Készítettünk közösen egy hála táblát, mely az egymás iránt érzett hálánkat hivatott bemutatni. Minden nap, mikor rápillantunk, eszünkbe jut, milyen hálásak lehetünk azért, hogy együtt lehetünk, hogy segíthetjük, támogathatjuk, bátoríthatjuk egymás.
A hála gyakorlása
Megkezdtük a Károly Óvoda Móricz Zsigmond utcai Tagintézményében, a 2021/2022-es Nevelési évben az első Boldogságóránkat, mára már Örökös Boldog Óvodaként, mely cím elnyerésének nagyon örültünk.
Sajnos igen kevés gyerek jár intézményi szinten.
Mivel nagyon kedvelik a gyermekek a Boldogságórákat, egy héten keresztül dolgoztuk fel a ,,Hála gyakorlása”c. anyagot, a gyermekek életkori sajátosságaiknak figyelembevételével.
A héten mindennap elmeséltük, a gyerekek közreműködésével, resztoratív-kör keretén belül az ajánlott mesét: Bezzeg Andreától a Hálafa-történetét. Utána változóak voltak a beszélgetési témáink, de mindvégig törekedtünk arra, hogy mélyüljön bennük el a hála fogalma, annak ,,élet-érzése”. Kipróbáltuk, hogy hogyan reagálunk az erdei állatok kedvességére :). Szeretet-körünkben, volt, aki csiklandozással, öleléssel, simogatással, jó szóval próbálta meg felvidítani a társát. Kíváncsi voltam arra, hogy ha ők lennének a Hála- fák, mit mondtak volna az erdei állatoknak. Volt, aki viszonozta, megköszönte, érzésről beszélt, vagy épp körülírta.
Megfogalmaztuk a napjaink végén és globálisan is, hogy kiknek vagyunk hálásak, s miért. Valamint, volt, aki annak adott hálát, hogy járhatunk óvodába, nem vagyunk betegek, s megfogalmazta, hogy jó érzés számára, hogy szeretjük őt stb. A héten lehetőségük volt a Sünikéknek különféle, s változatos építőjátékok,-eszközök által egyénileg/csoportosan megvalósítani az elképzeléseiknek megfelelő hálafájukat. Volt, aki fenyőfaként képzelte el, hogy ezek után örökké megmaradjon a levele, s ,,ne hullajtsa el”.
Alkotásra kerültek a boldog százlábúak is. Mivel a csoportunknak van egy lakója: Sün Balázs – báb-, a gyermekeinkhez emocionálisan igen közel álló eszköz, így vele kezdeményeztem. Az ő almájában elbújt ,,Kukac-Karcsi”, kit találós kérdéssel vezettem be, s akivel később beszélgetésbe elegyedett Balázs, s a végén kíváncsi volt nem csak arra, hogy a süni kinek hálás, s miért, hanem a gyerekek véleményére is…. Alkotás alatt törekedtünk a komplexitásra, alapszínek felelevenítésére. Volt aki, már az általa kitalált sormintát folytatta – színek követése-.
A gyerekekkel együtt úgy gondoltuk, hogy jól esne az otthon tartózkodó, beteg gyermekeknek, ha meglepnénk őket. Így minden otthon lévő gyerkőcöt felhívtunk Erika óvó nénivel együtt, s átadtuk közös üzeneteinket.
Szeptember 22.-én tartottuk meg az Autó-mentes napunkat, mely már hagyomány intézményünkben! Megfogalmazódott bennünk, hogy hálásak lehetünk azért is, hogy vannak mára már igen gyors közlekedési eszközök, melyek megkönnyítik az életünket.
E napon autó nélkül törekedtek érkezni nem csak a gyermekek, hanem mi felnőttek is a borús/esős idő ellenére! Nagyon fontosnak tartjuk óvni, s védeni környezetünket! Köszönjük a helyi művelődési ház dolgozóinak együttműködését, hiszen játék-feladataikkal színesítették eme napot. Fogadjátok szeretettel pillanat-képeinket:
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az új tanév szeptemberi boldogságóráin (hetente 1 óra) áttekintettük az év témaköreit, majd pamutgombolyag segítségével Hála hálót szőttünk. Mindenkinek be kellett fejeznie az alábbi mondatot: Hálás vagyok, mert ezen a nyáron megtörtént velem az, hogy… Nagy élvezettel játszottuk a „Nagy szél fúj mindazokra, akik…” és a ritmus játékot (1-2 Joci-Dávid, 1-2-Dávid-Zalán…) is. Csoportmunkában a Hála szó betűivel minél több olyan szót gyűjtöttek, ami a betű mellett olvasható kérdésre felel, majd a csapatok értelmes mondatokat alkottak a szókészletből. Elkészítették a gyerekek a Hálaszüret c. feladatot is a mellékelt szőlőfürt sablon felhasználásával. Annyi szőlőszemet színeztek ki, akinek köszönetet mondtak. Közösen elkészítettük a Hála hálónkat is. A hónap során, ha valakinek hálásak voltak, a saját nevüktől, szívecskétől húztak hozzá filctollal egy vonalat. A hála érzése nagy mértékben hatotta át az osztályt. A hónap során több alkalommal meghallgattuk a hónap háladalát is, és minden óránkat meditációs gyakorlattal zártuk.
Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.
Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.
A Hála témáját a Hálafa történetének elolvasásával vezettem be a Zümmögő csoportba. Ezt követően megbeszéltük, hogy ki miért lehet hálás :
– Sok barátom van.
– Mert jöhetek oviba.
– Boldog vagyok. Ki tesz téged Boldoggá – Az anyukám
– Mert jó fiú vagyok.
– Sokat jöhetek oviba.
– Több játékom van otthon, mint az oviba.
– Apa készített nekem házat.
– Sok autót vesz nekünk anya.
-Csillámos gömböt kaptam apától.
Majd ezt le is rajzolták és egy igazán hosszú hernyót készítettünk belőle.
Másnap a kincses ládika ajándékait sorsoltuk ki az alapján, hogy mit kap az a nyertes, akinek a záloga a kezemben van?! A gyerekek egy – egy öleléssel vagy simogatással jutalmazták egymást. Majd az egész csoport közösen megölelte egymást. A mi csoportunkba nagyon jó a gyerekek közötti összetartozás és nagyon sok boldogságot adunk minden nap egymásnak. Hálás vagyok, hogy én is tagja lehetek a kis Zümmögőknek.
Korompai Ilona óvodapedagógus
Boldogság nap.
A Csicsergő csoport már a pöttöm kiscsoportos és a nagycsoportos gyermekekkel karöltve örvendtek a mai Hála élmény játékos történéseinek. A mesetáskával és a mesesőnyeggel közös Mese-mese dalunkkal hívogattam a gyermekeket. A Három pillangó mesét három dimenziós eszköztárral illusztráltam.A meséi élmény felkeltette a gyermekek figyelmét s együtt játszottuk el hogyan fúj a szél, hogyan repkednek a pillangók a réten, hogyan esik az eső. Együtt énekelve csalogattuk elő a napocskát. A mese után felidéztük a történetet. A gyermekek megértették miért hálásak a pillangók a napnak. Átvezetés után én is elmondtam, hogy hálás vagyok, mert a Csicsergők óvónénije lehetek. Csodálatosan kifejezték gondolataikat. „HÁLÁS VAGYOK” : „Anyukámért, a fényért, a melegért, a D-vitaminért, az Oxigénért, hogy együtt játszhatok a testvéreimmel és az óvodás kiscsoportosokkal,a fociért….” Együtt énekelve ünnepeltük a nap melegségét a Süss fel nap és A Süss ki napocska gyermekdalokkal.Vizuális élményként sárga színű temperával egyéni tenyérlenyomatokat készítettünk napocskát formálva. A gyermekek jelével és a gyermeki gondolatok idézeteivel díszítettem az együttes alkotást, melyet a rajzfalon megtekinthetnek a Szülők!
Nagy-György Eszter óvodapedagógus
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Elkezdtük középső-nagycsoportosaimmal ebben a nevelési évben is a boldogságórákat. Az új mese csoportosoknak bemutattam kismacinkat, aki mindig ott van velünk a boldogságórákon és beszéltem nekik azokról a témákról amik ebben a nevelési évben várnak ránk. Beszélgettünk arról is, kinek mit jelent a boldogság. A boldogság vára kikerült az ajtónkra és reméljük minden téma feldolgozásával egyre közelebb kerülhetünk hozzá. Ráhangolódásképpen bevezettem a relaxációs gyakorlatokat, látva a gyerekek arcát szerintem nagyon élvezték, ez idén is minden boldogságóra előtt lesz. Figyelemmel kísérték a hálafa meséjét, melyet utána megbeszéltünk és feldolgoztunk a kérdésekkel. A mesére hívó versikét már közösen mondtuk el előtte. Hálapók játékot is játszottunk, kicsit bátortalanok voltak az elején, de aztán megértették mi a játék lényege. Meghallgatták a 3 pillangó meséjét is, melyhez közösen elkészítettük tenyérlenyomatokból a napocskát. Színes szívecskéket vágtak, majd mindenki elmesélte kinek miért hálás, majd vagy a jelét rajzolta le vagy pedig azt a személyt akinek hálás valamiért. Ebből azután egy szép és boldog „százlábút” készítettem. A szívecskék elkészítése közben meghallgattuk a hónap dalát is. A „százlábú” és a napocska azóta is a csoport falát díszíti.
„Minden este hálás szívvel feküdj le!” 🙂
Az idei tanév első Boldogságóráját tartottuk meg a kis csapattal.
Az iskola kezdés izgalmai, a nyári élmények még frissen jelen vannak emlékeinkben, de mivel Ősz van, ezért arra gondoltunk, hogy megőrizzük a szép emlékeinket, a kellemes nyári meleg varázsát. Készítettünk egy nagy befőttesüveget, és néhány kisebbet is, amelyekbe – nos mivel befőzési szezon van – szóval eltettük a Hála befőtteket. Jó lesz majd néha elővenni őket, ha kicsit zordabb és szomorúbb lesz z időjárás.
A foglalkozás egy csendes pihentetővel kezdődött, egy kis zene és relaxáció, mert mindenkinek szüksége van arra, hogy egy kicsit megálljon.
Majd következett a mese.
A mai foglalkozásra igazából két mesét is választottam. Az egyiket ráhangolódás képpen az előző napon olvastam fel a gyerekeknek. Mese a háláról és a szeretetről, ahogy a nagyanyám mesélte…
A második mese pedig a foglakozáson hangzott el. Köszönöm, köszönöm. (észt mese Bajzáth Mária válogatásából)
Egy kis játékot is csempésztem a mai órába. A Hála-háló készítését, amely az egymásnak mondott hálákból alakult ki.
Ezt követőn készültek el a befőttek. Mindenki igyekezett megírni, hogy kinek és miért is lehet hálás.
A program zárásaként meghallgattuk a hónap dalát, és egy kicsit táncoltunk is.
Újra elkezdődött boldogságprogramunk! Ebben a nevelési évben a süni csoportból iskolába lépő nagyok helyére új kicsik érkeztek, akiket nagy szeretettel fogadtunk. Megismerkedtünk így mindannyian a boldogságprogrammal.
Meghallgattuk a hálafa történetét, mely ebben a hónapban a hónap meséje volt.
Nagy-nagy szeretettel léptünk az első lépcsőfokra, a Hála lépcsőjére. Majd relaxációval kezdtük boldogságóránkat. A napimádás alatt jó nagyokat és mélyeket lélegeztünk.
A hónap dalával, a Szép nap c. dallal folytattuk foglalkozásunkat. Megöleltük és megismertük a boldogságmacinkat, és beszélgettünk róla hogy mi is a hála, miért tudunk köszönetet mondani. Elképzeltük hogy, a hála egy híd a negatív érzéseinktől a pozitív érzéseinkig.
Ezekután a hálapók játék sok-sok örömet szerzett nekünk, hiszen a hálapók eljött hozzánk és ezt mondta:„Én vagyok a hálapók, akinek örömből van a fonala. Körbeszövöm azt a gyereket az örömfonállal,
aki tud mondani olyat, amiért hálás, aminek nagyon örült.” A szuper játék közben mindenki megtapasztalhatta hogy a kedves hálapók körbefonta őt szeretethálójával.
Majd következett a Három pillangó mese eljátszása némán. Nagyon ügyesen megoldottuk a feladatot,és törekedtünk arra, hogy úgy játszuk el a mesét, mintha kikapcsoltuk volna a hangot a tv-n. A sünisek nagyon ügyesek voltak és hamar megértették a feladatot.
A lezárás képpen Gryllus Vilmos: Reggeli harmat című dalát hallgattuk meg!
Szabadon mozogva a térben játsszottuk el, hogyan röpködtek a pillangók, miután kisütött a nap!
A hálacsigánk házának kiszinezésével ért véget a mai boldogságóránk, valamint a hálavirágot is színezhettek a sünikések!