Az előző bejegyzésemben beszámoltam arról, hogy a gyerekek egy kalandos hajóúton vettek részt. Hajójukkal a Hála-szigetig kellett eljutniuk. A szelek szárnya helyett azonban ezeket a hajókat a sok hála vitte előre, melyeket a tekervényes útra fel is jegyeztek. Ma partot ért mindenki! Ott finom hála-befőttel vártam őket. A szigeten szív formájú gyümöcs terem, ebből készült a befőtt. Névre szólóan mindenkinek leírtam a szivecskékre, én miért vagyok hálás nekik. A játékot nagyon élvezték, alig várták, hogy hozzájussanak a saját „gyümölcsükhöz”.
A hála gyakorlása
Boldogságóra
Szeptember
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A Hála gyakorlása.
A Hallássérültek EGYMI és Kollégium óvodás és kollégista gyerekei 2025. szeptemberében hálafát készítettek. A hála az egyik legerősebb eszköz a boldogság növelésére, amit számos kutatás is alátámaszt. Segít észrevenni és jobban megélni az élet pozitív élményeit, erősíti az önbecsülést, és csökkenti a feszültséget. Emellett javítja a kapcsolatainkat, növeli a segítőkészséget, és megtanít örülni annak, amink van. A hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, így képes enyhíteni a haragot, az irigységet vagy a keserűséget is.
A foglalkozás alkalmával meghallgatták Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dalát, feldolgozták a Pillanatkapitány című könyv egy részletét, sokat játszottak és elkészítették az óvoda és a kollégium hálafáját.
A témát mesével indítottuk el, utána beszélgettünk, arról mi is lehet a hála. Közös játékok segítségével megértették a gyermekek a hála fogalmát, amit meg is tudtak fogalmazni.
A foglalkozás végén a beföttesüvegekbe minden gyermek lerajzolhatott egy dolgot, amiért hálás.
Mese: Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Mesefeldolgozás, ki és miért hálás a mesében?)
Hálasüti készítés a heti témát érintve (őszi zöldségek, gyümölcsök), répás muffin minden mentesen az érzékeny gyermekek figyelembevételével.
Hálaszív készítés: mi mindenért vagyunk hálásak, gyermekek saját érzéseinek megfogalmazásával.
Hálasüti szétosztása. A gyerekek fogalmazták meg, hogy kinek és miért adjunk a hálasütiből (konyhai dolgozók, óvodaigazgató, óvodatitkár, karbantartó). Végül ebéd után ők maguk is megkóstolták a munkájuk eredményét.
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel hála hátizsákot készítettünk.
A kiscsoportos gyerekekkel az udvaron gyönyörködtünk az Isten alkotta teremtményekben (fák, virágok, égbolton :napocska, felhők)
Hálát adtunk ezekért a gyönyörű jelenségekért, a természet csodáiért!
A jelképet zsírkrétával, ceruzával színezték ki, majd ragasztottuk fel az első lépcsőfokra.
A tanév első boldogságóráját Bagdi Bella: Szép nap ölelj át című dalával indítottuk, majd az irka-firka relaxáló gyakorlattal hangolódtunk az órára.
A Hálafa című történetet olvastam fel a gyerekeknek úgy, mint tavaly és bár egyetlen egyszer hallották, volt, aki mondatokat tudott belőle idézni és velem mondta a mesét.
A mese feldolgozása után hálavirágot készítettünk, melynek közepébe kerül annak a neve, akinek hálásak vagyunk és a szirmaira, hogy miért. A tanulók 1-1 szót írtak vagy rajzoltak a virágok szirmaiba. A órát énekléssel zártuk.
Ebben a hónapban a jeles napok közül az Mese világnapjáról is megemlékeztünk.
Az új tanévet egy hálalista készítésével kezdtük, és a legtöbbször mondott gondolat, az a jó osztályközösségért mondott hála volt! Így ez lett a szeptember „szlogenje” és egyben az ajtónkat is díszíti: ÖSSZEILLÜNK! A beszélgetések során sok minden szóba került, hálásak voltunk az egészségért, barátokért, jó matematika jegyekért stb. A hónap folyamatosan végzett feladata az volt, hogy az iskola valamely dolgozójának kellett egy kis hála üzenettel, ajándékkal kedveskedni, de pénzt nem lehetett költeni rá, csak saját készítésű dolog lehetett. Minden tanuló készített egyet. Így kapott például az új matematika tanárnő, a fejlsztő pedagógusunk, az igazgató asszony, és a takarító nénik is. Többen meg is könnyezték a kedves gondolatokat!
Boldogság óra: A hála gyakorlása
A Váci Csányi krt-i tagóvodában már mind a négy csoportunkban bevezetjük a Boldogság órákat.
Tavaly két csoportban tartottam, de az idei tanévben már a szintén Boldogság képzést végzett kolléganőmmel visszük el a csoportokba a meséket és az ehhez tartozó feladatokat.
A Boldogság órát minden csoportban a Hálafa mesével vezettük be.
A filc kesztyű, nagyon felkeltette már az az érdeklődésüket, amire később a mese állatait helyeztük fel, a mese elmondása közben, és már kíváncsian várták a mesét.
A Boldogság órát a Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll. c. versikével kezdtük, amit még nem ismertek, de szeretnénk megtanítani a gyerekeknek.
Nagyon izgatottak voltak, hogy ott „várakoztak” a filcből készült esztétikusan elkészített állat figurák.
A mese alatt végig motiválva voltak, mert várták, miért kerül majd fel a következő állatka.
Amikor véget ért a mese, leginkább a csiklandozás, nevetés ragadta meg a gondolatukat, arra reagáltak.
A kérdésemre, hogy mivel lehet meggyógyítani a fát? – öleléssel, simogatással, odabújunk hozzá, volt a válasz.
A legkisebb csoportban itt már el is mentünk játszani az állatokkal, mert náluk már az is nagy türelmet igényelt, hogy végig hallgatták a mesét.
A nagyobb csoportokban beszélgetést kezdeményeztünk, miért hálásak?
Én elmondtam, hogy nagyon köszönöm, hogy eljöhettem hozzájuk mesélni, ilyen türelmesen és csöndben meghallgatták a mesét, nagyon hálás vagyok ezért az élményért.
A lányok elmondták, hogy hálásak a barátnőiknek, mert egy szép rajzzal kedveskedtek nekik, amit otthon készítettek. a fiúk a játékok odaadásáért voltak hálásak, és az együtt játszásért.
A nyugodtabb kislányok, kisfiúk, elmondták az érzéseiket, azok a kisfiúk, akik egy kicsit nehezebben kezelhetők, Ők meg is mutatták rajtam, egy erősebb öleléssel, hogy mivel lehetne felvidítani a fát.
Megbeszéltük, hogy ez nagyon jó gondolat, de egy picit óvatosabban, mert ők nagyon erősek, nem mindenki ilyen erős és fájhat ez az ölelés. Megmutattam, hogy én hogyan ölelem meg, és kértem adja tovább, hogy visszérjen hozzám az ölelés. Körbe ülve helyezkedtünk el, így ment sorban az ölelés.
Ezután a szőnyegen felálltunk, elmondtuk a
Nap, nap fényes nap, sugaraid bontogasd!
Vigyázz rám, napsugár, a boldogság megtalál. –mondókát a mozgással összekötve.
Ez újra felkeltette az érdeklődésüket, mozogtak, hiszen ez a korosztály keveset tud ülni, nem tud nem mozogni.
2x elmondtuk a mondókát, majd az asztalra helyeztem a papírokat, és kértem Őket, hogy rajzolják körbe a tenyerüket. Aki nem tudta, nekik Ibolya néni néni és Nóri néni nyújtott segítséget. Volt, aki már elment játszani, de később visszatért a tenyérrajzoláshoz, mert látta milyen szép művek készülnek. Differenciáltak a nyírásnál, valaki már körbe tudta nyírni, volt, akinek a kanyaroknál kellett a segítség, de előfordul, akinek az óvónők nyírták ki.
Az elkészült tenyereket kiszínezték, berajzolták a jelüket és ezt ragasztották a fára, mint levélkét, majd kirakták az öltözőbe.
Az elkészült alkotást megcsodáltuk, megkerestük rajta mindenki tenyerét, egyénileg megdicsértem őket, hogy milyen szépen körbe rajzolta, milyen türelmes volt, segített a társának is, kitartó volt. Ez még alkalmat adott arra is, hogy még egyszer felelevenítsük, hogy a kis állatok is elmondták a fának, hogy mennyi mindent köszönhettek neki.
Az öltözőben kint maradt az elkészült Hálafa, amit megmutathattak a szülőknek, és hallottam amint a meséről beszélgetnek, illetve, hogy megdicsérik egymást, köszönetet mondanak a segítségnyújtásért.
Elértem, amit szerettem volna, mivel nem a saját csoportom, ezért az óvónők elmondása alapján, még sokat beszélgettek a hála jelentéséről, és beszélgetőkörben elmondták a felnőttek, gyerekek, hogy miért hálásak.
Az én csoportomban az egész hetet végig kísérte a mese, eljátszották, más állatokkal kibővítették, akik a fa körül játszottak, amit az asztal személyesített meg, később kint az udvaron már az élő fát ölelték, táncolták körül és találgatták, vajon ennek a fának a lombjai közt is meghúzódott a kismadár, a kismókus, akinek menedéket adott? Vajon a süninek hullatott le levelet?
Én biztos vagyok, hogy a mi fánk is egy nagyon jó szívű fa és az állatok hálásak neki.
Mi biztos azok vagyunk, mert nyáron árnyékot biztosított, most pedig a gyönyörű sárga, barna, rozsdavörös leveleiben gyönyörködhetünk.
A gyerekek egyetértően bólogattak és vidáman játszottak tovább a fa körül.
Új év, új kihívás. A 12. osztályom után 1-ső osztályt kaptam. A szeptemberi Boldogságórát az 1. osztályomban tartottam, kommunikáció óra keretében, értelmileg akadályozott gyermekek részére. A foglalkozásokat általában Bagdi Bella dalával kezdtük, ezzel hangolódtunk rá a témára. Majd elkezdtük játszani a Hálajátékot, ahol a legkedveltebb mondatunk a ,,De jó meleg ez a pulcsi,, volt. Itt hálát adtunk hogy van meleg ruhánk. Majd folytatásként megnéztük közösen Bartos Erikától A megsértődött a Gellért hegy című mesét ami után megbeszéltük a hozzá tartozó kérdéseket, de talán jobban várták a kicsik a meséhez tartozó színezőt amit tudásukhoz mérten ki is színeztek.