Az idei első boldogórás foglalkozás keretében megismerkedtek a gyerekek (középső- és nagycsoportosok) Csupaszívvel, a mi kis Boldog Ovis barátunkkal . Az új gyermekeknek nagyon tetszett, megszerették. Ezt követően, ha ő előkerül, tudják, hogy valamilyen érdekes témát ismernek meg, mesét hallhatnak, együtt játszhatnak.
A hála témakörét mesével vezettem fel, megismerték a Hálafa történetét. Ezt követően a meséről kérdeztem őket, valamint Csupaszívet mindenki körbeadta, majd elmondta miért hálás, miért mond köszönetet. Egy másik óvodából érkezett kisfiú azt mondta, azért mert a mi ovinkba járhat. A gyerekek tapsoltak is neki. A legtöbben a szüleikkel kapcsolatos dologról meséltek, valamint kevesebben, de voltak akik azt, hogy „mert megkapnak ezt és ezt” (játékot, tárgyat). A végén megkérdeztek engem is, miért vagyok hálás. Nehéz dolog egy valamit kiemelni, a gyerekek számára sem volt könnyű. De mindenkin látszott, hogy elgondolkodik.
Úgy alakult, hogy a régóta az oviban dolgozó dajka néninktől el kellett hogy köszönjük, mivel máshol kezdett új életet. Ez alkalomból a gyerekekkel készítettünk neki emlékbe egy fát, a gyerekek ujj lenyomataiból. Ez lett a mi „Hálafánk”, amire ha ránéz, majd mindig eszébe jutunk.
A hála gyakorlása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Beszélgettünk arról, kinek mit jelent a hála szó, mi jut eszébe róla, miért lehetünk hálásak az életben, ki miért hálás, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalát. Ezután a gyerekek saját testükkel formálták meg a HÁLA szó betűit. Ez a feladat volt a legnehezebb és egyben legvidámabb is számukra. Ezt követően Linka és a csengettyűk című mesét olvastam el a gyerekeknek, majd feldolgoztuk a mesét. A mesefeldolgozás lezárásaként rajzokat készítettek. Elképzelték, milyen lehet Linka Semperro, A csengettyű királynője, Linka kertje, Linka papucsa, A csengettyű királynő barlangja. Az elkészült alkotásokból kiállítást rendeztünk az osztályban.
Ebben a hónapban kicsit megfogyatkozott a csapatunk, de így is összeszedtük azokat a dolgokat, amelyek hálával töltenek el. A gyerekek szépen összeszedték miért is hálásak. A nagyokat megszégyenítő őszinteséggel szedtük össze a mindennapi hála lehetséges okait. Jó volt látni milyen nyitott szemmel járnak és látják meg a körülöttünk lévő csodás dolgokat.
Az órakezdő relaxáció után csoportban keresztrejtvényt oldottunk meg, amelynek a megfejtése a hála legegyszerűbb módja, a köszönöm volt. Ezután gyűjtöttünk rokonértelmű szavakat, kifejezéseket a hála kifejezésére, majd ki-ki elmesélte, hogy kinek és miért volt hálás. A Holle anyó című mese meghallgatása után megbeszéltük, hogy ki, hogyan mutatta ki a háláját. Csoportokban hálavirágot készítettünk, melynek szirmaira olyan szavakat írtak, amellyel kifejezhetjük hálánkat. A foglalkozás zenehallgatással zárult.
Boldogságórát osztályfőnöki órán tartottunk. Mivel ez az osztály most csatlakozott a programhoz, előző órákon megismerték a gyerekek, hogy mit is jelent majd a boldogságóra, illetve kipróbálták a pozitivity társasjátékot, mely nagy sikert aratott.
Bevezetésként arról beszélgettünk, hogy milyen jó érzés hálásnak lenni, milyen sok mindenkinek tartozhatunk hálával és mennyi mindenért mondhatunk köszönetet. Majd kis szivecskékre írtuk a gondolatainkat és egy kis üvegbe helyeztük. Ez a mi kis köszönet gyűjtőnk ott áll az osztályban és várja az újabb és újabb hála-gondolatokat, melyeket a hónap végén összegzünk és kis kollázst készítünk belőle.
Levezetésképpen közkívánatra még társasoztunk egy kicsit.
A Szivárvány nagycsoport szeptembreben sok mindenért hálás volt. A nyár elteltével újra találkozhattak társaikkal, barátaikkal.
Elmeséltem, nekik Nasu mackó meséjét. A mese végén megbeszéltük, hogy Nasunak ki segített, és ő miért volt hálás nekik.
Beszélgetés során megfogalmazták, mikor, miért lehetünk hálásak. Nemcsak a mese által, hanem a mindennapi életünk során, mikor érezhetünk hálát valami vagy valaki iránt. Elgondolkodtató, mélyérzésű gondolatokat fogalmaztak meg a gyerekek.
Majd „Hála vonattá” változtunk és körbezakatoltuk a csoportszobát.
Első alkalommal ismerkedős játékokat játszottunk, hiszen a szakkör több osztály tanulóiból áll össze.
A hála témakörét azzal kezdtük, hogy a tanulók csoportban jelenítették meg a hála szót a saját testük segítségével. Végignéztük, hogy milyen témakörökben mikért lehetünk hálásak. (Mf. 13.o.)
Ez alapján készítettek a gyerekek hálakártyát úgy, hogy a nevük kezdőbetűjével kellett írni olyan dolgokat, amelyekért hálásak. Utána a szeptemberi hálanaptár segítségével játszottunk társasjátékot. Zárókörként a mondatbefejezések jöttek:
Hálás vagyok …, Hálával tölt el ….., Mindig hálával gondolok …., Hálát érzek amikor …., Hálás vagyok az életemben …, Akiről eszembe jut a hála ….
Első alkalommal ismerkedős játékokat játszottunk, hiszen a szakkör több osztály tanulóiból áll össze.
A hála témakörét azzal kezdtük, hogy a tanulók csoportban jelenítették meg a hála szót a saját testük segítségével. Végignéztük, hogy milyen témakörökben mikért lehetünk hálásak. (Mf. 13.o.)
Ez alapján készítettek a gyerekek hálakártyát úgy, hogy a nevük kezdőbetűjével kellett írni olyan dolgokat, amelyekért hálásak. Utána a szeptemberi hálanaptár segítségével játszottunk társasjátékot. Zárókörként a mondatbefejezések jöttek:
Hálás vagyok …, Hálával tölt el ….., Mindig hálával gondolok …., Hálát érzek amikor …., Hálás vagyok az életemben …, Akiről eszembe jut a hála ….
Első alkalommal ismerkedős játékokat játszottunk, hiszen a szakkör több osztály tanulóiból áll össze.
A hála témakörét azzal kezdtük, hogy a tanulók csoportban jelenítették meg a hála szót a saját testük segítségével. Végignéztük, hogy milyen témakörökben mikért lehetünk hálásak. (Mf. 13.o.)
Ez alapján készítettek a gyerekek hálakártyát úgy, hogy a nevük kezdőbetűjével kellett írni olyan dolgokat, amelyekért hálásak. Utána a szeptemberi hálanaptár segítségével játszottunk társasjátékot. Zárókörként a mondatbefejezések jöttek:
Hálás vagyok …, Hálával tölt el ….., Mindig hálával gondolok …., Hálát érzek amikor …., Hálás vagyok az életemben …, Akiről eszembe jut a hála ….
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
A Boldogságóra naptárat nézegetve felidéztünk néhány emléket, melyek hálát ébresztettek bennünk. Ezek után Ölelő kör drámajátékkal erősítettük meg a közös élményt. Megosztottam én is egy emlékemet, mely a vasutas sapkához köt, majd felajánlottam a közös játék lehetőségét. Kiválasztottuk a mozdony vezetőt a gyerekek ötlete alapján a Megy a gőzös dalra és kezdődhetett a játék. A Psz, s, beh sok súly mondókára szlalomoztunk székek között, majd a játék menetét követve egymás között is a Ziki, zaka zakatol mondókával.