A Százlábú csoportos gyerekek kis méretű tölcsérrel színes lufikba lisztet, kristálycukrot, rizst, tarhonyát, kukorica szemeket töltöttek. Bekötöttük ezeket és utána tapogatták, markolták, összehasonlították, jókedvűen mondták, mit érzékelnek, párokat is találtak.
A hála gyakorlása
Idén kicsi elsősöket kaptam.
A hála érzés tudatosításához (és annak a fogalomnak a körülírásához, hogy mi is az a boldogság),első körben kimentünk a közeli parkba egy őszi sétára. Arra kértem őket, hogy figyeljék meg, mitől szép az ősz. Mi tetszik nekik a legjobban? Mi az, amitől jobb kedvük támad, ami mosolyra fakasztja őket?
Aztán etika óra keretében beszélgettünk arról, hogy mi minden jót tudunk csinálni ősszel. Igyekeztünk is kihasználni minden alkalmat: ha esett az eső, kimentünk gumicsizmában pocsolyázni, gyűjtöttünk leveleket, „sünilesen” vettünk részt, stb.. Természetesen mindezeket le is rajzoltuk.
Majd fokozatosan átvezettük az élet többi területére, miért lehetünk hálásak. Minden nap végén, mielőtt hazamentünk volna, megkérdeztem tőlük, mi volt a mai napban a legjobb. Miért lehetnek hálásak?
Kicsi elsős létükre nagyon ügyesen megfogalmazták az aprónak tűnő dolgokat, amiért hálásak lehetnek: azt az iskolatáskát kapta meg valaki, amire vágyott, iskolába járhatunk, nem digitális oktatás van, végre megtanultuk írni pl. az í betűt, megkapta a rég várt hörcsögét stb…
Ezeket a kis rajzokat „hálabefőttbe” gyűjtjük az egész év során.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Rendhagyó boldogságórát tartottunk partneróvodáink ovisainak. Március 15. hőseire emlékeztünk nekik előadott műsorunkkal.
Üzenete volt:
„Álmodtam az éjjel, puszta lett a világ.
Százezernyi sírhantra nem került virág.
Álmodtam, hogy hős anyák fiúkat siratták,
S tiltva volt az ünnep is, mikor győzött
A szabadság.” (Kormorán: harangok dala)
A műsor végén elhelyeztük az emlékezés virágait, a hálatulipánokat, HÁLA-falunkra. Mutatva, soha nem feledjük őket!
Az eltelt 174 nem elmsta, hanem kifényesítette emlékezetüket.
„Hol ember él, hol ember fél
A költő visszatér
Hol magyar él, hol magyar fél
Petőfi visszatér!” (Kormorán: A költő visszatér)
A hála egy elismerés kifejezése. Megtalálni a jót a rosszban, egy köszönetmondás életünk egy szereplőjének. Megbecsülése annak, amink van. Más szemmel tekintés a dolgokra. Ebben a hónapban készítettünk egy hálabefőttet közösen, melybe üzeneteket helyeztünk el annak, akinek hálásak lehetünk valamiért. Hónap végére szépen megtelt a befőtt és felolvastuk őket közösen, nagy örömben. A gyerekek annyira megszerették ezt, hogy nem tudott kiürülni a befőtt még márciusra sem. Azóta is csak olvassuk a kedves üzeneteket egymásnak.
1. Relaxáció – Tüdőtakarítás
A csoport közösen végzi a feladatot. „I, É, Á, O, U”
2. Zenehallgatás, éneklés – „Szép nap ölelj most át engem”
Az zenehallgatást/éneklést lassú, szárnyaló mozdulatokkal kísérjük ezzel is segítve a témára való ráhangolódást. A zenét a vége felé egyre halkabban hallgatjuk és a gyermekek folyamatosan foglalják el helyeiket az asztal körül.
3. Bevezetés – beszélgetés, színezés
Miért lehetünk hálásak? Beszélgetés, a gyermekek saját gondolatainak meghallgatása, megbeszélése. A téma elmélyítése. A munkafüzet 3. oldalán található képek segítségével beszélgetés a háláról, a téma bővítése.
4. Téma feldolgozása mesével – A tücsök és a hangya
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása. Miért lehetett hálás a hangya? Miért lehettek hálásak a hangyák?
5. Hálakéz színezése/hálavirág készítése
Eszközök: rajzlap, olló, színes ceruza, ragasztó
A gyermekek körberajzolják a kezüket, akinek szükséges, annak segítek. A gyermekeknek kiszínezik a hálakezet annyi féle színnel, amennyi dologért hálásak. Ezután kivágjuk a kiszínezett hálakezeket és egy közös hálavirágot készítünk belőle.
6. Miért lehetsz hálás?
A munkafüzet 3. oldalán található képeket felnagyítom és a gyermekek választhatnak belőle egyet, amit kiszínezhetnek és hazavihetnek.
7. A hála jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a munkafüzet 8. oldalán található hála jelet színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár első lépcsőfokára.
8. Foglalkozást záró éneklés – „Boldog vagyok”
Összegzés: Izgatottan vártam az első alkalmat, amikor gyakorlatban is kipróbálhatom a Boldogságóra foglalkozást. Kíváncsi voltam a gyermekek, hogyan fogadják majd ezt, a számukra és számomra is új tevékenységet. Az óvodai csoport összetételének és a gyermekek képességeinek figyelembevétele után úgy döntöttem, hogy az idei nevelési évben a nagycsoportosokat vezetem be a Boldogságórák világába. Így 9 gyermek érkezett az előre berendezett tornaszobába. A relaxáció nagy sikert aratott a gyermekek körében, örömmel engedték ki a hangjukat. A zenehallgatást lassú, madárrepülést utánzó mozdulatokkal kísértük. Érdekes volt megfigyelni, hogy a csoport „bohóca” is örömmel, odafigyeléssel végezte a gyakorlatot. A téma bevezetése alkalmával a „miért lehetünk hálásak?” kérdésre először anyagi vonzatú dolgokat kezdtek el sorolni a gyerekek. Pl: azért, mert anya és apa sok, szép játékot vesz nekem. Kis segítséggel azonban sikerült a témát elmélyíteni és a gyermekek szuper dolgokat mondtak. Pl: a puha ágyunkért, a szép virágokért. A mese, amit a téma feldolgozásához használtam már ismerős volt a gyermekek számára. Arra gondoltam, hogy első alkalommal talán így egyszerűbb lesz a tevékenység lebonyolítása. A mese befejeztével a gyermekek ügyesen megállapították, hogy miért lehetett hálás a tücsök és miért a hangyák. A mese feldolgozása után arra kértem a gyermekeket, hogy miközben körberajzolom a kezüket gondolkozzanak azokon a dolgokon, amikért ők hálásak. Majd színezzék ki a körberajzolt kezüket annyi színűre, ahány dolog az eszükbe jutott. Érdekes, hogy volt olyan gyermek aki csak egy színnel színezett. A munkafüzetben található képek segítségével rávezettem a gyermeket, hogy mi mindenért lehetnek még hálásak az eddig felsoroltakon kívül. A képek közül mindenki választhatott egyet, amit kiszínezett és haza is vihette. Ezután minden gyermek megkapta a hálát jelképező virágot, amit szintén kiszíneztek. A virágokat közösen ragasztottuk fel a Boldogságvár első lépcsőfokára. A foglalkozást záró éneklés alkalmával a „Boldog vagyok” című dalt kísértük mozgással és hanggal. Összességében jól sikerült az első Boldogságóra foglalkozás, de úgy érzem, hogy túl vállaltam magam. Kicsit hosszúra sikeredett a tevékenység és a vége felé volt olyan gyermek, akit már nem tudtam kellőképpen lekötni, illetve motiválni.
Mi az a hála?
Kinek vagy hálás és miért?
Ki lehet hálás neked és miért?
Miért fontos a hála érzése?
Kötetlen beszélgetés, zenehallgatás, játék, rajzolás.
Szív szinezésével mutatták ki a hálájukat a többiek felé
A szeptember hónap az új kiscsoportosok számára az ismerkedést jelentette. Ismerkedés az óvoda épületével, a felnőtt dolgozókkal, a csoportszobával, a játékokkal és egymással. A központi szerepet a játékszerek, a játszás öröme töltötték be. Egy-egy játék körül az ügyesebb kicsik összeverődtek, felfigyeltek egymásra. A horgászás sokuk kedvenc tevékenysége lett így „ A három kiscica” mesével történt a kezdeményezés. A mesében a kiscicákat nem zavarta, hogy a liszttől fehérek, a kormos kályhacsőtől pedig feketék lettek. A mese végén a vízparthoz jutva, előbukkant az eredeti színük. A mese után a gyerekek horgászbotokat kaptak. A hála értelmezése pedig beszélgetés kapcsán jelent meg. Megállapítottuk, hogy minden helyzetben jól érezték magukat a kiscicák és a végén is együtt játszottak tovább. Nem zavarta őket, hogy néznek ki. A hála kifejezésére a játékok kérését és átadását is gyakoroltuk: „Kérem szépen” illetve a „köszönöm” kimondásával. Segítségül hívtuk a kézmozdulatokat, az elengedhetetlen ölelést és simogatást is. Beszélgetés közben a nyári élményeiket is felelevenítettük. Természetesen ismertebb gyerekdalokat is énekeltünk együtt.