A hála és a boldogság kapcsolata. A hála kizárja a negatív érzéseket. Hála kalap segítségével felidéztük emlékeinket. Csodakantár című mesével összefoglaltuk a hála tudományos jelentését, önvizsgálatot végeztünk, szerepjátékkal magyaráztunk,értelmeztünk,világítottunk rá a jelentőségére. Hálát mondtak osztálytársuknak,családtagoknak szóban,írásban,rajzban.
A hála gyakorlása
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Végre újra együtt lehetünk az oviban.
Ez a hónap a hála gyakorlásáról szólt. Mint mindent, ezt is tanulnunk kell. Megkérdeztem, hogy ki hogyan érzi magát. Én kezdtem és a felemelt hüvelykujjammal jeleztem, hogy én jól érzem magam.
Örömmel konstatáltam, hogy mindenki jól érezte magát.
Aztán elmondtuk, hogy ki miért lehet hálás a mai napon.
Pl: – ma kisütött a nap
– testvérem és anyukám, apukám van,
stb.
Majd elmeséltem a ,, Hálafa” c. mesét, melyet átbeszéltünk és a foglalkozás végén meghallgattuk a Szép nap ,,c” dalt.
-„Irkafirka” – relaxációs játék.
-Mi az a hála?
-Miért lehetünk hálásak? – Hálaleltár
-Te se maradj ki! Miért lehetünk hálásak magunknak és másoknak: Táblázat kitöltése.
-Közös éneklés: Szép nap, ölelj át engem.
Lőrinci Napsugár Óvoda és Bölcsőde
A 2020/2021-es nevelési évben 3-4 éves gyerekek vannak a csoportunkban. Mivel kicsikkel vagyunk a szeptember és október hónap a befogadásról szólt. Novemberben sajnos be kellett zárnunk a csoportunkat a gyerekek, és felnőttek betegsége miatt. Decemberben már 8 kisgyermek járt óvodába, akikkel beszélgettünk arról, hogy hol vannak a kis csoporttársaink, és arról, hogy hálásak vagyunk azért, hogy a gyerekek és a felnőttek is meggyógyultak, és már egészségesek. Elmeséltük a Hálafa történetét, és mondogattuk a fa mondókáját: „Nap, nap, nap, fényes nap”.
Majd elkészítettük kézlenyomataikból a szívet. Hallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át és a Szeretet c. dalokat.
Az osztály tagjai nagyon élvezték ezt a feladatot. Örömmel válogattak a nyarat felidéző fényképek között, jó érzéssel töltötte el őket, az élmények felidézése. Mindenki több képet hozott, és azokból közösen válogatták ki, hogy melyek kerüljenek a plakátra. Vidáman meséltek a képekről, mindenki elmondta az osztály előtt, hogy milyen emléke fűződik hozzá. Egy jó hangulatú, beszélgetős osztályfőnöki óra volt.
Dunaföldvári Eszterlánc Óvoda, Bölcsőde és Konyha
Ez a hónap a hála gyakorlásáról szólt. Ezt többféle módon feldolgoztuk, ez az egyik.
– A foglalkozást azzal kezdtük, hogy egy mosolygós és egy szomorú arcot kitettem a gyermekek elé, és arra kértem őket tegyék a jelüket oda, ahogy érzik magukat.
– Ezután arról beszélgettünk, hogy a mai napon kinek és/vagy miért lehetünk hálásak. Ezután újra odatették a jelüket ahhoz a figurához, ahogy MOST érzik magukat. Örömmel tapasztaltam, hogy csak a mosolygós arc körül volt jel.
– A foglalkozás zárásaként a témához ajánlott dalt hallgattuk meg, majd egy jót táncoltunk a „Boldog vagyok” dalra.
Boldogság fokozó hála
Hála játék: 5 különböző színt használtunk a játékhoz, 5 papírt: piros, zöld, kék, sárga és barna. Minden egyes színhez tartozott egy-egy utasítás, amelyet végrehajtottak a gyerekek.
A piros papírt mutattam fel, megneveztek valakit, akinek hálásak.
A zöld papírnál megneveztek egy helyet, aminek hálásak.
A kék papírnál megneveztek egy ételt, aminek hálásak.
A sárga papírnál megneveztek egy családi eseményt, amiért hálásak.
A barna papírnál megnevezték a pillanatot, amiért hálásak.
A kicsik még nehezen tudják értelmezni és kifejezni a hála érzését, de néhány egyszerű példával segítve hamar megértették, hogy milyen fontos szerepet tölt be a kis életükben. Összegyűjtöttük, hogy ki miért hálás akár otthon, akár az iskolában. Majd ezeket kis almaformákba le is rajzolták, így végül egy kosárra való „hálaalmánk” lett. Jó volt hét közben többször ránézni a gyűjteményünkre, valóban fokozta a boldogságunkat.