A gyerekek izgatottan és kíváncsian várták az első foglalkozást. Témája a hála gyakorlása volt. Az óra elején beszélgettünk a hála szó jelentéséről, kinek mi jut eszébe erről a szóról. Nagyon szép megnyilvánulásokat hallottam a gyerekektől, teljesen megnyíltak. Megállapítottuk azt is, hogy miért fontos a lelkünknek, közérzetünknek ha szívből tudunk hálát kifejezni. Ezután készítettünk egy hálaleltárt azokról a dolgokról, amiért az adott napon hálásak lehetnek. Ezt követte azoknak a számba vétele, hogy miért lehetünk nap mint nap hálásak szüleinknek, barátainknak, társainknak, tanítóimnak. Nagyon mélyről jövő, őszinte gondolatokat fogalmaztak meg a tanulók. Olykor meghatottság érzése is átjárta az osztályt, érzékenyen álltak a feladathoz. Fegyelmezési problémám a tanóra folyamán nem volt, teljes beleéléssel és nyugodt lelkülettel telt el a foglalkozás. A hála befőtt elkészítése után, nagy izgalommal írták össze miért is hálásak és megbeszéltük, hogy napi szinten bárki dobhat be gondolatokat, ha úgy érzik. Zenét hallgattunk, daloltunk, majd az óra lezárása a meditáció volt ami elrepítette a gyerekeket a szeretet, nyugalom, béke szigetére. Volt aki meghatódott azon, amit átélt ekkor.
A hála gyakorlása
Beszélgetéseink során kiderült, hogy sok minden iránt éreznek hálát a gyerekek, de szívük legmélyén szeretet és hála a családjukért van!
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
A tavaly elkészített hálafánk megújult: a szív alakú levelekre csoportunk minden tagja ismét megfogalmazta, ki iránt és miért érez most leginkább hálát.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A Hála feldolgozását a „Napimádás” relaxációval kezdtük. Ezután gyertyát gyújtottunk, leültünk körben a szőnyegre, elcsendesedtünk, imára kulcsoltuk kezeinket, és elmondtunk néhány imát, és éneket (ez mindennapos tevékenység református intézmény lévén). Ebből kezdeményeztem a Boldogság foglalkozást:
– Kinek mondunk hálát imánkkal? (Istennek, Jézusnak a szerető családunkért, hogy finom ételeket ehetünk, hogy szép játékaink vannak, hogy oviba járhatunk…. mondták a gyerekek)
– Miért vagyunk hálásak a családunknak, barátainknak? (Hogy szeretnek, sok helyre elvisznek bennünket, hogy megsimogatnak, hogy játszanak velünk, hogy szép játékokat vásárolnak nekünk…. )
– Mit érzünk akkor, amikor azt mondjuk, hogy hálásak vagyunk? (Ez már nehéz kérdésnek bizonyult, és rá kellett vezetni őket arra, hogy belül milyen érzések vannak bennünk. Örömet, boldogságot, szeretetet érzünk.)
Ezután elbáboztam nekik a Maci bajban van című mesét. Nagyon tetszett nekik a bábokkal illusztrált mese története. Kézről kézre adtuk a bábokat, lehetett köszönni nekik, vagy beszélni hozzájuk.
Átbeszéltük, hogy Maci miért volt hálás Süninek? Mit érzett amikor megkerült az elveszettnek hitt ajándék? Mit érzett Nyuszi, mikor átvette a szülinapi ajándékát?
Te miért vagy hálás a csoportba járó gyerekeknek, felnőtteknek?
A beszélgetés után meghallgattuk (többször is) Bagdi Bella Szép nap ölelj át című dalát, majd a munkafüzet 5. oldalán található képek közül kiszínezték, ami nekik is van otthon, és örülnek neki, hálásak érte. Több héten keresztül beszélgettünk a témáról: Mi miért vagyunk hálásak?
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztályában a hála hónap keretében a gyerekek hála gyümölcsöket készítettek. A boldogságóra és a környezetismeret óra tantárgyi koncentrációját fantasztikusan ötvöztük. A gyümölcskosárba kerültek a gyümölcsökön keresztül a hála érzései. A gyerekek hálásak voltak az állataikért, a családjukért, egészségükért, hogy jó informatikusok. A hálamesét dráma játékkal dolgoztuk fel. Az izgalmas és mozgalmas boldogságórákért hálásak vagyunk így együtt a „2. b csapattal”.
A boldogságfokozó hála hónapjában harmadikos gyermekeimmel beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, miért lehetünk hálásak. A gyerekek páros munkában le is rajzolták gondolataikat elkülönítve a család, a barátok, az iskola és önmaguk területeit. Játék keretén belül néhány társuknapk is elmondták, miért lehetnek nekik hálásak. A legszebb gondolát, az egyik kisfiútól hangzott el: „Hálás vagyok, hogy ilyen jó szüleim vannak”
A gyerekek az óra alatt felismerték, hogy mennyi minden számukra megszokott természetes dolog van az életükben, amiért hálásak lehetnek, mert nem mindenkinek adatik meg és rájöttek, hogy vannak kis dolgok, amik bár apróságnak tűnnek, mégis fontosak és hálát érezhetünk miattuk.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Kis elsős Mókusokkal kezdjük a tanévet.
Bemelegítésként és szókincsfejlesztésnek is tökéletes a hétkezdés:
Egy labda körbe jár, s Mindenki elmondhatja, „A hétvégén az volt a legjobb,…”
Nagyon szép mondatokat alkotnak, s élményeket mesélnek.
Szerencsére annak is örülnek, ha „csak” pihentek. 🙂
Kinek?Kiknek? lehetünk hálásak?
Beszélgetés,majd „hálaüzenetek”írása .
Nagyon kevesen voltunk az első alkalmon. Sokan lebetegedtek, és ezért épp csak néhányan jöttek a foglalkozásra.
Igaz, így igazán családias légkörben tudtuk feleleveníteni az utolsó, személyesen együtt töltött alkalmunkat az előző tanévről.
A beszélgetéseket, zenehallgatást (hónap dala) és a Csodakantár meséjét is szívesen vették a gyerekek, de a hálafa színezése is öröm volt számukra.
Minden résztvevő a tavalyi évben is a Program aktív látogatója volt.
A hála hónapjában a tanulókkal hosszasan beszélgettünk a szeretetről,a pozitív gondolatokról,a hatékony stressz kezelésről és arról az érzésről amit hálaként élünk át.
Megható történetet hallgattak a háláról,”Boldog Karácsonyt” címmel ,együttérezve a szereplőkkel.
Közös munkák készültek,melyek tartalma a hála hatásával,megélésével kapcsolatosak.
A „Hála szív”készítése a „Mi csoportunk”érzése köré épült,segítve az összetartozás és az együttműködés,kölcsönös tisztelet és szeretet kifejezését.