A tanév során hálásak leszünk egymásnak.
A hála gyakorlása
A három pillangó mese ihlette a Hálahernyónk elkészítését. Hernyó teste szivecskékből áll össze, melynek bal oldalán a gyermek jele, jobb oldalon pedig annak a jele áll akinek hálás valamiért (nagyok). Hálanapocskánk tenyérnyomattal a középsősök és kicsik munkája. Gyllus: Lepke és virág dalát többször énekelve, kézmozgással kísérve tettük teljessé mai tevékenységeinket.
Ebben a hónapban a gyerekek megkapták a saját nevüket díszes betűkkel. Mindenki kiszínezte, miközben a zenét többször meghallgattuk. Megbeszéltük mit jelent a hála és ki miért és kinek lehet hálás. Egy hét elteltével felragsztottuk a kartonra a neveket és mindenki keresett egy olyan gyereket az osztályban akinek valamiért az elmúlt héten hálás és a nevét összekötötte egy vonallal. Így megszőttük az osztály Hála-Hálóját.
Ráhangolódásként kézfogással, öleléssel vagy tánccal köszöntöttük egymást. Beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, miért és kinek lehetünk hálásak. Mindenki megnevezett egy társát és megpróbálta megfogalmazni, hogy miért hálás neki, majd felragasztotta a jellel ellátott szívecskéjét a kiválasztott társa katicabogarára.
Napocska, virágok, pillangók, hála levelek az új Ficánka csoportban.
Csoportunk 3 évesek közössége, igy igazi kihívásnak tartom, a Boldogságórák megtartását. Augusztusi szülői értekezleten a szülőknek néhány gondolatot elmondtam a Boldogságórákról, szeretném ebben az évben még jobban bevonni a szülőket is ebbe a tevékenységbe. Legfontosabbnak tartottam a pozitív érzelmi kötődések alakulását a hónap során, ezt a munkatársaimmal közösen igyekeztünk megvalósítani. Sajnos a befogadás elhúzódott a megbetegedések miatt, igy a tevékenységeket ez is meghatározta. A gyermekek kíváncsiságára, érdeklődésére, mozgásigényük kielégítésére, pozitív élmények, érzelmek átadására törekedtem.
Előzetes tevékenységek: virágok locsolása, csigák gondozása, tulipán-liliom hagyma ültetése, mozgásos játékok, tenyérnyomatok készítése körbe rajzolással a gyermekek igényéhez a befogadáshoz igazítva, pillangók készítése.
Megvalósítás:
– Zenehallgatás: „Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…” Azért ezt a dalt választottam, mert 3 éves korosztály számára a mozgás és beszédutánzás kellő motiváló hatást biztosított. Jó kedvvel követték a dal által felsorolt tevékenységeket: tapsolás, dobbantás, nyújtózkodás, majd a „kiált jó nagyot” a befogadás során kialakult feszült érzelmi állapot feloldására is lehetőséget biztosított a szorongó új óvodásoknak.
– Relaxációs gyakorlat: Lemegy a nap… Jó volt a különböző testrészek megmozgatására, nevük gyakorlására és azok ellazítására is.
– Mozgásos játék: virágok locsolása. Ok-okozati összefüggések érzékeltetése.
– Mese: A három pillangó a meséhez kapcsolódó tenyérformákból készült nap, felhő, lapulevél, pillangók segítségével jelenítettem meg a mesét. A virág díszlethez felhasználtam a virághagymák borítóképeit is. A mese eljátszása után beszélgettünk arról ki miért szereti a meleg, fényes napsütést. Hogyan hálálják meg a virágok, ha locsoljuk őket, ha fényt és meleget bocsát rájuk a nap.
– Gryllus Vilmos: A lepke és virág című dalára már több héten keresztül mozogtak a gyerekek ezt tovább bővítettem több színű karikákkal ezek voltak a színes virágok, amire leszállhattak a pillangók, itt már az egymáshoz való alkalmazkodást is igyekeztem fejleszteni.
Hálás voltam azért:
– virágot locsoltak, csigát gondoztak
– sok gyerek részt vett a tevékenységekbe
– nem volt konfliktus ha, egy virágra több kispillangó is leszállt
– testközeli helyzetek alakultak ki a zenére mozgáskor is, egymást megölelték.
– első alkalommal használták a mesepárnákat
– mosolyt sikerült varázsolni az arcukra.
Tevékenység lezárásakor egy-egy szép őszi színben pompázólevelet választottak ki, amit szívecskére ragasztottunk és hálánk jeléül, hogy ”ÓVODÁS LETTEM” hazavittek szülőknek.
Ráhangolódásként kézfogással, öleléssel vagy tánccal köszöntöttük egymást. Beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, miért és kinek lehetünk hálásak. Mindenki megnevezett egy társát és próbálta megfogalmazni, hogy miért hálás neki, majd felragasztotta a jellel ellátott szívecskéjét a megnevezett társa katicabogarára.
Egry József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagy örömünkre újra elkezdődtek a boldogságórák. Az idén már második osztályosok vagyunk, így már tudunk írni és olvasni. Így elkezdhettünk a boldogságfüzetünkbe is írni. A hála témáját nagyon sikeresen feldolgoztuk. Mi minden héten tudunk órát tartani a napközis foglakozások keretében, így még több lehetőség van a havi téma feldolgozására, játékra, relaxálásra, zenehallgatásra. A megadott feladatsorokat elvégeztük.A gyerekek élvezték, hisz tapasztalható, érezhető volt a játékok, beszélgetések közben, hogy nyitottak a feladatokra. Szőttünk hálót fonalból ,majd a papíron folytattuk. 1 perc alatt kiraktuk a hála szót az osztályban található eszközökből. Énekeltük a Szép nap ölelj át című dalt. Azt tapasztaltam, hogy a hála kifejezése a beszélgetések kezdetén a kicsiknél, többnyire valami tárgyi dolgot kapok érzéshez kötődik jobban. Hálás vagyok a szülinapi ajándékért, a legóért, a babámért….stb. A hónap végére zárásként a füzetbe már egészen más dolgokért is hálásak voltak. Egyébként alapból a gyerekek érzelmi intelligenciája megfelelő szinten van, de vannak azért nehezebb esetek is , akiknek különösen hasznosak ezek a játékos, ám még is fontos dolgokat érintő órák. Meglepő volt számukra, hogy mi mindenért lehetnek még hálásak….. Hálásan köszönünk mindent amit a hála hónap tanított nekünk, és várjuk a következő hónap feladatait is.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
A hála
A 7.b osztályban tartottam boldogságórát szeptemberben A hála témakörében.
Bár a téma felvetésén néhány gyerek meglepődött, azért csoportokra bontva élénken beszélgettek, gondolkoztak arról, hogy mit is jelent a fogalom, miért is lehetünk hálásak. Sok fontos dolog jutott eszünkbe, s voltak olyanok is, amikre a többiek gondolatai vezettek rá minket.
Az idézetekből indultunk ki, először azokról mondtunk véleményt, megfogalmaztuk saját tapasztalataikat is. Volt, amivel a gyerekek egyetértettek, és olyan is, amivel vitatkoztak.
Kis csoportokban kezdték el összegyűjteni a tanulók, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, majd közösen raktuk össze a „hálalistát”, ahol 100 dologig ugyan nem jutottunk el, de a lapot kitettük az osztályban a faliújságra, és nyitva hagytuk, hátha még bővülhet…
A legnagyobb sikert a gombolyag továbbhajítása aratta, amit addig-addig dobtunk tovább, míg mindenkihez eljutott, és végül is mindenkinek meg tudtunk fogalmazni egy-egy gondolatot, amiért hálásak lehetünk neki.
A gyerekek megkapták fénymásolva a fejezet elején lévő mandalát, az idézeteket és a hála-megerősítéskártyák elkészítésének leírását.
Remélem, hogy ez a szemléletformálás a hétköznapjainkban is jelen tud majd lenni, s talán egy-egy házi feladat elküldése, segítségnyújtás vagy egyszerűen csak a másikra figyelés miatt/után „magától” is felébred a hála a 7.b-sek szívében.
Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia
a 7.b osztályfőnöke
Budapest, 2021.szeptember 30.
Az ötödikeseim és én most kezdtük el boldogságórák „kipróbálását”. Örömmel jelentem, hogy mindannyian élvezzük.
A hála témakör feldolgozását 3 órán valósítottuk meg. A téma bevezetése után csoportmunkában dolgoztunk, hálafát készítettünk. A gyerekek által legkedveltebb feladat az volt, amikor egymás hátára egy-egy lapot tettünk és ráírtuk, hogy miért vagyunk hálásak neki. A feladat megbeszélése, értékelése közben nagyon őszinte beszélgetésben volt részünk.
Minden órát relaxációval zárunk, amit nagyon szeretnek diákjaim. Miért?
„Mert ilyenkor az iskolai stresszt ki tudom engedni.”
„Mert ekkor úgy érzem. mintha lebegnék.”
„Mert jól esik pihenni, majdnem elaszok.”
„Mert megkönnyebbülök.”
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Szeptember hónap
Szeptemberben a hála témakörét jártuk körbe a 3.a osztállyal. A gyerekek most ismerkedtek meg a boldogságórákkal.
A 3.a új osztályfőnökeként sokat jelentett számomra, hogy egy olyan értékrendet közvetítek számukra – ezzel a jól kidolgozott programmal – ami közel áll hozzám, és ami által jobban megismerhetem a gyerekeket.
Első feladatunk az osztályterem padjainak és székeinek az átrendezése volt. Szerettem volna, ha a gyerekek megtanulják maguk is, balesetmentesen átrendezni a tantermet, hogy a körben 31 szék elférjen, és mindenki jól látható és hallható legyen. Ezt a hónap végére már nagyon jól meg tudták valósítani. A visszarendezés még igényel némi segítséget. Az új tér új lehetőségeket rejt magában, és ezért fontosnak tartottam, hogy már az első alkalommal megtanuljanak egy relaxációs gyakorlatot. Az „Irkafirka” volt az első ilyen gyakorlatunk. A gyerekek könnyen megkedvelték, és ha kört alakítottunk, kérték is ezt a gyakorlatot.
A hála gyakorlása mindennapjaink részévé vált a hónap során, így gyakran fogalmaztuk meg hálánkat, és bevontuk a szülőket is ebbe a gyakorlatba. A hálakuponok és a boldogságórával kapcsolatos összes papírlap hónap végén hazakerült, és a szülők edukációjára is gondot fordítottam. Kértem, hogy szánjanak egy 10-15 percet a hazaküldött boldogságóra mappára, és értő figyelemmel hallgassák gyerekeik beszámolóját.
Nagyon örülök, hogy bevezettem osztályomban a boldogságórákat, és már várjuk a gyerekekkel a következő témakör újabb feladatait, élményeit.
Bódizs Anikó
a 3.a osztályfőnöke
Budapest, 2021.09.30.