A Hála témakörében készítettünk rajzokat a rajzpályázatra. A beszélgetések után szabad technikával, kreatívan, ötletesen készítették el a munkájukat a gyerekek. A legjobbnak ítélt alkotásokat töltjük fel.
Köszönet és hála, hogy részt vehettünk.
Szent István Általános Iskola, Dunakeszi 7.d osztály
A hála gyakorlása
Ebben az évben új nagycsoportosokkal ismertetjük meg a hála fogalmát. A Micimackó csoportos gyerekek először Bezzeg Andrea A hálafa története című meséjével kerültek közelebb a témához. Majd miután megbeszéltük a hála fogalmát, elhatároztuk, hogy mi is elkészítjük a saját hálafánkat, és ha már ősz van, akkor szilvafa lesz a mi fánk.
A közös munka során sokat énekeltünk, beszélgettünk, és jókat nevettünk. Nagyon hálásak voltunk a mai napért.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Előkészítő osztályos és elsős gyermekek vettek részt a Hála gyakorlása című foglalkozásokon.
Beszélgettünk a szó jelentéséről. Megbeszéltük, mi mindennek örülhetünk, miért lehetünk hálásak.
Könyvjelzőt készítettünk a tanulókkal.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Előkészítő osztályos és elsős gyermekek vettek részt a Hála gyakorlása című foglalkozásokon.
Beszélgettünk a szó jelentéséről. Megbeszéltük, mi mindennek örülhetünk, miért lehetünk hálásak.
Könyvjelzőt készítettünk a tanulókkal.
Gátéri liget Óvoda és Szociális Szolgáltató
A három pillangó mese alapján készítettük el tenyérnyomattal a napocskát.
Kis 2. osztályos tanítványaimmal vizuális kultúra tantárgy keretében dolgozzuk fel a boldogságóra témáit. A témához kapcsolódó dal meghallgatásával hangolódtunk a témára. Ezt követően a hála témakörében lezajlott beszélgetés, a tanítói kérdések megmozgatták a kisdiákok fantáziáját. Több játékot is kipróbáltunk az órán. A produktum egy közös tabló lett, melyben minden egyes tanuló készített egy-egy rajzot, az osztály munkájából állt össze tehát az osztálytabló.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Elkészítettük mi is a hála hálót. Jó volt látni, ahogy a nap végén eszükbe jutott, hogy ma még nem húztak vonalat és odamentek a táblához, hogy megtegyék. Azt is megtudták mondani, hogy annak a gyereknek vagy felnőttnek miért hálásak. Nálunk ez nagy dolog, mert tavaly még nehezen ment. A kevés gyerek és a játék kedvéért minden felnőtt (esetünkben 3 személy) is beszállt a hálóba, így sokkal izgalmasabb volt. Örömmel tapasztaltam a fejlődést, mely hónap végéig bekövetkezett. Nagyon tetszettek a feladatok és a játék is a gyerekeknek! Jó egészséget, munkát és sok sikerélményt kívánunk Mindenkinek ebben a tanévben!
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A hála témáját a segédletben található képek segítségével vezettük be. A gyerekeket arról kérdeztem, mi jut eszükbe a képekről, illetve ki melyik képet választaná és miért. A hála témáját elméletben körüljártuk, majd elmetérképet rajzoltak a tanári segédletben található 7. feladat gondolatmenete alapján. Miután mindenki elkészítette a rajzát, be is mutathatták, és bizonyos gondolataikat hozzákötöttük különböző témákhoz. Az órát azzal zártuk, kinek miért volt jó az óra, mit tanultak belőle.
A Boldogságórás csoportom az osztályom. 2020 április óta vagyok az osztályfőnökük. A pandémia miatt kevesebb lehetőségünk adódott a személyes ismerkedésre. A nyári szünet előtt egy hónapot találkoztunk jelenléti oktatásban. Így a szeptember az újra ismerkedés jegyében telik.
Tanulóim tanulásban akadályozott 6. osztályos gyermekek. A 9 fő (3 lány és 6 fiú) többsége gyermekotthonban él.
A reggeli érkezés előtt felírtam a táblára a HÁLA szót. Mikor megérkeztek, csak annyit kértem tőlük, hogy gondolkodjanak el, mit jelent számukra ez a szó? Később még dolgunk lesz vele.
Az órát villámlazítással és közös énekléssel kezdtük. Kezdetben volt egy-két tanuló, aki nem szeretett volna az éneklésbe bekapcsolódni. Megbeszéltük, hogy bármikor élhetnek a passz lehetőségével. Ezután beszélgettünk a Boldogságórák mikéntjéről valamint a csoportunk szabályairól. Szív alakú színes papírokra írtuk fel és az ajtóra ragasztottuk. Jól látható helyre, hogy mindig szem előtt legyen.
A téma feldolgozásához körben ülve beszélgettünk a háláról. Jó érzéssel töltött el, hogy most már mindenki bekapcsolódott a beszélgetésbe. Szívet melengető volt, mikor a lakásotthonos gyermekek hálás szívvel beszéltek a nevelőikről, a gondoskodásról, az ételről és a ruhákról, amiket tőlük kapnak. Szinte mindenki említette, hogy hálás a családjáért, a testvéreiért. Volt, aki azt mondta, hogy hálás az életéért és a szeretetért.
A „Pohár tej” történetet érdeklődéssel, figyelemmel hallgatták. A feldolgozásban meglepő aktivitással vettek részt. A világos magyarázat segítette a fogalmak kialakulását.
Hálatáblát készítettünk, amelyre mindenki felhelyezhette a hálafelhőjét. Ebben azokat a fogalmakat írták fel, amivel kapcsolatban leginkább hála tölti el szívüket. Megbeszéltük, hogy erre a táblára bármikor ragaszthatnak újabb felhőket.
Úgy gondolom, az óra nevelő hatása egyértelműen érezhető volt. Igyekeztek figyelni egymásra. Egyre bátrabbak és őszintébbek lettek. Nem féltek gondolataikat megosztani egymással. Közelebb kerültek egymáshoz. Az óra 80%-ban ők beszéltek. Kérdésekkel segítettem a beszélgetést, de önálló kérdéseket is feltettek. Érdekelte őket, hogy én miért vagyok hálás? Az egyik kislány például szót kért azért, hogy elmondhassa az osztálytársainak, hogy kinek miért hálás. Azt tapasztaltam, hogy igényük van az ilyen jellegű kötetlen, őszinte beszélgetésekre. Jobban megismertük egymást, közelebb kerültünk egymáshoz.
A tanórák alatt, így most is figyelembe vettem az egyéni sajátosságokat, ezek alapján irányítottam az órát. Megvalósult az egyéni differenciálás.
Összegezve úgy gondolom, hogy órán sikerült megvalósítanom, amit elterveztem. A gyerekek aktívak voltak és nyitottak. Nem volt unatkozó tanuló. Ebben nagy segítségemre voltak a képzésen tanultak és a színes szakmai anyag, amely rendelkezésemre áll. Nagyon fontosnak tartom ezeket. Emellett úgy érzem, hogy a derűs, a pozitív kisugárzásom, a lelkesedésem is fontos szerepet játszott a sikeres megvalósításban.
A gyerekek a szünetben mesélnek az iskolatársaiknak a Boldogságóráról. Lelkesek. Várják a következő foglalkozást. Ennél szebb visszajelzést nem is kaphatnék.
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
Az 5.a osztály tanulói már alsósként megismerkedtek a program témáival, megtapasztalták annak jótékony hatását.
Felső tagozatba kerülve elsőként elkészítettük a „Boldogság-puzzle”-t, majd kikerült osztálytermükbe közös alkotásunk, az a fa, amit ebben a hónapban kis gombákkal díszítettünk. Ezekre írták fel a gyerekek, hogy kinek és miért hálásak, majd mindenki kedve szerint kiszínezte, és elhelyezte a képen.
És a „kicsi gombák”, és a bennük lévő pozitív érzések csak növekednek, növekednek…
(Úgy gondoltam, hogy erre a fára a tanév során – igazodva a program témáihoz – sokféle dolgot elhelyezhetünk még, pl. leveleket, gyümölcsöket, szívecskéket, különféle virágokat, állatokat, gyerekek arcképeit, üzeneteket…, cserélhetjük őket, ezért használtunk gyurmaragasztót a gombák rögzítéséhez.