Beszélgettünk a hála és köszönetnyilvánításról otthon és az iskolában. Ezek alapján készült a hála-háló, mely az osztálytársak háláját mutatja be egymás iránt.
A hála gyakorlása
A boldogságórás foglalkozások szeptember harmadik hetétől került sor.Ekkorra már megvolt a beszoktatás, visszaszoktatás és az ősz témakörön belül éppen az őszi gyümölcsökkel foglalkoztunk, az őszi szüretről beszéltünk. Fokozatosan ismertettem meg a gyermekekkel a hála kifejezést. Örültünk és hálásak voltunk az ősz szépségeinek, gyümölcseinek, hálánkat fejeztük ki, hogy egy csoportban járhatunk, hálásak voltunk az érzékszerveinknek, az egészségünknek,a családunknak. Segített a hála kifejezésében a „szeretetkör” amikor a gyermekek egymásnak is kifejezhették hálájuk .
„A Hálafa története” című mese meghallgatása után még inkább mélyítette a gyermekekben a hála érzést.
Nagy szeretettel készítettük el a „hála” (gyümölcsös) kosarunkat, ami által a gyermekekben ismét megfogalmazódott, hogy ők miért is hálásak.
A csoporttal most kezdtem el gyakorolni a meditálást, amit ők örömmel fogadtak és szívesen vettek részt Bagdy Emőke „Hála” meditációján.
Hálás vagyok!
Szeptember elején valósítottuk meg a Hála témakört. A hét során több alkalommal foglalkoztunk a témával. Az első alkalommal, a gyermekekkel a napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást, majd leültünk körben a szőnyegre.
Megvalósított játékaink:
• Add tovább a falevelet! A kezünkkel továbbadtunk egy színes száraz falevelet, ezt neveztük ki szeretetlevélnek, és óvatosan odaadtuk a mellettünk ülő társunknak úgy, hogy ne morzsolódjon szét. Addig adjuk körbe, amíg körbe nem ér.
• Megbeszéltük a gyermekekkel, miért lehetünk hálásak, és hogyan fejezhetjük ki a hálánkat. Nagyon kedves gondolatokat mondtak a gyermekek. (ajándékot készítek, megölelem, megszeretem, rámosolygok, segítek a szüleimnek, meglepem őket, megpuszilom őket, megsimogatom őket, nem idegesítem őket)
• Elmeséltem „A Hálafa története” című mesét, majd beszélgettünk a meséről.
• Közösen megformáztuk a Hálaerdőt! Minden gyermek megformázhatta a saját hálafáját (gyermekjóga)! Megbeszéltük, hogy hálásak vagyunk, hogy együtt lehetünk, és megbeszéltük, mit kell tennünk azért, hogy sokáig együtt is maradhassunk.
A héten megvalósított témáink:
• Elhelyeztük a szőnyegen a színes hálakendőket, melyre minden gyermek ráfekhetett. Becsukták a szemeiket, majd arra gondoltak, kinek hálásak a leginkább a sok szeretetért, kedvességért!
• Elbáboztuk a gyermekeknek a „Maci bajban van című mesét, majd beszélgettünk a látottakról, a végén pedig megformáztuk a mese szereplőit (süni, nyuszi, maci- gyermekjóga).
• Elkészítette mindenki a hálaláncát, amit odaadhatott egyik a társának.
• Elkészítettük a katicák pöttyei játékot: Mindkét óvónőnek és a dajkának is volt katicája, majd ráragaszthatott pöttyöket, ha valakinek hálás volt valamiért. Mindig megbeszéltük, miért került fel a katicára pötty!
Nagyon jól éreztük magunkat a játékok során, a gyermekeknek nagyon tetszett minden játék!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóránk témájának feldolgozását Jékely Z. : A három pillangó c. mese meghallgatásával indítottuk. Érdekes volt a mese, hang nélküli eljátszása, majd a pillangók történetének elemzése is. Örömmel fedezték fel a gyerekek a jó és rossz közötti különbségeket. A mese segített megértetni a gyerekekkel, mi mindenért is lehetnek hálásak, ez esetben különösen a Napnak. Közösen készítettünk Napocskát, alig várták, hogy a sárgára festett kis kezüket rányomják a papírra és a sok kis tenyérből ragyogó Napot varázsoljanak. Szintén izgalmas volt mindenki számára, Hogyan sző a hálapók? című játék. Az öröm fonal minden gyereket körbe szőtt, mert valamennyien tudtak örömteli, hálás dolgokat mondani. Végül meghallgattuk Gryllus Vilmos: Lepke és virág c. dalát, amely a szabad mozgásra, a pillangók röpködésére kínált lehetőséget a napsütésben. Jó hangulatban telt el a boldogságóránk.
A Boldogságóra program 1. hónapjának témájának feldolgozása, a Hála Világnapja keretein belül, több tantárgyi kapcsolat útján. Első alkalommal egy projekthét komplexebben mutatta számukra, hogy egy ilyen témát mennyi oldalról meg lehet közelíteni. Így láthatták, hogy egyetlen fogalomról, milyen sok információnk lehet, hogy lehet alkalmazni, mi az értelme, és milyen egészséges lélektani hatásai vannak.
Tantárgyi kapcsolatokon keresztül, több feladat típuson át találkoztak a tanulók a fogalommal, így mindenki megtalálhatta azt a csatornát, amit ő valóban el tud érni, és amivel ezt el tudta sajátítani, hogy a mindennapokban is tudja hasznosítani.
BOLDOGSÁGÓRA ÓRAVÁZLAT:
1. Relaxációs gyakorlatok
2. Bevezető beszélgetés a témakörről (Hála)
3. Tevékenységhálóban megjelölt feladatok (napokra, tantárgyakra bontva)
4. Gyerekdalok (www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-6-10)
Projekt célkitűzése:
Tevékenységhálóban látható, hogy egy héten keresztül, nap, mint nap melyik tantárgyat érinti a feldolgozás, és milyen feladatokkal érjük el azt.
Ezen felül, konkrét óra keretek mellett, szeretném, ha a tanulókkal vissza-vissza említést kapnának a fogalmak. Adott élethelyzetekben, vagy esetleges problémák felmerülésénél is akár.
A legvégén egy plakátot készítünk a tanulókkal, amit ki tudnak tenni az osztályteremben, és emlékezteti őket, mit is tanultak.
Szeretném elérni, hogy a tanulók a saját, és a családi életükbe épp úgy beillesszék a HÁLA fogalmát, mint a tanórai tananyag elsajátításánál.
A megfogalmazott célokat megvalósítottam. Az órák jó hangulatban teltek. Máig vissza-vissza kérdezek a hála szerepére az életükben, melyre ügyesen megfogalmazzák a saját szavaikkal, hogy ők, hogy gyakorolják azt.
Projekt tervezet készült (word dokumentum formájában).
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Az 1. osztályosokkal a hála témát dolgoztuk fel. A programot beszélgetőkörrel kezdtük, ahol megbeszéltük, hogy mit is jelent a hála kifejezés. Ez után megfogalmaztuk, hogy kinek vagyunk hálásak és miért. Ez a feladat, a gyermekek életkora és állapota miatt, nagyfokú odafigyelést és koncentrációt igényelt. Minden gyermek elmondta, hogy kinek hálás: „anyukámnak, mert mindig mesél”, „a kistesómnak, mert keveset sír”, ” a tanárnéniknek és tanárbácsinak, mert tanít és szeret”, „a barátomnak, mert szeret”, „a nagymamámnak, mert vigyáz rám”, „apukámnak, mert elvisz horgászni”. A beszélgetés után pedig piros szíveket ragasztottunk fel egy lapra, majd kivágtuk és felragasztottuk a nagymama, a tanárnéni, a tanárbácsi, a kistesó, a barátunk, az apuka és az anyuka rajzát. A munka közben pedig meghallgattuk a Szép nap című dalt.
Ez a feladat nagyon tetszett a gyerekeknek, jó kedvűen dolgoztak, nagyon hasznosan telt el ez a foglalkozás.
Témahét
2021. szeptember 6 – 10-ig
2. hét
HÉTFŐ: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Megismerkedünk a Boldogságóra 1. hónapjának a témájával:
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció 3. „Napimádás”)
Köszöntjük egymást, a viszontlátás öröme, hálája, az új csoporttársak megismerése (név +jel)
A hála gyakorlása: A Boldogság várának elképzelése (beszélgetőkörben)
A Hála szó jelentése gyermekszemmel: szeretet, boldogság, öröm. Mondd el, mikor örülsz mikor vagy hálás, kinek vagy hálás? Az óvónő kezdi!
Macis kártya választása: Hogy érezted magad reggel, amikor óvodába jöttél? Mondd el, mit éreztél!
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Ölelőkör: Kérlek öleld meg a melletted ülő társadat! Mondd neki, hogy hálás vagy azért, mert: a barátod lehetek, reggelente együtt érkezünk az óvodába, játszol velem, melletted ülök, rám mosolyogsz, segítesz nekem, szépen rajzolsz stb.)
Boldogságmondóka elmondása
Nagy kartonra elkezdjük a Boldogság várát lerajzolni az elképzelés szerint. Csak lépcsőfokonként színezünk!
Közben hallgatjuk a zenét: https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
KEDD: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció 5. „Égig érő fa vagyok”)
Az előző nap felidézése + zenehallgatás Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Boldogságmondóka elmondása, gyakorlása
Add tovább a falevelet játék
Foglalkozást kezdő relaxáció 5. „Égig érő fa vagyok”)
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Boldog vagyok https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
Mese: Bezzeg Andrea: A Hálafa története. Mese utáni beszélgetés.
Kezek körbe rajzolása és színezése az ősz színeivel (Boldogságóra munkafüzet 6. old.)
A szülők megnézhetik az elkészült, kiszínezett kezeket, ha jönnek a gyerekekért. (Ezek lesznek a Boldogságfa levelei)
SZERDA: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
A hétfői nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem,
Boldog vagyok https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
Sétálunk az óvoda környékén, az óvoda udvarán és minden gyermek keres magának egy követ, amit majd kifest és hazaviszi a szüleinek pénteken.
Hálafa rajzolása nagy kartonra és a kiszínezett kezeket felragasztjuk rá!
A szülők megnézhetik az elkészült Hálafánkat, ha jönnek a gyerekekért.
CSÜTÖRTÖK: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Ferenczei Éva: Maci bajban van (kesztyű bábokkal)
-Színezd ki a képet! (Boldogságóra munkafüzet 7. old.)
-A hála jelének kiszínezése. (Hálavirágok) (Boldogságóra munkafüzet 8. old.)
PÉNTEK: Tevékenységek
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok: Bagdi Bella: Boldog vagyok, Ha boldog vagy mutasd meg, Jól érzem magam https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
A téma lezárása, a Boldogságvárunk első lépcsőfokának megtétele!
Hálásak vagyunk, a héten történt boldog percekért, órákért, napokért!
A Hálakő elkészítése és hazavitele.
A Boldogságvárunk első lépcsőjére felragasztjuk a Hálavirágot.
A téma továbbadása a többi csoportnak!
Játék: szabad játék a kedvenc játékokkal a csoportszobában és az udvari játékokkal.
Reflexió:
A középső csoportot már a HÁLA gyakorlásával kezdtük. A gyerekek a csoportban nagyon mozgékonyak, hangosak, ezért a szeptemberi újrakezdést ezzel indítottuk. A gyerekek nehezen tudnak egy helyben maradni, de a zene hallgatása közben ez sikerült. Két gyermek a zene első meghallgatásakor elkezdett sírni! Hamar megvígasztalódott és amikor már harmadszor is meghallgattuk, már nem sírt. Nagyon aranyosak voltak, ahogy összeölelkezve ültek! Egy kislány a mellette ülő kisfiú fejét símogatva ölelte őt át. Örömmel színeztek, minden tevékenységbe bekapcsolódtak. Amikor elérkezett a péntek, alig várták, hogy hazavihessék a HÁLA virágot és a hálakavicsot. Az első lépcsőfokot megtettük a Boldogságvárunkon! Már alig várjuk, hogy jöjjön a következő hónap témája. Boldogabbak, nyugodtabbak, talán egy kicsivel halkabbak voltak a gyerekek ezen a héten. Örömmel és várakozással folytatjuk ezeket a tevékenységeket!
Köszönjük, hogy mi is részesei lehetünk!
Lupsán Ildikó, Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógusok
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Pillangó csoport (középső)
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Nagy örömmel kezdtük el a tanévet. Hálásak voltunk, hogy újra együtt lehetünk, hogy újra az iskolában tölthetjük a napjainkat. Mindeközben pedagógusként nagy érdeklődéssel kezdtem el az EKOP program kihívásait, s úgy gondolom ez a módszer egy újfajta úton indított el. Már harmadik éve dolgozunk a boldogságóra programban, de szerintem eddig ez volt a legtudatosabb, legörömtelibb hónapunk. Maga a hála fogalma, a téma már ismerős volt a gyerekeknek. Azonban igyekeztem új, most tanult elemeket is belecsempészni az órákba. A hónap végén összefoglaltuk mit adtunk és mit kaptunk egymástól a hónap során. Kinek tartozunk hálával. A végén elkészítettük a hálabefőttünket is, melyet az osztályunk központi helyére tettünk, hogy minden nap emlékeztessen bennünket arra, miért legyünk hálásak.
A bagoly csoport tanulóival minden tanítási nap végén megbeszéltük, hogy azon a napon, miért lehetünk hálásak. Azt, amiért hálásak voltunk egy papírra írtuk és a HÁLALÁDÁNKBA gyűjtöttük. A papírokra írtakhoz képeket társítottunk, nyomtattuk, lamináltuk majd a összefűztük. A csoport minden tanulója nagyon szeret fényképeket nézegetni, felidézni a korábbi eseményeket, így ez a HÁLA – LAPOZÓ azonnal a csoport kedvence lett.
Témahét
2021. szeptember 20 – 24-ig (3. hét)
HÉTFŐ: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Megismerkedünk a Boldogságóra 1. hónapjának a témájával:
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció 3. „Napimádás”)
Köszöntjük egymást reggelente, milyen nap van ma, a hét hányadik napja stb.
A hála gyakorlása: A Boldogság várának elképzelése (beszélgetőkörben)
A Hála szó jelentése gyermekszemmel: szeretet, boldogság, öröm. Mondd el, mikor örülsz mikor vagy hálás, kinek vagy hálás? Az óvónő kezdi!
Érzelmet kifejező kártya választása: Hogy érezted magad reggel, amikor óvodába jöttél? Mondd el, mit éreztél! Képzeljétek el a Gomba csoport boldogság várát! (Beszélgetőkör)
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Ölelőkör: Kérlek öleld meg a melletted ülő társadat! Mondd neki, hogy hálás vagy azért, mert: a barátod lehetek, reggelente együtt érkezünk az óvodába, játszol velem, melletted ülök, rám mosolyogsz, segítesz nekem, szépen rajzolsz stb.)
Boldogságmondóka elmondása.
Szabad rajzolás, te hogyan képzeled el a gomba csoport boldogság várát?
Nagy kartonra elkezdjük a Boldogság várát lerajzolni, felragasztani az elképzelés szerint.
Közben hallgatjuk a zenét: https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
KEDD: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció 5. „Égig érő fa vagyok”)
Az előző nap felidézése + zenehallgatás Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Boldogságmondóka elmondása, gyakorlása
Add tovább a falevelet játék
Foglalkozást kezdő relaxáció 5. „Égig érő fa vagyok”)
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Boldog vagyok https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
Mese: Bezzeg Andrea: A Hálafa története. Mese utáni beszélgetés.
Kezek körbe rajzolása és színezése az ősz színeivel (Boldogságóra munkafüzet 6. old.)
A szülők megnézhetik az elkészült, kiszínezett kezeket, ha jönnek a gyerekekért. (Ezek lesznek a Boldogságfa levelei.)
SZERDA: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
A hétfői nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Befejezzük a Gomba csoport Boldogság várát, közösen értékeljük, hogyan sikerült! Számolunk: ablakait, lépcsőfokot, tornyokat, pöttyöket stb.)
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem,
Boldog vagyok https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
Jó idő esetén sétálunk az óvoda környékén, az óvoda udvarán és minden gyermek keres magának egy őszi falevelet, hogy megfigyelhessük az ősz színeit.
Hálafa rajzolása nagy kartonra és a kiszínezett kezeket felragasztjuk rá!
A szülők megnézhetik az elkészült Hálafánkat, ha jönnek a gyerekekért.
CSÜTÖRTÖK: Tevékenységek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Ferenczei Éva: Maci bajban van
-Színezd ki a képet! (Boldogságóra munkafüzet 7. old.)
-A hála jelének kiszínezése. (Hálavirágok) (Boldogságóra munkafüzet 8. old.)
-A Boldogság mondóka, elmondása
– Az őszi versek gyakorlása: Apostagi Bolváry Judit: A kamrában
Anderkó Péter: Szeptember
Tasnádi Varga Éva: Itt az ősz
PÉNTEK: Tevékenységek
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok: Bagdi Bella: Boldog vagyok, Ha boldog vagy mutasd meg, Jól érzem magam https://boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6/
A téma lezárása, a Boldogságvárunk első lépcsőfokának megtétele!
Hálásak vagyunk, a héten történt boldog percekért, órákért, napokért!
A Hálakő elkészítése és hazavitele.
A Boldogságvárunk első lépcsőjére felragasztjuk a Hálavirágot.
A téma továbbadása a többi csoportnak, a szülőknek!
Játék: szabad játék a kedvenc játékokkal a csoportszobában jó idő esetén az udvari játékokkal.
Reflexió:
A nagycsoportba szeptember 16-án kerültem, ahol 27 gyermek van: 18 fiú és 9 lány. A gyermekek nagyon hangosak, mozgékonyak, néha verekedősek. Van egy gyermek, aki nem fogadja el az óvodai szabályokat, a felnőttek kérését nem mindig teljesíti. A HÁLA gyakorlását így egy hétre terveztem, mivel a tevékenységeink komplexek. A könyvből vettem még most először az ötleteket, mert jónak és megvalósíthatónak találtam a csoportra nézve. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekek örömmel végezték a feladatokat, szívesen hallgatták a dalokat! A BOLDOGSÁG VÁRUNK, mivel gomba csoport vagyunk, így gombaformájú tornyokkal készült. A HÁLA fát a gyerekek közösen színezték, majd felragasztottuk rá a kiszínezett kezeket. Örömmel mutatták délután a szülőknek! Az egyik kiszínezett kezet és a hálavirágot, valamint a hálakavicsot hazavitték a gyerekek. Továbbadtuk a hálavirágot a kiscsoportosoknak. Négy nagycsoportos gyermeknek van testvére a kiscsoportban, így ők a testvéreiknek adták oda. Közösen meghallgattuk és elénekeltük Bagdi Bella dalát: „Szép nap, ölelj most át engem!”
A kicsik végig hallgatták, a nagyok pedig fegyelmezetten, de boldogan énekelték ezt a szép dalt.
Jól éreztük magunkat a héten! Kicsit nyugodtabbak és csendesebbek voltak a gyerekek. A Boldogság várunk első lépcsőfokát megtettük, felragasztottuk a HÁLA jelét, a virágot! Köszönjük ezt a szép hetet a program kitalálójának! Hálásak vagyunk, mert bízunk abban, hogy mire feljutunk a tizedik lépcsőfokra, addigra változnak a gyerekek és iskolára érett nagycsoportosok lesznek.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Gomba csoport, nagycsoport