Miért vagy hálás?
Olyan jeleneteket adtunk elő csoportokban, melynek a hála volt a témája.
A hála gyakorlása
Szeptember hónapjában a hála témával foglalkoztunk a gyerekekkel. A foglakozást Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem… című dalának meghallgatásával kezdtük, miközben körbe adtunk egy plüss macit, amit meglehetett ölelni. Gyakorlatunkat a „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Egy színes gumikötél segítségével kört alakítottunk. Az almaszedésnél magasra nyújtóztunk, a szőlőszedésnél pedig lehajoltunk és úgy raktuk a vödörbe az érett gyümölcsöt. Mindeközben figyeltünk a légzésünkre, az elnyújtott, lassú mozgásra. A nagy munka után leültünk a szőnyegre és a „A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok…” című boldogságmondókát többször elmondtam a gyerekeknek. A mondókát kézmozdulatokkal kísértük, amelynek végén mindig kezünket keresztezve átöleltük vállainkat, így imitáltuk, hogy a boldogságot elkapjuk. Ezután a Hálafa története című mesét hallgatták meg a gyerekek. Majd mindenki megkereste azt a játékot, amivel a legszívesebben játszik a csoportszobában. Hálát adtunk ezekért a játékokért és azokért az örömteli pillanatokért, amiket a játék közben átélünk. A tevékenységet a „Színezd ki azokat a dolgokat, amiért hálás vagy!” munkalappal zártuk, miközben még egyszer meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem… című dalát.
Cèlunk a 2024/2025-ös nevelèsi èvre, az Örökös Boldog Óvoda programsorozat folytatása. A Derecskei Mese-Vár Óvoda , Napsugár csoportjának első boldogságóra foglalkozásának tèmája a hála gyakorlása. A gyermekek elsajátították a ,,Hála erőssègmondókát” ezt követően kötetlen beszèlgetès formájában megbeszèltük a hála fogalmát, èrtelmezèsèt, magyarázatát. A gyermekeket egy hála sètára vittük el,ami az óvodán kívüli erdős területen volt. A gyermekek az èlmènyszerzès mellett megfogalmazták, hogy mièrt hálásak,ami a közvetlen környezetünkben megfigyelhető,megtalálható. A hálasèta során számos új ismerettel ès èrtèkekkel ismerkedtek meg a gyermekek. A sèta során több termèst ,,kincset,, gyűjtöttek, amiből ,,hálanyakláncot” ès egyèb ,,hála ajándèk tárgyakat” kèszítettek,majd elmondták, hogy mièrt èreznek hálát egymással kapcsolatban. Ez jó alkalom volt arra,hogy minèl jobban erősödjön bennük a hála szó jelentèse. Ezután hála játèkot járszottunk,ahol csukott szemmel kellett a saját tengelyük körül megfordulni,majd tapsra kinyitották a szemüket ès a legközelebb álló társát öleltèk meg. A boldogság ès hála èrzetèt igyekeztem Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalával erősíteni. Körbe üpve, átkarolva egymást a gyerekek kèrèsère, többször is meghallgatták. Szem előtt tartva a csoport ès egyes gyerekek fejlettsègi szintjèt, úgy èrzem, hogy az első boldogságóra foglalkozásunk sikeres volt, S mindannyian nagyon várjuk a következő különleges alkalmat.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Szeptember hónap a az újra találkozás és a beszoktatás jegyében zajlott. A pozitív kapcsolatok megalapozása, odafigyelés egymásra a mindennapok részét képezték. A boldogságórai tevékenységeket folyamatosan kapcsoltuk a zöld jeles napokhoz. Takarítási világnapon hálásak voltunk a szelektív hulladékgyűjtés szabályainak betartásáért, Autómentes világnapon pedig a kapott „Bringa jogsi”-ért. Dohányzás megelőzési program keretében hálánkat fejezhettük ki a tiszta, füstmenetes környezetünkért. Népmese napján Zita néni bábelőadása varázsolt el minket.
Hálaszívünket közösen készítettük el, amelyre boldogan írtuk fel és fejeztük ki hálás köszönetünket.
Idén újításként sikerült egy second hand üzletben rátalálnom Boldog Dórára. Így ma vele érkezem a gyermekek közé. Természetesen nagy izgalmat kelt Dóra megjelenése. Dóra köszönti is a gyermekeket és bemutat engem is. Elmeséli a gyerekeknek, hogy miért érkezett közéjük. Engem is megkér, hogy segítsek neki a feladatában.
Dóra megkéri a gyerekeket, hogy álljanak fel mindannyian és megkezdjük együtt a relaxációt. Zenével kezdjük és mozdulatlanul pihenünk, majd zenével kísérve Napimádással és a 21-s Repül a madár gyakorlattal kezdjük az alkalmat.
Miután így ráhangolódtunk az eseményre, beszélgetőkört kezdeményezünk Dórával. Elbeszélgetünk róla vajon, mi is az a hála?
Ezt követően elutazunk együtt a szivárvány színű léghajónkon Hálaföldre és elmesélem a Hálafa történetét. A gyermekek érdeklődve figyelik. A végén pedig Dórával beszélgetünk a történetről, a háláról.
Záró eseményként zenére relaxálunk és közben visszautazunk a csoportszobában, ahol az mf 4. oldalt együtt megcsináljuk (Kinek vagy hálás és miért? rajz)
Motivációs fát készítettünk. Kis faszívecskére ragasztottuk a gyerekek jeleit, a fára az kerül fel minden héten, aki valami jót cselekszik, valamiben kiemelkedően teljesít. Ezt a fát használtam fel a „hálás vagyok neked” játékhoz. A jeleket elhelyeztem a szőnyegen a kopasz fa köré. Sorra minden gyerek választhatott a lenn lévő jelek közül és egy mondatban megfogalmazta, hogy miért hálás a társának. Így végül minden jel felkerült a fára.
A tanév elején- visszatérve az iskolába- újra aktuálissá vált a társas kapcsolatokról, barátságról, a konfliktusokról beszélgetni. Amikor a HÁLA szó értelmezésére került sor, akkor emlékeztek a tanulók arra, mit is jelent és miért fontos használni gyakran ezt a kifejezést. Többen mondták, mennyire jólesik nekik, ha valaki észreveszi és el is mondja nekik, milyen remek dolgot tettek meg a másikért, egymásért. Az ajánlott játékok közül a párban rajzolást választottam első tevékenységnek: Két személyiség találkozása olyan, mint két kémiai anyag érintkezése. Ha reakció lép fel, mindkettő átalakul.”
A közös rajzolás során az a tanuló, aki tudta a másikat befolyásolni a feladatvégzés során, az meg is tette. A kommunikálás hiánya miatt türelmetlenné váltak. Ez feszültséget okozott érezhetően. Érdekes volt a feladat felénél megállni és szembesíteni a társakat: hogyan érezték külön-külön magukat a közös „rajzolás” során. A megbeszélés után sem beszélhettek, de a munkában sokkal jobban figyelték egymást. Érdekelte őket, hogy a rajzoló társuk milyen formát szeretne rajzolni és ebben ők hogyan tudnak részt venni. Nem volt egyszerű munka. Szerintem máskor is kipróbáljuk ezt az „összehangolódást”!
A képek a munkák közben és végén készültek. A kézfogással igyekeztünk barátságos élménnyé tenni a közös „alkotást”.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A hálafa története című mese meghallgatását követően, elkészítettük a mi Hálafánkat is (levelek a gyerekek tenyerei), közben megismerkedtek a hála fogalmával, és elmondták a gyerekek, hogy ki miért érzi hálásnak magát. Végül meghallgattuk a Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalát.
A hála gyakorlása témakört dolgoztuk fel 2024. szeptember 23-án a 3.a osztállyal.
Az óra anyagának összeállításához felhasznált források voltak:
Bagdi Bella -Prof. Dr. Bagdy Emőke -Dobrova Zita: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 6-10 éveseknek,
Badgi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek,
Bagdi Bella: A hála erősség dala https://vimeo.com/889834176/3469b63a56,
Bagdi Bella: „Szeretet dal”https://mentalfocus.hu/wp-content/uploads/2023/11/09-Szeretet-dal.mp3
Az órát egy Motivációs-Relaxációs gyakorlattal, kezdtük: a „Napimádás” gyakorlattal.
Majd beszélgetéssel folytattuk: Szerintetek mi a hála? Kinek és miért lehetünk hálásak? Gyűjtsünk példákat!
Majd meghallgattuk a foglalkozás témájára rávezetéseként Bagdi Bella: A hála erősség dal-át https://vimeo.com/889834176/3469b63a56
Majd ezután mondtam nekik, hogy: “A hála erőssége azt jelenti, hogy nem tekinted magától értetődőnek a veled történő jó dolgokat, kifejezed a háládat, köszönetet mondasz még az apró örömökért is.” Ezáltal jobban érezzük értékét a mindennapi apró örömöknek. Kérdés következett: Miért használjuk szerintetek a hála kifejezésére a köszönöm szót? Hogyan mondhatjuk másképpen?
Ezután kértem őket, hogy taneszközeikből felhasználásával, csoportmunkában rakják ki a HÁLA szót. “Ahogyan egy-egy tárgy bekerül az alkotásba, köszönjétek meg a tárgynak, hogy segít nektek idén (is). Pl. Köszönöm neked tolltartó, hogy rendben tartod a színes ceruzáimat.” Ez is egy egyszerű, de kedves gyakorlása a hálának.
Ezt követte A csodakantár című mese. Felvezetéseként elmondtam nekik:
A mesékben gyakori, hogy a hős valami jót tesz valakivel, valakinek, aki hálából viszonozza neki a jóságát. “Jó tettért jót várj!”, tartja a mondás is. Így van ez a következő mesében is. Figyeljetek a szövegére, kik a szereplők, és ki kinek lehet hálás.
Rajzoljátok le azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek!
Közben hallgattuk, dúdoltuk, énekeltük Bagdi Bella: „Szeretet dal”-át.
Végül összegzésként: A legegyszerűbb megoldás -keresztrejtvényt oldották meg a gyerekek. Megbeszéltük a megoldásokat. A foglalkozás lezárásaként a Hála erősség mondóka tanulása következett:
“Mindenért, amim van, Köszönetet mondok, Hálatelt szívemmel boldogan mosolygok. Szívemnek, lelkemnek Emelkedettsége, A hála személyemnek legfőbb erőssége.”
A tevékenységet a Napimadás relaxációs gyakorlattal kezdtük. Körben ültünk a szőnyegen, középre egy uszadékfát helyeztem, amit nyáron a Dunánál találtam. Kiemeltem, hogy nagyon hálás vagyok ezért a folyónak. Körben nyári dolgokat ábrázoló képecskéket helyeztem ( fagyi, csónak, úszógumi…). Felelevenítettük a nyári évszak jellemzőit, majd minden kisgyerek választhatott egy-egy képet, amiről egy szép nyári emlék jutott eszébe és hálát érzett vele kapcsolatban. A képeket pár mondat kíséretében gyúrmaragasztóval tettük fel az uszadékfára. Így készült a mi hálafánk. Dalolva bújtunk át a hálafa alatt Bújj, bújj zöldágat énekelve.