Első Boldogságóránkat népmese napján tartottuk. A Csodakantár című mesét hallgatták meg a gyerekek. A mesében szereplő csikósbojtár varázseszköze segített abban, hogy elgondolkodjunk azon, mi miért és kiknek lehetünk hálásak. Az órát mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, eljátszottunk egyes mesejelenteket.
Bagdi Bella dalát többször is meghallgattuk úgy hangulatkeltés, mint a hangulat levezetése alkalmával.
A hétköznapokon a reggeli talákozók alkalmával, illetve elbúcsúzáskor igyekeztünk elmondani, hogy aznap mi tenne vagy tett minket boldoggá és miért lennénk/vagyunk hálásak.
Egy hosszú fonalra mindenki felfűzte a maga fából kúszült gyöngyszemét. Elmondták, hogy kit (mit) jelképez a gyöngyszem számukra (kinek és miért hálásak). Rajzot is készítettek, melyet a saját gyöngyszemük mellé tűztek.
A családokat is próbáltuk bevonni. Szeretetkupont készítettünk és családi hálaleltárt is kitöltötték a családtagok. A szülők tevékenységekkel kapcsoltos visszajelzései pozitívan hatottak a gyerekekre és a közösségre egyaránt.
A hála gyakorlása
Nagyon nagy lelkesedéssel pakolták a gyerekek a különböző tárgyak felhasználásával kirakott HÁLA szót.:))
BOLDOGSÁGÓRA
Téma: A hála gyakorlása
2024. Szeptember – 1. a osztály
A cél az volt, hogy megértsük, mi a hála.
Azt, hogy bizonyos emberek az életünkben vannak, tudunk mozogni, sportolni, vagy épp van, ami az asztalra kerüljön, olyan dolog, amit meg kell becsülni.
A hála az valamilyen meglévő érték iránt kimutatott pozitív értékelés, kinyilvánított köszönet.
A hála egy belső állapot, érzelem is, ami ráadásul boldogabbá tesz minket.
Egyben egy olyan hangulat is, amiközben egy csodálatos emberi tulajdonságunk is fejlődik, mert aki gyakrabban érzi, az „hálás természetű” lesz.
A hála érzése egy folyamat, éppen ezért gyakorolható is.
A gyakorlása azért volt hasznos, mert azt
tanultuk, hogy vegyük észre, ha valami pozitív dolog történik a környezetünkben, így hálát érezhetünk általa.
A pszichológusok is úgy gondolják, hogy a hála emeli a boldogságérzetet és fizikai eredménye is van. A mentális problémák legyőzéséhez is megoldás lehet. Segít a szorongást és a stresszt is legyőzni,
A hála és az energiaszint, a lelkesedés között is összefüggés van, vagyis, ha a hála szintje nő, utóbbi kettő is biztosan magasabb lesz.
A hála leépíti a negatív gondolatokat, segít elfogadni a jelenlegi helyzetet, akkor is, ha az elég nehéz. Képessé tesz felismerni a megoldást, és arra összpontosítani.
Élteti a meglévő kapcsolatainkat, ami által szeretve és reménytelibbnek érezzük magunkat.
Mi hogyan gyakoroltuk a hálaadást?
A körülöttünk lévő emberekről és jó dolgokról megemlékeztünk.
Figyeltünk egymásra és magunkra is.
1. Fontos volt, hogy a másik tudtára adjuk azt, hogy mennyi mindent jelent nekünk és mit köszönhetünk neki. Pl. körjátékban azt a társat szólították meg, aki valamit segített, beszélgetésben mindenkiről gyűjtöttünk pozitív tulajdonságokat.
2. A rajzolással, majd szóban is elmondtuk, hogy mi tetszik, mi a jó…a családban, az iskolában.
Magunkra is összpontosítottunk: saját sikereinkre, eredményeinkre, amelyekre büszkék vagyunk Pl. az otthoni feladatokban, az iskolai szokások betartásában, a tanulásban, az ügyességi feladatokban, a szereplésben, a gyakorlati feladatokban való aktivitást dicsértük meg. Ezekről az eseményekről, amelyek pozitívan hatottak az életünkre, és amikért hálásak vagyunk családi és iskolai tablót készítettünk.
3. A legapróbb örömöket is tudatosítani igyekeztünk pl. az őszi időjárást, a természet szépségét élveztük, és őszi termésképet készítettünk a séta közben gyűjtött anyagokból.
Ráhangoló játék után az Egy pohár tej csímű történetet hallgatják meg a gyerekek, ami után személyes példákkal fejtjük ki, hogy kiért és miért vagyunk hálásak. Végül a saját testünk segitségével jelenítjük meg a hálavirágunkat.
A tolltartókban található eszközökből rakták ki a gyerekek a hála szót.
Megbeszéltük , miért lehetünk hálásak, ezután „csokorba ” szedtük, és elkészítettük a hála csokrot, ami most a tantermünket díszíti.
A 2.b osztály szeptemberi alkotása a Hálásak vagyunk mindenért címet kapta.
A szeptemberi boldogságórát elkészítette: Brezsnyákné Baksi Ildikó
A nyolcadik osztály szeptemberi alkotása a Hála a nyolcadik osztályban címet kapta.
A szeptemberi boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A szeptemberi hónap témája a „HÁLA GYAKORLÁSA”, ezért a „Bogyó és Babóca” csoport óvodásai a beszélgetőkör során megtanulta a „HÁLA ERŐSSÉGMONDÓKát”, majd az óvodás jelek szívalakban való felhelyezésével, egy HÁLASZÍVET alakítottak ki és elmondták, hogy mi az, amiért hálát éreznek, aminek örülnek és feltölti őket jókedvvel. A beszélgetés során olyan válaszok születtek, mint:
„Én hálás vagyok, hogy:
– „… óvodás lettem!”
– „… Ádika, a kistestvérem meggyógyult!”
– „… Laraval, a legjobb barátnőmmel játszhatok az oviban!”
– „… a kedvenc reggelimet készítették a dadusok!”
– „… megtaláltuk a kedvenc culimat/ plüssömet!”
– „… esik az eső, így az új gumicsizmámban/ esernyőmmel jöhettem az óvódába!”
A HÁLASÉTA során körbe jártuk az óvoda különböző helységeit, és megbeszéltük hogy hálásak vagyunk, hogy egy ilyen gyönyörűszép óvodában lehetünk óvodásak, hogy sok szép játékkal játszhatunk, érdekes meséskönyveket lapozgathatunk és hogy mindig különleges meglepetésekkel készülnek számunkra az óvónénik.
Az óvodásokkal közösen, fűzhető színes kockákból elkészítettük a HÁLANYAKLÁNCot, melyet a legkisebb óvodásunk nyakába akasztottunk, azzal a mondattal, hogy „Hálás vagyok, hogy a csoporttársad lehetek!”
A Boldogságóra lezárásaként meghallgattuk „A hála erősségdalát”.
A gyerekek a hála szót még annyira nem hallották, csak egy kettő a kis csapatunkból. Először a hála szó jelentését tisztáztuk a gyerekekkel. Meghallgattuk a dalok, amik nagyon tetszettek nekik. A kép, amit feltöltök arról szól, hogy a gyerekekkel megbeszéltük, hogy kiért hálásak. Aranyosan mondták és jól a választ. 🙂