„Felsős mesék, alsós fülek” program életre hívása, amely során a nagyobb tanulók példát mutatnak a kisebbeknek, és közös olvasásélményt teremtenek. Intézményünkben felső tagozatos tanulók mesét olvastak az alsó tagozatos diákoknak, ezzel is erősítve az olvasás iránti érdeklődést és a közösségi élményt. A program többféle formában valósult meg: testvérosztályok közötti látogatás apró ajándékokkal, szabadtéri meseolvasás az iskolaudvaron a fák alatt, valamint dramatikus, szereposztás szerinti előadás a diákönkormányzat tagjainak közreműködésével az iskola aulájában. A kezdeményezés célja az olvasáskultúra ápolása, az egymás iránti figyelem és a közösséghez tartozás élményének erősítése.
Hálás vagyok a nagyoknak ezért, a kicsiknek pedig, hogy örömmel hallgatták.
A hála gyakorlása
A gyerekek a hála témakörét onnan közelítették meg, hogy nekik mit jelent a hála, miért hálásak a mindennapokban. A bevezető részt követve csoportokban beszéltek a háláról a mellékletből elérhető kérdéskártyák segítségével, a boldogságóra zárásaként pedig egy „hálabefőtt” készült a számukra kedves dolgokból, amiért hálásak.
Reggel az óvodába érve a gyermekek örömmel választják ki az aznapi köszönési formát. Vannak, akik minden nap mást választanak, de vannak olyanok is, akik ragaszkodnak a kedvenc köszönésükhöz. A későbbiekben biztosan bővíteni fogjuk a repertoárunkat.
Add kölcsön a szívedet
A napokban arról beszélgettünk, milyen jó érzés, amikor megosztjuk a szeretetünket másokkal. A „szív kölcsönadása” azt jelenti, hogy kedvesek vagyunk: segítünk a barátunknak, megöleljük, ha szomorú, vagy megosztjuk vele a játékainkat. Ha valaki elesik, odaszaladunk, megfogjuk a kezét, és azt mondjuk: „Itt vagyok, segítek!” Amikor így vigyázunk egymásra, a szívünk nagyobb és erősebb lesz – mert a szeretet soha nem fogy el, ha másnak is adunk belőle. És ne feledjük: mindig legyünk hálásak azoknak, akik velünk is kedvesek. Ha valaki segít, köszönjük meg, és mondjuk bátran: „Hálás vagyok neked!” A hála mosolyt varázsol mindenki arcára.
Az osztály Hála utat készített, amelyen a kövek azok, amikért hálásak lehetünk a mindennapjainkban. Az út menti növényzetet a gyerekek kézlenyomatai alkotják őszi színekben.
A komáromi Városi Hivatal felkérésére szept. 30-án felléptünk a Magyar Népmese Napján. A rendezvény helyszíne a komáromi Kossuth tér volt, ahol nagy örömmel mutatkozott be a 2.B/C osztály napközis csoportja.
A szeptemberi boldogságórák keretén belül erre a jeles alkalomra egy bábjátékkal készültünk, melynek címe „A három pillangó”. A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt a próbákon, nagyon élvezték a gyakorlást és a közös munkát. Hálásak vagyunk, hogy részesei lehettünk ennek a különleges eseménynek. A tapsból ítélve a közönségnek is nagyon tetszett a mesénk. A szervezők csodálatos meséskönyvvel jutalmazták meg az ügyes bábosainkat.
Hála témakör –énekóra- 2. osztály
Kapcsolatteremtés egymással éneklés közben.
Megkértem a gyerekeket, hogy énekeljenek velem és jöjjenek be a képzeletbeli kapun a tanterem közepére. A Bújj, bújj zöld ág című dalt énekeltem.
Megkértem a gyerekeket, hogy az aranykapu nyitva van a dalban, jöjjenek velem énekeljük el újra a dalt. Közben lépegessenek, vegyék fel egymással a szemkontaktust. Köszöntsék egymást a szemükkel. Lehetőleg mindenki, mindenkivel lépjen szemérintkezésbe a dal éneklése közben.
Azt hiszem elég sok mindenkivel tudtak találkozni a szemecskék, ezért arra kértem őket, hogy nyissanak karmozdulatokkal a külvilág felé miközben énekelnek.
Megálltunk és megkérdeztem egy gyermeket, hogy neki hogy nyílna a kapuja, Mekkora a képzeletbeli arany kapuja? Mutasd meg! ( A kisgyermek óriásira tárta a karját. )
Elénekeltük újra a dalt, nagy kar mozdulatokkal.
Az ajtók hogy nyílnak? Tegyük a szívünkhöz a kezeinket. Mutatom.
Elénekeltük így is a Búj, búj zöld ág dalt, (Közben séta továbbra is a teremben)
Éneklés, ritmustaps
Énekeljük a Hej, tulipán kezdetű népdalt szöveggel, közben sétálhatsz a tanteremben bármerre. Énekeljük újra ritmusnévvel. A ti-ti ritmust a combra ütéssel jelezzük, a tát csettintéssel. cseréljük ki a csettintést tapsra!
Folytassuk az éneklést, álljunk körbe!
Éneklés-játék
Fehér liliomszál……töröld meg magadat valaki kötényébe! Egy tanuló választ valakit, akihez odamegy és úgy tesz, mintha a kötényébe törölné az arcát.
Üljünk le a szőnyegre!
Zenehallgatás következik. Nyisd ki jól a füled!
Mozart: The Symphony in G major „Old Lambach”, K. Anh. 221/45a, című művéből kapcsoltam be egy részletet. https://www.youtube.com/watch?v=-qUsUgfkk14
Hallgassuk tovább a zenét!
Hallgassuk meg ennek a zenének a szívdobbanását!
milyen érzéseid voltak zenehallgatás közben?
Szerinted boldog volt a zeneszerző, amikor ezt a zeneművet írta?
Simogassuk bele a szívünkbe a zenét!
Emeljük fel a kezünket, ahogyan a zene is felemel mindet a magasba.
Elvisz minket a „Boldogság szigetére. „ Álljunk fel! Induljunk! Indítom a zenét!
(Séta a zenére)
Beszélgetés a boldogságról, a háláról
Üljünk le. Megérkeztünk. (Leültünk a szőnyegre.) Megkérdeztem a gyerekeket, hogy hová érkeztek meg? Hol lennének most szívesen? Mi az, ami most boldoggá tenné őket?
A zeneszerző elérte a célját, ha mi boldogok vagyunk a zenéjétől. Ezért hálásak lehetünk neki érte.
Megbeszéltük, hogy ki, miért lehet hálás az adott pillanatban.
Hálaszív készítése
Hálaszívet készítettünk, amire ráírták a gyerekek, hogy miért hálásak.
Megbeszéltük, hogy a hálás szív boldog.
Zárásként meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát.
(A mozgásokat a dal szövege szerint mi is csináltuk.)
Elsőként csoportmunkában dolgoztak a gyerekek. Készítettek 1-1 plakátot, hogy miért lehetnek hálásak reggel, délben, este, hétvégén. Majd hasonló módon plakát, hogy miért lehet hálás a családban, iskolában, barátokkal és egyedül (önmagáért, önmagában).
Majd iskolai eszközökkel, papuccsal, stb. kellett kirakniuk a HÁLA szót.
Hála világnapja a SZE Apáczai Karon 2025
A rohanó világunkban ez a nap arra ösztönöz minket, hogy vegyük észre az életünkben lévő jót és szépet, és ne csak a negatívumokra fókuszáljunk. A Hála Világnapja szeptember 21-én van. Ezen a napon arra emlékezünk, hogy kifejezzük elismerésünket és hálánkat mindazok iránt, akik tettek valami kiemelkedőt mások érdekében, vagy egyszerűen csak megköszönjük az élet által nyújtott jót, legyen az kicsi vagy nagydolog. E nap kapcsán az egyetemistákat is megkértem az óráim utolsó 10 percében, hogy írjanak kedves bíztató üzenetet társaiknak, vagy valakinek, akinek szeretnék szebbé varázsolni a napját. A feladat a nap végére oly jól sikerült, hogy a folyosón lévő tábla tele lett kedves üzenettel. Voltak olyanok is, akik egymásnak ajándékozták az üzeneteket vagy elrejtették a társuk táskájába, zsebébe. Nagy sikert aratott a kezdeményezésem, mivel hála napból hála hét lett.
A szeptemberi foglakozásaink során sok élményt gyűjtöttünk a „hála” témakörében. A téma feldolgozása közben rengeteget beszélgettünk: összegyűjtöttük, hogy a gyerekek kinek és miért lehetnek hálásak, illetve hogyan és miként tudják a hálájukat kifejezni, kimutatni. Feldolgoztuk Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy c. meséjét, amihez színezőt is készítettünk. A program által ajánlott jeles napok közül A szív világnapjával foglalkoztunk részletesebben. „Szívmanó” segítségével gyűjtöttük össze, hogy mit tehetünk szívünk egészsége érdekében.