Óvodánkban 3. éve tartjuk a Boldogság órákat. A gyerekek szívesen fogadják, együttműködőek, érdeklődőek. A tanévkezdésünk kicsit döcögősre sikerült, óvodánk épülete felújításra került, így ideiglenesen másik épületbe költöztünk, a feltételeink csak részben megfelelőek. Ebből az apropóból viszont azt is meg tudtuk beszélni, hogy milyen szép lesz az óvodánk, és hálásak lehetünk az építő bácsiknak, hogy rendbe teszik, felújítják.
A Hála gyakorlása témát több alkalommal is bontogattuk a gyerekekkel, megbeszéltük, hogy mit is jelent a hála, milyen módon tudjuk kimutatni egymásnak. A Süni csoportban a Hálapöttyös katica feladattal dolgoztuk fel a témát. Szabad játék tevékenység keretében elkészítettük a melléklet alapján a magunk katicáit, festéssel, ragasztással.
Egy mondanivalójában ideillő mesét kerestem hozzá: Üveges Szilvia: A fűszál és a katica címűt, melynek története jól érzékelteti, hogy hogyan segítenek egymásnak, hogyan tölti el a hála érzése a fűszálat, és a katicát, és ebből az érzésből alakul ki egy barátság. A gyerekek érdeklődve figyelték a történetet, a visszajelzések azt igazolták, hogy megértették a lényegét, és tudnak is azonosulni vele.
Levezetésképpen a Katalinka szállj el dalt énekeltük el, ujjunkon a katicákkal, játékos mozgással.
A hála gyakorlása
A szeptemberi téma feldolgozását a hála fogalmának értelmezésével kezdtük, majd rövid relaxációt követően Holle anyó meséjével ismerkedtünk meg. A mesehallgatás kapcsán beszélgettünk arról, hogy a történetben ki miért lehetne hálás, illetve a hétköznapokban mik azok a dolgok, amiért hálásak lehetünk. A gyerekek ezt követően hála virágot készítettek, melynek minden egyes szirmába beírták, hogy mivel kapcsolatban éreznek hálát. A foglalkozást zenehallgatással zártuk.
A szeptemberi téma feldolgozását a hála fogalmának értelmezésével kezdtük, majd rövid relaxációt követően Holle anyó meséjével ismerkedtünk meg. A mesehallgatás kapcsán beszélgettünk arról, hogy a történetben ki miért lehetne hálás, illetve a hétköznapokban mik azok a dolgok, amiért hálásak lehetünk. A gyerekek ezt követően hála virágot készítettek, melynek minden egyes szirmába beírták, hogy mivel kapcsolatban éreznek hálát. A foglalkozást zenehallgatással zártuk.
Az mese kapcsán felötlött gondolataikat a gyerekek elmondhatták a történet meghallgatása után. A hét folyamán többször elhangzott a hála kifejezése a nap történéseihez kapcsolódva. Minden nap ragaszthatott levelet az ablakra az a kisgyerek, akinek a „hálámat” kifejezhettem vmi apróság vagy épp nagyobb dolog miatt. Törekedtem rá, hogy hét végére mindenkinek díszelegje jellel ellátott levele az ablakon. Készítettünk közösen egy őszi „HÁLA-FÁt”, tenyérnyomat segítségével. A nagyobbak egyedül vágták ki az általam megrajzolt levélformát. A faliújságra kialakított fán helyeztem el a leveleket, amin a gyerekek hálával kapcsolatos gondolatai jelentek meg.
Hála láda
1. A téma bevezetése
Kötetlen beszélgetéssel felidéztük a tavalyi boldogságórák témáit.
Csoportokban tabletek segítségével rákerestek a tanulók arra, hogy szeptember 21-e minek a világnapja. (A magyar dráma napja, ENSZ nemzetközi békenap, A hála világnapja, Alzheimer-világnap)
Megbeszéltük mit érdemes, illik tudni a hála világnapjáról?
A történet egészen 1965-re nyúlik vissza, amikor is Hawaii szigetén, az ENSZ találkozón megfogalmazták, hogy itt az ideje, megbecsülnünk és hálát adnunk mindazért a sok jóért, ami körülvesz minket. Azóta minden évben szeptember 21-én ünnepeljük a hála világnapját, talán azért is, mert a nemzetközi békenappal azonos dátumra esik. A világban annyi mindenért lehetünk hálásak, csak legtöbbször természetesnek vesszük a hétköznapi csodákat. A hála és a béke világnapján hálásak lehetünk a napsütésért, a madárcsicsergésért egy vadidegen előzékenységéért, a családunkért, a barátainkért, egy meghitt pillanatért, a lehetőségekért, bármiért, ami a szívünket örömmel tölti el.
2. A téma feldolgozása
Körkérdés: Mikor éreztél hálát a szívedben utoljára? Milyen események hatására érezted a hála érzését? Kifejezted-e a háládat? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Minden esetben ki kell fejeznünk a hálánkat?
Keresztrejtvény: megfejtés – hála
Behálózva: Nevezzük meg azt a személyt, akinek valamiért szóban is ki szeretnénk fejezni a hálánkat. A játék közben járjon kézről-kézre egy pamutgombolyag, amiből mindig gombolyítunk és a játék végére láthatóvá válik az a segítő szociális háló, amelyről sosem szabad elfelejtkeznünk, ha nehézségünk támad, hiszen van kitől segítséget kérnünk.
3. A téma összegzése: hála láda készítése
Boldogságóra
Dátum: 2021.09.29.
Aktivitás: Hálafa
Korcsoport: 3-4 évesek
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: rajzpapír, tempera, ecset, színes ceruza, mesekönyv, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Körbe-körbe karikába”.
– Az asztalhoz ülve színes ceruzával egy papírra köröket rajzolunk. A hozzá kapcsolt mondókát ismételve: „Körbe-körbe karikába, így lazul a keze-lába, így pihen az óvodába”. Először nyitott szemmel rajzolunk, majd csukott szemmel rajzoljuk a karikákat.
– A relaxációs gyakorlat után a szőnyegre ülve körben a hála szó fogalmáról beszélgettünk. Mit jelent a hála, mindenki elmondhatja mi okoz neki örömet, miért lehetünk hálásak. Például anya, apa, testvér, barát, ovi.
– A beszélgetés után az asztalhoz ülve a gyerekekkel egy nagy méretü rajzpapírra egy nagy fát rajzolunk, amire annyi ágacskát festünk az ecset segítségével, amennyi gyerek van az osztályban. Az ecsettel minden gyerek befesti a kezét, majd az ágacskák végére a színes kéz lenyomatukat teszik. A sok kézlenyomatból egy színes fa jön létre. A feladat végén közösen megnézzük a fát, elmondjuk milyen színekből áll. A végén megdicsérem őket.
– Ezután elmesélem nekik a „A hálafa története” címü mesét, amelyet a végén meg is beszélünk.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem címü dalának meghallgatásával zárjuk.
A gyerekek nagyon örültek, hogy újra találkozhattak Boldog Dórival, örömmel beszélgettek vele. A Hála témában kezdeményeztem velük a beszélgetést. Mindenki hozzászólt, próbálta megfogalmazni, hogy miért hálás valakinek vagy valaminek.
„A három pillangó” című meséhez tulipánokat színeztek, majd elbáboztam nekik a mesét. Annyira tetszett nekik a foglalkozás, hogy következő héten még egyszer tartottam nekik boldogságórát ugyanebben a témában. Mindenki nagyon motivált volt, aktívan vettek részt ezen a foglalkozáson is. Ekkor napocskát készítettünk tenyér nyomattal, majd ezt használtuk fel, a foglalkozáson is. Készítettünk egy szép, virágos rétet, az elkészült napocska és az előző foglakozáson készített tulipánok felhasználásával. Ez dekorációként szolgált a csoportszobában. Ismét „A három pillangó” című mesét hallgathatták meg a gyermekek, nagyon kedvelik.
Bagdi Bellával együtt próbáltuk énekelni a hónap dalát, a „Boldog vagyok” című dalra pedig, a szövegnek megfelelően mozogtunk, táncoltunk.
A”Hálafa története”-t ebéd után meséltem el nekik.
Délután pedig mindenki haza vihette a szépen kiszínezett tulipánját.
A gyerekek nagyon örültek, hogy újra találkozhattak Boldog Dórival, örömmel beszélgettek vele. A Hála témában kezdeményeztem velük a beszélgetést. Mindenki hozzászólt, próbálta megfogalmazni, hogy miért hálás valakinek vagy valaminek.
„A három pillangó” című meséhez tulipánokat színeztek, majd elbáboztam nekik a mesét. Annyira tetszett nekik a foglalkozás, hogy következő héten még egyszer tartottam nekik boldogságórát ugyanebben a témában. Mindenki nagyon motivált volt, aktívan vettek részt ezen a foglalkozáson is. Ekkor napocskát készítettünk tenyér nyomattal, majd ezt használtuk fel, a foglalkozáson is. Készítettünk egy szép, virágos rétet, az elkészült napocska és az előző foglakozáson készített tulipánok felhasználásával. Ez dekorációként szolgált a csoportszobában. Ismét „A három pillangó” című mesét hallgathatták meg a gyermekek, nagyon kedvelik.
Bagdi Bellával együtt próbáltuk énekelni a hónap dalát, a „Boldog vagyok” című dalra pedig, a szövegnek megfelelően mozogtunk, táncoltunk.
A”Hálafa története”-t ebéd után meséltem el nekik.
Délután pedig mindenki haza vihette a szépen kiszínezett tulipánját.
A gyerekek nagyon örültek, hogy újra találkozhattak Boldog Dórival, örömmel beszélgettek vele. A Hála témában kezdeményeztem velük a beszélgetést. Mindenki hozzászólt, próbálta megfogalmazni, hogy miért hálás valakinek vagy valaminek.
„A három pillangó” című meséhez tulipánokat színeztek, majd elbáboztam nekik a mesét. Annyira tetszett nekik a foglalkozás, hogy következő héten még egyszer tartottam nekik boldogságórát ugyanebben a témában. Mindenki nagyon motivált volt, aktívan vettek részt ezen a foglalkozáson is. Ekkor napocskát készítettünk tenyér nyomattal, majd ezt használtuk fel, a foglalkozáson is. Készítettünk egy szép, virágos rétet, az elkészült napocska és az előző foglakozáson készített tulipánok felhasználásával. Ez dekorációként szolgált a csoportszobában. Ismét „A három pillangó” című mesét hallgathatták meg a gyermekek, nagyon kedvelik.
Bagdi Bellával együtt próbáltuk énekelni a hónap dalát, a „Boldog vagyok” című dalra pedig, a szövegnek megfelelően mozogtunk, táncoltunk.
A”Hálafa története”-t ebéd után meséltem el nekik.
Délután pedig mindenki haza vihette a szépen kiszínezett tulipánját.