Szeptemberben a Hála témakörét jártuk körül a gyerekekkel, aminek a lényegét meséken, színezőkön, játékokon keresztül sajátítottuk el. A gyermekeknek nagyon tetszett és rendkívül jól megértették a jelentőségét a hálának. A hónapunkat az egymásra való jobban odafigyelés, kedvesség, nyugodtság jellemezte. Nagy hasznomra vált a Boldogságóra kézikönyv, melyben számos ötlet és játék segítette a munkámat. Az összes játékot kipróbáltuk és volt, ami a gyermekek szabad játékában is visszaköszönt és ez volt számomra a legnagyobb és legpozitívabb visszajelzés, hogy sikeresnek bizonyult a téma átadása. Játszottunk például „Add tovább a falevelet”, elkészítettük a saját Hála falunkat, melyre az színezett hálafát, akinek volt hozzá kedve, ugyanis nem szerettem volna senkire sem ráerőltetni a témához kapcsolódó játékokat. Meghallgatták a színezés és az Add tovább játék előtt a Hálafa történetét, így jobban tudták értelmezni mi mindent foglalhat magába a hála. A falra még a szülőknek szóló naptárat is kiakasztottam, hogy bármely család részére elérhető legyen, akiket mélyebben foglalkoztat a téma, ezt a honlapról tudtam letölteni, ahogyan a hónap dalát is, melyet minden nap meghallgattunk és közben a gyermekek relaxáltak a szőnyegen, vagy éppen csendesen folytatták tovább a szabad játéktevékenységüket. Hálás vagyok, hogy részt vehetek ebben a programban, kaptam továbbképzést, melynek segítségével én is tovább tudom adni a gyermekeknek a csodát.
A hála gyakorlása
Szeptemberben a Hála témakörét jártuk körül a gyerekekkel, aminek a lényegét meséken, színezőkön, játékokon keresztül sajátítottuk el. A gyermekeknek nagyon tetszett és rendkívül jól megértették a jelentőségét a hálának. A hónapunkat az egymásra való jobban odafigyelés, kedvesség, nyugodtság jellemezte. Nagy hasznomra vált a Boldogságóra kézikönyv, melyben számos ötlet és játék segítette a munkámat. Az összes játékot kipróbáltuk és volt, ami a gyermekek szabad játékában is visszaköszönt és ez volt számomra a legnagyobb és legpozitívabb visszajelzés, hogy sikeresnek bizonyult a téma átadása. Játszottunk például „Add tovább a falevelet”, elkészítettük a saját Hála falunkat, melyre az színezett hálafát, akinek volt hozzá kedve, ugyanis nem szerettem volna senkire sem ráerőltetni a témához kapcsolódó játékokat. Meghallgatták a színezés és az Add tovább játék előtt a Hálafa történetét, így jobban tudták értelmezni mi mindent foglalhat magába a hála. A falra még a szülőknek szóló naptárat is kiakasztottam, hogy bármely család részére elérhető legyen, akiket mélyebben foglalkoztat a téma, ezt a honlapról tudtam letölteni, ahogyan a hónap dalát is, melyet minden nap meghallgattunk és közben a gyermekek relaxáltak a szőnyegen, vagy éppen csendesen folytatták tovább a szabad játéktevékenységüket. Hálás vagyok, hogy részt vehetek ebben a programban, kaptam továbbképzést, melynek segítségével én is tovább tudom adni a gyermekeknek a csodát.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Süni csoport a Kiskunhalasi Református EGYMI súlyosan-halmozottan fogyatékos tanulókat nevelő-oktató intézményének autista, autisztikus tünetekkel rendelkező nem beszélő gyermekekből álló csoportja. A csoportba 5 tanuló jár, 1 lány és 4 fiú, 7-18 éves kor között. Én pedagógusként már korábban is tartottam Boldogságórákat, viszont ez csoport e tanévtől csatlakozott a programhoz, tehát nagy újdonságot hozott a mi mindennapjainkba. Képességeinkhez mérten igyekszünk majd megoldani minden hónapban a feladatokat. Úgy gondolom, hogy ebben a témában sikeresen vettük az “akadályt”. Meghallgattuk a hónap dalát, és elolvastam a tanulóknak a hónap meséjét is, majd beszélgettünk róla. Az időjárás sajnos nem volt kegyes hozzánk szeptemberben, de végül egy kevésbé borús napon sikerült együtt köveket gyűjtenünk egy séta alkalmával. Majd képek segítségével megbeszéltük a tanulókkal, hogy ki miért hálás, és ezek közül választottunk egyet, amit mindenki felfestett a saját hála kövére. A tanulók a következőket választották: zene, nasi, napsütés, játék, hinta. Mi felnőttek pedig a természetet és a szeretetet festettük fel a kövekre. Az egészet mosoly formában rendeztük el, mert egy nagyon jó kedvű csapat vagyunk, és ezért is hálásak lehetünk. Mi nagyon jól éreztük magunkat a feladat készítése közben. Remélem mindenki másnak is tetszeni fog az alkotásunk.
„… nem a boldog emberek hálásak, hanem a hálás emberek boldogok…”
Egy hála dobozt készítettünk közösen, ragasztással díszítve. A csoport tanulói írni, olvasni nem tudnak, így ők képekkel fejezték ki, miért is hálásak. A dobozba kerültek olyan egyszerű dolgok is, mint a finom ételek, a szép ruhák, de komolyabb témákban is készültek fotók, mint például emberi kapcsolataink. Sokan sok dolog miatt érezhetünk hálát, ha ezeket közösen gyűjtjük, akkor a hálánk fokozódik. Vannak szomorúbb napok, melyeken a háladobozt felnyitva, elénk tárul mennyi dolog van életünkben, amiért hálát adhatunk.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Szeptember hónapban a HÁLA fogalmával foglalkoztunk. Egy új kisfiút üdvözülhettünk az osztályunkban, akit az osztály közössége hamar befogadott. Örömmel kapcsolódott be ő is a csoport munkájába.
Elkészítettük a HÁLAkereket, ami nélkül nem telt egy nap, hogy a gyerekek ne pörgették volna a kereket és szóban kifejezték, hogy kinek és miért hálásak.
Többen elkezdtek hálanaplót írni.
A HÁLA betűit is csoportokban dolgozva, különböző ötlet alapján kirakták önmagukból a gyerekek. Nagyon sokat beszélgettünk, nevettünk ebben a hónapban is.
A hála világnapja alkalmából kihúztuk egymás nevét és egy kis ajándékkal, néhány kedves szóval köszöntük meg egymásnak mindazt a jót, amit kaptunk a társunktól. Jobb velünk a világ!
I. Hála harang körbeadása és beszélgetés a háláról
II. Linka meséjének meghallgatása
III. Egy kisgyerek testét körberajzolják és Linkára átalakítják
IV. Hála dal éneklése
V. Hálakerék készítése és díszítése
VI. HÁLA felirat kirakása a saját testükkel
Kedves Boldog Csapat!
Örömmel tölt el, hogy ismét itt lehetek/ lehetünk.
Szeptember hónap az újratalálkozás jegyében telt.
Voltak gyerekek, akik a nyári szünetben nem jártak oviba, így az élmények elmesélésével kezdődött ez a tanév.
A csoportomban már második éve tartok boldog órákat.
Minden kisgyereknek készítettem egy kis borítékot, amelyben megtalálják minden hónap témájának a jelét.
Ők ezeket kiszínezték és kivágták maguknak, majd elpakolták a borítékukba.
Mivel nagycsoportosok vagyunk , így egy kicsit jobban tudtunk foglalkozni a hónap témájával.
A nyári emlékek elmesélése után az egyik kisgyerek azt mondta, hogy” de jó lenne emlékezni mindig a jo dolgokra, amiért hálásak lehetünk”.
Így hát adódott , hogy készítettünk ” hála- befőttet”.
Ezeket kiraktuk a folyóson lévő táblánkra, hogy mindenki láthassa mi mindenért voltunk a nyáron hálásak.
Az elmúlt két hétben az idő forgásáról / napok, hónapok, évszakok/beszélgettünk a gyerekekkel.
Úgy gondolom, hogy pont jó témát választottam erre az időszakra- hiszen minden évszakban, hónapban és napban vannak olyan dolgok, amikért hálásak lehetünk.
Ezeket átbeszéltük a csoporttal.
Majd megjelet csoportunkban Boldog Dóra,aki segítségével
elmeséltem nekik a Hálafa történetét.
Felelevenítettük, hogy mi is a hála jele és a gyerekek kivették a kis jelükkel ellátott borítékból a virágot.
A Boldog várunk első lépcsőfokára felraktuk, mutatván, hogy elindult a csoportunk a boldog vár ajtaja felé.
Készítettem nekik egy kártya játékot.
5 különböző színű kártya, amelyen különböző képek vannak.
Megbeszéltük, hogy melyik szín- kép mit jelent és miről kell beszélniük az adott kártya kapcsán.
Ezt a játékot minden nap játszottuk.
A gyerekek örömmel fogadták, hogy ismét lesznek boldog órák.
A gyerekekkel Balla Piroska Az elveszett süni versének a feldolgozásával közelítettük meg a hála témát ebben az évben. Hugó a kis süni megjelenésével Dórikával.
Először megismertettem a gyerekekkel a verset. Majd beszélgettünk a hála fogalmáról, miért lehetünk hálasak az életünkben és hogyan tudjuk kifejezni azt hogy hálasak vagyunk.
A vers megismerése után kis almákra hála ünezeteket fogalmaztak meg a gyerekek. A hála almák felkerültek a közösen elkészített tenyérlenyomattal festett süni hátára. Amit kihelyeztünk az öltözőbe hogy a szülők is láthassák.
A hála üzenetek megfogalmazását megelőzte egy kooperatív játék amit 2 kis csoportban valósítottunk meg. Egy gyermek rajzolta le a többiek hála gondolatait,amit előtte megbeszéltek kis csoportban majd egy gyermek közvetítette a látottakat. Egy valaki pedig a rendre felügyelt illetve egy valaki az idő felelős volt. A gyerekeknek kicsit először nehezebben ment hogy az adott feladattal foglakozzanak csak de a végére sikeres volt a feladat megoldása.
Második nap gyümölcsöt és répát aszaltunk. Beszélgettünk az őszi gyümölcsökről és zöldségelről és azok tulajdonságairól. Ezután megnéztük közösen a karácsonyi szeretet videót. Amelyben egy sünit mutat be a videó hogy nincsennek barátai a szúróssága miatt. Majd hogyan érzi magát és a végén szivaccsal megajándékozzák és nem szúr többet és megölelik. A gyerekek 3x is megnézték nagyon átérezték a süni érzéseit elmondták hogy szomorú volt, magányos és a végén boldog volt és milyen hálás volt hogy segitettek neki hogy ne szúrjon. Majd sünis dalokat énekeltünk,hallgattunk és mondókáztunk.
Harmadik napon egy ismeretterjesztő videót neztünk a süniről és egy rajzolós videót neztünk meg ahol megtanultunk sünit rajzolni. Sokan megérkeztek betegségből àtismételtük a hála foglamát, a versünket és a lehetséges megoldásokat. Majd sünit rajzoltak és relaxáltunk Bagdi Bella dalára.
4.napon motivàcióként 4 féle puzzlet raktak ki a gyerekek kis csoportokban csapat munkában. Majd megnéztük a Nini mesék közül A sün lak cìmű mesét amiben hálásak voltak a süniknek az állatok és cserébe segitettek nekik új házat épiteni. Téma ismétlése , majd kooperativ formában 4 kis csoportban sün házak épitése. A gyerekeknek nagyon tetszett és sikeresen teljesítették a feladatot. Ezután spatulára faleveles süniket ragaszthatott akinek volt kedve.
Záró napunkon a téma zárásaként matematikai feladatok és fejlesztő lapok vártak a gyerekekre. Majd felhelyeztük a hála jelképét es egy kis sünit is az első lépcsőre a boldogságvárunkra Dórikával és Hugóval.
A hét nagyon izgalmasan telt. Pozitívan értékelem az új megközelítését a témának.
Ebben a tanévben ismét új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani, a 4.z osztály lelkes csapatával. Először megismerkedtek a gyermekek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapon keresztül tartó kalandozásra hívtam meg a nebulókat.
A hónap dalának meghallgatása után. találós kérdést tettem föl, amelyre mindenki azonnal tudta a választ. A hónap témájával kapcsolatos volt a megfejtés. A szeptemberi témánk: A hála gyakorlása. Miden kisdiák megszólaltatta a hála kisharangját és elmondta kinek és miért hálás. Aztán felolvastam és feldolgoztuk a Linka és a csengettyűk című mesét. Végül elkészítettük a hála fáját, amelyre baglyokat hajtogattunk, amelyeknek a begyeire felírták a csemeték hála mondataikat. Köszönöm nektek a közös munkát, hálás vagyok érte.
Ne feledjétek! „Aki hálás azért, amije van, megnyílik egy boldogabb élet felé.” /Lewis Howes/