Ebben az évben a boldogságórákat egy részben új keretben tartottam. Megtartottuk a csillagos takarót a foglalkozások helyszínéül, ami motiváció és konkrét helyszíne is volt a tevékenységeknek. Továbbra is használtam egy rongybabát Boldog Dóra karakteréhez, ami nagyon kedves volt a gyerekeknek. Idén egy hatalmas térképet ( Boldogság ország megrajzolt térképét) használtam a témák megbeszéléséhez, majd 1-1 téma lezárásánál a résztvevők feltehették a jelükkel ellátott kis ikont a térképre.
Számos témát felhasználtam arra, hogy a csoportban kialakult konfliktusokat vagy nehézségeket rendezzük, feloldjuk, ami szerintem segítette is a gyerekeket ezekben. Sok kiscsoportos volt idén a csoportomban, ami nehezítette a megértést és aktivitást.
Következő évben szeretném gyakorlatiasabban átbeszélni a témákat, beszélgetőkör és drámajátékok segítségével.
A hála gyakorlása
A munkafüzet feladatai segítségével feldolgoztuk a hála témáját. A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy mi az, amiért hálásak lehetnek. Színezőket készítettünk.
A HÁLA GYAKORLÁSA 1.
(3-6 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent a Hála?
Kinek mi jut erről eszébe?
15’ A téma feldolgozása
Oktatási segédanyag alapján mesehallgatás Egyszer régen, nagyon régen, kint jártam a meseréten. Ahogy mentem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Beszéljétek meg a kérdéseket:
• Kik voltak hálásak Nasunak? Miért?
• Hogyan hálálták meg?
• Te csináltál-e hasonlót?
• Hallottad-e azt a mondást, hogy „Jótett helyébe jót várj?” Mit jelent ez?
10’ Készítsünk egy hálakertet. Mi az, amiét hálásak lehetünk? Gondolkodjunk egy kicsit, mi miért lehetünk hálásak, mi az amiért nagyon örülünk, és aki tud mondani 1-1 dolgot, annak tudok adni egy-egy hálavirágot.
10’ Oktatási segédanyag alapján egyéni munka Hoztam nektek egy színezőt, színezzük ki a mese szereplőit!
2’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 54. oldal-
Hálás vagyok neked páros munka Mindenki forduljon oda egy társához, és mondja el, hogy miért hálás neki!
A boldogságóra foglalkozást mindig mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdjük.
Napimádás:a gyerekek körben állnak, karjuk rézsutos kitáró mozdulattal terpesztett tartásban emelik, s közben beszívják a levegőt, majd karleengedéssel kifújják. Ezek pozitív pszichés változásokat indítanak a gyerekekben.
Majd egy hála ének megtanulással folytatjuk. Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem a világunkban minden rendben van. A gyerekek párban állnak és kézenfogva sétálnak a végén egymás arcát simogatva énekelnek.
A témát egy mesével dolgozzuk fel. Bezzeg Andre: A hálafa története.
A mese meghallgatása után kérdések segítségével beszéltúk meg a mese mondanivalóját. Ti mikor és milyen helyzetben voltatok hálásak? Mit éreztetek ilyenkor?
A foglalkozás lezárásaként hálafa készítése, rajzolás, színezés és vágás segítségével. Hálásak vagyunk, hogy itt élhetünk és vigyázunk egymásra az egész bolygónkra.
1. Relaxáció – Tüdőtakarítás
A csoport közösen végzi a feladatot. „I, É, Á, O, U”
2. Zenehallgatás, éneklés – „Szép nap ölelj most át engem”
Az zenehallgatást/éneklést lassú, szárnyaló mozdulatokkal kísérjük ezzel is segítve a témára való ráhangolódást. A zenét a vége felé egyre halkabban hallgatjuk és a gyermekek folyamatosan foglalják el helyeiket az asztal körül.
3. Bevezetés – beszélgetés, színezés
Miért lehetünk hálásak? Beszélgetés, a gyermekek saját gondolatainak meghallgatása, megbeszélése. A téma elmélyítése. A munkafüzet 3. oldalán található képek segítségével beszélgetés a háláról, a téma bővítése.
4. Téma feldolgozása mesével – Mese a hálás egérről
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása. Miért lehetett hálás a kisegér? Miért lehetet hálás a medve?
5. Hálaegér színezése, vágása, készítése
Eszközök: egér sablon, olló, színes ceruza, ragasztó, színes papír
A gyermekek kiszínezték, majd kivágták és felragasztották az egérkét. Igény szerint a vágásnál és a ragasztásnál segítséget nyújtottam.
6. Miért vagy hálás?
Téma továbbadásaként egy sima papírt vihetnek haza a gyermekek, amelyre otthon a családtagjukkal közösen rajzolhatják meg azt vagy azokat a dolgokat, amiért ők hálásak.
7. A hála jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a munkafüzet 8. oldalán található hála jelet színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár első lépcsőfokára.
8. Foglalkozást záró éneklés – „Boldog vagyok”
1. Relaxáció – Tüdőtakarítás
A csoport közösen végzi a feladatot. „I, É, Á, O, U”
2. Zenehallgatás, éneklés – „Szép nap ölelj most át engem”
Az zenehallgatást/éneklést lassú, szárnyaló mozdulatokkal kísérjük ezzel is segítve a témára való ráhangolódást. A zenét a vége felé egyre halkabban hallgatjuk és a gyermekek folyamatosan foglalják el helyeiket az asztal körül.
3. Bevezetés – beszélgetés, színezés
Miért lehetünk hálásak? Beszélgetés, a gyermekek saját gondolatainak meghallgatása, megbeszélése. A téma elmélyítése. A munkafüzet 3. oldalán található képek segítségével beszélgetés a háláról, a téma bővítése.
4. Téma feldolgozása mesével – Mese a hálás egérről
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása. Miért lehetett hálás a kisegér? Miért lehetet hálás a medve?
5. Hálaegér színezése, vágása, készítése
Eszközök: egér sablon, olló, színes ceruza, ragasztó, színes papír
A gyermekek kiszínezték, majd kivágták és felragasztották az egérkét. Igény szerint a vágásnál és a ragasztásnál segítséget nyújtottam.
6. Miért vagy hálás?
Téma továbbadásaként egy sima papírt vihetnek haza a gyermekek, amelyre otthon a családtagjukkal közösen rajzolhatják meg azt vagy azokat a dolgokat, amiért ők hálásak.
7. A hála jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a munkafüzet 8. oldalán található hála jelet színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár első lépcsőfokára.
8. Foglalkozást záró éneklés – „Boldog vagyok”