Konyári Óvoda és Bölcsőde
Pillangó csoport
Advent időszaka van, az örömteli várakozás ideje. Adventi naptárat készítettünk a gyermekekkel közösen, és mindennap odébb állítjuk a mutatóját , miközben megbeszéljük az ovisokkal, hogy hányat alszunk még karácsonyig, ezzel az örömteli várakozás izgalmát igyekszünk fokozni. Az adventi koszorú gyertyáinak meggyújtásával meghitt ünnepi hangulatot teremtünk a csoportszobában várva a karácsony közeledtét. Eközben arról beszélgettünk, hogy többen is írtak már levelet a Jézuskának, hogy mit szeretnének kapni karácsonyra, úgy terelgetve a beszélgetés fonalát, hogy nemcsak ajándékot kapni, hanem adni is milyen jó. Ha nem is tudnak ajándékot venni, de különféle jó cselekedetekkel örömet tudnak szerezni családtagjaiknak. Örömet tudnak szerezni azzal, ha elrakják a szobában a játékaikat, ha segítenek anyának a takarításban, a sütés-főzésben. Testvérüknek is, ha pl.: megosztják velük a kapott édességet, vagy rajzolnak a nagyinak valami szépet stb. Végül arra jutottunk, hogy nemcsak karácsonykor, hanem az év többi napján is sok lehetőségünk adódik, hogy jó cselekedeteket hajtsunk végre, amivel örömöt tudnak szerezni másoknak.
A hála gyakorlása
A gyerekekkel közösen beszélgettünk a háláról, ki, miért hálás. A relaxáció, mese és dal meghallgatása közelebb vitte őket a pontos meghatározáshoz, mert eleinte nagyon általános dolgokat mondtak: játékért, édességért stb. Ahogy jobban belementünk a témában és többször beszélgettünk már az érzések váltak fontossá: mert anya szeret engem, mert vannak barátaim, mert ma puszit kaptam stb. A hálabefőttet saját ötlet alapján készítettük el a pedagógiai asszisztens segítségével, a gyerekek összeszedték ki miért hálás és ezeket a papírcsíkokat tettük egy szépen felcimkézett üvegbe. Az üveget lezártuk és megbeszéltük ha valaki szomorú lesz a családban kinyitja és elolvassa, had örüljön. Nagy örömmel fogadták el az ötletet és vitték haza az üvegeiket.
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
Az új tanévbe új csoport jött létre az 5. és 6. -os diákokból. Összesen 9-en vannak. A diákok nyitottak az új dolgokra. Szívesen vették a boldogságórák ötletét. A hála világnapjára csoportban 2 tablót készítettek. Közben szépen előjöttek a témával kapcsolatos érzések: hálásak a szüleiknek az életükért, azért hogy van saját szobájuk, hogy nyáron elvitték őket nyaralni. Az óra jó hangulatban telt.
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket, a családtagjaikat.
Kik a családod tagjai? – fényképen megnézzük őket.
Milyen a kedvetek ma, hogy érzitek magatokat?
Szomorú vagy vidám vagy?
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Ti örültetek-e ma valaminek?
Miért lehetünk hálásak? Jó- e ha a kis dolgoknak is tudunk örülni?
Hálásak lehetünk, mert a szüleink, nagyszüleink, társaink szeretnek minket.
Bagdi Bella: A szeretet összetart
Hogyan fejezzük ki a hálánkat a másik felé?
Imádsággal: a két kezünket összerakjuk és hálát mondunk.
A szüleink felé: jók vagyunk, jól viselkedünk, gyakran megérintjük, megöleljük őket.
Szeretet Abécé: Gyerekdal- Zene gyerekeknek
A dalban hallottuk, hogy együtt vagyunk, összetartozunk. Ezért is hálásak lehetünk.
Miért lehetünk még hálásak?
-Van hol laknunk.
-Van mit ennünk.
-Vannak szüleink.
-Tanulhatunk, iskolába járhatunk.
A hálát a szívünkben érezzük, azért a sok jóért, amit kapunk a mindennapokban.
Az óra végén mindenki kap egy szivecskét.
Színezzük ki közösen, és ragasszuk fel azokat egy nagy színes papírra!
Mindennapot mosollyal kezdj, és hálával zárj!
A gyerekekkel megbeszéltük az elmúlt napok sétáinak, erdőben barangolásainak élményeit. Az ott gyűjtött kincsekből koszorút készítettünk hálánk jeléül, hogy ennyi szépet tartogat nekünk a természet.
Készítettünk egy közös hálakereket, amit mindenki meg tudott pörgetni és elmondhatta gondolatait.
A tanévkezdés izgalmai után a hónap végéhez közeledve került sor a foglalkozásra, melyet korábbi beszélgetések készítettek elő. A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát, és ezt követően arról beszélgettünk, hogy mi az, aminek a meglétét természetesnek vesszük, pedig nem mindenkinek van része benne (meleg étel, otthon, megfelelő ruházat, család stb.). A foglalkozás következő részében felolvastam a gyerekeknek Mihail Pljackovskij A sün, akit meg lehetett simogatni című meséjét, hogy a mosoly, a törődés, a jó szó értékére is felhívjam a figyelmet. Végül a meséhez kapcsolódóan, egyfajta illusztrációként is, elkészítettük a kis sünt „védő” hálaleveleket.
Szép nap ölelj most át
Szeptember a hála hónapja. A dal meghallgatása számomra mindig sok inspirációt ad.
A hála egy olyan érzés, amihez mindig pozitív dolog tartozik. Ebből adódóan jó hatással van ránk. Robert Emmons a téma egyik legnagyobb kutatója és szakírója úgy határozza meg a hálát, hogy „rácsodálkozás az életre, köszönetérzés és hála az életért”.
Elsőként próbáltuk más szóval megfogalmazni, hogy mi a hála: köszönet, boldogság, öröm, segítség, szeretet, együttérzés, ölelés. Ezután összegyűjtöttük, hogy miért lehetünk hálásak: család, barátok, testvérek, rokonok, házikedvencek (cica, kutya, ló, teknős..), víz, étel, ital, napsütés, kirándulás, tanulás, zene, film, mese, színek, egészség, környezetünkért, virág az út mellett, madarak a fán, játék, boldogság, stb. Készítettem egy hajtogatós lapot, aminek az elején napocska van, a hónap dalával összhangban öleli a beleírt szívakat. A lapra kellett ráírni a gyermekeknek, hogy miért vagyunk hálásak, majd kiszíneztük az elején lévő mosolygós napocskát.
Egy közös kézfogással fejeztük ki, hogy hálásak vagyunk egymásnak, számíthatunk egymásra. Ezt nagy örömmel valósították meg a gyerekek többször is. Tetszett nekik, hogy összegabalyodnak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Cica: Az új gyerekek befogadását jelentősen megkönnyítették a boldogságórák eszköztárából felhasznált „fogások”, melyek a biztonságérzetet, a szeretetet, a félelmek leküzdését segítették elő játékos formában. A Nasu mackó szerencséje című meséjét hallgatták meg a gyerekek, utánoztuk a mackó mozgását, és hangját. A foglalkozás lezárását pedig relaxációs gyakorlattal fejeztük be.
Szentlőrinci Általános Iskola Bicsérdi Általános Iskola Tagintézménye
A boldogságfokozó hála témaköréből a feladatok helyett a gyerekek inkább ezt az ötletet választották. Azóta gyűjtögetik, ki miért hálás nekik.