A gyerekeknek bemutatásra került a Boldogság Kastélya, aminek első lépcsőfokán a hála érzésével ismerkedtünk. A gyerekek meghallgatták a Hálafa meséjét, minekutána beszélgetésre került sor a mese kapcsán. Minden gyermek elgondolkozhatott ő miért és kinek hálás, sok sok ötletet gyűjtöttünk melyekről szóló képet felragasztottunk a hálafára.
Ezután képszinezésre került sor , mindenki kiválaszthatta az érzéseinek megfelelő képet, miért érzi leginkább hálásnak magát, ezt kiszinezte , és felragaszotta egy virágra. A sok hálavirág mind felkerült a fára.
A hála gyakorlása
A júniusi Boldogságórát követően a gyermekotthonban dolgozók és nevelkedők egyaránt „szétszéledtek”, így az oklevelek kiosztása időben és térben elcsúszott – augusztusban a gyermekotthon vezetője kis ajándékokkal lepte meg és erősítette meg a gyermekeket abban, hogy jó dolgozni, közösen dolgozni. A munkámat segítő felnőtteket a Hála Okleveleik várták. A visszajelzésre nem is kellett sokat várjak, otthonomból tapasztalhattam meg, hogy az egyik kolléganő a Facebook profiljára tette ki, hozzászólásban „Élveztem minden percét” felirattal.
Ezeket a pozitív érzéseket felidézve kezdtünk neki az új tanévnek, mely egy gyermekotthonban folytatása az évnek. De mégis egy kicsit mássá, varázslatossá alakítva a hétköznapokat…
Az első csoportom három fővel jelent meg, egy már tapasztalt Boldogságórás gyermekkel, egy új lánnyal és a nevelővel. Rengeteg érzelemmel kellett szembenézzek, melyet a pszichológusi szobán kívülről hoztak magukkal. Az érzelmi hullámvasúttól az új helyzetben mutatott visszafogottsággal egyaránt foglalkoznom kellett. Kissé döcögősen, de elindult a folyamat – elmondták, hogy miért hálásak, én kiegészítettem azzal, hogy miért jó hálásnak lenni. Ezt követően mindannyian körberajzolták a kezüket és igyekeztek minél több olyan helyzetet, eseményt összegyűjteni, amiért hálásak, majd választottak egy idézetet, melyet szintén a hálaplakátra ragasztottak fel a kezekkel együtt – közben meghallgattuk a hónap dalát. A végén a közös fotóval erősítettük meg azt, hogy fontos és jó hálásnak lenni. Lelkileg csendesebben, kisimultabban folytatták napi teendőjüket.
A második csoportomban egy lelkes Boldogságórás lány és két újonc volt a gyermekfelügyelőjükkel együtt. Nyitottságuk sokat segített abban, hogy terveim szerint haladjunk végig – beszélgetés a háláról, arról, hogy nekik ki volt már hálás. Elkészült a hálaplakát a hónap dalának aláfestésével, majd kérésre őszi relaxációs zenét hallgattunk, miközben készült a közös munka. Jó érzésekkel, még kisimultabban folytatták a hétköznapjukat.
A harmadik csoport gyakorlott Boldogságórás csoport, minden tagja legalább 2 alkalommal már megtapasztalta jótékony hatását. Egyszerűen belevetették magukat a csoportmunkába – sok válasz, aktív kézátrajzolás, feledhetetlen, megható és kellemes pillanatok, melyet nevelőjükre fókuszálva kapcsolat mélyítésre is használtak. A fotózkodás sok komolyságmentes pillanatot hozott. Mindezt a hónap dalával megfűszerezve…
Hálás vagyok, hogy ismerhetem ezeket a különleges (csoda)gyermekeket, hálás vagyok azért, mert megismerhettem ezt a módszert, melyet továbbadhatok a gyerekeknek és kollégáknak egyaránt! Köszönjük!
Kevésbé látja sötéten a világot az, aki gyakran megéli a hálát. Mert nincs melengetőbb érzés, mint tudni, hogy a másik ember szándékos jótette segíti az életünk menetét. A hála a megtapasztalt szeretetre és jóságra adott érzelmi reakció, aminek fontos része a jótett viszonzásának vágya. Hála, hogy együtt lehetünk, hála az odafigyelésért.
2022/2023. tanévben saját nagycsoportomban kezdtem a boldogóvodát.
A szülők örömmel iratták be gyermekeiket, így 14 fő gyermek jelentkezett.
Az első alkalommal a hála fogalmáról, gyakorlatáról beszélgettünk, játszottunk.
Ez a téma kedves viszonylag „kézzel fogható” érthető az óvodás gyerekek korosztályának.
Hála kezet festettünk, virággal ajándékoztuk meg egymást, feladatokat színeztünk.
Közös fénykép bizonyítja a foglalkozás sikerét.
A 2022/2023-as tanévben iskolánk elnyerte a „Boldog Iskola” címet. Ezután nem volt kérdés számomra, hogy bekapcsolódok-e napköziseimmel ebbe a csodás programba. Elmeséltem a diákjaimnak, hogy havonta Boldogságórák keretén belül, sokat fogunk beszélgetni az érzéseinkről, benyomásainkról, hangulatunkról. A szeptemberi hónap fő témája a hála gyakorlása volt. A témához kapcsolódó mesét (Linka és a csengettyűk) a gyerekek csodálattal figyelték, képzeletben örömmel azonosultak a történet szereplőivel. A mese végén hálásak voltak, hogy megosztottam velük ezt a szép és tanulságos történetet. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy egymás segítése, bíztatása nagyon fontos és jóleső érzés mindannyiunk számára.
A mese meghallgatása után mindenki elkészítette a saját papírból készült szívecskéjét, amelyre ráírta kinek miért hálás, kinek mit szeretne megköszönni. Miután elkészültek az alkotások, minden gyermek feltűzte a Hálafára, amit szintén közösen festettünk meg. Az első Boldogságóra nagyon kellemes hangulatban telt el.
A „boldogság-óra” keretein belül beszélgettünk a hálaadásról, kinek, milyen módon fejezték már ki. Elolvastam a mesét, megbeszéltük, hogy a mesében ki kinek lehet hálás valamiért. Hálaüveget készítettünk. Bele kupakokat dobunk egy hangosan, mindenki előtt megfogalmazott hálánk jeléül. Ezt minden nap végén megtesszük, egy hónapon keresztül. A meséhez csoportmunkában illusztrációt készítettünk.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozása után minden tanuló két csillagot készített, amire ráírták, hogy kinek, miért hálásak. Ezekből alakult ki a szív alakú hála csillagképünk.
A gyerekek nagy örömmel várták az idei tanévben is a boldogságórákat. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy emlékeznek a tavalyi év feladataira és szívesen elevenítik fel őket. A hála témakörben Linka története nagyon tetszett a gyerekeknek, szívesen hallgatták és úgy mintha ők is benne lennének a történetben. A napköziben szabad időben többen ehhez a történethez készítettek rajzot. A betűk kirakását is nagyon élvezték a gyerekek, sokat nevettük mire kitaláltuk, hogy is lesz jó, Az osztály létszáma miatt volt olyan betű, amit többen is kiraktak. Másodszor már könnyebben ment.
A gyerekek nagy örömmel várták az idei tanévben is a boldogságórákat. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy emlékeznek a tavalyi év feladataira és szívesen elevenítik fel őket. A hála témakörben Linka története nagyon tetszett a gyerekeknek, szívesen hallgatták és úgy mintha ők is benne lennének a történetben. A napköziben szabad időben többen ehhez a történethez készítettek rajzot. A betűk kirakását is nagyon élvezték a gyerekek, sokat nevettük mire kitaláltuk, hogy is lesz jó, Az osztály létszáma miatt volt olyan betű, amit többen is kiraktak. Másodszor már könnyebben ment.
13.Relaxáció: Lemegy a nap…
Több helyről érkeztek gyermekeink a mostani csoportunkba. Erőteljes hangsúlyt fektettünk év eleje óta a hálaadásra minden apró örömért.
A gyerekek lerajzolhatták hálaélményeiket.
Pl.: hálás vagyok a családomért, hogy szeretjük egymást; a testvéremért, hogy idekerült az oviba a mellettünk lévő csoportba; az új ovimért, ahová most kerültem…
Nagy öröm számunkra, hogy most már meg is tudják fogalmazni érzéseiket, nem csak lerajzolni.