A második osztályos Vidorkák nagyon élvezték a Boldogság órákat és azok minden mozzanatát a relaxációtól kezdve a kreatív feladatokig! A hála témakör kapcsán nagyon sok téma szóba került, ami miatt hálásak lehetünk és jó volt látni egy-egy kis tekintetben a felismerést, hogy milyen jó dolguk is van a mindennapokban. A leginkább talán azon lepődtek meg, hogy nem minden gyereknek van lehetősége iskolába járni és így tulajdonképpen ezért is hálásak lehetnek. A Hála-dal különösen a kedvencük lett, ezt többször is kérték, a hála-fa leveleinek rajzolása közben is ezt hallgattuk.
A hála gyakorlása
Ráhangolás: Meghallgattuk Bagdi Bella Boldog vagyok című dalát, amelyre táncoltunk is.
Téma kifejtése:
1. Hálás család: Bábok segítségével megjelenítettem Hálás Helgát és Hunort, az ők rövid párbeszéde során megmagyaráztam a hála fogalmát a gyerekeknek, illetve példákat adtam rá. Ezt követően a gyerekekkel megbeszéltük, hogy kik lehetnek még a Hálás család tagjai, neveket adtunk nekik és példákat arra, hogy ezek a családtagok miért, kinek lehetnek hálásak.
2. Köszönöm-formák: A gyerekek kiválasztották kedvenc tárgyukat a csoportszobából, amelynek sorra köszönetet mondtak, és szív alakban elhelyeztük a szőnyegen.
3. Hála-üzenet: Minden gyermek egy-egy szivecskébe lerajzolta a szüleinek, hogy miért hálás nekik, ezt az üzenetet hazavitték és átadták.
Lezárás: Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem dalát hallgattuk meg, és ölelés átadásával hálát adtunk egymásért.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Mivel a boldogságóra szeptember hónapi témája a „Család és testrészek” témahétre esett, ezért a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy a legfontosabb dolog, amiért hálásak lehetünk az a családunk, illetve megbeszéltük azt is, hogy azért is hálásak lehetünk, hogy a Földön létezünk, úgy, ahogy megalkottak minket, a két szemünkkel, a szánkkal és a többi testrészünkkel. Rögzítésképpen egy levezettő, szórakoztató játékot játszottunk, ahol látatlanba fel kellett helyezzék egy kislány és egy kisfiú arcát alkotó részeket.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hála témakörének feldolgozását és az elkészült produktumot a csoportommal idén a természetnek ajánlottuk.
A témafeldolgozást megelőző órán egy séta keretében megcsodáltuk az őszi természet szépségeit, magunkba szívtuk az őszi friss levegőt, beszélgettünk a természet adta pozitív energiákról és a csodákról, amiket kapunk a természettől, valamint mindeközben gyűjtöttük a szebbnél szebb kincseket a témafeldolgozáshoz: leveleket, kavicsokat és köveket, terméseket, elszáradt de továbbra is csodálatra méltó virágfejeket, faháncsot, bogyókat és mindent, ami megtetszett a természettől. Ezt követően a következő tanórát egy kis meditációval indítottuk fehérzajt hallgatva, hogy a tanulók kiegyensúlyozott lelkiállapotba kerülve adhassák át magukat a természet csodálatának. A gyűjtött kincsekből eztán tetszésük szerint alkothattak képet, vagy energetizáló mandala kavicsot is festhettek. A produktumkészítés vége felé elénekeltük közösen a Jól érzem magam c. dalt, majd közösen értékeltük a foglalkozást, az elkészült munkákat és megbeszéltük, ki hogyan érezte magát.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az első téma feldolgozását pedagógusok bevonásával tettük meg. Tanárok és diákok nem a megszokott szerepekben jelentek meg az órán, hanem egyszerűen csak hétköznapi emberként, szülőként, gyerekként mondták el gondolataikat, személyes élményeiket a hála témájával kapcsolatosan. Igazán megindító volt megtapasztalni az őszinte megnyilatkozásokat, és megérezni azt az családias légkört, amire egy hagyományos tanóra keretei nem adnak lehetőséget. Nagyszerű élményben osztoztunk mindannyian.
A gyerekek páros munkában készítették el a szívecskéket. Előtte beszélgettünk arról, hogy miért lehetünk hálásak a szívünknek.
A hónap témája a Hála gyakorlása. Csoportunk olyan kedvező helyzetben van, hogy munkatársammal mindketten elvégeztük a képzést ,így együtt vezethetjük be a gyerekeket a „boldogság birodalmába”.
Hónap elején a kolléganőm tartott a gyerekeknek egy bevezető, ráhangolódó foglalkozást, ahol a boldogságról beszélgettek ,elképzelték kinek milyen lenne a boldogság vára .Ezután el is készült a Boldogság vár a tíz lépcsőfokkal, aminek a színezésében mindenki részt vett és a jelük is bekerült egy -egy ablakba. Megismerkedtek Boldog Dóra bábunkkal ,megtanulták a mesére hívogató versikét. Erre az alapra építve kezdtük el a Hála témakörének feldolgozását.
A relaxáció alkalmával Chopin: Mysterious Forest-című művét hallgattuk meg. Ezután elmesélhették a gyerekek mit éreztek és mit képzeltek el a zene alatt. Többen mondták, hogy egy szép erdőben jártak! Rögtön el is játszottuk a levél körbeadogatós játékot, ami arra ösztönözte Őket, hogy figyeljenek egymásra.
Boldog Dóra mesére hívta a gyerekeket.
A Hálafa történetét nagy érdeklődéssel hallgatták és aktívan részt vettek az ezt követő beszélgetésben, ahol a hála fogalmát is körbejártuk. Közösen elkészítettük a mi hálafánkat is, amiben mindenki segíthetett. Kiszínezték saját hálalevelüket és felragasztották a fa ágaira. A hálafa a falra került, egész héten lehetett szívecskét ragasztani annak a gyereknek a levelére, akinek valamiért hálásak voltak!
Bagdi Bella :Szép nap dalát is meghallgattuk.
A foglalkozást két napra bontottam, hogy jól elmélyíthessük a háláról hallottakat, tanultakat. Második nap újra játszottunk, énekeltünk, beszélgettünk és báboztam is a gyerekeknek. Paravánt és bábokat készítettem a Maci bajban van című meséhez és a Hálafa történetéhez is.
A bábozás utáni beszélgetésen a gyerekek értékes gondolatokat fogalmaztak meg a mese tartalmáról. Egész héten használhatták a bábokat, eljátszva az ismert mesét és újakat is kitaláltak.
A munkafüzetből kaptak egy feladatlapot, ahol kiszínezhették miért hálásak !Szívet melengető volt látni, hallani ahogy munka közben mesélik kinek-minek és miért hálásak .
A foglalkozást Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalával zártuk, majd felragasztottuk a Boldogságvár első lépcsőfokára a Hála jelét!
A nevelési év első hónapjának a témája a hála.
A foglalkozás elején a csoportunkba érkező új gyermekek is megismerkedtek Boldog Dórával, akit szeretettel, öleléssel köszöntöttünk és kértük Őt továbbra is tartson velünk, legyen a segítőnk, hogy együtt eljuthassunk a Boldogság várunkhoz. A relaxációnk a „Kitárom a világom…” és a „Napimádás…” volt, majd a Szép nap ölelj át engem dalra vidáman táncoltunk egyet.
„Mi tesz az oviban boldoggá” játékkal hangolódtunk a témára, mely után meghallgatták a gyermekek a Hálafa történetét. Beszélgettünk a fa érzéseiről és arról, ki volt már hálás valamiért. Közösen elmondtuk a fa mondókáját, melyet a mindennapjaink során is szeretettel alkalmazunk. Boldog Dóra segítségével az első próbatételt is kiálltuk, melynek során egy saját hálafát készítettünk az általunk készített kézlenyomat levelekből és sínekből. Közben mindenki elmondhatta miért hálás, nagy örömünkre néhányan több dolgot is fel tudtak sorolni.
Ezután vidáman táncoltuk körbe a Világomban minden rendben van dalra a hálafánkat.
A Boldogságvárhoz vezető első lépcsőfokot is megrajzoltuk közösen egy nagy lepedőre, melyet a 10. foglalkozás végére tervezünk befejezni.