A hónapban ismerkedtünk a hála érzésével.
A hála gyakorlása
Boldogsàgóra 1. osztály
A gyerekek Hála rajzokat készítettek és átadták egymásnak. Még az ebédlőben is szív alakúvá folyt ki aznap a tej ❤️
Hála-falat készítettünk, a gyerekek lerajzolták, vagy felírták, mi mindenért lehetnek hálásak.
Szeptember 22 az Európai Autómentes Nap, ennek apropóján szeptember 20-án arra kértük a gyerekeket, hogy gyalog, kerékpárral, rollerrel érkezzenek iskolába. Hálás vagyok, hogy, több mint 100 gyermek csatlakozott, jutalmul kártyát és egy müzli szeletet kaptak.
A Katica csoportba szeptemberben 22 kis kíváncsi, cserfes katicabogárka lépett be, akik egyben középső-nagy csoporttá alakultak. Így eljött az idő, hogy ők is részt vehessenek a Boldogságóra programban. A hónap témája a hála gyakorlása volt. A foglalkozás lebonyolítása előtt néhány nappal Bagdi Bella zenéivel hangolódtunk, valamint az ellazulást segítő relaxációs gyakorlatokkal is kipróbáltuk. A hálafa történetét mesegyertya gyújtásával tettük meghitté, melynek lényegét nagyon szépen megértették a gyerekek. Úgy fogalmaztak, azért volt beteg a fa, mert a szíve fájt. Az állatok háláját el is játszottuk, majd sokan saját példát is mondtak, mi mindenért hálásak szüleiknek. Legtöbben azért, mert a délutáni foglalkozásokra járhatnak.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a „Hálakavics” játék. Régebb óta gyűjtünk a csoportba kis színes kavicsokat, amivel számolni szoktunk. Innen választhattak egy nekik tetsző színűt amivel kívántunk és hálát adtak. Megbeszéltük, hogy hazaviszik és otthon is mesélnek a hála fontosságáról.
A nap zárásaként készítettünk együtt egy Hála nyakláncot, melyre mindenki felfűzött egy-egy jókívánságot, hálás gondolatot. Gabi óvó néni kapta meg a gyerekektől és azt kívánták neki, hogy ne fájjon a lába. A szeretet dalát mindenki nyugodtan hallgatta, többször is kérték, hogy játsszuk le.
A hónap boldogságóráin azzal a pozitív érzéssel foglalkoztunk, amely megtanít örülni, összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, erősíti az önbecsülést, javítja az emberi kapcsolatokat, további pozitív érzelmeket ébreszt bennünk – mindez jó közérzetet, lelki jóllétet, gyógyulást eredményez.
I. Indító relaxációs dal: Bagdi Bella „Pozitív élmények újraélése” (4 : 15mp.-ig)
Egy szép nyári élmény felidézése, ismételt átélése gondolatban.
II. Az osztályunkban lévő „hálafa” feldíszítése: az új színes levelekre mindenki felírt egy köszönőmondatot, kifejezte háláját valakinek valamiért. (Nagyon szép gondolatokat fogalmaztak meg a gyerekek.)
III. Hála a nyári élményekért: Az idén kicsit másképp emlékeztünk a nyári élményekre. A következő kérdéseket tettem fel a csoport tagjainak:
1. Ki volt közületek vízparton?
2. Ki gyönyörködött a naplementében?
3. Ki csodálta meg a csillagos égboltot?
4. Ki találkozott és játszott a barátaival?
5. Ki segített valamiben a szüleinek?
6. Ki látogatta meg a nagyszüleit?
7. Ki énekelt?
8. Kinek volt része valamilyen kulturális élményben (mozi, színház, koncert…)?
9. Ki olvasott valamit (könyv, újság)?
10. Ki simogatott meg valamilyen állatot?
11. Ki az, aki tanult valami újat a nyáron?
12. Ki az, aki a szünidőben nevetett?
Alig volt olyan kérdés, amire ne tette volna fel mindenki boldogan a kezét!
IV. Hálaadás különféle formában: Egy másik foglalkozáson a csoport tagjai elmesélték, hogy tegnap vagy éppen aznap miért érezhették hálásnak magukat. Olyan módon kellett mindezt előadniuk, amint azt az előzőleg húzott cetlin olvashatták, a többiek pedig kitalálták. Nem is volt ez olyan könnyű, ám közben nagyokat kacagtunk.
V. A témát a pozitív emberi kapcsolatok tükrében is feldolgoztuk az idén:
1. Beszélgetőkör: Miből veszed észre, honnan tudod, hogy rendelkezel pozitív emberi kapcsolatokkal? Miért érezhetsz hálát családtagjaid, barátaid, osztálytársaid, tanáraid, edződ,… iránt? Mivel teszik boldogabbá az életedet?
2. „Osztálykavicsok” – „Hála-befőtt” készítése: Közösen összegyűjtöttük azokat a szavakat, kifejezéseket, amelyek kifejezik, hogy a gyerekek számára mi a leginkább fontos az emberi kapcsolatokban. Ezeket kavicsokra írták, belőlük készült el a „befőtt”, ami az osztály-boldogságcsoport tagjainak kapcsolati értékeit jelképezi.
„ Az élet egyik szépsége az, hogy bár sok mindent elveszíthetsz, de azt sosem, amit te adtál másoknak. Amint ezt megérted, rájössz, hogy életed valódi minősége azok szívdobbanásában rejlik, akik hálásak azért, hogy te létezel.” (ismeretlen)
Szeretettel: az Izsákos7.a és Mariann néni
Erzsébethelyi Általános Iskola
Beszélgetés után, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, virágok szirmaira írták rá a gyerekek egyénenként, ők miért hálásak. Majd színezték, díszítették azt. Hálakertünk virágait kitettük az iskolánk Boldogság falára.
Vegyes csoportommal negyedik évünket kezdjük a Boldogságóra Programban! Folyamatosan változó csoport összetétellel, folyamatosan fejlődő, színesedő témákkal, játékos feladatokkal, de változatlan céllal: a gyerekek lelki jóllétének fokozása, önbizalmának erősítése érdekében, élménypedagógiai módszerek segítségével.
Alkalmazkodva a csoport életkorbeli összetételéhez – több mint 3 és fél év korkülönbség a legfiatalabb és legidősebb gyermek között – törekedtem a témák, feladatok, módszerek változatos alkalmazásával megtalálni mindenkihez a leg megfelelőbb utat a pozitív kapcsolatok kialakításához.
A hónap első két hetében folyamatosan érkeztek az új kiscsoportosok, akikre érzelmileg és fizikailag is kiemelt figyelmet kellett fordítanunk. A reggeli csoportba lépést, a szülőktől való elválást segítette a „Vidám reggeli köszöntések” játék, amiben a tánc, ökölpacsi, taps, meghajlás és ölelés szimbólumokból választva köszöntöttük egymást a gyermekekkel. Talán nem meglepő, hogy a legtöbben az ölelést választották.
A Boldogságórát az „Égig érő fa vagyok” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Szia, örülök, hogy látlak!” játékot játszottuk. A kicsik még csak a nevükkel és a jelükkel köszöntötték egymást, a nagyobbak már képesek voltak érzelmeiket, érzéseiket is belevinni a párbeszédekbe. A játék végén kifejezték hálájukat, amiért barátra találtak a csoportban, vagy mert éppen választották őket. A foglalkozást Bagdi Bella: Boldog vagyok dalának meghallgatásával zártuk, amire mindenki felszabadultan mozoghatott.
Egy másik alkalommal, a Hála világnapjához kapcsolódva, elkészítettük Hálafalunkat. A kicsik a jelüket festették meg, a nagyobbak rajzaikkal fejezték ki hálájukat, amiért lovagolni járhat, vagy fagylaltozni volt a családjával, megkapott egy régóta vágyott autót, játékot, vagy éppen mert szivárványt látott az égen. A nagyok szívesen hallgatták és énekelték a Szeretetdalt, A hála erősségdalát és mondogatták a Hála-erősségmondókát. Hálasétát tettünk az óvoda udvarára, a város főterére az autómentes napon, majd a Népmese napján megrendezett népzenei koncertre; vagy éppen a székhely óvodánkban tartott – szüretet és Mihály napi vásárt magában foglaló – Őszi fesztiválra. A sok jó hangulatú program, esemény, az elfogadó, szeretetteljes légkör segítette a pozitív kapcsolatok alakítását, a csoportba való beilleszkedés folyamatát.
A 2024/25-ös nevelési évet integráló csoportban folytattam. Óvodánk autista gyermekeket integrál, jelenleg 9 autizmussal élő kis óvodásunk van a csoportunkban és nehezek a mindennapjaink. Relaxációs gyakorlat után elmeséltem a gyermekeknek a hálamesénket és utána sokan ügyesen megfogalmazták, hogy miért lehetünk hálásak. Olyan kis aranyos mondatok születtek, hogy hálás vagyok azért, hogy nemsokára megyünk az udvarra, vagy hogy a társuk ma kevesebbet kiabált, vagy játszott velük egy másik gyermek. Elkészítettük a mi kis hálafánkat, melyen a levelek a mi hálamondatainkat tartalmazzák. Boldogságvárunk első lépcsőfokára felkerült a hála jelképét szimbolizáló hálavirág.
Bármennyi nehézség is adódik ebben a nevelési évben a 9 autista gyermekünk között, mi is sok mindent tanulunk, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak, ami egy ép csoportban nem fordult elő eddig. A népmese világnapján próbálkoztunk A szia, örülök, hogy látlak! c. játékkal, de ebben még csak az iskolába menő nagycsoportosaink voltak bátrak, a többiek vagy lehajtották a fejüket, vagy nem szólaltak meg. A népmese bábozás, ill. minden mese sikert arat mifelénk, pl. sok-sok bábot készítünk, de a szerepbe bújást még gyakorolni kell. Mi türelmesek vagyunk és reméljük még sok csodát meg fogunk élni ebben a nevelési évben.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Első boldogságóra foglalkozásunkon a HÁLA témáját ötvöztem a pozitív kapcsolatok megalapozásával és erősítésével. A boldogság és hála megértését, az átszellemülést Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át című dalával inspiráltam. Körbe ülve, átkarolva egymást,
a gyerekek kérésére, többször is meghallgattuk a dalt. Ezt követően megbeszéltük mit jelent hálásnak lenni, hogy a hála egy nagyon kellemes, pozitív érzés, amit akkor érzünk, ha valami jót kapunk vagy tapasztalunk társainktól, környezetünktől, de akár saját életünk alakulásáért is. A gyerekek igazán érett gondolatokat fogalmaztak meg ehhez kapcsolódóan.
Hálás vagyok…
– a szüleimnek, mert mindent megkapok, amire vágyom.
– az életemért.
– mert, kistestvérem született.
– mert, itt lehetek a gyerekek között.
– mert, elutaztunk a tengerhez.
– amiért a csoportban barátaim vannak.
A csoport minden tagja kifejezte háláját szavak nélkül, oly módon, hogy azonos színű tapadós szívecskék közül kellett választaniuk, melyből egyiket saját mellkasukra ragasztottak,
másikat pedig választott társuk mellkasára. Végezetül öleléssel adták egymás tudtára, érzésüket, szeretetüket.
Képzeletbeli piacunkon kevésbé szeretett tulajdonságainkat adtuk el, választott társunk
jó tulajdonságaiért. Pl.: durvaságért – kedvességet; sírásért – mosolygást; hisztiért – örömet, csúnya beszédért – szép szavakat.
Végezetül Bagdi Bella: Boldog vagyok dalára táncoltunk és szívünk teljes szeretetével örültünk ennek a jól sikerült napnak.