Hála
A hálaharang megszólaltatása után elmondták miért éreznek hálát. Ezután a Linka és a csengettyűk című mese feldolgozása következett páros és csoportmunkában. Rajzolás közben meghallgattuk az aktuális dalt is. A feladatok közül a saját testből betűk formálását választották és a HÁLA szót jelenítették meg.
A hála gyakorlása
A Százszorszép csoportba már a tavalyi évben megismerkedtek a gyerekek a Boldogságórával. Ebben az évben én vettem át a boldogság fokozó technikák gyakorlását és megismertetését ebben a csoportban. Ebben a csoportban a gyerekek fele már iskolába indul a következő évben. Nagyon fontosnak tartom a mai világban, hogy a gyerekek megfelelő érzelmi nevelésben részesüljenek mielőtt iskolába lépnek, hiszen így könnyebben átvészelhetik a nehéz akadályokat amik iskolás korban egyre csak szaporodni fognak, és megtanulhatják milyen egymásra figyelni. A Százszorszép csoport már nagyon várta a Boldogságórát, hiszen tudták, hogy itt valami nagyon jó fog történni. A tevékenységet Bagdi Bella : Szép nap.. című dalával indítottam, mely segített nekik abban, hogy ráhangolódjanak a tevékenységre. A dal után Bezzeg Andrea: A Hálafa története című mesét mondtam el nekik. A mese meghallgatása után megbeszéltük, hogy mit érzett a fa és, hogy mivel vidították fel az állatok, majd mindenki elmondhatta, hogy ő kinek és miért hálás. A beszélgetés után mindenki kivágott egy színes papír szívet és együtt kiszíneztük a Hálafánkat. Miután elkészült a Fa egy játékkal díszítettük ki a hálafánkat a gyerekek által kivágott szívekkel. Hálakapun áthaladva mindenki elmondta, hogy kinek hálás és miért, amit ráírtam a szivecskéjére, majd ő azt elhelyezte a Hálafán. A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységet és már alig várják a következőt.
Összegyűjtöttünk néhány, a hálára okot adó fogalmat. A lista bővíthető.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A beszélgetések során évről évre egyre több dolgot tudnak felsorolni a gyerekek, amiért hálásak lehetnek. Néhányat le is rajzoltak.
Szeptember a boldogságfokozó hála hónapja. Sokat beszélgettünk ki kinek és miért hálás. A feladatok közül a gyerekek a testükkel megformálható HÁLA szó betűit választották. Nagyon tetszett a gyerekeknek ez a feladat.
Beszélgetésünk során nehezen fogalmazódtak meg a „Hálás vagyok…” kezdetű mondatok. Segítségül hívtuk a Hálalátó szemüveget, és így születtek meg ezek a rajzok.
Egyre több szerethető dolgot fedezzünk fel az életünkben, a környezetünkben, a mindennapokban. A hála gyakorlása segít, hogy előtérbe helyezzük a pozitív élményeinket. Örülhetünk az ősz adta csodáknak, sok tevékenységet tervezzünk, amely a közvetlen tapasztalatszerzésre építünk. Sok közös pozitív élmény erősíti kapcsolatainkat a gyerekekkel, és a szülőkkel. Ilyen volt a szüreti mulatságunk, melyet lovaskocsikázással zártunk a községünkben.Emeltük a boldogság szintjüket. Hálásak vagyunk, hogy az időjárás is kegyes volt, hogy tervünk sikerült.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Harmadik éve, hogy ezek a gyerekek boldogság foglalkozásoknak megtapasztalják minden pozitív hatását. A mindennapi reggeli áhítathoz hozzátartozik egy-egy személyes élmény, őket aznap leginkább foglalkoztató gondolatok megbeszélése. Ebben a hónapban külön hangsúlyt fektettem a hála érzés megélésére, kifejezésére. Hetente többször is megbeszéltük, ki miért hálás, a legapróbb dolgokért is tudnak már hálát érezni (napsütés, a barátja mellett ül, segített neki egy pajtása…).
Természetesen a hónap meséjét, és dalát is többször meghallgattuk, énekelgettük – éppen a hálafa rajzolása közben is.
A nagy szülők is nagyon hálásak voltak az „Idősek napja” megszervezéséért, élvezték az együtt töltött délelőttöt, a játékot, a barkácsolást, a közös táncházat.
A gyerekek első boldogságóráján készült a kép. Nagyon lelkesen töltötték ki a lufikat,amin azok a dolgok szerepeltek,amiért hálásak.
Beszélgetéssel indítottuk az órát, hogy kinek mit jelent a hála szó. Mikor, hol, hogyan használjuk. Kiért, miért lehetek hálás…..hogyan tudom kifejezni ezt az érzést, miért fontos…
Ezt követően mindenki kapott egy falevél sablont, amibe lerajzolták, ők miért vagy kiért hálásak. Nagyon élvezték a gyerekek. Szívesen hallgatták meg egymást:)