresszoldó szerepéről. Párokban mondták el egymásnak órák előtt ráhangolódásképpen, hogy miért voltak aznap hálásak, melyet megosztottak osztálytársaikkal is. Hálabefőttet is készítettünk, melyben a gyerekek egész hónapban kis cetliken gyűjtötték a szép emlékeiket. Köszönöm, hogy vagy! címmel hálakártya rajzolása annak a személynek, akinek köszönetet szerettek volna mondani. Bartos Erika. Megsértődött a Gellért hegy c. meséjét is meghallgattuk, a témafeldolgozó kérdéseket megbeszéltük és a színezőt is kiszíneztük. A kedvességem címere c. játékot is eljátszottuk. Kérdéskártyákra is válaszoltak. A magyar népmese napjára emlékezve kedvenc meséjükhöz meseillusztrációt készítettek. Olyan meséket is kerestünk, amelyekben megjelenik a hála motívum. Az órákat mindig zárókörrel zártuk és a társukhoz fordulva elmondták egymásnak, hogy miért hálásak.
Szeptemberben a hála téma feldolgozását igyekeztem elősegíteni azzal, hogy a „hála” szót használtam a mindennapokban. „Hálásan köszönöm, hogy segítettél nekem.”, „Hálás vagyok, figyeltél az osztálytársadra!”
Megbeszéltük, hogy kinek és miért lehetünk hálásak.
Foglalkozást kezdő relaxáció: Napra forgó a napraforgó
Török ülésben, a két kart magasra emelve csak a törzset fordítjuk el jobbra, mintha onnan sütne a nap, majd balra, mintha onnan sütne most a fény. Két jobbra, majd balra fordulás után: lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar mondókára a gyermekek előre ejtik a fejüket, és a hát domborításával a térdükre borulnak. (irányok gyakorlása)
Meghallgattuk Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség dalok-Hála című dalát, ritmusgyakorlatokkal (beszéd helyes ütemének fejlesztése, helyes beszédlégzés fejlesztése) folytattuk. Megpróbáltuk szavakba önteni mit érzünk olyankor, mikor fordult már elő velünk, milyen helyzetekben éreztük, hogy hálásak vagyunk? A spontán válaszokat meghallgattuk.
A témát feldolgoztuk mesével is. (Mese a három pillangóról)
A hálakosár rajzolása, ragasztása közben őszi mondókákat mondogattuk. Még inkább átéltük az ősz hangulatát és a gyerekeknek segített megélni a hálát az évszak szépségeiért.
2025-ben már nem más csoport vendégeként, hanem saját nagycsoportosaimnak tartok boldogórákat.
Szeptember hónap témája a hála. Ez egy nehezen megfogalmazható érzés, leginkább a köszönet jut róla eszünkbe, hiszen, ha kapunk valamit, azt egyből meg is szeretnénk köszönni. Ahogy az egyik kis óvodásom mondta: „ilyenkor megmelegszik a szívem”.
Boldogóránkat egy relaxációs gyakorlattal kezdtük: Bagdy Emőke: Lemegy a nap, lankad a kar című mozgásos tevékenységével. Utána, körben ülve a szőnyegen egy vándorsimogatást indítottam útjára, melyről, mikor körbejárt, beszélgetést kezdeményeztem, milyen érzéseket keltett bennük, ahogy kapták és tovább adták. Ezt követően az „Azt szeretem benned” játék következett, amiben a gyerekek pozitív mondatokat fogalmaztak meg egy-egy társukról. Öröm volt látni, ahogy egyre inkább eltöltik őket a jó érzések, és nyugalom ül ki arcukra. Beszélgettünk még arról is, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak, mi okoz örömet életünkben, akár otthon, akár az óvodában. Ezt már nehezen tudták megfogalmazni, hiszen sok jó dolog számukra természetesnek hat.
Utána elmeséltem nekik a Hálafa történetét. Amikor a mesében a fa szomorú volt, ők is elszomorodtak, a végén pedig újra mosolyogtak. Nagyon jó közönségemnek bizonyultak.
Az asztaloknál ezután ollóval kivághattak mindenféle papírfalevelet, melyeket egy keretezett papírra felragasztva, a keretet kidíszíthették. Egyenként ráírtam ezekre a képekre, miket köszönnek szüleiiknek, melyeket a faliújságon olvasgathattak a szülők- ezek voltak köszönő- üzeneteink, leveleink. A hála boldogovis piktogramja a virág, így papírvirágokat is kiszínezhettek, melyeket aztán kis barátjuknak örökbe adva fejezhették ki szeretetüket egy-egy társuk iránt. Persze Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalára is táncoltunk és énekeltünk vele a fülbemászó szöveggel együtt.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A beszélgetés során a gyerekek sok dolgot felsoroltak , amiért hálásak lehetnek. Többen a szüleikért, testvéreikért is hálásak.
3.osztályos tanulóim számára A hála gyakorlása volt az első Boldogságóra foglalkozás témája.
Az irkafirka relaxációs gyakorlattal kezdtük a hangolódást. A témát A Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy című mese segítségével dolgoztuk fel. A gyerekek megértették a mesét és szívesen meséltek arról, hogy ők mi mindenért hálásak. A pihentetés és a motiváció fenntartása érdekében a Hála kártyákkal játszottuk, melyben a tanulók örömmel vettek részt. Alkotó feladatként minden gyermek hálacédulát készített egy osztálytársának és elkészült a hálabefőttünk, közben Bagdi Bella Szép nap című dalát hallgattuk. Elmélyülten színezték a színezőt zenehallgatás közben. Befejezésként beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy hogyan érezte magát ezen az órán. A Boldog vagyok című dal meghallgatásával jó hangulatban zártuk az első Boldogságóránkat.
A szeptemberi hónapban a hála témakörét jártuk körbe az 1. számú napközis csoporttal. Téma indítónak arról beszélgettünk, kinek mit jelent a hála, ők maguk miért hálásak az életben. Megbeszéltük, hogy olyan dolgokért is érezhetünk hálát, mint az osztálytársaink, még akkor is, ha időnként vannak konfliktusok, és egyet nem értések, hiszen mindenki hozzájárul ahhoz, hogy érzelmileg és tapasztalatokban gazdagabbá váljunk. Ezt pedig kézműves tevékenységen, illetve ajándékozáson keresztül fejeztük ki egymásnak. Mindenki készített saját kéznyomatot, melynek a közepébe apró, pirosra színezett szívecskét ragasztottak a gyerekek. Majd egymás mellé álltak, és mindenki választott valakit, akinek a saját kéznyomatát oda ajándékozza, azzal a megszólítással, hogy: „Köszönöm, hogy az osztálytársam vagy!”
Schneider Anita
Boldogságóra az elsősökkel
A hála gyakorlása volt a témája az elsősök első boldogság órájának.
A kicsik nagyon élvezték az óra minden mozzanatát.Meglepő volt a tájékozottságuk, az öröm amivel részt vettek az órán megért minden
fáradtságot.Ami különleges volt még számomra, hogy a pedaszisztens is végig aktívan részt vett az órán.Hálás vagyok,hogy végre Boldog Iskola lettünk.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Mi egy közös szivárvány készítésével fejeztük ki a hálánkat mindazért, amit kaptunk az elmúlt idszakban.