Szeptemberben elvégzett feladataink:
A 2021/2022. tanévben ismét szakköri keretben valósíthatom meg a boldogságórákat, heti 2 tanórában. Az egyik órában az első osztályosokkal, a másikban pedig összevontan a második, harmadik és negyedeik osztályosokkal tudok így foglalkozni. Mivel bővült a csoport összetétele, ezért a csoportnevünket „Levendula1234”-re változtattam, ami az osztályokra utal. A tanulók egyébként összesen 30-an jelentkeztek boldogságórára, ami az alsós összlétszám 43 %-át teszi ki, tehát majdnem a felét, amit nagyon jó aránynak gondolok.
Szeptember a szüret időszaka, ezért fő feladatként a „Hálaszüret” címűt választottam. Az egyénileg kinyírt szőlőszemekre mindenki azt rajzolhatta, illetve a nagyobbak írhattak is, amiért hálás, amire szívesen gondol vissza, ami örömöt jelentett a számára az elmúlt napokban, hetekben. A sok kis szőlőszemből csoportonként egy-egy nagy szőlőfürtöt készítettünk, aminek igazi préselt szőlőlevelek lettek a levelei. A fürtök az összetartozásunkat is szimbolizálják és felkerültek a folyosó faliújságjára.
A nagyokkal „hálafát” is készítettünk egy csomagolópapírra, aminek a levelei filigrán technikával készültek és az ősz színeiben pompáznak, most már szintén a faliújságon. A tavalyi „hálabefőttes” üvegünket is felfrissítettük, amibe már el is kezdtük gyűjteni a személyes irományokat. Bíztattam a gyerekeket arra, hogy otthon, a szüleikkel és a testvéreikkel is készítsenek egy lezárható, felcímkézett üvegből hálabefőttet, mert a családi összetartozást nagyon jól lehet vele erősíteni, kellemes együtt töltött, minőségi időt hozhat a családtagok számára.
Megbeszéltük azt is, hogy a hála kimutatásának egyik legegyszerűbb módja egy hatékony varázsszó, a „KÖSZÖNÖM”, ami a munkafüzetünk 8. oldalán található rejtvény közös megfejtéséből derült ki. „Hálaborítékot is készítettünk, amit mindenki egyénileg díszített ki, és amibe gyűjtheti otthon is a jó érzéseket tartalmazó rajzokat vagy írásokat.
Nagy öröm volt számomra egy harmadikos kisfiú (nevezzük Lacikának) reakciója a boldogságórákkal kapcsolatban. A gyermek elég zaklatottan érkezett meg a szakköri foglalkozásra, az óra elején sokat kellett figyelmeztetni a helyes viselkedésre, a szabályok betartására. Aztán relaxáltunk kicsit, zenét hallgattunk, sokat beszélgettünk, közben pedig készültek a szőlőszemek is. Lacika teljesen elcsendesedett, átszellemült, szinte észrevétlenné vált. Másnap reggel egy általa elkészített óriási plakáttal érkezett, amire azt írta nagy betűkkel, hogy: „BOLDOGSÁGÓRA”, ami alá két egymás kezét fogó embert rajzolt szívecskével. Az egyik ember én vagyok a rajzon, a másik pedig önmaga. A testvére elmondása alapján egész este ezen az alkotáson dolgozott, csak erről mesélt a családnak, ennyire megihlették a boldogságóránk eseményei. Azt gondolom, hogy ez a legszebb élmény egy pedagógus számára, ami igazolja az elvégzett munka hitelességét és hasznosságát. Hálás vagyok, hogy ennek részese lehettem, és bízom benne, hogy még sok-sok ilyen és hasonló tapasztalásban lesz részem a jövőben, amit mindenkinek jó szívvel kívánok!
A hála gyakorlása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Szeptemberben a hála érzése megnő, amikor a kis barátok újra találkozhatnak, együtt játszhatnak. A legtöbb kisgyermeket jó érzések öntenek el ilyenkor, így nekünk már igazán könnyű dolgunk volt, csak a figyelem megfelelő irányba terelésére, egy közösen meghallgatott mesére, játékra, egy kis beszélgetésre, élményfelidézésre volt szükség. A kisebbek együttérzéssel hallgatták a Három pillangó meséjét, majd együtt készítették el a pillangókat segítő napocskát. Nagycsoportosaink már igazán remekül képesek pozitív érzéseik kommunikálásában, a másik gyermek, vagy a szeretett felnőtt irányába történő köszönet kifejezésében. A hálakukac úgy lett egyre hosszabb és hosszabb, ahogy a pozitív emlékek felszínre törtek. A hálakaticák pettyeinek osztogatása végeláthatatlanná vált, mert mindig újabb gondolatok merültek fel, amit őszinte szeretettel osztogattak egymásnak gyermekeink. A hála tárgya sok esetben a reggeli üdvözlő ölelés volt. Elégedetten figyeltük, hogy nem maradt egyetlen katica sem pettyetlen.
Hálásan köszönjük!
A kis „halacskáimal” egy egész hetet szántunk a hála témának. Beszélgettünk arról mit is jelenthet a hála, mi mindenért lehetünk hálásak az életben. Én mint hálapók körbefontam őket miközben elmondtam kinek miért vagyok hálás, ezután ők következtek. Elmeséltem nekik a három pillangó meséjét, majd eldramatizáltuk hang nélkül, csak az érzelmek kimutatásával, aztán megbeszéltük, mit érezhettek a pillangók a mese elején, végén, és mi játszódhatott bennük mikor kitört a vihar. Meghallgattuk a hála dalt. Készítettünk hála katicát, és kukacot. A kukac testéhez mindenki színezett egy szívecskét azzal a színnel, amilyen színe lehetne szerinte a hálának. Érdekes volt megfigyelni, hogy egy hét alatt, mennyit bővült a témával kapcsolatos tudásuk. Nagyon sokszor kaptam meg a bókot a hét folyamán, hogy milyen hálásak azért, hogy én vagyok, és én is többször elmondtam nekik, mennyire hálás vagyok értük❤️🙏
A gyerekek által készített őszi falevél mintákra írta fel mindenki a saját gondolatát, hogy miért lehet hálás.
Szeptemberben jó kedvvel kezdtük a nevelési évet. Örömmel fogadtuk egymást, boldogan osztottuk meg egymással élményeinket. Mindannyian köszönettel tartozunk, hogy újra a Százlábú csoport tagjai vagyunk.
Szeptemberben jó kedvvel kezdtük a nevelési évet. Örömmel fogadtuk egymást, boldogan osztottuk meg egymással élményeinket. Mindannyian köszönettel tartozunk, hogy újra a Százlábú csoport tagjai vagyunk.
A hála fogalmát tisztáztuk az elején.
Minden gyerek egy saját élményt mesélt el, ami vele történt a nyáron, és amiért nagyon hálás volt.
Játszottunk egy körjátékot, ami egy szerepjátékhoz hasonlított leginkább. Mindenki mondatában benne szerepelt a hála szó és a köszönöm.
Ezután kezdtünk hozzá a rajzhoz.
Rajzolás közben is az élményeket mesélték, nagyon jó volt a hangulat.
A hála fogalmát tisztáztuk az elején.
Minden gyerek egy saját élményt mesélt el, ami vele történt a nyáron, és amiért nagyon hálás volt.
Játszottunk egy körjátékot, ami egy szerepjátékhoz hasonlított leginkább. Mindenki mondatában benne szerepelt a hála szó és a köszönöm.
Ezután kezdtünk hozzá a rajzhoz.
Rajzolás közben is az élményeket mesélték, nagyon jó volt a hangulat.
Elérkezett az a tanév, amelyben mi vagyunk a „legnagyobbak” az iskolánkban. Arra gondoltunk, hogy legyen utánpótlásunk a suliban, aki megismerheti ennek a programnak a pozitív szellemiségét, osztályközösség-szervező, elfogadó és elfogadtató erejét. Bementünk az alsós osztályokba és meséltünk a boldogságórákról, a vidám zenés hangulatról, az együtt végzett feladatok megoldásáról. Velük közösen készítettük el a „HÁLA-LÁDÁT”, amely nagyon gazdagra és élményekkel telire sikeredett.