Idén már az ötödik évet kezdjük vegyes csoportommal a Boldogságóra programot. Így van, aki már két-három éve részese a programnak, és van, aki csak az idén találkozik vele először.
A tavalyi nagycsoportosok már az iskola padját koptatják. Barátságok szakadtak meg és új barátságok alakultak a hónap során. A nyári szünet utáni visszaszokást segítették a jól bevált szokások, az ismerős óvó- és dadus nénik, a megszokott csoportszoba. A reggelek is zökkenőmentesen indultak a „Vidám reggeli köszöntések” segítségével, melyek már egy éve a csoportszoba ajtajának elengedhetetlen és megunhatatlan részei. A korábban érkező gyerekek az ajtó közelében várják, lesik kis barátjukat, hogy ők üdvözölhessék elsőként a csoportszobába lépőt. Az új kiscsoportosok szülőktől való elválását is megkönnyítette ez e vidám, kedves játék, mely által máris felszabadultabban indulhat a nap.
A foglalkozás megkezdéséhez az „Ellazulni jaj de jó“ zenés relaxációs dalt választottam, majd meghallgattuk a “Szép nap, ölelj most át engem” kezdetű dalt.
A hála témáját beszélgetőkörben kezdtük el feldolgozni. Először a „Hálajátékot” játszottuk el a gyerekek mindennapjaiból merítve, a hálaérzet tudatosítása érdekében, majd mindenki elmondhatta, hogy miért és ki iránt érez hálát. A sok kifejezett hála révén gyorsan benépesült az addig lakatlan „Hálasziget” is. A szóban elhangzott hálamondatokat az önmaguk által készített hálaszívek átadásával erősítették meg. Néhányan több hálaszívet is készítettek, melyekből a családtagok számára is jutottak!
Elkezdtük a „Hálagyöngysor” feladatot. Örömmel tapasztaltuk, hogy a gyöngysorok egyre több gyönggyel gazdagodtak, a sok kifejezett hálaérzet eredményeként.
Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy meséjének feldolgozása is segítette a hála téma feldogozását, és felkeltette érdeklődésüket Budapest nevezetességei iránt. Napokig nézegették a fővárost fotókon bemutató könyvet és boldogan azonosították a meséből megismert helyszíneket építményeket.
A foglalkozás végén meghallgattuk, eltáncoltunk a “Boldog vagyok” kezdetű dalt, melynek révén sikerült újra megélni és élvezni azt a sok pozitív élményt, amit a foglalkozás és a tevékenységek nyújtottak.
A hála gyakorlása
A hála gyakorlása
Az órára a Közös légzés mozgásalapú relaxációs gyakorlattal hangolódtunk rá, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Jól érzem magam című dalt. A téma bevezetését beszélgetéssel kezdtük. Megbeszéltük, hogy kivel milyen jó dolog történt reggel és visszaemlékeztünk a Hálasétánkra.
A téma feldolgozásaként, először elemeztük a tankönyvben található képet. Felolvastam tanulóimnak az Egy pohár tej történetét. Beszélgettünk róla, majd arról, hogy mi, miért és kinek lehetünk hálásak, rajzoltunk Hálanapot. Megoldottuk a munkafüzetben található feladatokat. Készítettünk filcanyagból könyvjelzőt az időseknek, melyet Idősek világnapja alkalmából adunk át hálánkat kifejezve. A téma lezárásaként, meghallgattuk ismét a Jól érzem magam című dalt, melyet közösen el is énekeltünk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Ha a környezetünket a hála szemléletével figyeljük, szerethetjük, értékelhetjük a változásait is. Amit szépnek találtunk, átéléssel figyelve jó érzéseket táplál bennünk.
Lázár Ervin, A Négyszögletű Kerek Erdő meséjének epizódjaiban is sok hálás történetet találtunk, hogy a hála fogalmát megtöltsük a jócselekedetek példáival.
Majd ezekről beszélgetve a mese színhelyéről, az erdőkről beszélgettünk, és megalkottuk a saját hálafáinkkal teli erdőinket. Közben hálás mondatokat alkottunk a szépsége, színei, titokzatosságairól. Arról, mennyi állatnak ad biztonságot, élő helyet, élelmet. Milyen szép az erdőben kirándulni. Hálásak voltunk azért is, hogy mi a Bükk lábánál lakunk, közel van mindaz, amit festettünk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Kedvenc mesénket: Csukás István Sün Balázs c. mesét mondtam mesepárnával bemutatva. Ezután megbeszéltük miért lehetnek hálásak a kis sünik.
A mesepárnát gyakran elővettük, a gyerekek is eljátszották vele a mesét.
A hónap során többször is egy általam kitalált relaxációs mesére lazultak el a gyerekek, téli álmot alvó süni szerepébe bújva.
Bagdi Bella már általunk ismert dalával (Szép nap, ölelj…) ráhangolódtunk a szeptemberi témára. Néhány mozgásalapú relaxációs gyakorlat után a beszélgetőkörben megállapodtunk abban, hogy a hála kapcsolatban áll testünk és elménk egészségével. A hálás gondolkodás semlegesíti a rosszkedvet, a magányt, az ellenségességet, az aggodalmaskodást, sőt segít felismerni és értékelni a jót az életünkben, rengeteg előnyünk származik belőle. Egy papíron mindenki legalább 3 dolgot írt le, amiért most végtelenül hálás. Ebből a legkedvesebb került fel a gyöngyszemére, melyből az osztály egy közös gyöngysort „fűzött”. Az elkészült plakátunkkal hálatelt szívvel fotózkodtunk.
Az újrakezdés az ismerkedéssel kezdődött, Dóri és Vili megérkezett a csoportunkba, bemutatkoztak az újonnan érkezett kiscsoportosoknak, elmesélték, hogy minden hónapban eljönnek hozzánk, és mindig hoznak valami érdekeset nekünk. A hála fogalmát beszéltük meg, a bábok segítettek megérteni a lényegét. A Hála szigetre hívott minket Dóri és Vili, elmondták, hogy ez egy szív formájú sziget, és minden egyes hála megfogalmazása után egy gesztenyét hagyunk itt a szigeten. Nagyon értelmesen megfogalmazták a gyerekek, hogy kinek, és miért lehetnek hálásak: „vannak kedves barátaim, és családom…, a barátaim mindig megvédenek, és én is megvédem őket…, tudok a barátaimmal játszani…, szeretem a testvéreim és anyukámat…, anya meg apa szeret…, ” a hónapban az őszről beszélgetünk, ezért egy relaxációs, lazító- feszítő játékot játszottunk, a „Hervad a virágom- éled a virágom” címűt, majd meghallgattuk a Hála erősségdalát, megbeszéltük, mit is jelent nekünk. Mivel ilyen sokszor elhangzott a barátság, így megkértem a gyerekeket, hogy valami vidám formában köszöntsék egymást. Volt ölelés, pacsizás, kézfogás, simogatás, még puszi is. Nagyon tetszett nekünk, tervezem, hogy különböző jelölésekkel bevezetjük a reggeli üdvözléseket.
Mi a hála? – kérdeztem a harmadikosaimtól, akikkel először volt ilyen foglalkozásom. Lassan indult a beszélgetés, de miután rájöttek, nincs rossz válasz, felpörögtek, és jobbnál jobb dolgokat mondtak. Beszélgettünk a hála pozitív hatásairól, és arról, mit éreznek, amikor hálásak. Ellátogattunk az Erősségek kertjébe, és megnéztük a háláról szóló kisfilmet, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Kérdéskártyát húztunk, és elmondhatták, milyen színnek, tárgynak, növénynek képzelik a hálát. Elképzeltük, hogy hol lenne a hála, ha hely lenne.
Meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon megfogta a gyerekeket. Míg hallgattuk, mindenki gondolhatott jó dolgokra, vagy arra, kinek hálás és miért. Majd választottak virágot maguknak, és ráírták gondolataikat. Elkészítettük a mi kis hálavirágainkból egy virágcsokrot, ami a tantermünket díszíti. Odamennek, olvasgatják, és mosolyognak.
Végül én is elmondtam, hogy én is hálás vagyok nekik, amiért örömmel vesznek részt a foglalkozáson.
Hálás vagyok, amiért hallhattam, amikor egy szülő (nem tudta, hogy hallom), teljesen őszintén mondta a gyermekének, hogy nagyon büszke rá. Jó volt hallani!
A gyermekek nagyon motiváltak voltak a boldogságórán. Aktívan és lelkesen vettek részt a tevékenységben. A tavalyi nevelési évben is feldolgoztuk a témát, így már rutinosan fogalmazták meg gondolataikat. Tisztában vannak a hála fogalmával. Gondolatébresztőnek a „hálás vagyok azoknak akik….” játékot alkalmaztam, amelyben jól motiváltan, örömmel vettek részt.
Elmeséltem a hálafa történetét, amelyet figyelemmel hallgattak. A mese után hála virágokat készítettünk, megbeszéltük, hogy egy virágot ragasszanak fel az előre elkészített szív alakú formára. A foglalkozás végén társaiknak kiosztották a hálavirágokat, elmondták ki miért hálás.
A virágokból minden gyermek készített a szüleinek is. A foglalkozás végén hálatáncot jártunk a csoporttal.
Boldogságóra: Hála gyakorlása
• Foglalkozást kezdő relaxáció: (38. oldal kézikönyv)
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesebb…”
• Foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem…
• A téma bevezetése:
• „A mai napon, a mai napon…” (45. oldal kézikönyv) – kézmozdulatokkal kísérve
• A téma feldolgozása:
• Mese:
„Bezzeg Andrea: A Hálafa története (kézikönyv 88-90. oldal)
A kis hal hálája (https://www.nepmese.hu/mesetar/mesek/a-kis-hal-halaja)
• Játék:
„Kedvenc játékom”
• A téma lezárása zenehallgatással és színezéssel:
Bagdi Bella: Boldog vagyok
Hálás maci színező
Negyedikeseim vannak. A hála gyakorlása órát tartottam. A meditációt már elsőtől kezdve próbáltuk. Külső ingerek észlelése, testérzetek és légzésfigyelés. Most egy tibeti hangtál hangjára kellett lezárni a meditációt. Szívesen beszéltek a háláról. Az órát Holle anyó meséjével kezdtük, és megfigyeltük, ki érzett hálát a történetben, miért és mivel viszonozta. Majd áttértünk a saját hétköznapjainkra, és ott vizsgáltuk meg ezt a kérdést. Külön öröm volt, hogy egymást is megemlítették, és meg is indokolták konkrétan, hogy mit köszönhetnek osztálytársaiknak. Jó érzés volt az is, hogy szinte mindenki megemlítette a háziállatát is a családján kívül, sőt többen Istennek is hálásak voltak. Majd kivágtuk színes papírból a leveleket és mindenki ráírta egy-egy levélre, hogy kinek miért hálás. Még délután is kértek színes papírt, hogy folytathassák. A végén megbeszéltük, hogy otthon elmondják szüleiknek egy nagy és szoros öleléssel fejezik ki hálájukat.