Ebben a nevelési évben egy új csoporttal kezdtem – nagycsoporttal, akiknek még ismeretlen a Boldogságóra – Boldog Dóra és Nóra. A Boldog lányok bemutatkoztak a gyerekeknek, majd beszélgetőkör keretében Boldog Dóra és kishúga Boldog Nóra egy történetet játszott el, amivel el tudtam indítani a kérdést: „Nóra miért volt hálás?”, „Te miért vagy hálás?”, miközben körbe adták a hála levelet.
Képkártyás beszélgetésnél a saját gondolataikat mondhatták el, hogy szerintük miért lehet hálás a képen látható ember, vagy állat (feljutott a hegycsúcsra, el tudott szaladni a torreádor a bika elől, hozzábújhatott az egyik állat a másikhoz…)
Megöleltük egymást a „Köszönöm a napot, köszönöm a fényt, Köszönöm, hogy itt vagy te is meg én.” mondókára, majd táncra perdültünk a Boldog vagyok dalra.
Lezárásként, miután feltettük az első lépcsőfokra a hála szimbólumát Hála levelet „írtunk”. A levélbe belerajzolták miért hálásak.
A hála gyakorlása
A gyermekekkel lecsendesítést követően, megbeszeltük, mit jelent hálásnak lenni, ki, miért hálás. A nagy szemű fa gyöngyöt mikor fűzték, akkor fogalmazták meg miért hálásak. A végén karkötők összefűztük és hazavihették ajándékba, hogy otthon is el tudják mesélni miért hálásak.
„A hála lehetetlenné teszi a boldogtalanságot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulnod. „
A hála témakörét több délután is előhoztam a napköziben így sikerült a témát kicsit közelebb hozni az elsősökhöz.
Az első nap körbeültünk és feltettem a kérdést, miért vagy ma hálás. Mindenki válaszolt, én is elmondtam. Aztán megnéztük Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy c. mesét. Megbeszéltük mi történt valójában, miért lett mérges a Gellért hegy, mit vett zokon? Velünk is meg szokott történni hasonló? Volt, hogy annyira megharagudtál a másikra, hogy nem akartál megbékülni? Érdemes duzzogni? A beszélgetés után a gyerekek kiszínezték a hozzá kapcsolódó színezőt.
Egy másik délután elmentünk faleveleket szedni – igyekeztünk mindenfélét gyűjteni. A leckeírás után kiborítottuk az asztalra az összegyűjtött faleveleket. Egyenként odajöttek, választottak egy falevelet és elmondták kiért hálásak. A kiválasztott falevelet felfűztük füzérbe így a végére lett egy szép hála-füzérünk, amit kiakasztottunk az ablakba.
A Boldogságórán megtekintettük a hála érzéségez kapcsolódó oktatóvideót. Visszaemlékzetünk arra, hogy az előző tanév során hogyan kapcsolódunk a hála gyakorlásához. Papírból kivágott falevelekre felírták a tanuló, hogy miért tudnak aktuálisan hálát adni. A leveleket vázába elhelyezett gallyakra akasztották. A hálafa a tantermünket díszíti.
Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Napközis csoportomban a szeptember hónap témáját ráhangoló kérdésekkel vezettem be a foglalkozáson. Mit is jelent számodra a HÁLA szó, Milyen ember az, aki hálás?, Jó érzés-e hálásnak lenni valamiért?… Aztán meghallgatták egymást: Kinek miért volt már hálás?
Feladat: Mindenki kapott piros kartont. Sablon segítségével vágjon ki piros szívet. Papírcsíkra írja rá nevét. A neveket összegyűjtöttük egy fémdobozba. Kihúzták egymás nevét. Kértem írják rá a szív egyik felére a kihúzott társuk nevét. A másik felére miért hálás neki? Volt, aki nagyon gyorsan megoldotta a feladatot és volt aki semmit sem akart a név mellé írni. Voltak meglepődések az írásokon.
Összegezve: minden gyermek örült, amit a társa írt neki. Boldogok voltak. A szíveket felragasztottuk egy nagy kartonra. A feladat után meghallgattuk a hónap dalát. Relaxáltunk is.
Először a hála szót értelmeztük,majd meghallgattuk az alsósoknak szóló dalt,mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Az „Erősségék kertje,, kisfilm nagyon lekötötte a tanulókat. Pár tanuló elmondta, hogy milyen jó dolog történt előző nap vele, kapcsolódóan a filmhez.
Egy másik nap délutánján a sportcsarnokban elkészült,, Hála -hídon haladva mindenki hálát adott a testrészeinek. Előtte beszélgettünk arról, hogy mi lenne, ha nem lenne….
Nagyon tetszett a csoportnak ez a téma, kíváncsian várják a következőt.
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
A szeptember hónap témája a hála volt. Az első boldogság órájuk volt ez a kis elsősöknek. Ahol beszélgetéssel indítottunk a hálával kapcsolatban. A gyerekek nagyon szeretnek beszélgetni, érdekes volt hallgatni, hogy nekik mi jut eszükbe a hála szóról. Ezt követően megnéztük „A megsértődött Gellért-hegy mesét”. A végén a gyerekek elmesélték, nekik mi jutott az eszükbe a meséről. Majd színeztek ehhez kapcsolódó színezőt. Egy következő alkalommal ismét a háláról beszélgettünk, majd elkészítették a gyerekek a saját hálabefőttjüket.
Ők is, és én is izgatottan várom a kövekező boldogság órát.
A hála átszőte a szeptemberi hónapunk minden napját.
Mindig volt olyan dolog, amiért a hálánkat fejezhettük ki.
Megnyertük a Magyar kardiológusok által meghirdetett ” Szívünk napja” pályázatot, amit óriási hála követett. Elkészítettük a „Hála macit” (aki a gombájáért volt hálás.) Az autómentes napra „Hála bicikliket ” készítettünk ,ami a háláinkat szórta szét a világba. Mi is hálásak voltunk az egészségünkért, a testi épségünkért, hogy szabadon biciklizhetünk. Reszt vettünk a kerület futóversenyén, ahol bajnokaink hálásak voltak a kitüntetéseikért, mi meg, hogy ilyen nagyszerű csoporttársaink vannak.
A szüleinket is megkérdeztük, hogy miért hálásak.
A mindennapos hála hozzájárult a csoportunk boldogságához, öröméhez.
A csoportommal beszélgettünk a háláról, a hálához kapcsolódó érzelmekről. Mesét olvastunk, mindenki elmondta, hogy aznap miért hálás, majd személyeket soroltunk fel akiknek hálásak vagyunk valamiért pl. hálás vagyok anyának, mert csomagolt nekem tízórait. Megbeszéltük, hogy az apró dolgokért is lehetünk nagyon hálásak, lehetünk hálásak egy mosolyért, egy kedves szóért.
Ezek után elővettük az előző hálabefőttünket és elolvastuk, hogy akkor miért voltunk hálásak. Jó volt látni a diákok örömét, a hálabefőttünk ebben a hónapban is gazdagabb lett s nem csak a befőttünk, hanem a lelkünk is 🙂