A Szép nap című dal meghallgatása után arról beszélgettünk, hogy mikor és miért lehet szép egy napunk. Akkor, ha boldogok és vidámak vagyunk. A vidámság fokozásaként elénekeltük, eljátszottuk, kiegészítettük, elmutogattuk a Ha jó a kedved… kezdetű dalt. Majd a HÁLA szó betűihez gyűjtöttünk keresztneveket csoportmunkában. A Hálaszüret feladathoz mi a szőlőfürtök szemeibe azokat a neveket írtuk, akiknek az elmúlt időszakban hálásak voltunk, köszönetet mondtunk valamiért. A szemekbe olyan nevek is bekerültek, akikhez még nem jutott el a szóbeli köszönet, de a kifüggesztett szőlőfürtök emlékeztetnek arra, hogy kinek ne felejtsünk el köszönetet mondani, kinek lehetünk hálásak. A szőlőfürt hátoldalára egy rövid kis történet íródott, amiért hálás volt a diák. S kit illetett a hála? Az ő neve is ott rejtőzött a szemek között.
A hála gyakorlása
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hála témakört három órában dolgoztuk fel. Sok mindent megtudtunk arról, hogy ki kinek és miért hálás. A legszebb gondolat talán az volt, amikor az egyik tanuló azt mondta, hogy ő azért hálás a szüleinek, hogy vannak neki.
Két napközis foglalkozás keretében tartottam meg a boldogságóra foglalkozást a gyerekekkel.
Azt óra így épült fel:
1. A téma bevezetése: – Kinek és miért lehetünk hálásak?
(ráhangoló beszélgetés) – Mi jut eszedbe róla?
(idézetek értelmezése: mf. 7-8.o.)
2. A téma feldolgozása: – Láncjáték a HÁLA kaviccsal
Hálás vagyok neked, mert…
– Relaxáció (tk.:35.o. Napimádás)
– Történet meghallgatása: Egy pohár tej (tk.: 61.o.)
( Megfigyelési szempont: A főszereplő miként nyújtott hálát…?)
– A történet közös megbeszélése
– Közös dalhallgatás és éneklés
Bagdi Bella: Jól érzem magam
3. A téma összefoglalás: – Hála szó kirakása minél kreatívabb módon.
A gyerekek először egyénileg dolgozták fel, hogy kinek, miért lehetnek hálásak, majd csoportmunkában is feldolgozták a leírtakat. Ezt követően az osztállyal egy nagy megbeszélés folyamán összegeztük gondolatainkat. Feladatul azt kapták, hogy válasszanak egy olyan személyt az életükben ,akinek hálásak valamiért, de még nem mondták el neki soha. Most meg kell, hogy tegyék, mondják el neki, hogy hálásak, és, hogy miért.
A hála gyakorlására jó példa, hogy a kis elsőseimmel és a negyedikesek egy részével a közeli erdőbe kirándulni, akkor mondtuk a gyerekeknek: de jó, hogy ilyen szép idő volt, el tudtunk menni együtt! Ezzel kifejeztük a hálánkat és példát mutattunk arra, hogy fontos a kis dolgokért is köszönetet mondani.
A negyedikesekkel már harmadik éve foglalkozunk a boldogság órával. Ők már tudják mit jelent a Hála. A feladatok közül azt választottuk, hogy különféle tárgyakkal tették ki a Hála szót, majd pedig ők maguk voltak az „alanyok”.
Végezetül egy játékot játszottunk közösen:
A játékhoz szükség volt ábécé betűkre, melyeket a negyedikesek segítségével készítettünk el kartonbók, kártyákat kivágva, és felírva rá a betűket. Minden tanuló húzott egy betűt, és a feladata az volt, hogy találjon ki egy olyan szót, amiért ő hálás, és az adott betűvel kezdődik. Természetesen az elsősöknek segítettünk azzal, ha megadtunk egy témát, amelyen belül gondolkozniuk kellett a szavakon, pl. ételek, különböző tevékenységek, amit szeretnek az iskolában, vagy hobbi.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekek nagy örömmel játszották el, a már ismert mesét. Jóleső érzéssel élték át a vágyott, megkapott napsütést, amely újra boldoggá tette a pillangókat.
Behálózva
Kört alakítottunk, és megneveztek a tanulók egy személyt, akinek valamiért szóban is ki szeretnénk fejezni a hálájukat. A sort az általunk kiválasztott személy folytatta. Természetesen egy ember
többször is sorra kerülhetett.
A játék közben kézről-kézre járt egy pamutgombolyag, amiből mindig gombolyítunk és a játék végére láthatóvá vált az a segítő szociális háló, amelyről sosem szabad elfelejtkeznünk, ha
nehézségünk támad, hiszen van kitől segítséget kérnünk.
Visszatekintettünk a nyári élményeinkre, mindenki lerajzolta, leírta egy lapra. Majd azt is oda írta, hogy kinek vagy miért hálás a szép nyári emlékek kapcsán. Ebből a lapból mindenki repülőt hajtogatott, amit kirepítettünk az ablakon a szép nyárias szeptemberi napsütésben. A leérkezett papírrepülőkből mindenki felvett egyet és az arra leírt hála mondatokat felolvasta.
Kiderült, hogy a sok- sok élmény, szép emlék mögött számunkra fontos, kedves emberek vannak.
I. Relaxációs gyakorlatok
II. A hónap zenéjének meghallgatása
III. Beszélgetés a háláról , kinek miért lehetünk hálásak és miért? Hogyan mutathatjuk ki a hálánkat?
IV. Szőlőfürt készítése korong segítségével. A szőlőszemek megnevezése: hálaszüret.
V. Meditáció
Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Óvoda
A tenyérlenyomatos Napocska készítése is nagy élmény volt. Megjegyezték ki mellett van az övék, ki milyen színt választott. Érdeklődve figyelték, hogy jön létre a sok kicsi kézből egy egész. Beszélgető körben elmondtam nekik, hogy miért készítettük, majd sorban mindenki mondott egy dolgot, hogy miért hálás. Nagyon érdekes és okos dolgokat mondtak.