A hálatémát úgy vezettük be, hogy körbe ültünk és egy körbe adogatott labda segítségével először mindenki elmondta, hogy reggeltől mi volt, ami hálára késztette őt, ezáltal felmértem a gyermekek előzetes tudását, tapasztalatát, véleményét a háláról. Ezután Aranyosi Ervin Hálás vagyok című verse által tágítottam a témakört, így már jóval árnyaltabb lett a beszélgetés.
A következő foglalkozással a társakra fokuszáltunk. A gyermekek hála kártyát készítettek a tőlük jobbra ülő osztálytársuk számára. A véletlenszerű ülésrend miatt olyan osztálytársnak is köszöntek meg valamit, akivel talán nem is szoktak beszélgetni, így közelebb kerültek egymáshoz. Ez a foglalkozás a differenciálást is behozta, mivel minden gyerek egyéni módon, saját igényei és képességei szerint készítette el a feladatot.
A téma feldolgozásának utolsó körében a hála fontosságáról beszélgettünk, rávilágítva olyan szegmensekre, amelyeket eddig tudatosan nem fogalmaztak meg a gyerekek. Ebből kiindulva kaptak néhány lehetőséget arra, hogy beépítsék a hála fogalmát a mindennapjaikba. Ilyen pl. a hálaüzenet írása saját maguknak, hálanapló készítése stb.
A gyerekek nagyon élvezték a boldogságórát, közben pedig sokat fejlődött a befele figyelésük, s óra végén érdeklődtek, hogy mikor lesz a következő „boldog óránk”.
A hála gyakorlása
Hála-órarend
A 10.a lakástextil-készítő osztály lányaival alig vártuk, hogy elkezdődjön az új tanév. A személyes találkozások felejthetetlenné tették az első hónapot. A tanulás sem szorult háttérbe, már év elején hasznos segítőtárs volt az iskolai életben: az órarend. El is készítettük a mi rendhagyó órarendünket, kreatív módon megvarrtuk! A külső szegélyét olyan dolgokkal díszítettük, amiért hálásak lehetünk: megbocsátás érzése, apró örömök megtapasztalása, optimizmus érzése, boldogító jó cselekedetek, célok kitűzése és elérése, megküzdés érzése, társas kapcsolatok megélése, testmozgás lehetősége. A hála képes semlegesíteni a negatív érzéseket, a hálás gondolkodás tanulható. A mi gyönyörű órarendünk emlékeztet bennünket a hálás gondolkodásra, valahányszor csak ránézünk.
Készítettünk közösen egy hála táblát, mely az egymás iránt érzett hálánkat hivatott bemutatni. Minden nap, mikor rápillantunk, eszünkbe jut, milyen hálásak lehetünk azért, hogy együtt lehetünk, hogy segíthetjük, támogathatjuk, bátoríthatjuk egymás.
Megkezdtük a Károly Óvoda Móricz Zsigmond utcai Tagintézményében, a 2021/2022-es Nevelési évben az első Boldogságóránkat, mára már Örökös Boldog Óvodaként, mely cím elnyerésének nagyon örültünk.
Sajnos igen kevés gyerek jár intézményi szinten.
Mivel nagyon kedvelik a gyermekek a Boldogságórákat, egy héten keresztül dolgoztuk fel a ,,Hála gyakorlása”c. anyagot, a gyermekek életkori sajátosságaiknak figyelembevételével.
A héten mindennap elmeséltük, a gyerekek közreműködésével, resztoratív-kör keretén belül az ajánlott mesét: Bezzeg Andreától a Hálafa-történetét. Utána változóak voltak a beszélgetési témáink, de mindvégig törekedtünk arra, hogy mélyüljön bennük el a hála fogalma, annak ,,élet-érzése”. Kipróbáltuk, hogy hogyan reagálunk az erdei állatok kedvességére :). Szeretet-körünkben, volt, aki csiklandozással, öleléssel, simogatással, jó szóval próbálta meg felvidítani a társát. Kíváncsi voltam arra, hogy ha ők lennének a Hála- fák, mit mondtak volna az erdei állatoknak. Volt, aki viszonozta, megköszönte, érzésről beszélt, vagy épp körülírta.
Megfogalmaztuk a napjaink végén és globálisan is, hogy kiknek vagyunk hálásak, s miért. Valamint, volt, aki annak adott hálát, hogy járhatunk óvodába, nem vagyunk betegek, s megfogalmazta, hogy jó érzés számára, hogy szeretjük őt stb. A héten lehetőségük volt a Sünikéknek különféle, s változatos építőjátékok,-eszközök által egyénileg/csoportosan megvalósítani az elképzeléseiknek megfelelő hálafájukat. Volt, aki fenyőfaként képzelte el, hogy ezek után örökké megmaradjon a levele, s ,,ne hullajtsa el”.
Alkotásra kerültek a boldog százlábúak is. Mivel a csoportunknak van egy lakója: Sün Balázs – báb-, a gyermekeinkhez emocionálisan igen közel álló eszköz, így vele kezdeményeztem. Az ő almájában elbújt ,,Kukac-Karcsi”, kit találós kérdéssel vezettem be, s akivel később beszélgetésbe elegyedett Balázs, s a végén kíváncsi volt nem csak arra, hogy a süni kinek hálás, s miért, hanem a gyerekek véleményére is…. Alkotás alatt törekedtünk a komplexitásra, alapszínek felelevenítésére. Volt aki, már az általa kitalált sormintát folytatta – színek követése-.
A gyerekekkel együtt úgy gondoltuk, hogy jól esne az otthon tartózkodó, beteg gyermekeknek, ha meglepnénk őket. Így minden otthon lévő gyerkőcöt felhívtunk Erika óvó nénivel együtt, s átadtuk közös üzeneteinket.
Szeptember 22.-én tartottuk meg az Autó-mentes napunkat, mely már hagyomány intézményünkben! Megfogalmazódott bennünk, hogy hálásak lehetünk azért is, hogy vannak mára már igen gyors közlekedési eszközök, melyek megkönnyítik az életünket.
E napon autó nélkül törekedtek érkezni nem csak a gyermekek, hanem mi felnőttek is a borús/esős idő ellenére! Nagyon fontosnak tartjuk óvni, s védeni környezetünket! Köszönjük a helyi művelődési ház dolgozóinak együttműködését, hiszen játék-feladataikkal színesítették eme napot. Fogadjátok szeretettel pillanat-képeinket:
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az új tanév szeptemberi boldogságóráin (hetente 1 óra) áttekintettük az év témaköreit, majd pamutgombolyag segítségével Hála hálót szőttünk. Mindenkinek be kellett fejeznie az alábbi mondatot: Hálás vagyok, mert ezen a nyáron megtörtént velem az, hogy… Nagy élvezettel játszottuk a „Nagy szél fúj mindazokra, akik…” és a ritmus játékot (1-2 Joci-Dávid, 1-2-Dávid-Zalán…) is. Csoportmunkában a Hála szó betűivel minél több olyan szót gyűjtöttek, ami a betű mellett olvasható kérdésre felel, majd a csapatok értelmes mondatokat alkottak a szókészletből. Elkészítették a gyerekek a Hálaszüret c. feladatot is a mellékelt szőlőfürt sablon felhasználásával. Annyi szőlőszemet színeztek ki, akinek köszönetet mondtak. Közösen elkészítettük a Hála hálónkat is. A hónap során, ha valakinek hálásak voltak, a saját nevüktől, szívecskétől húztak hozzá filctollal egy vonalat. A hála érzése nagy mértékben hatotta át az osztályt. A hónap során több alkalommal meghallgattuk a hónap háladalát is, és minden óránkat meditációs gyakorlattal zártuk.
Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.
Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.
A Hála témáját a Hálafa történetének elolvasásával vezettem be a Zümmögő csoportba. Ezt követően megbeszéltük, hogy ki miért lehet hálás :
– Sok barátom van.
– Mert jöhetek oviba.
– Boldog vagyok. Ki tesz téged Boldoggá – Az anyukám
– Mert jó fiú vagyok.
– Sokat jöhetek oviba.
– Több játékom van otthon, mint az oviba.
– Apa készített nekem házat.
– Sok autót vesz nekünk anya.
-Csillámos gömböt kaptam apától.
Majd ezt le is rajzolták és egy igazán hosszú hernyót készítettünk belőle.
Másnap a kincses ládika ajándékait sorsoltuk ki az alapján, hogy mit kap az a nyertes, akinek a záloga a kezemben van?! A gyerekek egy – egy öleléssel vagy simogatással jutalmazták egymást. Majd az egész csoport közösen megölelte egymást. A mi csoportunkba nagyon jó a gyerekek közötti összetartozás és nagyon sok boldogságot adunk minden nap egymásnak. Hálás vagyok, hogy én is tagja lehetek a kis Zümmögőknek.
Korompai Ilona óvodapedagógus
Boldogság nap.
A Csicsergő csoport már a pöttöm kiscsoportos és a nagycsoportos gyermekekkel karöltve örvendtek a mai Hála élmény játékos történéseinek. A mesetáskával és a mesesőnyeggel közös Mese-mese dalunkkal hívogattam a gyermekeket. A Három pillangó mesét három dimenziós eszköztárral illusztráltam.A meséi élmény felkeltette a gyermekek figyelmét s együtt játszottuk el hogyan fúj a szél, hogyan repkednek a pillangók a réten, hogyan esik az eső. Együtt énekelve csalogattuk elő a napocskát. A mese után felidéztük a történetet. A gyermekek megértették miért hálásak a pillangók a napnak. Átvezetés után én is elmondtam, hogy hálás vagyok, mert a Csicsergők óvónénije lehetek. Csodálatosan kifejezték gondolataikat. „HÁLÁS VAGYOK” : „Anyukámért, a fényért, a melegért, a D-vitaminért, az Oxigénért, hogy együtt játszhatok a testvéreimmel és az óvodás kiscsoportosokkal,a fociért….” Együtt énekelve ünnepeltük a nap melegségét a Süss fel nap és A Süss ki napocska gyermekdalokkal.Vizuális élményként sárga színű temperával egyéni tenyérlenyomatokat készítettünk napocskát formálva. A gyermekek jelével és a gyermeki gondolatok idézeteivel díszítettem az együttes alkotást, melyet a rajzfalon megtekinthetnek a Szülők!
Nagy-György Eszter óvodapedagógus
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Elkezdtük középső-nagycsoportosaimmal ebben a nevelési évben is a boldogságórákat. Az új mese csoportosoknak bemutattam kismacinkat, aki mindig ott van velünk a boldogságórákon és beszéltem nekik azokról a témákról amik ebben a nevelési évben várnak ránk. Beszélgettünk arról is, kinek mit jelent a boldogság. A boldogság vára kikerült az ajtónkra és reméljük minden téma feldolgozásával egyre közelebb kerülhetünk hozzá. Ráhangolódásképpen bevezettem a relaxációs gyakorlatokat, látva a gyerekek arcát szerintem nagyon élvezték, ez idén is minden boldogságóra előtt lesz. Figyelemmel kísérték a hálafa meséjét, melyet utána megbeszéltünk és feldolgoztunk a kérdésekkel. A mesére hívó versikét már közösen mondtuk el előtte. Hálapók játékot is játszottunk, kicsit bátortalanok voltak az elején, de aztán megértették mi a játék lényege. Meghallgatták a 3 pillangó meséjét is, melyhez közösen elkészítettük tenyérlenyomatokból a napocskát. Színes szívecskéket vágtak, majd mindenki elmesélte kinek miért hálás, majd vagy a jelét rajzolta le vagy pedig azt a személyt akinek hálás valamiért. Ebből azután egy szép és boldog „százlábút” készítettem. A szívecskék elkészítése közben meghallgattuk a hónap dalát is. A „százlábú” és a napocska azóta is a csoport falát díszíti.
„Minden este hálás szívvel feküdj le!” 🙂