Csoportunkba idén költözött be a boldogság. A gyerekekkel beszélgettünk arról, milyen érzés boldognak lenni, hogyan tudunk másoknak boldogságot szerezni? Az egymásra figyelés gyakorlásához faleveleket adogattunk körbe. Majd a relaxáció során mi is őszi falevelekké váltunk és egy fa tövében pihentünk meg. A fa elmondta esetét, A Hálafa története című mese által. A történet végén beszélgettünk a hála jelentéséről, kinek és miért lehetünk hálásak? Ezt követően a hónap dala, Szép nap, ölelj most át engem, hallgatása közben lerajzoltuk az elmondottakat és felragasztottuk a saját hálafánk köré.
A hála gyakorlása
Mi tesz boldoggá? Mit érzel,ha boldog vagy? Miért vagy hálás? És legfőképpen kinek vagy hálás?Ezekre a kérdésekre kerestük a választ az osztályommal. Hálakereket készítettünk amire összegyűjtötték a gyerekek,hogy kinek hálásak. Ezután mindenki megpörgette azt és rendkívül választékosan meg is indokolták,hogy miért hálásak neki.
Hála gyakorlása
Tevékenységi terv
A tevékenység helye: Kőbányai Aprók Háza Óvoda
Korcsoport: nagycsoport
A tevékenység tartalma: Szutyejev: Az alma c. mese vagy A gomba alatt c. mese
A tevékenység célja:
• A hála fogalmának, fontosságának kihangsúlyozása, a mese cselekménye és a szereplők viselkedése, pozitív tettei által.
• A gyermekek a mindennapokban is érezzenek késztetést arra, hogy kifejezzék, megfogalmazzák egymás iránti hálájukat, és az élet csodás dolgai iránt. (barátnak, családtagnak, földnek, víznek, levegőnek, napfénynek, esőnek, vitaminoknak, az őket körül vevő élőlényeknek)
A tevékenység feladatai:
• a pozitív élmények megélése, élvezése
• az önbecsülés, önértékelés megerősítése
• emberi kapcsolatok megerősítése, újak kibontakoztatása
• közösségi nevelés, az együtt játszás örömének megéreztetése,
képzelet, fantázia fejlesztése mesemondással, belső képi világ megjelenítése, fantáziájuk fejlesztése, élménybefogadás, élményszerzés.
Előzmény: reggeli szabadjátékidőben a vizuális asztalnál nagyalakú alma vagy gomba forma készítés közösen, mozaik ragasztással.
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj ügyeskedj, gombát szedj, ügyeskedj”
Motiváció, foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem… és a Világomban minden rendben van c. dal – a Hála hónap dalainak meghallgatása, mesegyertya meggyújtása.
Add tovább az almát: 1 majd 2 alma körbeadogatása, úgy, hogy ne érjék utol egymást az almák- egymásra figyelés.
A tevékenység menete:
• a mese élményszerű bemutatása, kb. 8- 10 perc
• beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen: közösen gondolkodva keressük a meghallgatott mesében kinek, miért lehet hálás és miért?
• beszélgetünk arról is, hogy a mai napon, a héten, miért, kinek, és mi
mindenért lehetünk hálásak az oviban és otthon.
• beszélgetünk arról is, hogy hogyan kapcsolódik össze a boldogság és a hála.
• mit érzel olyankor mikor hálás vagy?
A tevékenység lezárása, visszavezetés a játékba:
• A hála jele: papírokból kivágott és kiszínezett virág formák átadása egymásnak. A hála virágából vihetnek haza a családtagoknak is, ha szeretnének. – a téma továbbadása.
• „Hálás vagyok neked, mert”… : a záró körben mindenki odafordul egy társához és elmondja miért lehet hálás neki.
• Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok… és Repülj velem c. dalának meghallgatása.
• Almás „hála-gyümölcssaláta” készítése és elfogyasztása közösen.
Hálakő
A 9.E-3. osztály tagjai a megbeszéléseink után, kihasználva a jó időt, szebbnél szebb köveket gyűjtöttek. Már azért hálás voltam, hogy a szabadban a családtagjaikkal töltötték az időt. Azt pedig igazán nagy ajándéknak éreztem, hogy a különlegesen szép formájú kövekről a megfigyeléseiket örömmel osztották meg velem: a KÖVEK választották ki a GAZDÁKAT, s ezért hálából a KŐTULAJDONOSOK szépen kifestve használják, minden más HÁLAÉRZET KIFEJEZÉSére is.
Szeptemberi boldogságórák: „Hála”
Célom: A közösségen belül képesekké váljanak a szeretet, az öröm kimutatására, egymás tiszteletére, megbecsülésére, az összedolgozásra, az együtt mozgásra és a kommunikációra. Mentális érzékenyítés kialakítása, elfogadása egymás iránt.
Feladatom: Szókincsbővítéssel az aktív szókincsük gyarapítása, fogalmi gondolkodásuk fejlesztése. Lelki-testi egészség formálása, gazdagítása a feladatokon keresztül. Közösségi kohézió kialakítása.
A befogadási- és visszaszoktatási időszak szellemiségébe foglaltam bele a „Hála” szó fogalmának megismerését és értelmezését. A boldogságóra jegyében zajlottak az események az elmúlt héten. Eljött hozzánk Manó Marci és ismerőse Marcsi, akik a közös játék kapcsán barátságot kötöttek egymással. Különböző módon köszöntöttük egymást reggel, melyet segítettek az ábrák, ami közül választhattak a gyerekek. Nem feledkeztünk meg az ajtónál álló „Manóúrfiról” sem, akinek a szakállát simizhették meg a bátor ovisok óvodába érkezéskor. Minden reggel manófalvi mondókával kezdtük a napot, melyet mozgással kísértünk. Átszellemültünk kismanókká, jelmezekbe, sapkákba bújtunk, így még valóságosabbnak tűnt Manófalva lakói. Házat építettünk, manógyerekeket-barátokat (bábot) készítettünk, manólakot festettünk Manófalván. A terepasztalt beépítve, a „boldogság-hídon” átkelve minden kismanós mosolygóssá vált, hiszen a hídon túl, a virágos réten összetalálkoztak, átölelték egymást és rátaláltak a boldogságra. (A mai napon, a mai napon c.-mozgásos játék eljátszása) A hét utolsó napjára sikerült néhány szóban megfogalmazni, ki miért és kinek hálás, minek örülnek a legjobban. A szülőkkel is megismertettem a kártyajátékot, melynek másnap pozitív visszhangja volt. Még akkor nap kaptam egy otthoni felvételt egy kedves családtól (a kicsike most kezdte az ovit), melyen a kislány elmeséli, minek hálás. Az óvodában a nagyobbaknak (fél csoport) feladatlap (boldogságóra k. k. és sz. munkafüzet 3.o.) segítségével 5dolgot kellett kiszínezniük, amiért a leghálásabbak. A hálavirág odaajándékozásával (kincsesládába téve) mutattuk ki szeretetünket egymás iránt. Mindez az éveleji szociometria (társas kapcsolatok vizsgálódása) elkészítéséhez is nagy segítséget nyújtott. A projekt végén bolondoztunk, énekeltünk (Bagdi Bella: A világomban minden rendben van c. CD-ről az 1, 3 és 5 dal) és barátainkkal (Marcival és Marcsival) roptuk a táncot „hajnalig”. Jó kis móka volt!
A héten a „Hála” világnapja alkalmából hála-sétát tettünk az óvoda környékén,(Föld projekten) belül: minek lehetünk hálásak:- víznek, fának, levegőnek…stb, majd „hála-levéllel” ajándékoztuk meg a szülőket, hogy ilyen jól fogadták ezt az új kezdeményezésünket.
A 2022/2023. tanévben is két csoportban, a 2. osztályosaimmal és az összevont 3-4. osztályosokkal, hetente 1-1 alkalommal szakköri keretben zajlanak a boldogságórák az arra jelentkezett tanulókkal. Idén szeptemberben is, mint az előző években is, a hála gyakorlása volt tevékenységeink középpontjában. A foglalkozásokon folyamatosan arról beszélgettünk, hogy életünk legapróbb örömeinek is örülnünk kell, észre kell vennünk mindenben a legkisebb jót, hiszen ha így cselekszünk, köszönetnyilvánításunk eredményeképpen kellemes érzésekben lesz részünk, elégedettebbek lehetünk. A „köszönöm” szó nem csak a másik embernek szól, hanem bennünk is olyan pozitív folyamatokat indít el, amelyek a boldogságunk intenzívebb megélését teszik lehetővé.
A „Pozitív gyerek vagyok” című kártyacsomag lapjainak egyenkénti húzásával mindenki sorban elmondhatta, hogy a lapon olvasott mondat/mondatok mit jelentenek, a saját életükben helyet kapnak-e és azokért hogyan, milyen formában lehetünk hálásak. Felújítottuk a korábbi években készült, „Hála-befőtt” nevet viselő dunsztos üvegünket is, amibe ismét belekerültek a hálaadást tartalmazó kis cetlik, melyeket majd tanév végén cenzúrázni fogunk. Az üveg töltögetése a tanév során folyamatos tevékenység, bárki írhat hála-üzeneteket a mellé kihelyezett kis lapocskákra, amikor csak szükségét érzi. Hiszen minél többször vagyunk hálásak, annál nagyobb elégedettséget érezhetünk lelkünkben.
A 2. osztályosaimmal nagyon jó hangulatban a HÁLA szó betűit is megformáltuk saját testünkkel a tornateremben, amiről fényképeket és videót is készítettünk. A 3-4. osztályosokkal pedig megterveztük a HÁLA-csillagképet, vagyis sok-sok, általunk sárga papírból kinyírt csillagot egy fekete kartonra ragasztottunk fel. A sötét színű karton az éjszakai égboltot ábrázolja, amelynek középpontjában a HÁLA szó betűit raktuk ki a csillagokból. Közösen elhatároztuk, hogy otthon, szép idő esetén minden este felnézünk a csillagos égboltra, és a saját HÁLA-csillagképünket odaképzelve mondunk hálát az aznap velünk történt jó dolgokért, eseményekért, élményekért és örömökért.
Immár hagyományként ismét készültek színes, őszi hangulatot árasztó hálafák is, amelyek a folyosó ablakain és a faliújságon dekorációs célokat is szolgálnak az őszi időszakban. Ehhez kapcsolódóan kisebb és nagyobb „hála-balerinákat” is alkottunk, akiket őszi, saját színezésű falevelekből készített szoknyácskákba öltöztettünk. Minden falevél egy-egy hálaüzenetet jelképez a fákon és a balerinákon is.
Egyik foglalkozás keretében sétálni is elmentünk az iskola környékére, ahol a napfényes tájban és a körülöttünk látható szépségekben gyönyörködtünk, miközben „hálakavicsokat” keresgettünk. Ezeket a kavicsokat, aki akarta ki is festhette számára kedves motívumokkal, de natúran is megfelelőek voltak arra a célra, hogy eszünkbe juttassák a hálálkodás fontosságát. Hálakerék helyett készítettem a gyerekek számára egy háladobozt is, amibe különböző személyek nevét írtam kis papírcsíkokra. Sorban mindenki húzhatott egy cetlit és elmondhatta, hogy mit köszönhet a rajt lévő személynek, miért hálás neki, mit becsül az illetőben. (Nevek: apa, anya, mama, papa, tesó, keresztapa, keresztanya, barát, barátnő, osztálytársak, tanító néni, tanár bácsi, igazgató néni, takarító néni, védőnő, orvos, fogorvos, szomszéd néni, szomszéd bácsi, kedvenc kisállatok, állatorvos, konyhás nénik, rendőrök, tűzoltók…).
Egy másik dobozba hasonló módon tárgyak, eszközök, egyéb dolgok nevei kerültek, hiszen tevékenységeink során ők is hasznosak, nélkülük bizonyos feladatok elvégzése nélkülözhetetlen lenne. Őket is meg kell becsülnünk, vigyáznunk kell rájuk, értük is hálásak lehetünk. Hogy mi célból? Hát erről is sokat beszélgettünk. (Ilyenek: cipő, ruházat, íróeszközök, könyvek, íróasztal, ágy, szék, asztal, kanapé, táska, radiátor, ablak, lakóház, takaró, szekrény, zseblámpa, gyertya, vízcsap, telefon, hűtő, tűzhely, polcok, szőnyeg…stb).
A letöltött és kinyomtatott családi hála naptárt is sokat használtuk, felhelyeztük jól látható helyre a faliújságra is. Több kedves ötletet átvettünk belőle, amiket rendszeresen alkalmaztunk, kicsit különlegessé téve általuk az iskolai hétköznapokat.
Kedvenc dalunkat, Bagdi Bellától a „Jobb veled a világ!” címűt is sokat hallgattuk, ami által mindig jó kedvünk kerekedett a foglalkozásokon, amiért hálásak voltunk/vagyunk mindannyian.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Immár negyedik éve szeptemberben a Hála témával kezdjük az új tanévet.A témával kapcsolatban már nagyon sok ismerettel rendelkeznek a gyerekek.Megbeszéltük ki miért és kinek hálás.Egész hónapban feladatuk, segítség formájában kifejezni hálájukat szüleik felé, melyet minden héten átbeszélünk.A foglalkozáson a környezet óra csillagászat anyagához kapcsolódva páros munkában elkészítették a Hála szó csillagképét apró kis csillagokból.
A hónap témája a Hála volt. Először kicsit féltem, hogy kis- középső csoportos gyermekeknek, hogyan fogom bevezetni ezt a témát. Eleinte nem értették, de 1-2 példa és rávezetés után nagyon ügyesek voltak a feladatokban. A foglalkozás elején egy Hála gyümölcsöskertet csináltunk. Előre megrajzoltam egy gyümölcsöskertet, ahonnan még hiányoztak a gyümölcsök. Minden gyermek mondott egy valamit, amiért hálás és utána felragaszthatta a gyümölcsöt a fára. A gyerekek nagyon élvezték, a végére jobbnál jobb dolgokat mondtak és várták, hogy sorra kerüljenek. A gyümölcsöskert elkészítése után eljátszottuk a Hála vonatot. Szintén nagy sikert aratott, hiszen mozgásos játék.
Mese: Maci bajban van
A bábozás és a mese nagyon lekötötte a figyelmüket, ügyesen és csendben figyelték a mese végét. Minden gyermek boldogan, mosolyogva, izgatottan hallgatta végig a mesét.
A hónap dalát többször meghallgattuk és együtt táncoltunk rá. A boldogságóra foglalkozás napján a munkafüzetből színezőt másoltam nekik.
Nagy öröm és határtalan boldogság volt újra együtt lenni az immár nagycsoportos Fülemülés gyermekekkel! Immár harmadik nevelési évünket kezdtük közösen, a boldogságórák integrálásával mindennapjainkban.
A hangulat megalapozását a Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem című közkedvelt dalával indítottam.
Aztán Nasu mackó szerencséje című mesét báboztam el a gyerekeknek. Nagyon tetszett a gyerekeknek a mese, többször is újra kérték a mesét napok elteltével is.
Mesehallgatás után a hálavonat alakításával mozgattuk meg magunkat, végül pedig közös kézműves tevékenységgel, gyönyörű hálafát készítettünk közösen, az ősz színeivel.
Hálás vagyok a gyerekeknek a sikeres foglalkozásért.
Az idén első osztályosokkal kezdem a Boldogságórákat. Nagy örömmel hallgatták a Tölgyfáról szóló mesét, majd közösen gyűjtöttünk dolgokat, amiért hálásak lehetnek. Ezután készítették el a hálafát-amire mindenki annyi szivecskét helyezett, amennyi dologért hálás lehet.