Mivel minden héten van egy Boldogságóránk az órarendbe beépítve, ezért már az első alkalommal mindig megbeszéljük a gyerekekkel a hónap témáját. A szeptemberi Hála gyakorlása egy olyan eszköz, amelyik állandóan a rendelkezésünkre áll és jótékony hatásai is ismeretesek. Megkértem a tanítványaimat, hogy mondjanak olyan eseteket, amiért hálásak lehettek aznap. A hónap során hetente a következő órára össze kellett gyűjteniük, leírniuk minimum 3 dolgot, amiért hálásak voltak. Folyamatosan törekszem, hogy a gyerekeknek szokásukká váljon, hogy az életükben történő jó dolgokért hálásak legyenek, és rendszeresen köszönetet is mondjanak értük. A gyerekek a Miért lehetünk hálásak? c. feladatot párokban oldották meg. A párok tagjai végig gondolták egy hétköznapjukat reggeltől estig, majd leírtak olyan dolgokat, amiért hálásak lehettek. Ezt a listát majd megosztották az egész osztállyal is. Hálásak lehettünk azért is, hogy ebben a hónapban 3 gyerek születésnapját is megünnepelhettük.
Az alábbi feladatokat végeztük még el a hónap során:
• Szólaljon meg a hálaharang!
• A HÁLA szó megjelenítése a gyerekek testével.
• Hálakerék készítése papírtányérból.
• Mesehallgatás, mesefeldolgozás: Linka és a csengettyűk, majd a szereplők, helyszínek megrajzolása.
• Hálás vagyok c. dal folyamatos hallgatása.
A hála gyakorlása
Domoszlói III. András Általános Iskola
Leghálásabb téma, a hála. Először meghallgattuk a hónap dalát, melyre azt mondták a gyerekek, hogy ez olyan jó, simogatós dal. Ezután jó volt összeszedni a gondolatokat, hogy ki miért is hálás és kinek hálás. Aztán mindenki megrajzolta a saját csillagrendszerét, sok kicsi hálacsillagunk született, amelyből összeállt az osztály hálacsillagképe.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Bemutatásra került Nasu mackó története, amely után a gyerekek maguk is megfogalmazták miért kell hálásnak lenniük. A meséhez illusztráció is készült.
A legtöbben a családdal töltött minőségi időért és a testvérükért hálásak. Megható volt hallgatni ahogyan korukat meghazutolva fogalmazták meg azt a sok dolgot amelyért hálásak lehetnek, ezeket egy közös hálakosárba gyűjtve. Ezt követően beszáltunk a hálavonatba.
A mi osztályunk nagyon hálás kis osztály. Már szeptember elsején hálával kezdtük az első napunkat. Örültünk a régen várt találkozásnak, a barátoknak, az ünneplő ruhánknak, az új tanévnek, az emlékeknek, az erdő zöldjének, a zsongó csevegésnek…
Hálásak voltunk az új könyvekért, a szép magyar nyelvünkért. Mindjárt le is írtuk a füzetünkbe a következő idézetet, és meg is tanultuk. „Anyanyelvem, te édes-keserű, szépen zengő arany hegedű, anyánk ajkán drága ének: köszönet mindenért néked! (Török Elemér)
Nagyon szeretünk énekelni. Az 1. héten meghallgattuk Bagdi Bella: „Hálával” című dalát. A gyerekeknek nagyon tetszett, hogy el tudták olvasni a dal szövegét. Nagyon hálásak voltunk ezért is.
Eljátszottuk a Szólaljon meg a hálaharang! című játékot. Körbe adtunk egy csengettyűt. Aki megszólaltatta a harangot, az elmondott egy rövid történetet, amiért hálás.
A 2. héten egy mesét dolgoztunk fel. A mesékkel mindig csodavilágba röpülünk. A mese címe: A tölgyfa meséje. Az erdő közepén állott egy öreg tölgyfa. Ő volt az erdő legtiszteletreméltóbb lakója. Mindent tudott az állatok és a madarak életéről. Száz év alatt száz és száz fészket ringatott az ágain, ezer és ezer madárfióka röppent először világgá a lombjairól. Minden bagolyfióka kifejezte háláját az öreg tölgyfának. Hálarajzot készítettünk, és egy szóban ráírtuk, miért vagyunk hálásak. Eljátszottuk a mesét. Életre keltettük az erdő állatait és madárkáit. A tölgyfa meghatottságában azt ígérte, hogy még száz évig fog vigyázni az erdő állataira.
A 3. héten szófelhőket készítettünk varázsszavakból és a Boldogságóra témaköreinek címeiből. Informatika tagozatos osztály vagyunk, ez nekünk nagyon testhezálló feladat volt. Hálásak voltunk azért, hogy milyen ügyes gyerekek járnak az osztályunkba. Mindenki leírta a szívének legkedvesebb szót, és eljuttatta a számára legkedvesebb személynek. A legtöbben az édesanyáknak küldték el a titkos üzenetet, hatalmas ölelés kíséretével.
Délután tettünk egy nagy-nagy hálasétát. Élőben is megnéztük az öreg tölgyfát. Elmondtuk neki, hogy miért vagyunk hálásak. A tízemeletes házak között miért fontos ő nekünk. (Árnyékot ad, élőhely az állatoknak, megköti a szálló port, fontos a klímaszabályozásban, víztisztító, a párologtatása biztosítja a friss, tiszta levegőt, megszűri az UV-sugárzást.)
A hála nekünk a köszönet pihe-puha ölelése, ami nélkül Micimackó sem élhet a százholdas pagony csodás erdejében.
Osztályom tanulóival a háláról beszélgettünk. Megbeszéltük a szó jelentését és azt is, hogy mi jut eszükbe a hálával kapcsolatban és elmondták, hogy mi mindenért lehetnek hálásak. Elkészítették a Hála csillagképet, annyi csillagból, amennyi okot fel tudtak sorolni, amiért hálásak. Két csoportban dolgoztak, két különböző elképzelés alapján készültek a csillagképek. A munkáikat kiraktuk a falra, majd meghallgattuk a hónap dalát is. Kedves, vidám hangulatban készültek a munkák. Nagyon várjuk a következő hónap feladatait! 🙂
Bevezetés: 1. Relaxáció: Napimádás
2. Ráhangolódás: Bagdi Bella: Szép nap
Főrész: 1. Ötletbörze:
A zenehallgatás alatt a kiosztott szívecskére ráírják, most miért lehetnek hálásak. (Táblára)
2. – Miben segít a hálaérzés? Elméleti áttekintés.
3. Téma megvalósítása:
Választás. Hálavirág készítés vagy hálalevél írása egy általuk választott személynek.
Befejezés: 1. Szimbólumrajz készítése. Megrajzolják mindazt, amiért hálásak lehetnek az életükben.
2. Rajzok elhelyezése után közös meditáció.
Első alkalommal volt Boldogságóra a 2. A osztályban. A gyerekek az óra elejétől nyitottak és kíváncsiak voltak. A hónap témája : a Hála gyakorlása- beszélgettünk a háláról, kinek mit jelent a szó, mi jut eszükbe róla, mi az, amiért hálásak lehetnek. A gyerekek nagyon hamar megértették a hála fogalmát, így sok mindent felsoroltak. Elmeséltem ,,Linka és a csengettyűk,, című mesét. A gyerekek érdeklődve hallgatták a történetet, majd beszélgettünk a mese főhőséről és az érzéseiről. Meghallgattuk a hónap dalát is -,,Szép nap ölelj most át,, ami segített, abban hogy átgondolják mit fognak rajzolni, írni a szívecskékre amit tőlem kaptak. Majd közösen elkészítettük az osztály Hálafáját. Az első boldogságórán a gyerekek nagyon jól érezték magukat, jó volt látni a csillogó szemeket, amikor a Hálafára felhelyeztük a rengeteg szívecskét amely mind a gyerekek háláját fejezte ki. A gyerekek annyi mindent írtak és annyi szívecskét díszítettek ki, hogy mind el sem fért a hálafán ezért közösen úgy döntöttünk, hogy a kimaradt szívekből befőttet készítünk, amit akár évekig is megőrizhetünk. Csodálatos boldogságórát töltöttünk együtt, hálás vagyok érte.
Hálás szívvel kezdtem a 2022-2023-as tanévet többszörösen is.
Ebben a tanévben is megkaptuk a Boldog Iskola címet, ami csodás érzéssel töltött el.
Az év végén megbeszéltük az osztályommal, hogy MI, mint „Boldogság órások”, elő fogjuk adni a Jobb veled a világ című számot Bagdi Bellától az Évnyitón. Erre az alkalomra repülőt készítettünk, és a dal közben szét is osztottak a jelenlevők számára, amire ráírták, hogy Jobb Veled a világ.
Így is lett!
Másodszor pedig, azért mert most már az összes alsó tagozatban tartok Boldogság órát.
Az elsősök, nagyon nagy örömmel vették az órát. Nagyon kedvelik a játékokat. ( Pl.: Küldöm a hálámat című játékot (melyet a Küldöm a levelem körjáték átírásával végzünk)).
Készítettünk egy Hálafürtöt is. Ők rajzolták a szőlő fürtjeibe, amiért hálásak.
A második osztály, már ismerte az óráimat hisz voltak közös boldogságóráink, amit az én osztályommal együtt éltek meg.
Velük az ősz sajátosságait kihasználva egy „mandalát” készítettünk a földre hullott falevelekből és gallyakból, a hála szót raktuk ki az udvaron.
A harmadikosokkal, pedig minden tanuló elmesélte, hogy miért hálásak az osztálytársaiknak.
Az én osztályom pedig az okos táblán a hála betűivel főneveket gyűjtöttek és kreatívan ki is díszítették.
Elkezdtünk készíteni egy hála naplót is, melynek befejezését az év végére terveztük.
Minden kicsi csoportommal feldolgoztuk a Linka és a csengettyűk csodálatos történetét, melyről életnagyságú alkotások is készültek, kézműves csengettyűkkel.
Mivel mi már második éve vagyunk tagjai ennek a programnak, így könnyebben tudtak több dolgot is írni a készülő közös naplóba.
Izgatottan és optimistán várjuk az októberi új kihívásokat, feladatokat.
Idén kapcsolódtunk be a boldogságóra programba az osztályommal. Nagyon örülök a lehetőségnek, hisz mindennapjainkat a pozitív gondolkodás, az egymásra figyelés, megsegítés, az önmegvalósítás elősegítése hatja át.
Bevezetésképp ismerkedtünk általánosságban a programmal. Mit látsz a Boldogságóra jelképébe? Szív + ember+ átöleli a gyerekét, Szív + ember + virág + fejlődés. Sorra vettük a 10 témát, mi jut eszünkbe a címeket olvasva.
Elkészítettük a hála kereket, melyre a tanulók neve mellett a vele lévő tanárok, nevelők neve szerepel. Minden nap azzal indítjuk a napot, hogy megpörgetjük a hála-kereket. Egyre „apróbb” dolgokra is odafigyelünk: Leesett a ceruzám és Márió felvette.
Mesét olvastam el Linkáról és a csengettyűkről. Kérdéseket tettem fel az értelmi szintjüknek megfelelően: Hogy hívják a kislányt? Mit vitt magával az útra? Táblán párosítani szavakat: állat – segítő eszköz. Tulajdonságok gyűjtése, korona díszítése a szavakkal volt a következő feladat. Rajzkészítés: melyik részlet tetszett neked a legjobban? Ez alatt meghallgattuk az ajánlott dalt. Hála – betűk formálása a saját testünkkel, ezzel zártuk a szeptemberi Boldogság óránkat.
SARMASAGI 1 SZAMU SZAKKEPZO LICEUM
Elolvastam a csoportnak a meset, nagyon tetszett.Lerajzoltak nehany reszletet, ami nekik tetszett,