A szeptemberi hónap témája a „HÁLA GYAKORLÁSA”, ezért a „Bogyó és Babóca” csoport óvodásai a beszélgetőkör során megtanulta a „HÁLA ERŐSSÉGMONDÓKát”, majd az óvodás jelek szívalakban való felhelyezésével, egy HÁLASZÍVET alakítottak ki és elmondták, hogy mi az, amiért hálát éreznek, aminek örülnek és feltölti őket jókedvvel. A beszélgetés során olyan válaszok születtek, mint:
„Én hálás vagyok, hogy:
– „… óvodás lettem!”
– „… Ádika, a kistestvérem meggyógyult!”
– „… Laraval, a legjobb barátnőmmel játszhatok az oviban!”
– „… a kedvenc reggelimet készítették a dadusok!”
– „… megtaláltuk a kedvenc culimat/ plüssömet!”
– „… esik az eső, így az új gumicsizmámban/ esernyőmmel jöhettem az óvódába!”
A HÁLASÉTA során körbe jártuk az óvoda különböző helységeit, és megbeszéltük hogy hálásak vagyunk, hogy egy ilyen gyönyörűszép óvodában lehetünk óvodásak, hogy sok szép játékkal játszhatunk, érdekes meséskönyveket lapozgathatunk és hogy mindig különleges meglepetésekkel készülnek számunkra az óvónénik.
Az óvodásokkal közösen, fűzhető színes kockákból elkészítettük a HÁLANYAKLÁNCot, melyet a legkisebb óvodásunk nyakába akasztottunk, azzal a mondattal, hogy „Hálás vagyok, hogy a csoporttársad lehetek!”
A Boldogságóra lezárásaként meghallgattuk „A hála erősségdalát”.
A hála gyakorlása
A gyerekek a hála szót még annyira nem hallották, csak egy kettő a kis csapatunkból. Először a hála szó jelentését tisztáztuk a gyerekekkel. Meghallgattuk a dalok, amik nagyon tetszettek nekik. A kép, amit feltöltök arról szól, hogy a gyerekekkel megbeszéltük, hogy kiért hálásak. Aranyosan mondták és jól a választ. 🙂
A szeptember számos programot nyújtott számunkra. Az új tanév, köszönthettük egymást, szeretettel várták az új találkozást a gyerekek.
A hála gyakorlása a minden héten hittan foglalkozás keretében kerül megfogalmazásra.
A Szülőknek hálásak vagyunk a születésnapok névnapok megtartásában, gyümölcsnap megszervezésében.
AZ idősek napját köszöntöttük, ahol a Nagymamákkal, Nagypapákkal töltöttünk el egy tartalmas délelőttöt.
Az órán mindenki aktívan részt vett, amikor a témával kapcsolatban megnyilvánulásra kértem őket. Olyan dolgok jöttek a felszínre, amiről lehet, hogy nem nagyon beszéltek volna magukról. A kép az ő ötletük volt. Mindenkinek volt története a témához. A maguk szintjén jól is fogalmazták meg. Tanulságos volt számomra is, amit hallottam.
A mi hálánk
A hála szó kirakása tárgyakból: minden gyerek megköszönte az adott dolognak, hogy segít neki a fejlődésben.
Megtanultuk a hála erősségmondókát, megtanultuk a Jól érzem magam dalt, és készül a hálabefőtt is! A gyerekek nagy örömmel vesznek részt a boldogság-programban, hála a szervezőknek, és megalkotóiknak! Köszönjük, hogy részt vehetünk!
Szeptember a HÁLA HÓNAPJA
Mi a hála?
A hála segít a nehéz helyzetekben, a megpróbáltatások között túlélni.. A pozitív, hálás szemlélet jó hatással van a mentális és fizikai egészségünkre is.A lelkész és pszichológus Gyökössy Endre szerint a napi hálaadás nem más, mint „egy csepp egészség minden napra”.Ezáltal erőforrásokat kaphatsz a nehezebb, kihívásokkal teli időszakokra, helyzetekre, lelkileg egészségesebbé, ellenállóbbá válsz, jobbá válnak az emberi kapcsolataid, s növelheted a saját jóllétedet!
A hálaadás jó hatásai:
A hálaadás lehetővé teszi számunkra, hogy értékeljük a jelent, ez felerősíti a pozitív érzelmeket.
A hálaadás blokkolja a mérgező, romboló hatású, negatív érzelmeket, mint például az irigység, a harag, a neheztelés, az önsajnálat.
Kutatások szerint a hálaadás képes csökkenteni a depressziós időszakok gyakoriságát és időtartamát.
A hálás emberek jobban tűrik a stresszt, mivel átértékelik, átkeretezik a negatív életeseményeket, és ezáltal csökken a stressz és a tartós szorongás.
A hálás embereknek magasabb az önbecsülése.
Mi történik bennünk, amikor hálásak vagyunk?
A hálaérzet során kitágul a szívünk, értékesnek érezzük magunkat és a másik embert is, és motiválttá válunk arra, hogy máskor is hasonlóan cselekedjünk. Sőt: a hálának egészségvédő hatása is van. „Ha orvosság lenne, ez volna a világ legkelendőbb terméke” – írják a szakemberek.
Szeptemberi munkáink
1. Megbeszéltük a HÁLA szó jelentését. Szófelhőt csináltunk a sok értékes gondolatból.
2.Hálavirágot színeztünk, kinek lehetünk hálásak…? Öröm volt hallani a sok kedves szót,amiket a gyermekek mondtak ragyogó arccal.Már az elmesélés is boldoggá tette őket.
3.A hála szóból hálalepkét alkottunk.
5.Hálafát színeztünk,miközben csak meséltek,meséltek,…
6.Tanév elején hálásak voltunk,hogy újra együtt lehetünk. A nyári élményekből alkottunk egy nagy puzzlet,összetartozásunk jeléül. Jól sikerült ez az óra nagyon.
7.Továbbra is kiemelkedő a osztály teljesítménye a rajz és technika órákon. Magas színvonalú munkák születnek,amire nagyon büszke vagyok. Ezek az órák mindig nagy örömmel töltenek el minket:
-Kerestük az ősz csodáit,a szépet, a gyönyörűt,azokat jelenítettük meg munkáinkban. Tudatosan keressük mindennapjainkban a jót. Ez az egyik legfontosabb feladatunk.
8.Mindig megtapsoljuk,megdicsérjük a sportban vagy bmiben elért eredményt. Elmesélik az ehhez vezető utat. Büszkék vagyunk egymásra,örülünk egymás sikereinek.
9.A legjobb példát a sikerek , a boldogság elérésére a mesék adják. Idén is megünnepeltük a Magyar Népmese napját. 2 napot fordítottunk rá. Olvastunk,mesét hallgattunk, játékos feladatokat oldottunk meg, rejtvényt fejtettünk, rajzoltunk,Majd Városi Könyvtárban folytattuk ezt a megemlékezést másnap.
Tartalmas hónapunk volt,sok sok beszélgetéssel, örömmel. Hiszem,hogy ezek a percek nagyon fontosak, sok szépre tanítanak meg mindannyiunkat , s közben még jobban megismerjük egymást, összekovácsol minket,
Én is hálás vagyok, hogy ennek a kis csapatnak a része lehetek, általuk én is sokat tanulok és sok pozitív élményben lehet részem.
Hála gyakorlása
A HÁLA egy nagyon hálás téma. Számomra az egyik legkedvesebb. Azt tapasztalom, hogy ahogy nyílik a gyermekek értelme és fejlődik anyanyelvi kifejezőkészségük, egyre inkább tudják szívből megfogalmazni ezt az érzést.
A boldogságóra egy relaxációs, stresszoldó mozgással kezdődött. A Bagdi Bella Szép nap című dalának hallgatása közben lefeküdtek a szőnyegre és behunyták a szemüket. A dal halkan ment a háttérben, közben halkan mondtam a gyerekeknek, hogy mikor melyik testrészüket mozgassák. A testrészekre koncentrálás és halk zene összhatására nyugodt, relaxált állapotba kerültek legtöbben.
A Hálafa története mesét elmeséltem a gyerekeknek. A mesében számtalan példát találtak a gyerekek a hála kifejezésére mintaként. A mese után mindenki elmondhatta, hogy ki miért hálás…… Elhangzott a hála a Szüleik, nagyszüleik, testvérük, barátaik, óvónénik, háziállatuk iránt.
Aki szerette volna középre állt és társai megfogalmazták miért hálásak Neki. Majdnem mindenki szeretett volna középen állni és magába szívni társai kedves szavait.Köszönetképp ölelést kaptak egymástól.
Megfestettük a saját Hála fánkat, közben a Szép nap kezdetű dalt hallgattuk és énekelgettük.
Elkészült a hónap végére a Boldogságvárunk is, melynek első lépcsőfokára már el is helyeztük a hála jelét.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Óratervezet: Hősök emlékezete
1. Ráhangolódás:
Színek üzenete
– bátorságkavics….a kő ereje, a piros bátorsága
– napraforgó…..napsárga
– meditáció…..fehér-fekete ’5
– „Mikor én az anyanyelvvel játszom,”….piros-fehér-zöld ’10
2. Jelentésteremtés
– Hála idézetek ’14
– Hála mese…..a nép bölcsessége
• dramatizálás ’22
– „Itt nyugszunk vándor…”
• sorrend
• ritmus, rím, hangerő ’28
• „ A történelem, az ….” (Hérodotosz)
(„Sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb.” Szophoklész)
• átvezetés: villámlazítás ’30
– Október 6.
feladatlap (Kovács-Péterffy-Pukli: Iránytű –Kompetencia fejlesztő
feladatok , 23-26.o. NTK, 2008 Nyíregyháza)
• „Esik az eső…képelemzés: hol járunk?
közös éneklés…..a nép érzelmei
szómagyarázat
motiváció-szabadság ’35
• Szövegértés
– A nemzeti gyásznap….olvasás, betűrend-villantás
– Damjanich imája……sárfoltos szöveg- páros munka ’45
• Utolsó mondatok-csoportmunka
– Az aradi 13 balladája-Holdeső….történet és érzelem
Iskolánk csatlakozott A „Mozdulj a klímáért a Föld körül!”elnevezésű felhíváshoz. A Magyar Természetvédők Szövetsége hirdetett akcióhetet 2021. szeptember 6 és 2021. október 16. között.Változatos programokkal hívtuk fel a tanulók figyelmét bolygónk megóvásának fontosságára. Minden nap az életünk része kell, hogy legyen környezetünk védelme, hiszen ökoiskola lévén szelektíven gyűjtjük a hulladékot, olajgyűjtő konténert helyeztünk el a bejáratnál, valamint a műanyag kupakoknak is helyet adtunk a kapu melletti hatalmas szívecskében. Ezen a héten azonban még inkább felhívtuk környezetünk figyelmét Földünk természetes élővilágának fenntarthatóságára.Hálásak vagyunk,hogy a Föld lakói lehetünk.Élőképeket készítettünk hálánk jeléül.
Szeptember 14-én tartottuk meg iskolánkban az első boldogságórát. A témánk a HÁLA volt. A gyerekek a „kis lépcsőn” jöttek fel, aminek a lépcsőházát teli ragasztgattuk szívekre írt hála idézetekkel (amiket a munkafüzetből írtunk ki). Mindenki választott az idézetekből annyit, amennyit szeretett volna. Amikor a teremhez értek, mindenki kapott egy kérdést, hogy miért hálás az életében. A választ megadva léptek be a terembe. Nagyon kedves és őszinte válaszokat adtak, ráhangolta őket az idézetek olvasgatása és a beléptetés a hála témájára. Mikor mindenki belépett, leültünk egy körbe és beszélgettünk az idézetekről, majd elmeséltem nekik „A vadgalamb és a méhecske” című mesét és felolvastam a munkafüzeti történetet. A történetek kapcsán folytattuk a beszélgetést a háláról. Sok saját élményt meséltek. A beszélgetőkör lezárásaként a Hála-híd kártyáival játszottunk (szólítás, kérdés), majd akvarell ceruzával hála könyvjelzőket színeztünk, festettünk. A tevékenység közben Bagdi Bella dalait hallgattuk, énekeltük.
Nagyon jó élmény volt már az első óra is. A gyerekek megnyugodtak, elcsendesedtek és őszintén, kedvesen beszéltek egymással. Hiszem, hogy nem csak kellemes, hanem hasznos délutánt töltöttünk együtt.