A magyar népmese napján a gyerekekkel Meseországba utaztunk.
Az aranypálca című népmesét néztük meg közösen.
A mese szereplőinek és azok tulajdonságainak megbeszélése után megbeszéltük a gyerekekkel a jószívűség jelentését és további pozitív belső tulajdonságokat gyűjtöttünk.
Megismerkedtünk a hála szóval és annak jelentésével.
Hálakört alakítva zártuk az órát,egymásnak kedves szavakat mondva.
A hála gyakorlása
Olyan jó, hogy a boldogságóra program a hála gyakorlása témával kezdődik.
A szeptember a befogadás időszaka kicsiknek és nagyoknak egyaránt nehéz időszak. Nem könnyű sem a gyermekeknek, sem a felnőtteknek, de, ha kis lépésekkel is, de haladunk és mindannyian egyre jobban érezzük magunkat a csoportban.
Idén arra koncentráltunk, hogy miért vagyunk hálásak egymásnak itt az óvodában. Kiderült, nagyon sok mindenért: Azért, mert a barátok újra találkoztak és új barátságok születtek a gyermekek között, mert segítenek egymásnak, osztoznak a játékokon, s a tisztasággal, a renddel vigyázzák egymás egészségét.Nagyon jót beszélgettünk és természetesen zenére mozogtunk, játszottunk, vágtunk, ragasztottunk. A délelőtt derűs nyugalma sokáig megmaradt a csoportban. A közösen készített szívecskés alkotásukat jól látható helyre tettük. Időnként megnézzük és megállapítjuk, hálások vagyunk azért, hogy a Katica csoportba tartozunk.
Egy hónap- egy vers
HÁLA
Hálát hoz a reggel minden új fényével,
Csendben simul lelkem békés reményével.
Köszönöm a napot, mely fölém hajol,
A szeretetet, mely szívemben lakol.
Hálás vagyok minden apró csodáért,
A jó szóért, mely új ösvényre kísért.
A mosolyért, mely lelket simogat,
A pillanatért, mely sosem szakad.
A hála úgy árad bennem, mint a folyam,
S megtölt minden napot szelíd nyugalommal.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A szeptemberi hónap témája „A hála gyakorlása” volt. A boldogságóra foglalkozás elején közösen meghallgattuk Bartos Erika „Megsértődött a Gellért-hegy” című meséjét. A történet remek lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek megismerkedjenek a pozitív kapcsolatok, a kedvesség és a hála fogalmaival, miközben figyelemmel kísérték a mese eseményeit.
A mesehallgatás után beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel, hogy együtt gondolkodjunk el a történet tartalmán és kapcsoljuk össze a hónap témájával. Először a pozitív kapcsolatok kerültek szóba: beszélgettünk arról, ki járt már a Gellért-hegynél, hol található, és kivel látogatták meg. Megbeszéltük, hogy a mese szerint miért sértődött meg a Gellért-hegy, és felvetettem a kérdést, hogy ők maguk mit tehetnének annak érdekében, hogy jó kapcsolatot ápoljanak csoporttársaikkal.
Ezután a hála témájára tértünk rá. A gyerekek azon gondolkodtak el, hogy miért lehetünk hálásak a természetnek, például a hegyeknek, madaraknak vagy folyóknak. Elképzeltük, hogy ha ők lennének a Gellért-hegy, minek örülnének a legjobban, és mi tenné őket boldoggá, illetve hogyan érezhetik, hogy megbecsülik őket. Megbeszéltük azt is, miért fontos kifejezni a hálánkat mások felé.
A kedvesség témáját a mese szempontjából elemeztük: megvitattuk, mi történhetett volna, ha a két hegy kedvesen viszonyult volna egymáshoz, valamint azt, hogy miért döntött a Gellért-hegy a továbbállás mellett. A gyerekek is beszéltek arról, kiknek és milyen problémákat okozott a két hegy versengése, így jobban megértették a konfliktusok és a kedvesség összefüggéseit.
A beszélgetés után minden gyermeknek egy „Gellért-hegy” színezőt kellett kiszíneznie, mely szorosan kapcsolódott a mese témájához. Ez a kreatív tevékenység segítette az élmény vizuális feldolgozását és a pozitív élmények elmélyítését. A foglalkozás végén minden gyermek egy-egy erősség jutalmat kapott, amely a hála és a kedvesség témájához kapcsolódott, így lehetőségük volt a pozitív tulajdonságaik és tetteik elismerésére.
A tevékenység végén meghallgattuk Bagdi Bella „Boldog vagyok!” című dalát, melyre a gyermekek önfeledten táncra perdültek.
Összességében a Boldogságóra során a gyerekek játékosan és élményszerűen tapasztalták meg a hála, a kedvesség és a pozitív kapcsolatok jelentőségét, és lehetőségük volt saját érzéseiket és élményeiket is kifejezni.
Az Erdei Tanoda kapuja kinyílt és a Bambi csoport elsős kisdiákjai hálásan vették át az iskolatáskát és a sok-sok tanszert. Ma azt gyakoroljuk, hogyan mondjunk köszönetet ezekért az ajándékokért, és hogyan vegyük észre a mindennapi apró örömöket.
Az ötödik osztály szeptemberi alkotása a „Hála az ötödik osztályban” címet kapta.
A szeptemberi boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
1. Beszélgetőkör:
„Mikor mondtad legutóbb, hogy köszönöm? Mikor mondták neked? Mit érzel, mikor megköszönsz valamit?”
2. Mese:
A hálás egérke
3. Kérdések:
Mit tett a favágó az egérrel?
Hogyan hálálta meg az egérke?
Mit jelent a Jó tett helyébe jót várj!
4. Vakvezetés – bizalomjáték
utána beszélgetés: Milyen érzés volt, amikor a társad vigyázott rád? Milyen volt segíteni neki?
5. Hálaszövés
A hála témakörének bevezetését összekötöttük egy játékos „mesevadászattal” és a népmese napjával. A gyerekek különböző feladványokat oldottak meg a mesékhez, a mesehősökhöz és a hálához kapcsolódóan, majd a megszerzett kódokkal titkos lakatokat kerestek és nyitottak ki. A játékot meséléssel, beszélgetéssel zártuk. Nagyon kellemes délután volt.
1.Boldog Dóri csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat- napimádás
4.A hálafa törtènete – mese
5.Hála gyűjtèse
-Napindító jókívánságok.
-Relaxáció: Repül a madár,szárnyával száll,mert szabad madár ( Bodogságóra könyv 38/21.)
-2 db levél: egy szomorú és egy vidám lehullott a fáról.
Mit gondoltok, miért ilyenek?
Hogyan tudnánk felvidítani a szomorút?
– Csoportjáték: Tegyük boldoggá! ( Boldogságóra könyv70.oldal)
– Varázs szemüveg készítés
– Dal: Pozitív gyerek vagyok