A mi hálánkat egyszerűen a hála szóval a legegyszerűbb megjelenteni. A tanteremben, a leggyakrabban használt tárgyakkal rakták ki a szót a harmadikos tanulók. Az „mű” alkotása közben elsorolták, mi mindenért éreznek hálát nap mint nap.
A hála gyakorlása
A gyerekekkel ötletbörzét tartottunk, felírtuk a táblára, mi tartozik szerintünk a HÁLA fogalomkörébe. Mit is értünk hála alatt? Kinek? Miért? Mikor? Hogyan? – lehetünk hálásak. Fontos-e, hogy hálásak legyünk?
Mindenki elkészítette a maga befőttjét, amit jó szorosan lezárt, hogy tartós legyen. A befőttesüvegeket elhelyeztük a BOLDOGSÁGPOLCON, amely az osztályunkban kapott helyet.
Ebben a nevelési évben Boldog Dóra kiscsoportba érkezett a gyerekekhez, akik most szeptemberben kezdték meg az óvodai életüket. Még a beszoktatás elején járunk, így kicsit én is félve kezdtem meg velük a munkát, sok a sírós gyermek még, s a nagycsoportosok után szokatlan volt a kicsikkel Boldogságórát tartani. Amióta a Boldogságórát elvégeztem, azóta most először kezdek tartani Boldogságóra foglalkozásokat kiscsoportban, úgy gondolom, hogy újabb kihívások elé nézek a kiscsoportosoknál a foglalkozások megtartását illetően. A Boldogságvárat ezért én készítettem el számukra. Boldog Dóra szeretettel köszöntötte a gyerekeket, de többen még féltek tőle, hiszen a beszoktatás elején járunk. A szélcsengő megszólaltatása után egy mesebeli erdőbe vezette őket, ahol egy Relaxációs gyakorlatot végeztek a gyerekek: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” A gyerekekkel beszélgettünk a Háláról, miért fontos, hogy jelen legyen az életünkben. Megbeszéltük azt is, hogyha gyakoroljuk a hálát, akkor teret adunk a pozitív gondolatoknak, ill. ha hálásan gondolkodunk, akkor mennyi mindent kaphatunk általa. Elmondtam nekik, hogy én nagyon hálás vagyok értük, hogy ők érkeztek hozzám, a kiscsoportba. Színezett Hála leveleket rejtett el a Dajka néni, majd indulhatott a Kincskereső játékunk. Én és a Dajka néni segítségével a gyerekek elindultak a csoportszobában a kincseket megkeresni. Segítettük őket a levelek megtalálásában. A gyerekekkel közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem a Világomban minden rendben van című albumról. Add tovább a falevelet! –Játékot játszottuk, mégpedig úgy, hogy a gyerekek egy őszi levelet adogattak társuknak. Ezt a játékot szerették a gyerekek, körbe állítottuk őket, s segítettünk nekik. Ezt a foglalkozást egy neves napra szeptember 30.-ra terveztem, mert ezen a napon van A Népmese Napja. A Népmese Napja alkalmából meghívott bennünket Uhrin Anikó (mesemondó kolléganőnk) egy interaktív meseelőadásra. Boldog Dóra megszólaltatta a szélcsengőjét és mesébe hívó mondókáját elmondta a gyerekeknek. S szépen átvonultunk együtt a gyerekekkel a Népmesei csodabirodalomba. Ahol Zöld Péter történetét hallgatták meg a gyerekek, közben a mesemondó a gyerekeket is bevonta a meséhez. A gyerekekkel közösen megtanultuk és elmutogattuk a mese után a Fa mondókáját. A foglalkozást Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalának eléneklésével zártuk a Repülj velem című CD –ről. Boldog Dóra elköszönt a gyerekektől és azt mondta nekik, hogy amiért ilyen ügyesen, kitartóan részt vettek a Boldogságóra foglalkozáson, így mindenki felragaszthatja a Hála jelképét a kis virágot a Boldogságvár első lépcsőfokára. Az óvodában mi kis udvar részünkön megkerestük a Hálafát, körbe álltuk, megsimogattuk, s felnéztünk, hogy milyen lehet a koronája.
Az óvodába visszatérve a gyerekek örömmel üdvözölték egymást, immár kis-középső csoportosok lettek.
Az ajtóra kis képeket ragasztottam fel, a reggeli megérkezéskor rámutatva arra a kis képre amivel szeretnének üdvözölni. Többnyire az ölelést választották. A mindennapjaink során sokat beszélgettünk a háláról. Az egyik kisfiú sütőtököt hozott be az óvodába, ezért is hálásak voltunk. Szintén hálásak voltunk, hogy az őszi kirándulásunk a ligetbe vezetett, ahová városnéző kis vonattal jutottunk el. Nagy sétát tettünk a természetben, valamint a játszótéren játszottunk. Óvodánk mindhárom csoportja egy mesét hallgatott meg, a gyerekek nagy örömére az udvaron a nagy tölgyfa alatt. Mindennap beszélgettünk arról, ki miért hálás.
4 fős kis csoportokra osztottam a gyerekeket. Vegyes csoport lévén figyeltem arra, hogy különböző korosztályúak együtt legyenek egy csoportba, a nagyobbak segítsék, irányítsák a tevékenység során a kisebbeket. A csoportok nevet választottak maguknak, felrajzolták, kitették a szekrényre.
„Szőlőfürtöket készítünk. Ha valakinek köszönetet mondasz, hálás vagy valamiért, mondd el neki és tegyél fel egy szőlőszemet a csoportod fürtjéhez. Igyekezzetek, hogy minél nagyobb, minél több szemből álljon a fürtötök, ehhez minél több hálát fejezzetek ki, tegyetek olyat, amiért hálásak lehetnek a társaitok.”
Szőlőszemnek évekkel ezelőtt begyűjtött műanyag kupakokat használtunk és Blu tack-el tették fel a gyerekek a szekrényre.
Mindenki szívesen vett benne részt, nagyon jó érzés volt nézni, ahogy hálát adnak, mondanak egymásnak és nekünk, felnőtteknek is.
Elsőseimmel beszélgettünk a háláról, majd szíveket vágtak ki, melyeket annak vittek haza, akinek hálásak. Még az óvó nénik is kaptak belőle. A szívek egy részét felragasztottuk, hogy emlékeztessenek bennünket, hogy a jó dolgokért hálával tartozunk.
1.Irkafirka -Indító mozgásalapú relaxációs gyakorlat
2.Mit jelent a hála? Mi jut eszedbe? -Szívemberke gondolattérkép készítése
-Te miért vagy hálás? (Beszélgetés)
3.Hálamese: Vajon hogyan kapcsolódik a hálához?
-Hálamese feldolgozása kérdésekkel
-Hála a mindennapokban (Beszélgetés)
4.Mondatbefejezések a munkafüzetből
5.Hálarajz készítése annak a személynek,akinek ki szeretnék fejezni hálájukat
6.Meditáció a végén-Mit mondasz a szíved lakóinak?
A hála gyakorlása 2024.09.20.
Az első Boldogságórát már nagyon várták a tanítványaim, és persze én is!
2024.09.02. óta ismerkedünk az érzéssel, kóstolgatjuk a lehetőségeket, hallgatjuk Bagdi Bella dalait.
A szülők is örömmel értesültek a lehetőségről.
A Boldogságórán beszéltünk arról, kinek mi jut eszébe a boldogságról.
Énekeltünk és mozogtunk Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dalára. Lejegyeztük, ki, miért hálás.
Csoportonként összegyűjtötték, miért hálásak reggel, napközben és este. Nagyon ötletes megoldások születtek!
Közösen elkészítettük az osztály Hálafáját, ami dísze lett tantermünknek, és a jelkép folyamatosan emlékeztet minket a hála fontosságára.
A foglalkozás végén kulacsaikból, majd tükrökből rakták ki a HÁLA szót.
Csodás nap volt!
Hálás vagyok, hogy rám talált ez a képzés, amivel tanítványaim jóllétét támogathatom!
Hálás vagyok ezért a foglalkozásért, ami végig nagyon jó érzéssel töltött el.
Optimizmussal várom, várjuk az októberi Boldogságórát!
Az iskolánkban ebben az évben indult el a program. Az első Boldogságórát az ötödik osztályos tanulókkal tartottuk meg. Kíváncsiak voltak mi fog történni. A téma feldolgozásánál lelkesen együttműködött az egész osztály. Hálanaplót kezdtek írni.
Izgatottan várják a következő alkalmat.
Egész hónapunkat a hála témája köré szerveztük, nem csak boldogságórán, hanem mindennapi iskolai tevékenységeinkbe is csempésztünk a témából. Több hála történetet is feldolgoztunk a boldogságóra könyvekből, rejtvényt fejtettünk, HÁLAKUPONT készítettünk édesanyánknak. Megvitattuk a hála témáját napszakokhoz, évszakokhoz kapcsolódóan is. A Fókusz játék Hálaspirál táblájával nagyon jót játszottunk.