A 2. osztályosok a játékaikból építették fel a hála szót.
A hála gyakorlása
Első alkalommal kapcsolódtam be az iskolánkban már évek óta sikeresen működő Boldogságóra programba. Mivel szeptember a hála hónapja, a 11A németes csoportjával először arra a kérdésre kerestünk választ, mit is jelent a hála szó. Először egy német nyelvű szöveget egészítettünk ki megadott szavakkal. A szövegből megtudtuk, hogy nagyon fontos, hogy a mindennapi életünkben tudatosan keressük a pozitív pillanatokat, hiszen ez segít abban, hogy könnyebben megbirkózzunk a kihívásokkal, ráadásul a hála a mentális és testi egészségünkre is pozitív hatással van. Ezután mindenki keresett 3 dolgot, amiért ebben a pillanatban hálás lehet, majd 2-3 fős csoportokban a diákok plakátot készítettek azokról a dolgokról, személyekről, pillanatokról, amelyekért hálásak. A plakátokat feliratokkal és képkivágásokkal díszítették. A diákok nagyon lelkesen dolgoztak, úgy érzem, mindannyian pozitív élményekkel feltöltődve zártuk az első Boldogságóránkat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A tanév első hónapjának boldogságóráin a Hála gyakorlásáról, kimutatásáról, hatásairól, előnyeiről beszélgettünk a gyerekekkel. Gyakran észre se vesszük, hogy mennyi minden vesz körül bennünket, amiért hálásak lehetünk. Csapatokban dolgozva kirakták a hála szót füzetekből, tolltartókból, füzettartókból. Hálabefőttet is készítettek. Kis jegyzetlapokon gyűjtötték a szép szeptemberi emlékeket, a hálát keltő pillanatokat. A csodakantár c. mesében megállapítottuk, hogyha valakivel jót teszünk, az hálából viszonozza az illetőnek a jóságát. A meséhez illusztrációt is készítettek a hálás cselekedetekről. Ebben a hónapban megemlékeztünk a Magyar Diáksport Napjáról (27-e). Iskolánkban ezen a napon a mozgásé volt a főszerep (reggeli zenés torna, futó-és váltóversenyek). A népmese napjáról Benedek Elek születésnapjáról (30-a) sem feledkeztünk meg. Bekapcsolódtunk a Csukás meserádió mesés délelőttjébe is. Nagyszerű színészek előadásban meghallgattuk a következő meséket: A hasfájós víziló, A kán meg a vándorárus, Gyors munka, A három kismalac. Ugyanitt dalokat is hallgattunk. Malek Andrea: Kölyök, Kaláka: Szajkó, Hóvirág Gyermekkórus: Éliás, Tóbiás, Tamás Erzsébet: Holle anyó dala, Kolompos: Virágének. Süsüt is színeztünk. A mesék szárnyán hétmérföldes csizmát húzva elutaztunk Meseországba is, ahol 4 próbát kellett kiállniuk.
1. Mesehős bemutatkozását követően mese címének felismerése.
2. Most mutasd meg! Mesei varázseszközök elmutogatása.
3. Ki vagyok én? Szereplők nevének kitalálása.
4. Ismert mesékből apróhirdetések.
A próbák teljesítése jó hangulatban zajlott, mindenkinek sikerült célba érnie.
FOGLALKOZÁS LÉPÉSEI:
1. Beszélgetőkör- „Mitől lehetünk boldogok?”
2. Vidám reggeli köszöntések
3. Relaxációs gyakorlat: Körbe, körbe, karikába…
4. Foglalkozást kezdő éneklése: Bagdi Bella: Szeretet dal
5. Mesére hívó mondóka, mesegyertya gyújtása
6. Mese: Rozi és a kiskecskék
7. Hála erősség mondóka
8. Mi miért lehetünk hálásak?
9. Hálaerdő készítése vágás, ragasztás,
10. Zárókör
Hála
1. Relaxációs feladat: „Napimádás”
2. Mi a hála? (megbeszélés, körben ülve)
Mikor éreztél hálát a szívedben utoljára? • Milyen események hatására érezted a hála érzését? • Kifejezted-e a háládat? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? • Minden esetben ki kell fejeznünk a hálánkat?
3. A hála hatása
dr. Sonja Lyubomirsky gondolatainak felolvasása „Hogyan legyünk boldogok” című könyvéből.
4. Idézet megbeszélése
5. Hálás kezdet
Gondolatok az iskolakezdéssel kapcsolatban. (kinek?, miért? hálásak a tanulók az új tanévben)
6. Jóságlista
A tanulóknak 2-3 olyan dologra kell gondolniuk, amért ma vagy előző nap hálát éreznek, ezután választanak egy cetlit, majd az általuk választott módon elmondják gondolataikat. pl.: énekelve, hadarva, táncolva, nevetve…
7. Hála felírat
A tanulók 4 csoportot alkotnak, minden csoport kap egy betűt. A betűkre a csoport valamennyi tagja felírja, hogy miért hálásak az életben.
8. A hála befogadása
Hogyan reagálhatunk, ha valaki a háláját fejezi ki felénk?
A tanulók körbe állnak. Egy önként jelentkező a kör közepére áll, a többiek egy olyan dolgot fejeznek ki felé, amiért hálásak neki, ő pedig minden elhangzó mondatra megpróbál másképpen reagálni, majd cserélnek.
9. Zenehallgatás
A hála erősségdalának meghallgatása.
A tevékenységet relaxációval kezdtem, amit Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem.. dal meghallgatásával, gyakorlásával és mozgással való összekapcsolásával folytattam. A tevékenységeknél figyelembe vettem a csoport összetételét, életkori sajátosságait. Beszélgettünk, hogy hálásnak lenni jó, kinek és miért lehetünk hálásak. A hála mindennek az alapja. Az óvodás korú gyerekek is kitudják fejezni a hálájukat. A témát a Hálafa története című mesével dolgoztuk fel. Elkészítettük a saját Hálafánkat.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Idén a boldogságórákat azzal kezdtük, hogy megbeszéltük hogy a tanév során milyen témaköröket fogunk együtt feldolgozni. Rátértünk a szeptember havi témára, ami a hála gyakorlása. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mit is jelent a hála kifejezés, és hogy az életünk során mennyi mindenért érezhetünk hálát. Sok-sok beszélgetés, és játékos feladat során dolgoztuk fel a témakört, ami nagyon jó hangulatban telt.
“Szép nap, ölelj most át engem ” Bagdi Bella dalával ráhangolódtunk a szeptemberi témára, a hálára.
Hálás Helga és Hálás Hunor, 8 éves ikrek családjába képzeltük bepillantásunkat. Megbeszéltük, hogy kik lehetnek még a Hálás család tagjai, hogyan telik egy átlagos hétköznapjuk, egy ünnepnapjuk, milyen helyzetekben fordulhat elő a hála érzésének megélése és gyakorlása.
Közös tablónkon a sok-sok „Hálás vagyok!” felirat a családtagok örömét, háláját fejezi ki. A hasonló helyzetek felismerése saját családunkban örömmel, boldogsággal töltötte meg a mi szívünket is.
A kevés létszám miatt (betegségek), első körben az őszi színekben pompázó faleveleket készítettük el a gyermekekkel, mikrocsoportos formában. Miután a csoport nagyobb százaléka jelen volt már, és egészségesen visszatért az óvodai életbe, az első boldogságóránkat egy mozgásos relaxációval kezdtük. Az ,,Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” gyakorlatot végeztük el közösen a szőnyeg körül. Ezt követően leültünk, és elmondtam nekik, hogy hálásnak lenni azt is jelenti, hogy valakinek hálásan köszönsz valamit. Ennek kapcsán hozott a gyermekek számára egy mesét a Mesetündérünk, akit az Őt hívó mondókával és kis dallal ,,hívtunk” köreinkbe. A mesegyertya meggyújtása után meséltem el nekik a Maci bajban van című mesét. A mese végeztével megbeszéltük, hogy kinek is volt hálás a maci, és miért. Majd a gyermekeket arra kértem, hogy hunyják be a szemüket, és akinek a kezébe teszek valamit, kinyithatja a szemét. A korábban elkészített faleveleket így minden gyermek megkapta, és ezután közösen helyeztük el a leveleket a hála fánkra.
csoport összetételét tekintve, heterogén csoport. Az eltérő korosztály miatt, a HÁLA fogalma másképp értelmeződött. Példamondatokkal segítettem őket, így a középsős és nagycsoportos gyermekek rávezetéssel megtudták fogalmazni egy-egy mondatban, hogy miért hálásak.
Motivációként ismert gyermekdalokat énekeltem, amely elősegítette, hogy mind odagyűljenek a szőnyegre.
Imitációs mozdulatokkal fokoztuk a kedvet, és utánoztuk az égig érő fát (nyújtózkodás), majd azt, ahogy fújja a szél (hajlás). Miután a gyermekek helyet foglaltak a szőnyegen, megkértem őket, hogy hunyják le a szemüket és figyeljék meg, mit éreznek. Egy falevéllel végigsimítottam minden gyermek arcát, ezzel megteremtve egy nyugodt légkört.
A mesehallgatást követően igyekeztünk levonni a konklúziót és megfogalmazni, mit is érzünk, ha hálás a szívünk.
Végezetül minden gyermek kiszínezett, egy előre kivágott szívet, amely az őszi levelet jelképezi a hálafánkon, amelyeket közösen helyeztünk el rajta.
A tevékenység zárómondataként a következőt mondtam a gyermekeknek: “Hálás vagyok, hogy velem együtt részt vettetek ezen a közös kis utazáson, és segítettetek elkészíteni ezt a gyönyörű őszi hálafát!”