A nyári időszak után, kis csoportunk apraja és nagyja együtt kezdhette meg az új nevelési évet. Szívmelengető érzés volt hallani, hogy mennyire várták, hogy végre találkozzanak az óvónénikkel és a társaikkal. Az új gyerekek befogadását jelentősen megkönnyítették a boldogságórák eszköztárából felhasznált „fogások”, melyek a biztonságérzetet, a szeretetet, a félelmek leküzdését segítették elő játékos formában.
A szeptember hónap tematikájának, a boldogságfokozó hálának a beépítése a mindennapi tevékenységekbe szintén hozzájárult a szorongás, a stressz leküzdéséhez. A nagyobbakat büszkeséggel, jó érzéssel töltötte el, ha segíthettek kisebb társaiknak, a kicsik pedig örömmel fogadták a biztatást, a kedves szavakat. A Nasu mackó szerencséje című mesét interaktív bemutatás során szemléltető eszközzel társítva hallgathatták meg a gyerekek. A mesebeleélés során átélhették a „jótett helyében jót várj”érzetét, valamint, hogy adni jó és a kedvességet kapni még annál is jobb. A bemutatásba beleszőtt technikák ( relaxació, mackós játék, hónap dala)mind-mind hozzájárult az érzelmi nevelés három alappillérének (élmény, tapasztalat, azonosulás)megvalósulásához. Az érzelmek továbbélését, újraélését célozta meg a mesehősünk bábjának elkészítése, mellyel a gyerekek újra eljátszották, bővítették, újraalkották a mesét, valamint beköltöztethették a Hálaerdő első lakóit, akikhez aztán új társak csatlakoztak.
A Hála világnapjáról való megemlékezés alkalmából, az óvónénik segítőkész együttműködésével meghitt összejövetelre invitáltam meg a gyereksereget, valamint a munkaközösség tagjait, ahol a mindennapjaink „hálapillanatait” tekinthették meg egy kis rövidfilm keretében (a Hála dalának kíséretében). Sikermérőként gondolok arra, hogy a gyerekek és a felnőttek egyaránt meghatódva fogadták a bemutatót és szinte éreztem a terem pozitív érzelmekkel átszőtt miliőjét.
Remélem, hogy Boldogóvoda pedagógusként számtalan ilyen és ehhez hasonló pillanat részese lehetek a jövőben.
A hála gyakorlása
Budapest XVI. Ker. Batthyány I. Ált. Isk.
Első osztályosokkal készítettük el a hálafánkat.
Előtte sokat beszélgetünk, meséltünk. Megbeszéltük, hogy milyen apró vagy nagyobb dolgokért hálásak. Nagyon értékes gondolataik voltak, sok gyerek a testvérekért, szülőkért, kedvenc játékokért volt hálás.
Elkészítettük az őszi leveleket a rajz órán, majd kivágtuk. Ezeket felragasztottuk egy csomagoló papírra. Ezután mindenki kapott egy kör alakú lapot, amire lerajzolták a hálájuk „tárgyát”.
Nagyon élvezték a feladatot, a fa pedig sz osztályunk dísze lett.
Budapest XVI. Ker. Batthyány I. Ált. Isk.
Első osztályosokkal készítettük el a hálafánkat.
Előtte sokat beszélgetünk, meséltünk. Megbeszéltük, hogy milyen apró vagy nagyobb dolgokért hálásak. Nagyon értékes gondolataik voltak, sok gyerek a testvérekért, szülőkért, kedvenc játékokért volt hálás.
Elkészítettük az őszi leveleket a rajz órán, majd kivágtuk. Ezeket felragasztottuk egy csomagoló papírra. Ezután mindenki kapott egy kör alakú lapot, amire lerajzolták a hálájuk „tárgyát”.
Nagyon élvezték a feladatot, a fa pedig sz osztályunk dísze lett.
A szeptemberi hónapban a hála témakörrel foglalkoztunk. Rengeteg beszélgetés, játék segítette a rávezetést, főkuszálást, elgondolkodást. Hálanaptárt készítettünk, melyen a kis kártyákon különböző hálával teli gondolatok, feladatok láthatók. Mindezt dolgos kis kezek, ötletes tanulóim alkották. Másik alkalommal hálavers írásába kezdtünk közösen, nem először már. Idézek ebből: „ A hála, olyan, mint egy kályha. Felmelegít kívül-belül. Szívünket szélesre tárja……. Egyszerűen hihetetlen, hogy kedvet kapnak a gyerekek és egyre lelkesebbek. Csak úgy jönnek a rímek! Miközben hálát mondtunk, az osztályban, majd az udvaron is hálamandalákat készítettünk. Ahol tudtunk örömet szereztünk, hogy jó érzéssel töltsön el bennünket és mások hálásak lehessenek nekünk. Be kell lássuk, magunkon tapasztaljuk, hogy a hálával teli gondolatokkal, egyre több jó dolog történik velünk. Nemcsak szeptemberben, ezután is munkálkodunk a hála témakörben.
A tanév elején a diákok friss nyári élményeikért legtöbbször a közeli hozzátartozóiknak, a szüleiknek hálásak. A tanórai beszélgetések és a tanulói munkák is a családban megélt pozitív élményekről tanúskodnak. A gyerekek által otthon készített ‘hálapántlikák’ a család fontosságát, kiemelt szerepét tükrözik.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekeknek az egyik legkönnyebben megérthető téma a hála. Összegyűjtöttük hát, hogy a családunkban kiknek lehetünk hálásak, ezt feljegyeztük a szívünkbe, hogy ne feledkezzünk meg róla a nehezebb percekben sem. És hogy tudják ők is, mi is, miért vagyunk hálásak, leveleket írtunk nekik erről. Feltettük az osztályfára, majd az őszi szél elviszi hozzájuk. Az utolsó héten pedig magyar népmeséket hallgattunk, amelyekben szintén a hála nyomait keresgéltük.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekeknek az egyik legkönnyebben megérthető téma a hála. Összegyűjtöttük hát, hogy a családunkban kiknek lehetünk hálásak, ezt feljegyeztük a szívünkbe, hogy ne feledkezzünk meg róla a nehezebb percekben sem. És hogy tudják ők is, mi is, miért vagyunk hálásak, leveleket írtunk nekik erről. Feltettük az osztályfára, majd az őszi szél elviszi hozzájuk. Az utolsó héten pedig magyar népmeséket hallgattunk, amelyekben szintén a hála nyomait keresgéltük.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekeknek az egyik legkönnyebben megérthető téma a hála. Összegyűjtöttük hát, hogy a családunkban kiknek lehetünk hálásak, ezt feljegyeztük a szívünkbe, hogy ne feledkezzünk meg róla a nehezebb percekben sem. És hogy tudják ők is, mi is, miért vagyunk hálásak, leveleket írtunk nekik erről. Feltettük az osztályfára, majd az őszi szél elviszi hozzájuk. Az utolsó héten pedig magyar népmeséket hallgattunk, amelyekben szintén a hála nyomait keresgéltük.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekeknek az egyik legkönnyebben megérthető téma a hála. Összegyűjtöttük hát, hogy a családunkban kiknek lehetünk hálásak, ezt feljegyeztük a szívünkbe, hogy ne feledkezzünk meg róla a nehezebb percekben sem. És hogy tudják ők is, mi is, miért vagyunk hálásak, leveleket írtunk nekik erről. Feltettük az osztályfára, majd az őszi szél elviszi hozzájuk. Az utolsó héten pedig magyar népmeséket hallgattunk, amelyekben szintén a hála nyomait keresgéltük.