Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.
A hála gyakorlása
A Hála témáját a Hálafa történetének elolvasásával vezettem be a Zümmögő csoportba. Ezt követően megbeszéltük, hogy ki miért lehet hálás :
– Sok barátom van.
– Mert jöhetek oviba.
– Boldog vagyok. Ki tesz téged Boldoggá – Az anyukám
– Mert jó fiú vagyok.
– Sokat jöhetek oviba.
– Több játékom van otthon, mint az oviba.
– Apa készített nekem házat.
– Sok autót vesz nekünk anya.
-Csillámos gömböt kaptam apától.
Majd ezt le is rajzolták és egy igazán hosszú hernyót készítettünk belőle.
Másnap a kincses ládika ajándékait sorsoltuk ki az alapján, hogy mit kap az a nyertes, akinek a záloga a kezemben van?! A gyerekek egy – egy öleléssel vagy simogatással jutalmazták egymást. Majd az egész csoport közösen megölelte egymást. A mi csoportunkba nagyon jó a gyerekek közötti összetartozás és nagyon sok boldogságot adunk minden nap egymásnak. Hálás vagyok, hogy én is tagja lehetek a kis Zümmögőknek.
Korompai Ilona óvodapedagógus
Boldogság nap.
A Csicsergő csoport már a pöttöm kiscsoportos és a nagycsoportos gyermekekkel karöltve örvendtek a mai Hála élmény játékos történéseinek. A mesetáskával és a mesesőnyeggel közös Mese-mese dalunkkal hívogattam a gyermekeket. A Három pillangó mesét három dimenziós eszköztárral illusztráltam.A meséi élmény felkeltette a gyermekek figyelmét s együtt játszottuk el hogyan fúj a szél, hogyan repkednek a pillangók a réten, hogyan esik az eső. Együtt énekelve csalogattuk elő a napocskát. A mese után felidéztük a történetet. A gyermekek megértették miért hálásak a pillangók a napnak. Átvezetés után én is elmondtam, hogy hálás vagyok, mert a Csicsergők óvónénije lehetek. Csodálatosan kifejezték gondolataikat. „HÁLÁS VAGYOK” : „Anyukámért, a fényért, a melegért, a D-vitaminért, az Oxigénért, hogy együtt játszhatok a testvéreimmel és az óvodás kiscsoportosokkal,a fociért….” Együtt énekelve ünnepeltük a nap melegségét a Süss fel nap és A Süss ki napocska gyermekdalokkal.Vizuális élményként sárga színű temperával egyéni tenyérlenyomatokat készítettünk napocskát formálva. A gyermekek jelével és a gyermeki gondolatok idézeteivel díszítettem az együttes alkotást, melyet a rajzfalon megtekinthetnek a Szülők!
Nagy-György Eszter óvodapedagógus
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Elkezdtük középső-nagycsoportosaimmal ebben a nevelési évben is a boldogságórákat. Az új mese csoportosoknak bemutattam kismacinkat, aki mindig ott van velünk a boldogságórákon és beszéltem nekik azokról a témákról amik ebben a nevelési évben várnak ránk. Beszélgettünk arról is, kinek mit jelent a boldogság. A boldogság vára kikerült az ajtónkra és reméljük minden téma feldolgozásával egyre közelebb kerülhetünk hozzá. Ráhangolódásképpen bevezettem a relaxációs gyakorlatokat, látva a gyerekek arcát szerintem nagyon élvezték, ez idén is minden boldogságóra előtt lesz. Figyelemmel kísérték a hálafa meséjét, melyet utána megbeszéltünk és feldolgoztunk a kérdésekkel. A mesére hívó versikét már közösen mondtuk el előtte. Hálapók játékot is játszottunk, kicsit bátortalanok voltak az elején, de aztán megértették mi a játék lényege. Meghallgatták a 3 pillangó meséjét is, melyhez közösen elkészítettük tenyérlenyomatokból a napocskát. Színes szívecskéket vágtak, majd mindenki elmesélte kinek miért hálás, majd vagy a jelét rajzolta le vagy pedig azt a személyt akinek hálás valamiért. Ebből azután egy szép és boldog „százlábút” készítettem. A szívecskék elkészítése közben meghallgattuk a hónap dalát is. A „százlábú” és a napocska azóta is a csoport falát díszíti.
„Minden este hálás szívvel feküdj le!” 🙂
Az idei tanév első Boldogságóráját tartottuk meg a kis csapattal.
Az iskola kezdés izgalmai, a nyári élmények még frissen jelen vannak emlékeinkben, de mivel Ősz van, ezért arra gondoltunk, hogy megőrizzük a szép emlékeinket, a kellemes nyári meleg varázsát. Készítettünk egy nagy befőttesüveget, és néhány kisebbet is, amelyekbe – nos mivel befőzési szezon van – szóval eltettük a Hála befőtteket. Jó lesz majd néha elővenni őket, ha kicsit zordabb és szomorúbb lesz z időjárás.
A foglalkozás egy csendes pihentetővel kezdődött, egy kis zene és relaxáció, mert mindenkinek szüksége van arra, hogy egy kicsit megálljon.
Majd következett a mese.
A mai foglalkozásra igazából két mesét is választottam. Az egyiket ráhangolódás képpen az előző napon olvastam fel a gyerekeknek. Mese a háláról és a szeretetről, ahogy a nagyanyám mesélte…
A második mese pedig a foglakozáson hangzott el. Köszönöm, köszönöm. (észt mese Bajzáth Mária válogatásából)
Egy kis játékot is csempésztem a mai órába. A Hála-háló készítését, amely az egymásnak mondott hálákból alakult ki.
Ezt követőn készültek el a befőttek. Mindenki igyekezett megírni, hogy kinek és miért is lehet hálás.
A program zárásaként meghallgattuk a hónap dalát, és egy kicsit táncoltunk is.
Újra elkezdődött boldogságprogramunk! Ebben a nevelési évben a süni csoportból iskolába lépő nagyok helyére új kicsik érkeztek, akiket nagy szeretettel fogadtunk. Megismerkedtünk így mindannyian a boldogságprogrammal.
Meghallgattuk a hálafa történetét, mely ebben a hónapban a hónap meséje volt.
Nagy-nagy szeretettel léptünk az első lépcsőfokra, a Hála lépcsőjére. Majd relaxációval kezdtük boldogságóránkat. A napimádás alatt jó nagyokat és mélyeket lélegeztünk.
A hónap dalával, a Szép nap c. dallal folytattuk foglalkozásunkat. Megöleltük és megismertük a boldogságmacinkat, és beszélgettünk róla hogy mi is a hála, miért tudunk köszönetet mondani. Elképzeltük hogy, a hála egy híd a negatív érzéseinktől a pozitív érzéseinkig.
Ezekután a hálapók játék sok-sok örömet szerzett nekünk, hiszen a hálapók eljött hozzánk és ezt mondta:„Én vagyok a hálapók, akinek örömből van a fonala. Körbeszövöm azt a gyereket az örömfonállal,
aki tud mondani olyat, amiért hálás, aminek nagyon örült.” A szuper játék közben mindenki megtapasztalhatta hogy a kedves hálapók körbefonta őt szeretethálójával.
Majd következett a Három pillangó mese eljátszása némán. Nagyon ügyesen megoldottuk a feladatot,és törekedtünk arra, hogy úgy játszuk el a mesét, mintha kikapcsoltuk volna a hangot a tv-n. A sünisek nagyon ügyesek voltak és hamar megértették a feladatot.
A lezárás képpen Gryllus Vilmos: Reggeli harmat című dalát hallgattuk meg!
Szabadon mozogva a térben játsszottuk el, hogyan röpködtek a pillangók, miután kisütött a nap!
A hálacsigánk házának kiszinezésével ért véget a mai boldogságóránk, valamint a hálavirágot is színezhettek a sünikések!
Írka firka reflexiós gyakorlattal indult a boldog óránk. Örömmel és szívesen hallgatták majd később énekelték Bellával közösen a „Szép nap ölelj most át engem. ” című dalát CD ről. El meséltem nekik a Hálafa történetét. Figyelmes szívvel hallgatták. Ki színezték a munkafüzetben a hálafát majd le rajzolták az óvodai hála befőttünkbe, hogy kiknek és miért hálásak.
Újra elkezdődött boldogságprogramunk! Ebben a nevelési évben már középsős és nagycsoportos gyermekek alkotják a pillangó csoportot.
Nagy-nagy örömmel léptünk az első lépcsőfokra, a Hála lépcsőjére. Mint mindig, relaxációval kezdtük boldogságóránkat. A napimádás alatt jó nagyokat és mélyeket lélegeztünk.
A hónap dalával, a Szép nap c. dallal folytattuk foglalkozásunkat. Megöleltük boldogságminyonunkat, és beszélgettünk róla hogy mi is a hála, miért tudunk köszönetet mondani. Elképzeltük hogy, a hála egy híd a negatív érzéseinktől a pozitív érzéseinkig. Meghallgattuk a hálafa történetét, mely ebben a hónapban a hónap meséje volt. A hálavirágot minden kis pillangós odaadta valakinek, akinek el is mindta háláját, pozitív érzését.
Ezekután a hálapók játék sok-sok örömet szerzett nekünk, hiszen a hálapók eljött hozzánk és ezt mondta:„Én vagyok a hálapók, akinek örömből van a fonala. Körbeszövöm azt a gyereket az örömfonállal,
aki tud mondani olyat, amiért hálás, aminek nagyon örült.” A szuper játék közben mindenki megtapasztalhatta hogy a kedves hálapók körbefonta őt szeretethálójával.
Majd következett a Három pillangó mese eljátszása némán. Nagyon ügyesen megoldottuk a feladatot,és törekedtünk arra, hogy úgy játszuk el a mesét, mintha kikapcsoltuk volna a hangot a tv-n
A lezárás képpen Gryllus Vilmos: Lepke és virág című dalát hallgattuk meg!
Szabadon mozogva a térben játsszottuk el, hogyan röpködtek a pillangók, miután kisütött a nap!
A hálacsigánk házának kiszinezésével ért végett mai boldogságóránk!
2021/2022-es tanévben nyertük el a Boldog Iskola címet. A kollégák is nagy érdeklődéssel fogadták, mikor behívtam őket egy Boldogságórára.
Az órán aktívan vettek részt a tanító nénik, mely nagy örömmel töltötte el a tanulóimat és engem is.
A közös Hálafánkhoz a kezüket rajzolták át, melynek minden egyes ujjába beleírták, hogy ők miért hálásak.
Az óra lezárásaként ezt is megbeszéltük.
A gyerekek egymást segítve csomagolópapírra átrajzolták a testük körvonalát.Első feladatként nekik kellett beleírniuk, hogy saját maguknak miért hálásak.Ezt követően mindenki a másikéba írta, hogy ő miért hálás neki.Végül közösen megbeszéltük, hogy ki miért hálás.