A szeptemberi boldogságórák központi témája a hála volt, amely lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek mélyebben megértsék és megéljék az értékelés és köszönet erejét, valamint megtapasztalják, mennyire fontos szerepe van a mindennapi életükben.
A hónap során számos tevékenység segítette a gyerekeket abban, hogy felfedezzék, kiknek és miért lehetnek hálásak. A foglalkozások egyik része a színező kiszínezése volt, amelyen keresztül vizuálisan is megjelenítették a hála gondolatát. Ez a kreatív feladat remek alkalmat teremtett arra, hogy beszélgetéseket indítsunk arról, hogy ki miért lehet hálás a szüleinek, tágabb családjának, barátainak és osztálytársainak.
Kiemelkedő élmény volt az osztály puzzle elkészítése, amely szimbolizálta a csapatmunkát és az összetartozást. Ezzel is hangsúlyoztuk, hogy mindenki fontos része a közösségnek, és a közös munka során érezzük igazán az egymás iránti hálát.
Az „Erősségek kertje” elnevezésű foglalkozás során a gyerekek megismerkedtek a hála virágával, amely arra hívta fel a figyelmüket, hogy a hála egy folyamatosan növekvő, ápolást igénylő érzelem. Meghallgattuk a virág üzenetét, és elgondolkodtunk azon, hogyan fejezhetjük ki a hálánkat a mindennapi életben.
A párban rajzolás során a gyerekek némán, párban rajzoltak, majd elmondták, miért voltak hálásak a padtársuknak. Ez az együttműködést és a pozitív kommunikációt erősítette, hiszen mindenki megoszthatta, hogyan járult hozzá társa a közös munkához.
Egy játékos, kreatív feladat keretében a gyerekek kirakták a „hála” szót a tanteremben található különböző tárgyakból, ezzel szimbolikusan megjelenítve a hálát környezetükben. A tevékenység során észrevettük, mennyi apró dologért lehetünk hálásak a mindennapokban is.
Az egyik legkedveltebb tevékenység a „hálafa” készítése volt. Minden diák felírhatta a levelekre, hogy miért hálás, majd ezeket felragasztottuk a fára. Így közösen alkottunk egy „hálafát”, ami az osztály összetartását és a közös hálánkat szimbolizálta.
A kreatív tevékenységek során a gyerekek a hála erősségdalát is hallgatták, amely nemcsak szórakoztató élmény volt számukra, de segített még jobban ráhangolódni a hála érzésére, és zenei formában is átélni annak üzenetét.
A hála gyakorlása
A tanév első óráját ismétléssel kezdtük, ahol átbeszéltük, miért fontos a boldogsággal foglalkozni. Relaxációs gyakorlatként a ‘Pillangóölelés’ nevű mindfulness gyakorlatot végeztük el. Ezt követően arra kértem a gyerekeket, hogy osszanak meg egy gondolatot arról, hogy kinek és miért hálásak az iskolakezdéssel kapcsolatban. Átismételtük, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak, kinek mit jelent a hála, és hogyan fejezhetjük ki ezt mások iránt.
A foglalkozás során az ‘Osztálykavicsok’ feladatot választottuk. Először is összegyűjtöttük, milyen értékek fontosak számunkra, és mi szükséges ahhoz, hogy az osztályban mindenki számára megfelelő légkör alakuljon ki. A válaszokat az előre behozott kavicsokra írták a gyerekek. Az értékes köveket tartalmazó üveg azóta is az osztályteremben van, bármikor kibővíthető. Az órát meditációval zártuk.
Középső csoportos gyerekeim számára először tartottam boldogságórát.
Nagyon kíváncsi voltam, vajon tudom e majd közvetíteni a témák fő gondolatait, érzelmeit.
Az első témánk A hála gyakorlása volt.
Mivel a mese is egy fáról szól, bevezető gyakorlatokként is az égig érő fák mozgását utánoztuk majd mint a szél fújtunk nagyokat külónböző hangokat kiadva.
A Kerekerdö kalandra hív téged kezdetű versikével vezettem be a A hálafa története címü mesét.
A gyerekek figyelmesen hallgatták a történetet.
Aggodalommal hallgatták, hogy az állatkák fel tudják- e vidítani a fát.
A hála szót jól megértették a mese segítségével. Megkönnyebúltek a mese végére, hogy a fa is boldog lett újra.
Beszélgetni kezdtünk a háláról. Én elmondtam a gyerekeknek,példát mutatva, hogy miért vagyok hálás.
,,Hálás vagyok mert csendben hallgattátok a mesét.”
,,Hálás vagyok mert mosolyogtok rám és gyakran átöleltek.”
Sorban mindenki elmondta, hogy miért hálás. Egyszerű gondolatoktól a mélyebbekig mindenfélét hallhattam. Hálásak a csokiért amit kaptak. Hálásak , hogy a kis barátjuk odaadta az autóját. Hálásak az édesanyjuknak, hogy elviszi őket a nagymamáékhoz, mert ott olyan jó.
Ezután egy nagy kartonra festett fára festékes kéznyomatot tettünk levélként. A munkafüzet kis képei közül mindenki választhatott egyet, amit a szívéhez közelállónak érzett. Hálás az ételért, ölelésért, természetért, játékért, családért stb. Kiszínezték a gyerekek majd a hálafán található kéznyomatukba ragasztottuk.
Büszke vagyok kicsikéinkre, hogy megértették e fogalmat, ami a boldogságunk fontos része. Örülök, hogy ők is éreznek hálát és mivel mosolyogva fogalmazták meg, miért hálásak, bizonyára boldogság költözött kicsi szívükbe.
A Hála gyakorlása első témánkat relaxációs gyakorlatot követően Bagdi Bella : Szép nap, ölelj most át engem című dalára közös tánccal és énekkel keztük. A téma feldolgozását őszi leveleket indítottunk útjaira beszélgető körhöz leülvén, a levelek nem érhették utól egymást. Fejlesztve a figyelmet, türelmet, reflexet, feladattudatot, feladattartást. Majd megosztottuk ki miért hálás az életben vagy az adott napon. Példákat nézegettünk szinező segítségével, melyet kiszinezhettek. Elkészítettük közösen Hálafánkat nyomhagyással, alakítva szín, szépérzéküket, téri irányokat a síkon,az együvé tartozás érzését erősítve. Végül Boldog vagyok című dalra közös tánc következett.
Sokszor sokkal könnyebb az elégedetlenségnek hangot adni, panaszkodni valaminek a hiánya miatt, miközben nem vesszük észre mindazt, amink van. Nevelni, nyitogatni a gyerekek szemét a hálára, annak pozitív hatásaira – hálás feladat volt.
Panasznapló helyett Hálanaplóval üzentek egymásnak a tanulók. Családjukkal, önmagukkal, iskolájukkal, barátaikkal kapcsolatos háláikat fogalmazták meg s írták naplóba. A hála erősíti a tanulók közötti kapcsolatokat. Amikor a diákok hálát fejeznek ki családtagjaik, egymás iránt, jobb közösségi légkör alakul ki, segítőkészebbé válnak, ami fokozza az együttműködést. A hála gyakorlására buzdítottuk egymást, mert a tanulók láthatták, milyen jótékony hatása van az általános jólétre, a tanulási folyamatokra.
Alsósaink a hálafa és a hálavirágok alkotása közben kifejezték hálájukat.
Boldogságóránkat beszélgetőkörrel kezdtük, nyugodtan, kényelmesen körben ültünk a szőnyegen, és beszélgettünk az érzelmekről. Boldogság, szeretet, öröm, hála…Kinek, kiért, miért vagyunk hálásak? Mi a hála? Hogyan fejezzük ki? CD hallgatással hangolódtunk tovább, Bagdi Bella: „Szép nap, ölelj most át engem…” c.dalára. Közös ölelés következett. Minden gyerek rajzolt, vágott szívecskét, amit a játék során annak adott át, aki aznap a legközelebb állt hozzá érzelmileg, s közben mondókáztunk: „Szív, szív, szivecske, átadom, hogy ölelj meg!” Felragasztottuk „szíveinket” a közös hálafánkra, amit elhelyeztünk jól látható helyre az óvodában, hogy mindenki lássa, mi hálásak, és Boldog Óvodások vagyunk.😊 Mesével folytattam: A hálafa történetével, amit beszélgetéssel, közös énekléssel, öleléssel zártunk. Kiszíneztük végül a hála jelét jelképező virágot, és felragasztottuk a Boldogság várának első lépcsőfokára.
A csoport első boldogságórája volt, izgatottan várták, hogy milyen lesz a foglalkozás és mit kell tenniük ahhoz, hogy a Boldogságvár első lépcsőfokára léphessenek.
A relaxációs gyakorlatok közül a „Tüdőtakarítás” a „Napra forgó napraforgó” és a „Rágógumi -gyakorlatot” ismerték meg. Utána meghallgattuk a hónap dalát.
A foglalkozás indító kérdésre, hogy mi a hála, először nagyon nehezen tudtak válaszolni. Segítségként közösen megfejtettük a keresztrejtvényt, így már könnyebb volt arról beszélgetni, hogy mikor és kinek mondjuk, hogy „köszönöm”.
A hálafalevél körbeadása közben a társaknak is köszönetet mondtak a gyerekek, egy-egy emlék, esemény megemlítésével.
A csodakantár mese beindította a fantáziájukat és sokat beszélgettünk a mesehősökről és azok jó cselekedeteikről.
Elkészítettük a csoport hálabefőttjét, amelyet majd az év során gazdagítani fogunk.
A szeptember a hála gyakorlásának hónapja. Csoportunkba sok új kiscsoportos érkezett, így a hála fogalmának megismertetésével kellett elsősorban foglalkoznunk. A négy nagy és három középső csoportos gyermek már tudott mesélni a kicsiknek a hála fogalmáról, majd sokat gyakoroltuk a kicsikkel is, hogy miért lehetünk hálásak egymásnak az óvoda dolgozóinak, szüleinknek, közeli és távoli ismerőseinknek. A hála gyakrolása közben megbeszéltük azt is, hogy miért lehetünk hálásak a szüleinknek, majd hála süteményeket készítettünk só liszt gyurmából melyeket a gyermekek hazavittek anyukájuknak és apukájuknak. A süteményeket az újrahasznosítás jegyében régi füzet lapokon szárítottunk meg, hogy a kicsiknek is bemutassuk a környezettudatosság fonotosságát, óvodánk kiemelt feladatát.