A csoportunkba járó gyermekekkel közösen elkészítettünk egy fát olyan dolgokból, amiket napi szinten használunk. A fa ágait a gyerekek mesepárnáiból készítettünk, melyekre napi szinten a mesélés során ülni szoktak, míg a fa törzséhez a délutáni pihenő idő maci-társait használtuk fel.
A hála gyakorlása
A 8.b osztály tanulói “A hála gyakorlása” témakörét dolgozták fel.
Egy rövid filmet készítettünk, amelyben egy játék segítségével jelenítik meg a tanulók a hála gyakorlását. Saját életükből vett példák szemléltetik, vajon miért is lehet hálás egy gyerek valakinek. Az állatorvosnak, mert a kutyáján segített? Vagy egy diáktársnak, mert biztatott? A szüleinknek, mert a szívüket bele teszik a nekünk készített ételeknek?
Sokféle hála létezik, de lényeg, hogy ezt lehetőség szerint átadjuk…
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoporttal az első alkalmunk először is az ismerkedésről szólt, és remek alap volt ehhez a háláról való beszélgetés. A névtanulós játékot összekötöttük azzal, hogy mindenki mondjon egy dolgot amiért hálás az életében. Nagyon jó beszélgetések születtek ebből, bensőséges dolgokat is megmutattak magukból egymásnak a diákok. Miután beszélgettünk a hála fontosságáról, annak a testünkre és lelkünkre gyakorolt jótékony hatásairól, kitöltötték a gyerekek az Oxfordi boldogságmérő kérdőívet, amit az utolsó óránkon majd ismét tervezünk kitölteni. A második óránkon pedig az iskolakezdéssel kapcsolatos gondolataikat osztották meg és az ezzel kapcsolatos hálaadásaikat.
Szeptember 21-én a hála világnapja alkalmából boldogságórát tartottunk. Bevezetésként meghallgattuk a hónap dalát, melyet relaxációval folytattunk. Ezután a háláról beszélgettünk: Mi a hála? Miért vagyok hálás? Kinek lehetek hálás? Hálaleltárt készítettünk, amelyben mindenki megfogalmazhatta, hogy miért hálás. A hála fogalmát mesehallgatással mélyítettük el. A tanító által felolvasott mese címe: Mese a hálás kisegérről. Megbeszéltük, hogy ki miért volt hálás a mesében, mi a véleményük a szereplők viselkedéséről. A mesét kreatív feladat követte. Hálalevelet vágtak ki a gyerekek színes papírból. A levélre 3 dolgot kellett írni, vagy rajzolni, azzal kapcsolatban, hogy ki, miért hálás. A hálaleveleket hálafára tettük, amelyet a tanteremben is kihelyeztünk.
Újonnan alakuló kiscsoportosak lettünk ebben a nevelési évben.
Könnyebbség a szocializàciós időszak alatt, hogy a csoport jelentős része bölcsödéből érkezett.
Boldogsàgóra keretén belül ma a Hàla témakörben kalandoztunk.
Elkészült a Hàlafànk: örülünk és hàlàsak vagyunk, hogy MI, mindannyian egy csoportba kerültünk, a Napraforgó 🌻 csoportba. ☺️
Első osztályos gyerekek még most ismerkednek az iskolával, ezért több közösségformáló programot igyekszünk biztosítani a számukra. A boldogság óra előtt kirándultunk egy almáskertbe, ahol nem csak gyümölcsöket szüreteltünk, de meg is vizsgáltuk őket. Szülők segítségét kértük a gyerekek megismerése érdekében. Néhány jó tulajdonságot kellett megosztaniuk gyermekeikről, melyekből minden gyerek számára szófelhőt készítettünk.
A boldogságórát ezen szófelhők elemzésével kezdtük, így ismerkedtünk meg egymással, majd értelmeztük a hála szó jelentését. A beszélgetés során oda jutottunk, hogy boldogabb lenne mindenki, ha minél több hálát tudna érezni. Ezért tartottunk Hálaszüretet. Jelképesen egy-egy almába rajzolták a gyerekek a hálájukat, amit bemutattak a többieknek majd almagúlát raktak ki belőle.
Süni csoportunkban újra elkezdődött a 10 hetes boldogságprogram. Érkeztek hozzánk új kis sünikék, akiket nagy szeretettel fogadunk.
Relaxációnkat a „medve vagyok, cammogok” -al kezdtük.
A boldogságmacinkat bemutattuk az új süniseknek, de ma egy kedves kis tündér érkezett hozzánk és őt ölelgettük meg nagy szeretettel. Berepült hozzánk a Boldogság kék madara is, és beszélgettünk egy kicsit a háláról.
A hála megváltoztathatja az egész személyiségünket.
Felelevenítettük a Hálafa történetét, beszéltünk róla.
Majd megérkezett Hálapók, aki egy kedves pók. Hálapók hálója a szeretet, amivel behálózhat bennünket. Az örömfonállal szövi be azokat a gyerekeket, akik örülnek , hálásak valamiért. A végén hálapók is hálás volt, hogy velünk lehetett.
Ezután felszálltunk a Hálavonatra, s a Ziki zaki zakatol mondókával vonatoztunk.
Nagy örömmel haladtunk át a hálahídon, ahol megköszöntük a lábunknak, karunknak, fejünknek, fülünknek, szemünknek hogy segítenek nekünk.
Visszavezetésként hálamacit színeztek a sünisek szabadidőben. Hálásan léptünk fel az első lépcsőfokra.
Csoport : A foglalkozás tervezete vegyes korcsoportú óvodások számára (3- 6 évesek).A csoport létszáma 25fő .
Idő :3 x20 perc
Tér : a csoportszobába a szőnyegen
Szervezés : Eszközök előkészítése,a csoportszoba szellőztetése, előkészítése hogy a gyermekek tudjanak ráhangolódni a tevékenységre.
Eszközök : Hangszoró , karton papír ,ragasztó ,jelek , nyomda ,filc , fénymásolt feladatlapok
Tanulási terület : Mi a hála ?Valami jó érzés ,amit át tudok adni másoknak is . Cselekedtetés, tevékenység által . Értsék meg a „hála ” fogalmát .
Fókusz : Mi mindenért lehetünk hálásak ? Hogyan tudjuk kifejezni , mit tudunk annak adni akinek hálásak vagyunk !
A „hála ” valami jó érzés ami nem mindig rajtam múlik . Egyik leghatásosabb boldogságfokozó technika .
Ha gyakoroljuk akkor jobb lesz a közérzetünk , csökkenti a betegségtudatot,kiegyensúlyozotabbá tesz , egészség érzése, aktivításra serkent.
Segít felismerni és értékelni a jót az életben ,pozitív érzelmeket ébreszt.
Fontos a gyermekeknél ez az attitüdformálás .
Ráhangolódás :
„Domborítok mint a cica, házba bújok ,mint a csiga…” ,mondókára a hátat domborítjuk ,majd behúzzuk a fejet és nyakat a mellkasunk védelmébe,és a sarkunkra kuporodunk. Ismételjük ameddig szükséges . (Bodogságóra ,38. oldal)
Foglalkozás kezdő éneklése : Szép nap, ölelj most át engem (Boldogságóra 51 oldal)
Add körbe a falevelet !
A gyermekekek a szőnyeg szélén ülve ,továbbadják a falevelet ,amíg visszaér hozzám. Ha már ügyesen csinálják nehezítve több falevelet indítok el , és figyelmeztetem őket hogy nem szabad utolérjék egymást.
Add tovább a mozdulatot !
Átadok egy mozdulatot (mosoly, simogatás, ölelés ) és tovább kell adniuk.
Gyűjtögessünk !
Különböző méretű köröket vágtunk ki ,majd ráragasztottuk egy nagy kartonra . Minden körbe beleragasztották a gyerekek a saját jelüket. Egész héten ,lehetőséget bíztosítottam a gyerekekeknek hogy tudják kifejezni érzéseiket megfogalmazva hogy miért hálásak ,mit szeretne megköszönni társának . Nyomdát adott a gyermeknek , a kifejezéseket meg felirtam hogy a szülők is tudják megtekinteni.
Bezzeg Anna : A hálafa története (54 old .)
A Hálafa története című mese meghallgatása.
A munkafüzet 3 oldalán lévő ábrák színezése .
Színezd ki azokat a dolgokat ,amelyekért hálás vagy !
Szülőknek „Hála befőttet ” készítettünk instrukciokkal , kiraktuk az öltözőbe .
A boldogságórát Liam Harris: Perched című kisfilmjével kezdtük. A gyerekektől azt kérdeztem, hogy a filmben szereplő karakterek miért lehetnek hálásak. Nagyon jó és érdekes válaszok születtek. Többen azt is kiemelték, hogy az idős úr a tengeralattjáró hajójának is hálás volt, hiszen mindaddig még össze nem tört, védte és óvta őt.
Ezt követően mindenki kapott egy papírból kivágott tenyeret, aminek a közepén a hála szót olvashatták. Arra kértem őket, hogy írjanak öt olyan tárgyat, személyt, fogalmast stb. amiért hálásak az életben.
Sokan leírták, hogy hálásak a szüleikért, a kedvenc játékaikért, de volt aki az egészséget vagy az iskolát emelte ki.